Etinen istukka -muita

Joo, ei siitä kannata turhaan murehtia.. Se on totta, oon itekin lakannut kauheasti miettimästä asiaa, eihän sille sitten mitään voi.. Hyvä kun kontrolloidaan kuitenkin ja seuraillaan.. Hassua, että tässä nyt odotellaan seuraavaa kontrollia, joka on siis jouluviikolla, ja joulun jälkeen ei olekaan enää kuin pari viikkoa töitä jäljellä... Aika kuluu hurjaa vauhtia....

:xmas:
 
Heipsan kaikille..

Pientä tilannepäivitystä omalta osaltani.. Viikkoja nyt 35+4. Istukka on mulla sitkeästi pysynyt kohdunsuun päällä, eli sektioon ollaan menossa. Mulla on ollut vähän vuotoja, minkä takia olen pari kertaa käynyt "näytillä" ja nyt maanantain kontrollissa lääkäri sanoi, että tehtäisiin ens viiikolla lapsivesipunktio, ja selvitetään keuhkojen kypsyys, ja jos keuhkot ok, niin sitten ei pitkitetä sektiota enää. Ei halua ottaa riskiä, että vuoto yltyisi ja tulisi kiire.. Vuoto on välillä poissa, ja välillä taas tulee. Ei mitään älyttömän runsasta ole, mutta kuitenkin. Eipä tässä siis kauaa ehdi olla äippälomalla (alkoi maanantaina) kun jo vauva tulee..

mitäs muille tässä ketjussa olleille? Uudetkin tervetuloa keskustelemaan.. :)

Itseä mietityttää enää se, että miten kauan sektiosta toipumiseen nyt menee ja jos keuhkot on ok, niin toivon että vauva muutenkin sitten valmis tulemaan. kokoarvio ultrassa maanantaina oli 2,7kg.

No, jos menisi aamusuihkuun, että heräisi tähänkin päivään....
 
Päivitän nyt tämänkin ketjun, kun eilen laitoin toiseen aloittamaani ketjuun vauvan keuhkoihin liittyen.. Punktion tulokset viime viikolla oli siis sellaiset, että parempi odottaa, kun keuhkot ei ollut tarpeeksi kypsät. Nyt viikkoja 37+2 ja eilen oli uusi polikäynti. Maanantaina sain soiton, että veressä on vasta-aineita, jokin vasta-aine anti-C ja lisäksi heikko tunnistamaton vasta-aine. Johtuu ilmeisesti ensimmäisen lapsen sektion yhteydessä tehdystä verensiirrosta (ei ole kyllä kahdessa sitä seuranneessa raskaudessa noussut ongelmaksi.....) Se ilmeisesti painoi vaaka-kupissa sen verran kaiken muun päälle, että päätettiin huomiselle leikkauspäivä.

Mulla siis istukka pysynyt koko aikan tiukasti kohdunsuun päällä, eikä ole muuta vaihtoehtoa kuin sektio nyt sitten. Onneksi tähän asiaan on ehtinyt henkisesti nyt valmistautua, ja toivon nyt vaan että kaikki menee hyvin, ja vauvakin olisi nyt valmis tähän kylmään maailmaan.. Tsemppiä muille samojen asioiden kanssa painiville!
 
"vieras"
Mulla nousi kerran tosi isoilla viikoilla istukka (oisko ollut joku 36) ja kaiken piti olla ok... Kuinka ollakaan synnytys käynnistyikin hurjalla verenvuodolla ja se kokemus ambulansseineen jne. ei ollut mukava... Joten sen jälkeen ajattelisin, että mielummin suunniteltu sektio :)
Nyt on taas noussut istukka n. rv.31. Mutta edellinen kerta on sen verran muistoissa, että saas nähdä kuinka synnytys sujuu...(viikkoja nyt 34)
 
[QUOTE="vieras";22992063]Mulla nousi kerran tosi isoilla viikoilla istukka (oisko ollut joku 36) ja kaiken piti olla ok... Kuinka ollakaan synnytys käynnistyikin hurjalla verenvuodolla ja se kokemus ambulansseineen jne. ei ollut mukava... Joten sen jälkeen ajattelisin, että mielummin suunniteltu sektio :)
Nyt on taas noussut istukka n. rv.31. Mutta edellinen kerta on sen verran muistoissa, että saas nähdä kuinka synnytys sujuu...(viikkoja nyt 34)[/QUOTE]

Kiitos tsempityksestä! Joo, sehän se tässä onkin, että halutaan että kaikki menee hallitusti, eikä tulisi mitään kiiretilanteita... Kyllähän tässä jo vähän jännittää, ja jotenkin hassu tunne, kun nyt tietää että vauva tosiaan syntyy huomenna. Ei koskaan ole näin sovitusti kuitenkaan tehty leikkausta, esikoisen raskausmyrkytyksen kanssa silloin leikkauspäätös tuli vähän puskista, kun olin jo niin huonovointinen.. Nyt kun tässä istuu koneella ja kirjoittelee, niin tuntuu tosi hassulta kyllä, että huomenna sitten tähän aikaan ollaan sairaalassa kenties jo leikkauspöydällä asti.... =)
 
Tsemppiä de_maarit huomiselle!

Mulla myös etinen istukka ja nyt rv 32+1. Todettiin rakenneultrassa rv20 ja varattin konrolli ultra rv 30. kätilö vaan totesi asian enkä sitä itse kovin edes ymmärtänyt tai huolestunut kun kätilö vaan totesi että yleensä nämä siirtyvät kohdun kasvaessa.

pari päivää rakenne ultran jälkeen rv 20+3 mulla tuli yöllä suht runsasta verenvuotoa (johon heräsin yöllä) ja soitin kättärille, ja menin päivystyksen ja tosiaan istukan reuna vuosi veta ja olin reilun vuorokauden osastolla. Jonka jälkeen vuoto loppui ja vauvalla kaikki hyvin. rv 23+3 sama juttu uudestaan, ja olin osastolla tarkkailussa verenvuodon takia. mutta muuten kaiki ok ja töissä pystyin käydä, mutta urheilu, raaskaat nostamiset, yms kiellettyjä.

rv 30 kontrolliultra istukka siirtynyt pois mutta ei tarpeeksi, eli edeleen on kohdunsuulla mutta toivoa on että kohdun kasvaessa siirtyy tarvittavan paljon pois.

rv 31+5 taas yöllä runsasta verenvuotoa ja taas oastolla vuorokausi. jonka jälkeen olen nyt jäin viikoksi sairaslomalle, lepään jotta vuoto ei uusiudu ja muutenkin istumatyö alkanut painaa nivusissa ja kohdun alaosassa.

seuraava kontrolli rv 33 joten tiedän taas enemmän. töitä olisi vielä kaksi viikkoa kontrollin jälkeen katsotaan pääsenkö vielä töihin. vauva oli rv 30 ultrassa perätilassa mutta rv 31+5 oli kääntynyt rt mutta istukan paikkahan määrää miten lapsi syntyy. kovasti haluisin että alatie olsi vaihtoehto mutta jos ei niin ei, siihen kun ei itse voi vaikuttaa...

sorry romaani mutta tsempitykset ap:lle!
 
Hei! Pitkästä aikaa. Onnea huomiselle.
Mulla oli istukka viikolla 27 vielä liian lähellä kohdunsuuta, mutta jo pois sen päältä. Istukkaa on muutenkin siellä täällä joten saas nähdä miten sen kanssa käy. Kuukauden päästä on kontrolli. Viime raskaudessa se oli jo aiemmin siirtynyt riittävästi. Onneksi ei ole tullut tippaakaan mitään vuotoja. Olisin varmaan ihan paniikissa. Kuulostaa oikein hyvältä tuo suunniteltu sektio!
 
Tsemppiä de_maarit huomiselle!

Mulla myös etinen istukka ja nyt rv 32+1. Todettiin rakenneultrassa rv20 ja varattin konrolli ultra rv 30. kätilö vaan totesi asian enkä sitä itse kovin edes ymmärtänyt tai huolestunut kun kätilö vaan totesi että yleensä nämä siirtyvät kohdun kasvaessa.

pari päivää rakenne ultran jälkeen rv 20+3 mulla tuli yöllä suht runsasta verenvuotoa (johon heräsin yöllä) ja soitin kättärille, ja menin päivystyksen ja tosiaan istukan reuna vuosi veta ja olin reilun vuorokauden osastolla. Jonka jälkeen vuoto loppui ja vauvalla kaikki hyvin. rv 23+3 sama juttu uudestaan, ja olin osastolla tarkkailussa verenvuodon takia. mutta muuten kaiki ok ja töissä pystyin käydä, mutta urheilu, raaskaat nostamiset, yms kiellettyjä.

rv 30 kontrolliultra istukka siirtynyt pois mutta ei tarpeeksi, eli edeleen on kohdunsuulla mutta toivoa on että kohdun kasvaessa siirtyy tarvittavan paljon pois.

rv 31+5 taas yöllä runsasta verenvuotoa ja taas oastolla vuorokausi. jonka jälkeen olen nyt jäin viikoksi sairaslomalle, lepään jotta vuoto ei uusiudu ja muutenkin istumatyö alkanut painaa nivusissa ja kohdun alaosassa.

seuraava kontrolli rv 33 joten tiedän taas enemmän. töitä olisi vielä kaksi viikkoa kontrollin jälkeen katsotaan pääsenkö vielä töihin. vauva oli rv 30 ultrassa perätilassa mutta rv 31+5 oli kääntynyt rt mutta istukan paikkahan määrää miten lapsi syntyy. kovasti haluisin että alatie olsi vaihtoehto mutta jos ei niin ei, siihen kun ei itse voi vaikuttaa...

sorry romaani mutta tsempitykset ap:lle!
Hei!

Kiva kun vastailit, kiva kuulla muidenkin kokemuksia. Mä en vuotojen takia joutunut jäämään osastolle, pääsin aina tarkisteluiden jälkeen kotiin, tokalla kerralla kyllä lääkäri vähän meinas, että jos jäisin seurantaan, mutta päästi sitten kotiin, kun lupasin palata jos vuoto yhtään lisääntyy ja ottaa rauhallisesti. Pystyin olemaan töissä sitten kuitenkin ihan loppuun asti, ja viimeisen työpäivän jälkeisenä lauantaina oli just se toinen kerta kun olis lääkäri halunnu mut pitää seurannassa osastolla, mut kun pääsin kotiin ja sain sitten äippäloman ansiosta lepäillä, niin vuoto hiipui ja loppui tyystin. Et mulla se kotona lepääminen taisi ainakin auttaa siihen vuotoon. Hyvä on kun kuitenkin tilannetta sullakin seurataan, ja sen mukaan tehdään sitten päätöksiä. Itsekin olisin kovin tosiaan toivonut alatiesynnytystä, mutta tällä kertaa sitten näin. Onpahan sitten koettu yksi suunniteltu sektiokin sitten yhden kiirellisen ja kahden alatiesynnytyksen lisäksi....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22992610:
Hei! Pitkästä aikaa. Onnea huomiselle.
Mulla oli istukka viikolla 27 vielä liian lähellä kohdunsuuta, mutta jo pois sen päältä. Istukkaa on muutenkin siellä täällä joten saas nähdä miten sen kanssa käy. Kuukauden päästä on kontrolli. Viime raskaudessa se oli jo aiemmin siirtynyt riittävästi. Onneksi ei ole tullut tippaakaan mitään vuotoja. Olisin varmaan ihan paniikissa. Kuulostaa oikein hyvältä tuo suunniteltu sektio!
Tsemppiä sulle siihen siirtymiseen, jos se on jo pois päältä, voisi kuvitella että siirtyisi lisääkin. Mulla ei missään vaiheessa näyttänyt siltä, että olisi siirtynyt mihinkään, vaan aina vaan olla tapitti siinä missä ei pitäisi.. Ja tässä on tosiaan jo ehtinyt henkisesti onneksi tottua tuohon sektioajatukseen, parempi nyt näin niin saadaan vauva turvallisesti maailmaan.
 
Tsemppiä sulle siihen siirtymiseen, jos se on jo pois päältä, voisi kuvitella että siirtyisi lisääkin. Mulla ei missään vaiheessa näyttänyt siltä, että olisi siirtynyt mihinkään, vaan aina vaan olla tapitti siinä missä ei pitäisi.. Ja tässä on tosiaan jo ehtinyt henkisesti onneksi tottua tuohon sektioajatukseen, parempi nyt näin niin saadaan vauva turvallisesti maailmaan.
Niin toivotaan. Mä oon aina kammonnut ajatusta sektiosta mutta viime synnytyksen jälkeen se kuulostaa jo houkuttelevalta. Teki vähän ahdasta ulostulo. Lapsi kärsi lievästä hapenpuutteesta ja kakkasi lapsiveteen. Ihan vain lapsen kannalta ajattelen näin. Äidille yleensä parempi alateitse. Istukka kohdunsuulla tai perätila ratkaisee asian. Sitä ei tarvitse enää miettiä. Helpottaisi huomattavasti ratkaisun tekoa. =)
Mä en oikein tahdo luottaa noihin lääkäreihin kun ne vaan ultraa ja ultraa ja loppupäätelmä on luokkaa: kyllä sen täytyy olla istukkakudosta mitä siinä päällä on.
No mieluiten kuitenkin helppo, kivuton ja ongelmaton alatiesynnytys. Mutta tosiaan viimeksi se oli jo kaukana kohdunsuusta näihin aikoihin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22992962:
Niin toivotaan. Mä oon aina kammonnut ajatusta sektiosta mutta viime synnytyksen jälkeen se kuulostaa jo houkuttelevalta. Teki vähän ahdasta ulostulo. Lapsi kärsi lievästä hapenpuutteesta ja kakkasi lapsiveteen. Ihan vain lapsen kannalta ajattelen näin. Äidille yleensä parempi alateitse. Istukka kohdunsuulla tai perätila ratkaisee asian. Sitä ei tarvitse enää miettiä. Helpottaisi huomattavasti ratkaisun tekoa. =)
Mä en oikein tahdo luottaa noihin lääkäreihin kun ne vaan ultraa ja ultraa ja loppupäätelmä on luokkaa: kyllä sen täytyy olla istukkakudosta mitä siinä päällä on.
No mieluiten kuitenkin helppo, kivuton ja ongelmaton alatiesynnytys. Mutta tosiaan viimeksi se oli jo kaukana kohdunsuusta näihin aikoihin.
Kyllä mustakin välillä on tuntunut, kun jotain kysyy, niin vastaukset on niin ympäripyöreitä että ei oikein ota tolkkua, ja jossain vaiheessa kans kattoivat sitä istukkaa, että juu kyllä se näyttäisi aika lailla siinä päällä olevan edelleen.. No, monta kertaa on ainakin katottu ja aina sama juttu, joten sen puoleen olen luottavaisin mielin. Sulla sit vähän auki tilanne vielä. Mulla kans mieltä helpottaa se myös, että lääkäri sanoo, että sektio on ainoa vaihtoehto, ja nyt henkisesti auttoi se, että lääkäri määritteli päivän tälle viikolle eikä mun tarvinnut miettiä, että onko parempi nyt vai ensi viikolla ja mitkä riskit on missäkin jne..
 
moi,
mulla ainakin lääkäri joka ultrasi sanoi että kyllä se on ultraajastakin kiinni, miten tulkitsee kuvaa, onko istukka missä ja kuinka paljon kohdun suulla. mulla viimeksi käydessä kolme lääkäriä oli tulkinnut kuvia ja totesivat että vielä on kohdun suulla mutta liikkunut joka tapauksessa oli.

vielä katsotaan kun viikkoja vielä jäljellä... ettei tarvitse vielä synnytystapaa määrätä.
 

Yhteistyössä