ettekö allergisten lasten vanhemmat osaa alkeellisia käytöstapoja???

  • Viestiketjun aloittaja v*ttuuntunut
  • Ensimmäinen viesti
v*ttuuntunut
jos laitan synttärikutsun lapsen kaverille, niin oletan kyllä että sieltä oma-alotteisesti kerrotaan mikäli risto-tuulikki ei voi syödä maitoa, munia, viljatuotteita, soijaa, sitä, tätä, tuota tai oikein mitään muutakaan. miten kukaan kehtaa pistää lapsensa, vieläpä tuollaisen 4-5 -vuotiaan synttärijuhliin ja huikkaa sitten ovelta että ainiin, meiän muksu ei sitten voi syödä mitään mitä maa päällään kantaa... PISTÄÄ NIIN VIHAKSI!!!! sekä omasta että etenkin sen lapsiparan puolesta, joka juo vettä ja jyrsii kurkunpalasta sillä aikaa kun muut mässäilee herkuilla...
 
vieras
Kuulostaapa tutulta.
Ja aikuiset itse huutaa noutopöydässä, onko tässä sitä ja tätä, eikö ole ...ton ...ton. Ja kun vastaat, että nämä ja nämä ruuat ovat laktoosittomia ym. niin ne hymähtää yrmeästi ja mutisee, no taidankin silti maistaa tuota makaroonilaatikkoa(siis ainoaa ruokaa joka sisältää laktoosia). PISTÄÄ NIIN VIHAKSI!!!
 
niimpä
mulle on kanssa käynyt näin. Oli sitten tosi inhoittavaa kun lapsi ilmoitti ettei voi syödä kakkua ei keksejä eikä oikein mitään muutakaan.. olin tosi harmissani kun muut herkuttelivat ja tämä yksi lapsi vaan istui pöydän vieressä. No nyt tiedän että syksyllä se on edessä nuo juhlat ja sama lapsi tulee taas. niimpä kysyn jo valmiiksi asian tiimoilta mitä tuollaiselle lapselle voi tarjota kun on kanamuna allergia ja hyla ja oisko ollu vielä vehnä....
 
No jo on :eek: Itse vein tytölle "omat eväät" mukana useamman vuoden, kunnes alkoi sopimaan eikä tarvittu kovin erikoisia... JOs on kovin moniallerginen, niin mun mielestä ei ole kyläpaikan asia alkaa touhottamaan yhden lapsen takia mitään kovin erikoista...
 
niin tosiaan
Joo ja kun kaiken lisäksi ei välttis olla oikeesti allergisia mutta kun vanhempien mielestä ollaan! Ei voi syödä sitä, ei voi syödä tätä! :headwall: Käyttäis eka testeissä...
 
.
Mä olen aina etukäteen ilmoittanut tekstiviestillä tai antanut viedessä lapun, mitä välttää, mutta ne ei olekaan mitään perussynttäriherkkuja (kala, raaka omena jne..), joten helppo karsia pois.
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuulostaapa tutulta.
Ja aikuiset itse huutaa noutopöydässä, onko tässä sitä ja tätä, eikö ole ...ton ...ton. Ja kun vastaat, että nämä ja nämä ruuat ovat laktoosittomia ym. niin ne hymähtää yrmeästi ja mutisee, no taidankin silti maistaa tuota makaroonilaatikkoa(siis ainoaa ruokaa joka sisältää laktoosia). PISTÄÄ NIIN VIHAKSI!!!
Tuo on oikeasti ärsyttävää myös minusta, joka olen muutamille jutuille niin allerginen että kurkku turpoaa umpeen. Ärsyttää kuunnella tuollaisten vuohotusta...

 
Mä oon ilmottanu ajoissa sekä oman, että nyt myös pojan allergiat.. Poikaa ei vielä juurikaan tarvi huomioida tarjottavissa, mut omalta osalta pistää vihaks... Vuostolkulla oon korostanu laktoositon EI vähälaktoosinen eikä millään mee perille. On se sit kiva, kun sanotaan olevan mulle sopivaa ja syön sillä seurauksella, että maha turpoo ja tulee tosi kipeeks, kuumettakin saattaa nousta. Tai sitte tokastaan "joo voit syödä, se on hylaa" ja joudun jättään väliin kaikki syömiset. :headwall:

Itekin ärsyynnyn, jos laitan tarjottavia eikä ihmiset o allergioistaan sun muista rajotteista tiedottanu. Jotain osaanki huomioida ja laktoositonta / maidotonta teen ihan jo omankin perheen vuoks. Ei tosiaan o emäntänä kiva, jos ei o tiedon puutteen vuoks osannu varautua ja laittaa kaikille sopivaa. Välillä sit unohdan kertoo laktoosittomuudesta ja ihmettelen ku joillekin ei maistu... Sit vasta jälkikäteen tajuan, että ne on luullu tarjottavan olevan heille sopimatonta. Se vasta hävettääkin. Mitenkähän mä sen oppisin muistamaan, että tarjottavien sopivuudesta allergisille on syytä mainita? Itelle se on aika itestäänselvyys, kun oman ja pojan ruokavalioiden noudattaminen on ihan arkipäivää.
 
Tosi ikävää käytöstä! Luulisi äidin nyt tajuavan, miten inhottavaa tuo lapsellekin on :/ Eihän nyt kukaan voi olettaa, että kaikilla on kaapissa valmiina erityisruokavalioon sopivia tuotteita. Minä ilmoitan lapsen allergiat erikseen ja samalla tarjoudun tuomaan itse lapselle sopivat eväät ettei juhlien järjestäjän tarvitse nähdä erikseen vaivaa. Samalla saa varmistettua, että ruoka on varmasti sopivaa lapselle.
 
allergioita on paljon, lapsilla vielä allergiat on yleensä useammassa muodossa. olen kokki, töissä tehään näitä erikoisruokia laijasta laitaan. mielenkiintosin on ollu 2v tytön synttärit. annettiin lappu mitä saa syä. esim: mustikka, vadelma (luonnosta) hilla. kaikki gluteenitonta. suolan kesti ja sokerin ei muita mausteita. hiiva ja soodab käyttö rajoitettu. saatiin kuiten tehtyä lapselle mustikkapiirakka, vadelmapullaa. täysin maidoton täytekakku, kookos muffinsseja. esimerkkinä: maito allerginen ei voi ottaa etes vähälaktoosista kakkua...

minusta nuo allergiat on asioita jokka pitäs ilmottaa tai ottaa lapselle omat eväät mukaan juhliin.
 
Pirkko
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Tosi ikävää käytöstä! Luulisi äidin nyt tajuavan, miten inhottavaa tuo lapsellekin on :/ Eihän nyt kukaan voi olettaa, että kaikilla on kaapissa valmiina erityisruokavalioon sopivia tuotteita. Minä ilmoitan lapsen allergiat erikseen ja samalla tarjoudun tuomaan itse lapselle sopivat eväät ettei juhlien järjestäjän tarvitse nähdä erikseen vaivaa. Samalla saa varmistettua, että ruoka on varmasti sopivaa lapselle.
Tuo on mukava tapa!

Kaikista paskointa on se, mitä joku jo yllä mainitsikin, että joko välinpitämättömyydestä tai tietämättömyydestä johtuen sanotaan vaan et ei tuossa ole sitä allergiaa aiheuttavaa ja sitten saa kärsiä nahoissaan...

Mua ahistaa jo valmiiksi kun meillä just ollaan saatu edes jotenkin menemään perille, ettei lapselle voi antaa ku laktoositonta ja nyt selvis että on se maitoproteiini se aiheuttaja... Saas nähä miten menee tää maidoton perille anopille. Veikkaan ettei mene...

 
Alkuperäinen kirjoittaja niin tosiaan:
Joo ja kun kaiken lisäksi ei välttis olla oikeesti allergisia mutta kun vanhempien mielestä ollaan! Ei voi syödä sitä, ei voi syödä tätä! :headwall: Käyttäis eka testeissä...
Ja ihan niinkuin kaikki allergiat näkyisivät testeissä, esim. suolisto-oireiset... :headwall:

Mut ap:n viestiin, tuo on uskomattoman ajattelematonta vanhemmilta, sekä lasta että kutsujia kohtaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja niin tosiaan:
Joo ja kun kaiken lisäksi ei välttis olla oikeesti allergisia mutta kun vanhempien mielestä ollaan! Ei voi syödä sitä, ei voi syödä tätä! :headwall: Käyttäis eka testeissä...
Eipä kaikki näy kokeissa, ei näkynyt nelosenkaan allergiat ja silti niitä on. Kyllä käytäntö opettaa paremmin kuin testit :wave:
 
minttu
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Mä oon ilmottanu ajoissa sekä oman, että nyt myös pojan allergiat.. Poikaa ei vielä juurikaan tarvi huomioida tarjottavissa, mut omalta osalta pistää vihaks... Vuostolkulla oon korostanu laktoositon EI vähälaktoosinen eikä millään mee perille. On se sit kiva, kun sanotaan olevan mulle sopivaa ja syön sillä seurauksella, että maha turpoo ja tulee tosi kipeeks, kuumettakin saattaa nousta. Tai sitte tokastaan "joo voit syödä, se on hylaa" ja joudun jättään väliin kaikki syömiset. :headwall:

Itekin ärsyynnyn, jos laitan tarjottavia eikä ihmiset o allergioistaan sun muista rajotteista tiedottanu. Jotain osaanki huomioida ja laktoositonta / maidotonta teen ihan jo omankin perheen vuoks. Ei tosiaan o emäntänä kiva, jos ei o tiedon puutteen vuoks osannu varautua ja laittaa kaikille sopivaa. Välillä sit unohdan kertoo laktoosittomuudesta ja ihmettelen ku joillekin ei maistu... Sit vasta jälkikäteen tajuan, että ne on luullu tarjottavan olevan heille sopimatonta. Se vasta hävettääkin. Mitenkähän mä sen oppisin muistamaan, että tarjottavien sopivuudesta allergisille on syytä mainita? Itelle se on aika itestäänselvyys, kun oman ja pojan ruokavalioiden noudattaminen on ihan arkipäivää.
mua taas ärsyttää suunnattomasti toi, meilläkin on ollut ja taas tulee kesällä juhlia. viimme kesänäkin järjestettiin juhlat joissa 60 henkilöä , vieraissa yksi joka ilmoitti täysin laksootiton ei käy siis vähälaktoositon. siis pitäiskö mun tehdä kaikki tarjottavat 60hengelle ton yhden allergian mukaan. se on huomattavasti kalliinpaa ja sellaiselle emännälle myös paljon vaikeempaa kun niitä ei ole tottunut tekeen. voi tsiisus teidän kanssanne
 
Alkuperäinen kirjoittaja minttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Mä oon ilmottanu ajoissa sekä oman, että nyt myös pojan allergiat.. Poikaa ei vielä juurikaan tarvi huomioida tarjottavissa, mut omalta osalta pistää vihaks... Vuostolkulla oon korostanu laktoositon EI vähälaktoosinen eikä millään mee perille. On se sit kiva, kun sanotaan olevan mulle sopivaa ja syön sillä seurauksella, että maha turpoo ja tulee tosi kipeeks, kuumettakin saattaa nousta. Tai sitte tokastaan "joo voit syödä, se on hylaa" ja joudun jättään väliin kaikki syömiset. :headwall:

Itekin ärsyynnyn, jos laitan tarjottavia eikä ihmiset o allergioistaan sun muista rajotteista tiedottanu. Jotain osaanki huomioida ja laktoositonta / maidotonta teen ihan jo omankin perheen vuoks. Ei tosiaan o emäntänä kiva, jos ei o tiedon puutteen vuoks osannu varautua ja laittaa kaikille sopivaa. Välillä sit unohdan kertoo laktoosittomuudesta ja ihmettelen ku joillekin ei maistu... Sit vasta jälkikäteen tajuan, että ne on luullu tarjottavan olevan heille sopimatonta. Se vasta hävettääkin. Mitenkähän mä sen oppisin muistamaan, että tarjottavien sopivuudesta allergisille on syytä mainita? Itelle se on aika itestäänselvyys, kun oman ja pojan ruokavalioiden noudattaminen on ihan arkipäivää.
mua taas ärsyttää suunnattomasti toi, meilläkin on ollut ja taas tulee kesällä juhlia. viimme kesänäkin järjestettiin juhlat joissa 60 henkilöä , vieraissa yksi joka ilmoitti täysin laksootiton ei käy siis vähälaktoositon. siis pitäiskö mun tehdä kaikki tarjottavat 60hengelle ton yhden allergian mukaan. se on huomattavasti kalliinpaa ja sellaiselle emännälle myös paljon vaikeempaa kun niitä ei ole tottunut tekeen. voi tsiisus teidän kanssanne
Niih, no joko sä teet 60hengelle kaikki laktoosittomana (ja jos tulee ylläri-ilmoituksia niin tiedät että varmasti sopii) tai sitten teet yhdelle erikseen laktoosittomana. Ei se oo niin paljon kalliimpaa, margariini maksaa ainakin täällä saman kun tavallinenkin, kerma on se mistä huomaa hinnassa eron ja maidossa mutta maidonkin voi tarjottavissa monesti korvata jollain muulla. Musta saisit kunnioittaa toista kun kerran vaivautui ilmoittamaan asiasta :wave:

 
m
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja niin tosiaan:
Joo ja kun kaiken lisäksi ei välttis olla oikeesti allergisia mutta kun vanhempien mielestä ollaan! Ei voi syödä sitä, ei voi syödä tätä! :headwall: Käyttäis eka testeissä...
Eipä kaikki näy kokeissa, ei näkynyt nelosenkaan allergiat ja silti niitä on. Kyllä käytäntö opettaa paremmin kuin testit :wave:
Niinpä. Ja lopettaisivat asiasta tietämättömät vohkaamisen näistö testeistä, joista ei juuri iloa ole. Veisin mielelläni meidän taaperon pisteltäväksi jos kerralla selviäisi, mitä voi syödä ja mitä ei. Hiukka turhauttavaa tämä jatkuva testaaminen 1 uusi ruoka-aine/2 viikkoa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja niin tosiaan:
Joo ja kun kaiken lisäksi ei välttis olla oikeesti allergisia mutta kun vanhempien mielestä ollaan! Ei voi syödä sitä, ei voi syödä tätä! :headwall: Käyttäis eka testeissä...
Eipä kaikki näy kokeissa, ei näkynyt nelosenkaan allergiat ja silti niitä on. Kyllä käytäntö opettaa paremmin kuin testit :wave:
Niinpä. Ja lopettaisivat asiasta tietämättömät vohkaamisen näistö testeistä, joista ei juuri iloa ole. Veisin mielelläni meidän taaperon pisteltäväksi jos kerralla selviäisi, mitä voi syödä ja mitä ei. Hiukka turhauttavaa tämä jatkuva testaaminen 1 uusi ruoka-aine/2 viikkoa.
Niinpä niin. Meillä on 5v tällä hetkellä laktoosittomalla ruokavaliolla ja se on erittäin kivaa näin juhlien alla kun saa miettiä että onko varmasti laktoositonta vai meneekö kokeilut penkin alle. Sitten saat miettiä että no mihin reagoi, oliko se se vai se vai vielä joku piilojuttu. Ja jos 2v7kk saa laktoosipitoista ruokaa niin oirehtii siitä. Tosi hauskaa sekin.
 

Yhteistyössä