Eutanasia?

Jos kysytään kärjistetysti eikä tehdä poikkeuksia niin olen vastaan. Jos lähdetään erittelemään tapauksia, saattaisi olla, että sen voisin sallia joissain tapauksissa. Mutta minusta kenenkään ei tulisi tapattaa itseään siksi, että ei saa tarpeeksi kivunlievitystä, kokee itsensä taakaksi tms. Usein tuntuu, että lehdistä lukien harva eutanasiatapaus saa ymmärrykseni.
 
"Vieras"
Itse en hyväksy kuolemaan avustusta toimenpiteillä, mutta hyväksyn sen, että joku ei halua saada hoitoa tai tulla kytketyksi koneisiin, jos mitään toivoa ei ole.
 
"vieras"
Puolesta. Niissä tapauksissa, joissa ihminen joutuu sänkyyn letkuihin vuosiksi voimatta liikkua tai kommunikoida ja silti järjissään. Tietysti pitää olla ihmisen suostumus ja sen saaminen näissä tapauksissa onkin toinen juttu.
 
  • Tykkää
Reactions: Masy
Puolesta, oon joutunut näkemään läheltä läheisen kamppailua.
Ei mitään toivoa parantumisesta levinneestä keuhkosyövästä, aivoverenvuotoja 2, puolet kehosta halvaantunut, ei pystynyt enää viimein itse syömään, liikkumaan eikä kunnolla ees hengittämään.

Eutanasian toteuttaminen käytännössä voisi olla sitten hankalampi juttu, kenellä on oikeus saada eutanasia, kuka päättää ja millä tavalla ja miten sitten toteuteaan kuolema.
 
....
Puolesta, totta kai. En ihan käsitä mitä sellaisten ihmisten päässä pyörii joiden mielestä vuositolkulla kituminen (ja lopulta kuoleminen) olisi jotenkin parempi vaihtoehto kuin nopea ja kivuton kuolema.
 
Puolesta. Olen nähnyt parin läheisen kituvan todella liian pitkään, ei mitään järkeä. Ihmisellä pitäisi olla oikeus arvokkaaseen kuolemaan.
Jjep. Näin.

Siin mieles epäreilua, että terveet ihmiset voivat tappaa ittensä ihan koska vaan, jos se sattuu heitä huvittamaan. Jos siis ittensä tappajaa ny voi terveenä pitää.

Mutta kun olet täysin muiden armoilla, niin tuo valinnanvaihtoehto on otettu pois.

Toki vaatii vahvan tahdonilmauksen, että ketään ei vastoin tahtoaan elämästä pois auteta. Ja sit toisekseen, lääkäreitä ei tuohon hommaan saa velvoittaa. Se on omantunnon kysymys heilläkin.
 
Itse olen ehdottomasti puolesta. Siinä vaiheessa kun ihminen tietää menevänsä huonoon kuntoon ja parantumisen mahdollisuutta ei ole, pitäisi saada allekirjoittaa eutanasiasopimus.
Uskon että ne jotka eutanasiaa vastustavat, eivät ole koskaan nähneet ihmisen kuihtuvan ja makaavan paskat housussa sairaalassa tehden hidasta kuolemaa.
On paskapuhetta että kuolemat ovat kivuttomia jakivunlievitys toimii Suomessa loistavasti. Ei se pidä paikkaansa.
Jokainen ansaitsisi itse päättää tästä asiasta, saada arvokkaan lopun ilman viikkojen odotusta tuskien ja kuoleman toivon kanssa.
 
Täytyy sanoa, että puolesta. Mummoni ei aikoinaan annettu kuolla rauhassa. Jollain voimilla sai kiskottua hengitysputken irti ja pääsi pois.
Mutta liittyyhän tähän paljon eettisiä kysymyksiä, joihin ei ainakaan itsellä ole vastauksia.
 
Puolesta, siinä vaiheessa kun ihminen ei kykene enää muuhun kuin makaamaan ja odottamaan kuolemaa. Olen nähnyt sen verran monen ihmisen "terminaalivaiheen". Jos siinä tilanteessa katselisi eläimen tekevän kuolemaa, saisi syytteen eläinrääkkäyksestä, mutta ihan ok että ihminen makaa liikuntakyvyttömänä ja haukkoo happea kuin kala kuivalla maalla
 
Puolesta, siinä vaiheessa kun ihminen ei kykene enää muuhun kuin makaamaan ja odottamaan kuolemaa. Olen nähnyt sen verran monen ihmisen "terminaalivaiheen". Jos siinä tilanteessa katselisi eläimen tekevän kuolemaa, saisi syytteen eläinrääkkäyksestä, mutta ihan ok että ihminen makaa liikuntakyvyttömänä ja haukkoo happea kuin kala kuivalla maalla
Juuri näin! Miksi me ihmiset ajattelemme että "teemme rakkaalle koirallemme viimeisen palveluksen tässä kun viemme sen lopetettavaksi kun ei tule joka tapauksessa selviämään, kärsii vain muuten". Kyllä minä rakkaan ihmisen kohdalla ajattelisin ihan samoin.
 
Puolesta, kunhan on laillinen (Eli kannatan eutanasian sallimista lailla).
Olen nähnyt ihmisten huutavan kivusta useita vuorokausia ennen kuolema, ilman ett' mikään kipulääke auttoi. Kaikki muu oli käytössä paitsi nukutus, ja sen käyttöä tulisi ehdottomasti lisätä!
Saattohoitoa ja kivunhoitoa tulisi kehittää niin että siihen olisi kaikilla yhtälainen saatavuus, iästä ja sairaalasta riippumatta (tai kotihoidosta)
 
"Sirkkeli"
Puolesta. Ei se vuodesta toiseen toisten varassa eläminen kovien kärsimysten kera ole mitään elämisen arvoista elämää. Jokaisen täytyisi siinä tilanteessa saada päättää, että milloin on aika lähteä. Ja saada siihen sitten apua.
 

Yhteistyössä