Etsin haastateltavia lapsiperheiden raha-asioita käsittelevään juttuun

Hei,

teen juttua lapsiperheiden raha-asioista ja etsin haastateltavia eri puolilta Suomea.
Haluaisin vastauksia mm. näihin kysymyksiin:
- Onko teillä 1) omat tilit, 2) yhteinen tili vai 3) omat tilit ja lisäksi yhteisten menojen tili?
- Miten esimerkiksi asumis- ja päivähoitomenot maksetaan, jaetaanko kulut puoliksi vai maksaako se enemmän, jolla on isommat tulot?
- Onko teillä avioehto? (kysymys aviopareille)

Jos sinua voi haastatella, lähetä minulle sähköpostiviesti osoitteella saga.wiklund(a)otavamedia.fi. Muistathan kirjoittaa viestiin puhelinnumerosi ja lastesi iät.

Ystävällisin terveisin

Saga Wiklund
Toimittaja, Kaksplus
 
"Elina"
Meillä on omat tilit ja yhteinen lainanhoitotili. Kaikki pakolliset menot jaetaan puoliksi. Mies tienaa vähän enemmän kuin minä. Bruttopalkka hänellä on reilut 100 e/kk korkemapi kuin minulla, mutta ylitöiden ansiosta tuloero vuodessa on bruttona lähes 10 000 e.

Avioehtoa ei ole, koska kummallakaan ei ollut omaisuutta naimisiin mennessä ja molemmille on odotettavissa suunnilleen saman arvoinen perintö joskus tulevaisuudessa. Tosin oma äitini on testamentissaan sulkenut hänen perinnöstään lastensa puolisot pois.

Kun olin hoitovapaalla, niin silloin mies maksoi yhteisiä menoja saman verran enemmän kuin säästyi lasten hoitomaksuja. Tiedän, ettei tämä ole maailman reiluin systeemi minun kannaltani, mutta koska minä olen pihi ja mies tuhlari, niin tämä toimii meillä. Rahasta ei tee tiukkaa. Kumpikin käyttää omiin huvituksiinsa omaa rahaa. Minulla ei kalliita harrastuksia ja menoja ole, joten minulta jää myös rahaa enemmän säästöön.
 

Yhteistyössä