Ex käräjille???

Nyt oikeesti vähän pelottaa että miten käy...

Eli tosiaan miehellä on kesällä 3v täyttävä poika joka on aina virallisten papereiden mukaan joka toinen viikko meillä. KÄytännössä poika viettää n20pv kuukaudesta meillä. Eikä siinä mitään. Tullaan tosi hyvin toimeen ja kaikkee lapsen kanssa ja kun itellä on vuotta vanhempi tyttö niin on tavallaan helpompaa kun molemmat on täällä.

Eikä tilanteessa ollut mitään ihmeellistä ennen ku viime syksynä kun pojalle puhkesi ykkösluokan diabetes (eli insuliinihoito samantien :(). Tän jälkeen ei lapsen äiti ole viettäny paljoakaan aikaa lapsen kanssa. Nainen käy vuorotöissä ja pojalla tosi epäsäännöllinen elämä kun on siellä. Mikä näkyy tosi heittelevinä sokeriarvoina. Kaikki viikonloput poika meillä ja muutenkin ollaan aina otettu poika jos ecx soittanu ja pyytäny.
Miehen kanssa tässä sitten mietittiin että mitä jos otettais poika kokonaan meille. Missään nimessä ei haluta kieltää äitiä tapaamasta lasta tai mitään, vaan se että kun meillä on säännölliset työajat ja muutenkin selkeät päivärutiinit olis pojalle parempi. Ja muutenkin loppuis tuo lapsen edestakaisin heitteleminen.
Siitähän se sota sitten syttyi ja nyt ollaan menossa sitten jo lastenvalvojan puheille ja kaikkee.
Ihan hyvä vaan että mennään sinne. Saadaan ulkopuolinen näkökanta asiaan mikä olis pojalle parasta. Mutta se että miten lapsen äiti on meitä uhkaillu kaiken maailman asioilla mm. et hakee yksihuoltajuutta ja kieltää mieheltäni tapaamisoikeuden. Ja joka asiassa yrittää jättää minut asioista ulkopuolelle. Viimesin on nyt tää että hän ilmoitti että minulla ei ole mitään asiaa sinne lastenvalvojalle!!!
Voiko oikeesti olla niin että minä en pääse mukaan sinne? Kun käytännössä minä näen ja hoidan poikaa 2 kertaa enemmän ku biologinen äiti!!! Ärsyttää vaan ja kun tietää tämän lapsen äidin ni luultavasti viel ennen kesää ollaan käräjillä :(:( Ja siitä ei synny muuta kun katkeruuksia joista ei päästä yli...

Anteeksi tämä vuodatus :D Mutta jos joku oikeesti tietää jotain sen lastenvalvoja jutun suhteen ni olisin kiitollinen.
Ja onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia?
 
Jos kerran lapsi on teillä niin paljon kuin sanot niin hyvähän siitä on tehdä viralliset paperit ja katsoa kuka maksaa ja kelle elatusmaksua ja ylipäätään kuinka paljon kerran alunperäinen soppari ei ole pitänyt.

Miksi sä haluat mennä sinne lastenvalvojalle? on muuten ihan lastenvalvojasta kiinni kuinka suhtauu asiaan , heitä kun on joka lähtöön.Jos mies osaa puhua ja kertoa asian niin eikö olisi parempi jo riidan välttämiseksi äidin kanssa hän vain menisi sinne koska nää nyt kuitenkin on virallisesti äidin ja isän välisiä sopimuksia ja tehän voitte miehen kanssa keskenänne sit kotona puhua millaisen sopparin haluaisitte ja mies toimisi vähän niin kuin puhemiehenä koska on isä.

Soppariahan ei tarvitse kirjoittaa lastenvalvojalla alle vaan sen voi ottaa kotiin mukaan ja näyttää vaikka tarvittaessa asianajalle jos siltä tuntuu ja voitte näin yhdessä tutkailla sitä ja miettiä onko se hyvä.

Jos teillä on oikeusturva vakuutus niin tarkastakaa kattaako se lasten huoltajuus kiistat, uudemmat vakuutukset ei kata mutta niikuin meillä joka kolmasvuosi se kattaa lapsen elatukseen ym. liittyvät oikeus asiat.Toivotaan kuitenkin ettei oikeuteen saakka tarvitse teidän mennä.
 
Siis omakohtaisella kokemuksella tuontapaisesta tilanteesta, kommentoin seuraavasti.

Ensinnäkin "äitipuolella" on oikeus olla paikalla jos lapsen biologinen isä näin tahtoo, kun kuitenkin samaa taloutta ollaan eli kun lapsi on isänluona niin silloin äitipuolellakin on sanomista asiaan. Minä ainakin olin mukana vaikka mieheni ex oli sitä vastaan, ja aion olla vastakin eteenkin nyt kun mulla on viellä enenpi oikeus olla siel kun olen ihan virallisesti äitipuoli kun mentiin mieheni kanssa naimisiin.

Ja taitaa olla äiti nyt hädissään kun uhkaa tuet tippua pois jos kersa muuttaa teille ja miehestäsi tulee yh. Mut tuo nyt on vaan mun mielipide....
 
Niin tuosta lastenvalvojalle menemisestä... kyllähän se kuitenkin on niin että vain lasten huoltajilla (isällä ja äidillä) on oikeus ja velvollisuus tehdä noita sopimuksia. Ymmärrän toki että asia kuuluu myös äiti/isäpuolille mutta virallista asemaa heillä ei kuitenkaan lasten suhteen ole! Itse en hyväksyisi miestäni mukaan lastenvalvojalle sen paremmin kuin lasten isän uutta naista. Mutta toki jos asia kaikille sopii niin miksei, mutta kannattaako tuolla asialla aiheuttaa lisää riitaa kun mitään virallista asemaa äiti tai isäpuolella ei kyllä oikeasti viime kädessä ole!?
 

Yhteistyössä