Etinen istukka - ketju

c81
Hei!
Kokeilen olisiko kohtalotovereilla innostusta kirjoitella. Varmasti en ole ainut jolle etinen istukka aiheuttaa murhetta, kyyneleitä ja päivystyskäyntejä.

Olisiko kohtalotovereilla kiinnostusta jakaa tuntoja ja vaihtaa kokemuksia?

Itsellä menossa rv15+3, etinen istukka on aiheuttanut vuotoja lähes alusta asti. Takana on jo sairaslomia ja päivystyksessä juoksemista. Paljon murhetta ja huolta. Lääkärieltä tulee erilaisia tuomiota, osa sanoo että voi elää normaalisti, osa kieltää lähes kaiken. Osa sanoo että eiköhän hyvin mene loppuun asti, osa uhkailee ennenaikaisella synnytyksellä ja keskenmenolla.

Mitä kokemuksia muilla?
 
Moi!
Mulla todettiin istukan sijaitsevan alhaalla rv12 ultrassa, minkä vuoksi sain seurantaultran viikolle 20. Istukka sijaitsi yhä tällöin alhaalla, joten seuraavan ultran sain viikolle 30. Koko ajan lääkäri piti mahdollisena, istukan sijainti voi vielä muuttua eli nousta pois aivan kohdunsuulta. No, tuossa viikon 30 ultrassa istukka majaili yhä samoilla paikoilla eli vasta silloin sain virallisen diagnoosin etisestä istukasta ja lähetteen TAYS:iin sektion sopimiseksi. Ensimmäinen käynti sairaalassa siis 32+4 viikolla jolloin ei kuitenkaan vielä sovittu sektiopäivää koska viikkoja vielä niin vähän. Toinen käynti oli 34+4 ja tällöin sektiopäiväksi sovittiin 38+4. Yleensä sektio pyritään tekemään 38-39 viikoilla jos mahdollista.

Tuosta istukan sijainnista huolimatta koko odotus meni mulla tosi hyvin. Mulla ei ollut oikeastaan mitään vaivoja keskivaiheen liitoskipujen lisäksi eli en esim. vuotanut missään vaiheessa. Tuolla jälkimmäisellä sairaalakerralla lääkäri sitten mainitsi, että muistathan että sauna, seksi ja siivous on nyt sitten kielletty eli piti ottaa loppuaika mahdollisimman rauhallisesti jottei vauva päättäisi syntyä omia aikojaan. Esikoista odottelin, joten ennen sektiota en kerinnyt vielä edes kokemaan yhtään supistusta eli ilman sektioa odotukseni olisi varmaankin mennyt yliajalle. Minua ei missään vaiheessa varoiteltu siitä, että etinen istukka aiheuttaisi ennen aikaisen synnytyksen vaaraa vaan että jos jostain syystä näin tulisi tapahtumaan (ilmenisi ihan minkäänlaista vuotoa tai oiretta tahansa) niin silloin suorinta tietä lähimpään sairaalaan. Tällaisessa tilanteessa kuulemma turhaa sairaalassa käyntiä ei voi olla.

Nyt meillä tuhisee täällä kotosalla 5 vkoa 1 päivän ikäinen suloinen ja kaikin puolin terve tyttövauva. Leikkauksestakin olen toipunut hyvin vaikka tuo etinen istukka aiheuttikin minulle normaalia suuremman verenvuodon.

Tsemppiä sinulla c81!
 
Täällä myös yksi :ashamed: :headwall:
Nyt menossa 13+6 ja suuremmat vuodot ovat olleet 11 ja 12+1 viikoilla. Tai siis silloin ei oo enää terveyssiteet riittäneet.
Välillä on muutamia hyviä päiviä, mutta nytkin oon vuotanu 6 päivää putkeen, tosin niukasti ja veri on ruskeaa töhnää, jossa on krämmäleitä seassa.
Neuvola on vasta parin viikon päästä ja rakenneuä viikolla 20. En sitten tiedä pitäiskö soittaa neuvolaan, ku ei tässä kauheesti voi rentoutua.
Lääkärit eivät oo kertaakaan puhunu keskenmenosta, päin vastoin ovat sanoneet, että kaikki on tosi hyvin. Vuodot voivat jatkua jopa viikolle 15 asti. Tää on vaan niin stressaavaa. Mihinkään ei uskalla lähteä, ku jos verta tulee kunnolla, niin parempi olis, et pääsis vessaaan. Keskiraskauden piti olla ihanaa aikaa, mutta näköjään alkuraskaus oli mulle sitä: ei väsyttäny enkä voinut pahoin. :ashamed: :'(
Sairaalaan kun viimeks soitin, niin eka ne käski ajatella vain kauniita asioita, mutta kun sitten itkuisena soitin uudestaan, niin sain ajan. Sairaalaan en siis soita, kun siellä vaan käsketään odotella. Pitäiskö neuvolaan ottaa yhteyttä vai odotanko vielä?
 
c81
Lapin Tyttö, sinulla on siis sama hermoja raastava tilanne kuin minullakin. Vuotaa vähän väliä, ja jos ei ihan kirkasta reilusti, niin siten vhintää sitä mustaa töhkää ja hyytymiä. Lääkäri kielsi seksin niin kauan kuin yhtään vuotoja on.. saa nähdä tuliko maaliskuulle asti selibaatti.. :( (no, toki vauvan terveys on tärkeämpi, mutta..)
Minä olen siis 16. viikolla, ja minulle sanoivat että vuodot voi jatkua loppuun asti. Levolla tms ei ole merkitystä. Kyllä se vaan ahdistaa kun paljon verta tulee. Minä olen painunut suoraan päivystykseen jos on tiukka paha tilanne. Mutta viimeksi lääkäri sanoi ettei tarvi tulla jos ei kovia kipuja ole. Mutta kyllähän en tarkistaa tilanteen jos sinne menee. Mulla on seuraava lääkärikontrolli rakenneultran yhteydessä kk päästä.
Mutta Lapin tyttö, jos mieltä painaa, soita neuvolaan. Kyllä ne osaa sanoa missä vaiheessa kannattaa mennä tarkistamaan tilanne.
 
Hei ! Täällä on yksi, jolla on etinen istukka ja jatkuvat verenvuodot. Viikkoja on vasta 20+0. Verta olen vuotanut jo 7 viikkoa, välillä enemmän välillä vähemmän.Kivut ovat kovia koko ajan ja lisäksi supistelee.Olen ollut jo 7 viikkoa lähes vuodelevossa, kerran sairaalassa, muuten kotona.Lääkäri kertoi tällaiseen liittyvän paljon riskejä, jos vuotaa verta koko ajan etisen istukan lisäksi.Olen huomannut, että lepo auttaa; estää supistuksia ja verenvuotoja.Lisäksi syön Caprilon lääkettä verenvuotoihin.Tässä ei auta kuin edetä päivä kerrallaan rauhallisesti ja toivoa, että kaikki menee hyvin! Minä yritän jaksaa joka päivä uskoa, että kaikki menee hyvin, muuten tulee ihan hulluksi !! Kovasti tsemppiä sinulle c81 ! :)
 
c81
Kepukka, sie olet joutunut vuodelepoon noin kovasti? Voimia. Mua niin hermostuttaa, että miten tästä eteenpäin. Lääkärit sanoo niin eritavalla aina. Yksi sanoo ettei tarvi rajoittaa muuta kuin yhdyntöjä - osa pelottelee juuri täydellä vuodelevolla.
Mulla on myös kipuja, joita olen kyllä tulkinnut kasvu- ja liitoskivuiksi, ja joskus suppailee. Yritän ottaa mahdollisimman rauhallisesti. Mutta töissä olen kyllä nyt. Onneksi on istuma-toimistotyö ettei paljoakaan tarvitse rasittaa. Silti on ihan poikki kun töistä kotiin pääsee. Eikä olo ole mikään kovin loistava..

Hyvä kuulla silti että on paljon 'kohtalotovereita', kaikenlaisilla ohjeillla ja oireilal varustettuina. Jos jotakuta kiinnostaa vaihtaa tuntemuksia ja ajatuksia nin kirjoitelkaa nyt vielä. Itseä jotenkin ainakin huojentaa kun saa kuulla muidenkin kuulumisia..
 
Täällä ilmoittautuu myös yksi etinen istukka. Istukan sijainti selvisi vasta rakenneultrassa viikolla 20 ja kontrolli viikolla 30.
Mulla oli alussa vuotoa, ei tosin mitään kovin runsasta, ruskeaa tuhrua päivittäin viikoilla 7-15 ja silloin ultrassa istukan sijainti oli kuulemma tosi hyvä, juuri siellä missä pitääkin.
Nyt rakenneultrassa sitten selvisi että istukka on ilmeisesti ollut kokoajan ainakin osittain kohdunsuun päällä ja siitä ovat vuodot johtuneet. Lisäksi mulla oli kohdunsuun vieressä valtaisa hematooma, joka aiheutti sitten ihan kirkasta vuotoa muistaakseni viikolla 12 tai 13 ja sitä verta tuli silloin ovista ja ikkunoista.
Onneksi vuodot sitten loppuivat ja nyt kun ollaan jo melkein voiton puolella on olo jo jotenkin positiivisempi, uskallan jopa iloita tästä raskaudesta. Toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun saakka.

Mulle ei ainakaan olla puhuttu mitään levosta tai asioista joita pitäisi välttää, äippäpolilla sanottiin vaan että jos tulee yhtään tippaa verta pitää lähteä saman tien tarkistukseen.

t. pötkylä rv 21+1
 
Kiitos c81 =) Aika jännää, kuinka ohjeet ja neuvot vaihtelevat tässä asiassa.Itse olen levossa senkin takia, kun kirkasta verta vuotaa lähes jatkuvasti..Tässä odotellaan rv 23, jos pääsisi sinne asti ja lapsi lähtisi syntymään, voisi sillä olla pieni mahdollisuus jäädä eloon..Lääkäri sanoi minulle, ettei etinen istukka välttämättä sen helpommin irtoa kuin takaseinämäistukka, paitsi jos siihen liittyy rajuja verenvuotoja.Päivät ovat tosi pitkiä, kun ei mitään voi tehdä. Toivon kaikille kovasti viikkoja !
 
Mulla oli etinen istukka joka alko vuotaan rv 17+5. Sillon tuli ruskeeta vuotoa ja kaiken maailman nostelu yms kiellettiin. Sitte alko kunnon verenvuoto rv 30+ ja rv 32+ ja molemmilla kerroilla jouduin makaan TYKSissä osastolla muutamia päiviä ja sit leikattiin vauva ulos jo rv 35+6. Mulla oli myös perätilassa vauva.. Leikkasivat siks jo tollon, ku vauvan keuhkot oli kehittyny kun oli saanu kortisonit tollon 30+ ku osastolla oltiin. Eivät halunneet ottaa enää riskiä et alkaa taas vuoteleen. Neiti oli syntyessään 2720g ja 46cm ja heti pääsi osastolle mukaan.. Sitkee neiti vaikka paino laskikin ostastolla ollessa 2480g:aan.. Nyt on jo reilu 2kk ikäinen ja painoakin jo 4440g

Mulla oli kuulemma muutenki hirveen "verekäs" istukka ja siis hematoomia siellä oli mitkä vuosi. Mutta vuosivat ulospäin eli vauvalla ei missään vaiheessa ollu mitään hätää.

Jaksamista kaikille :hug:
 
Minulla oli etuseinässä oleva täysin etinen istukka, vuotoja oli 4-5 viikolla, 7 viikolla ja 12 viikolla. Sen jälkeen ei vuotoja ollut, mutta koska supistelin, ja kohdunkaula alkoi lyhetä 18 viikolla, jäin saikulle viikoille 18-26. Sen jälkeen istukka olikin jo todettu marginaaliseksi, eli kasvoi pois kohdunsuulta. Nyt siitä ei enää ole mitään vaaraa synnytyksen suhteen. Gynekologi kuvasti etistä istukkaa sillä tavalla, että jos piirtäisit pieneen ilmapalloon puhalluspäähän pisteen (ilmapallo = kohtu, piste = istukka) ja puhallat ilmaa palloon lisää ( = kohtu kasvaa) niin pistehän siirtyy keskemmäksi pois puhallusreiästä. Samaten käy istukalle, etuseinässä sijaitsevalle todennäköisemmin kuin takaseinässä, koska kohtu kai kasvaa enemmän etuseinästään. Eli vuodot on harmillisia, supisteluun ja kohdunkaulan lyhenemiseen tiestysti puututaan tavallistakin herkemmin, mutta synnytykseen se vaikuttaa vain silloin, jos istukka ei kasva reilusti kohdunsuulta pois (olisiko ollut, että vähintään sentin päähän?). Kasvua seurataan tilanteesta riippuen ultralla, minulla oli seurantaultraääni 18, 22, 26 ja 30-viikoilla, siksi noin usein, koska oli sitä supistelua ja lyhenemistä myös.
 
Kiitos Redwing blackbird. Mulla on istukka enemmänkin takaseinässä mutta luotan siihen että se kasvaa silti pois synnytyksen tieltä. Mulla ollut vuotoa nyt reilut pari viikkoa. Työ on aika fyysistä mutta pyrin ottamaan mahdollisimman rauhallisesti. Raskaat nostot selkeästi aiheuttaa vuotoa enemmän. Tänään rv15+0 joten vielä on paljon toivoa että istukka nousee :)
 
Lääkärin mukaan mulla ei ole etistä istukkaa, vaan on melkein kolmen sentin päässä kohdunsuulta mutta siitä on valunut hematooma suun viereen. Yllätyin kovasti kun luin miten erilaisia hoitoja ja kehotuksia porukka on saanut! Mulla alkoi vuotaa runsaasti, aiemmin ei siis mitään oireita, viikko sitten(23+0) ja oon siitä lähtien maannut sairaalas levos (vessas ja suihkus saan käydä) ja lääkäri puhuu ennenaikaisesta synnytyksestä vaikka kertaakaan ei oo supistanut, ollaan saatu jo kortisonit keuhkoja varten. Toistaiseksi ei oo puhuttu mitään kotiin pääsystä vaan pikemminkin että täällä maataan viikoille 36-37 asti jos vauva pysyy mukana.

Onkohan hoitosuositukset muuttuneet noin rajusti kun tää keskusteluhan on aloitettu jo 8 vuotta sitten?
 
Mulla todettiin rakenneultrassa rv 20+5 kohdun takaseinässä oleva täydellinen etinen istukka. Sain ajan ylimääräiseen ultraan rv 29, jolloin tarkistetaan istukan tilanne. Sain ohjeet jatkaa ihan normaalia elämää, ja mennä heti päivystykseen, jos alkaa verenvuoto. Tähän mennessä ei oo ollut yhtään mitään vuotoja. Nyt rv 23+4.
 
Mulla todettiin myös varhaisultrassa etinen istukka. Mitään vuotoa ei tullut alkuvaiheessakaan. Kovasti ultrannut kätilö "pelotteli" asialla.

Saatiin jäädä kuitenkin ihan tavalliseen seurantaan (mitä kätilö mietti pitkään) ja sitten jo rakenneultrassa todettiin, että on noussut kohdun suulta pois eikä sitä enää tarvitse seurata.
 

Yhteistyössä