Ex mies ei suostu maksamaan elareita enempää

  • Viestiketjun aloittaja "chisu"
  • Ensimmäinen viesti
Usein kuulee sanottavan, että lapsen elintaso ei saa muuttua huonompaan vanhempien eron vuoksi. En ihan ymmärrä tätä. Ei tietenkään ole mikään tavoite tai hyvä asia jos niin käy, mutta muuttuuhan perheen ja sitä kautta lapsenkin elintaso monista muistakin syistä elämän varrella. Jos ollaan yhdessä perheenä ja toinen jää kotihoidontuelle, perheen käytettävissä oleva rahamäärä laskee, sitä ei pidetä kuin lähes hyveenä, sanotaan, että kyllähän sitä pärjää, kun haluaa ja tämä on valintamme jne. Ja se mitä lapseen on käytettävissä pienenee ja sen mukaan mennään. Kyllä avioero on tietysti aikuisten ero toisistaan, mutta kyllähän se vaikuttaa kummankin osapuolen talouteen ja sitä kautta myös lasten taloudelliseen tilanteeseen. On hyvä, että mahdollisimman hyvin lapsen tarpeet täytetään, mutta kyllähän niidenkin osalta on voitava sopeuttaa menot siihen, mitä on käytettävissä.
 
hohhoi
[QUOTE="chisu";22315678]Siis kyllähän mä töissä käyn. Ihan niinku ex mieskin.
Ette kai te oikeesti elä noin pienillä elareilla??!! Miten niillä voi pärjätä?[/QUOTE]

tän täytyy olla provo. ei kukaa oo noin tyhmä. sä saatana saat enemmän rahaa ku meidän nelihenkinen perhe ja pärjätään sillä ihan koko perhe kyllä. kaikille ei oo suotu älynlahjoja.. harmi.. säälittää sun ex ukko. eipä oo ihme että lähti toisen matkaan.
 
Voihan ap koittaa korotusta, mutta sillä riskillä että elarit voivat jopa pienentyä (en tätä kuitenkaan usko tapahtuvan).

Nyt olisi syytä alkaa elämään niukemmin. Eron jälkeen ei kukaan selviä rahallisesti "voittajana", siksihän yhdessä asutaan että kulut olisivat pienemmät. Ei mitään järkeä alkaa riistämään etäisääkään...
 
"piika"
mä saan kelan maksamaa 139 ja risat kuussa. isän mielestä mun pitäis vielä kuljettaa lapsi tapaamisiin 400 km ja makssaa tapaamisten ruokakulut ja muut mut tähän mä en suostunut. joten saan 139 kuussa mutta lapsi ei tapaa isäänsä koska isä on niin varaton .sopimus on siis nollasopimus eli isä ei maksa lapsestaan mitään
 
nyksä
Taitaa tällä palstalla olla niin, että kun kirjoittaja on nyksä, niin hän saa vihat niskoilleen, kun kirjoittaa että mies maksaa mielestään liikaa elareita. Ja kun on kyseessä lähiäiti, niin edelleen saa vihat niskoilleen, kun vaatii liikaa elareita.

Kaikki elarit on aina liikaa tai liian vähän, jos palstalaisilta kysytään. Kunhan pitää vaan saada vastaan inttää. Minä kyselin aikoinaan mieheni elareista ja sain vihat niskoilleni, koska sekaannuin asiaan, joka ei mulle kuulu. Elarit olivat 200 euroa ja mun (ja mieheni) mielestä liikaa, kun luonapito oli käytännössä 50/50. Silti suurimman osan mielestä tällä palstalla miehen pitäis maksaa kyseiset elarit ja mun olla hiljaa. Ja että lapset tosiaan kuluttaa paljon, eikä miehen maksamat elarit ole kuin murto-osa kulutuksesta.

Taidatte olla melkoisia vastarannankiiskiä. Pitää vaan saada inttää kaikesta vastaan. Silloin väititte, että 200 elareiksi on liian vähän ja nyt väitätte että 230 on liikaa. Vai onko sitten 215 euroa, eli siitä puolesta välistä se sopiva summa?
 
...tana
Anna hitto vie lapsi isälle, sun ei tarvii itkeä kuinka vähän saat rahaa mihinkään. Sit vaan maksat elarit sille sen mukaan kun sulle määrätään. Uskon että isä enemmän kuin mielellään hoitaa lapsen.
Peesi sille, joka kirjoitti pitkästi pari sivua sitten, se yrittäjä! H...ttiin joutukoon kaikki ahneet exät joille lapsen etu on täysin tuntematon käsite.
 
ahneella paskanen loppu
Sä olet todellakin rahanahne yh.
Ei tavallisessakaan perheessä ole varaa yhdelle lapselle 230 euroa laittaa kerran kuukaudessa.
Toi on todella säälittävää ahneutta!

Tuon logiigan mukaan mun miehen pitäs sit maksaa kuussa 890 että jokainen lapsi sais tuon saman summan elatukseen.
 
"shihtzu"
Alkuperäinen kirjoittaja nyksä;22316023:
Taitaa tällä palstalla olla niin, että kun kirjoittaja on nyksä, niin hän saa vihat niskoilleen, kun kirjoittaa että mies maksaa mielestään liikaa elareita. Ja kun on kyseessä lähiäiti, niin edelleen saa vihat niskoilleen, kun vaatii liikaa elareita.

Kaikki elarit on aina liikaa tai liian vähän, jos palstalaisilta kysytään. Kunhan pitää vaan saada vastaan inttää. Minä kyselin aikoinaan mieheni elareista ja sain vihat niskoilleni, koska sekaannuin asiaan, joka ei mulle kuulu. Elarit olivat 200 euroa ja mun (ja mieheni) mielestä liikaa, kun luonapito oli käytännössä 50/50. Silti suurimman osan mielestä tällä palstalla miehen pitäis maksaa kyseiset elarit ja mun olla hiljaa. Ja että lapset tosiaan kuluttaa paljon, eikä miehen maksamat elarit ole kuin murto-osa kulutuksesta.

Taidatte olla melkoisia vastarannankiiskiä. Pitää vaan saada inttää kaikesta vastaan. Silloin väititte, että 200 elareiksi on liian vähän ja nyt väitätte että 230 on liikaa. Vai onko sitten 215 euroa, eli siitä puolesta välistä se sopiva summa?
Eiköhän tälläkin palstalla käy aika monia tyyppejä ja eri ihmiset vastailevat eri kysymyksiin, joten aina niitä vastarannankiiskiä löytyy.

Itse kyllä pidän noita ap:n elareita todella suurina, koska saan vain kelalta sen minimin ja silti me pärjätään, koska on pakko. Exä tässä meidän tapauksessa pääsi helpoimmalla, kun se tapaa lastaan siloin tällöin ja sen ei tarvitse sille mitään ostella.
 
"yhäippä"
Mä saan tällä hetkellä elareita 160e kahdesta lapsesta, tää tulee kelalta, isän pitäisi maksaa 120e, mutta eipä tuo maksa. Mä oon kotihoidontuella kotona eli tulot tosi pienet. Mut hyvin tässä mennään, lapsilla on kunnon toppahaalarit ja vaatteet, eivät kulje reikäsissä, ruokaaki saavat joka päivä. Ihan älytöntä odottaa, että isän pitäisi maksaa puolet jos äiti ostelee kalliita vaatteita. kai sillä isälläkin omat menot.
 
"poikia3"
Kuinka niin, minä kannan korteni kekoon myös. lapseni ei käy päivähoidossa, ovat koulussa. Ja vaikka kävisikin niin minun osuuteni riittää siihen ja miehen osuus siihen päälle vielä. Ei meillä tuhlata.Yksinhuoltaja saa kyllä ihan inimillä tuon hoitomaksun tai sitten ilmaiseksi.
Sun lapsesi kuluihin lasketaan myös osuus asumisesta, sähköstä, hygienia-tarvikkeista ja ruuasta. Mulla on 13-vuotias poika, josta saan elarina 200 euroa, ja se ei tosiaankaan riitä kattamaan edes exän osuutta pojan menoista kun tuo kaikki ynnätään. Multa menee siis joka ikinen kuukausi enemmän kuin 200 euroa omaa rahaa lapseen, eli yli 500 euroa kuussa.

Ja yksinhuoltajankin hoitomaksut riippuvat hänen tuloistaan, itse olen maksanut yksin täydet hoitomaksut AINA!

Eikai niitä menoja voikkaan verrata tai elarin tarvetta, jos toinen maksaa hoitomaksuna 250 euroa kuussa ja toinen ei mitään. Lienee niin, että sen lapsen kulutus on suurempi, jonka hoitomaksu on suurempi!
 
"hmk"
Siis tuo 230e/kk on yhden 3-vuotiaan elareiksi tosi hyvä summa!
Ap mainitsi käsittääkseni, että asuu lapsensa kanssa omakotitalossa. Minkälaiset asumiskulut teillä sitten on, jos ette tuollaisilla tuloilla (palkka, elarit, lapsilisä) pärjää? Vai olisiko kyse kuitenkin siitä, että sinä ap elät ns. yli varojesi?
 
"vieras"
monesti erossa isä jää tyhjän päälle, joutuu hommaamaan asunnon ja kaikki mahdolliset tavarat huonekaluista kahvinkeittimeen, lisäksi joutuu maksamaan lapsien haut ja tuomiset eikä silti voi olla lapsille "oikea isä" joka on kokoajan paikalla.

ja sitte vielä jotkut vatipäät itkee lisää elatusmaksuja, kun on haaskanneet jo kaiken siihen 150e huppariin tai 200e farkkuihin.

HÄVETKÄÄ!
 
Mites käytännössä menee jos isä haluaisi maksaa elareita mutta ei muuttuneen rahatilanteen takia pysty maksamaan sovittua summaa.

Maksaako isä esim. jonkun summan ja KELA loppuosan. Peritäänkö tuo loppuosa isältä myöhemmin?
Mihinkään perintähommaan en kummiskaan exää halua saattaa. Kaiken jälkeen meillä hyvät välit ja on poikansa elämässä mukana.
 
"Sanna"
Kuinka niin, minä kannan korteni kekoon myös. lapseni ei käy päivähoidossa, ovat koulussa. Ja vaikka kävisikin niin minun osuuteni riittää siihen ja miehen osuus siihen päälle vielä. Ei meillä tuhlata.Yksinhuoltaja saa kyllä ihan inimillä tuon hoitomaksun tai sitten ilmaiseksi.
Sorry, eipä saa yksinhuoltaja "ihan minimillä tai ilmaiseksi" hoitomaksua... Minä maksoin yh-äitinä 157 euroa, silloin kun 200 euroa oli vielä maksimimäärä.
 
"poikia3"
Mutta jos vaatii 3v vielä enemmän kuin 230e kk niin silloin se on ahneutta pelkästään. Ja ei minun lapseni kulje rikkinäisissä vaatteissa ja heillä on kaikkea mitä tarvisevat. Tuolla rahalla minkä yhdessä heihin laitamme niin heillä on hyvä elämä. Joku ei vain voi käsittää että pienemmälläkin rahalla tulee mainiosti toimeen. Ei parit yhdessä ollessakaan laita sen enempää rahaaa lapseen kuin erossakaan vaikka ne exät monesti niin luuleekin,että ukko maksaa vaikka mitä eron jälkeen.
esim. näin 3 v:n päivähoitomaksu 250 euroa
ruoka ja hygieniatuotteet 100 euroa
asuminen 200 euroa, pääkaupunkiseudulla hyvinkin näin
+ kengät, vaatteet, polkupyörät, luistimet, sukset, lelut ja mahdolliset harrastusvälineet, vaikka näitä menoja ei ole joka kuukausi, sievoinen summa näistä tulee.

Eli ei oikeasti ole ahneutta pelkästään, vaan todellisia kuluja!

Lisäksi kuluja ei jaeta tasan vanhempien kesken vaan vanhempien elatuskyvyn suhteessa.
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";22319830]monesti erossa isä jää tyhjän päälle, joutuu hommaamaan asunnon ja kaikki mahdolliset tavarat huonekaluista kahvinkeittimeen, lisäksi joutuu maksamaan lapsien haut ja tuomiset eikä silti voi olla lapsille "oikea isä" joka on kokoajan paikalla.

ja sitte vielä jotkut vatipäät itkee lisää elatusmaksuja, kun on haaskanneet jo kaiken siihen 150e huppariin tai 200e farkkuihin.

HÄVETKÄÄ![/QUOTE]

Juu, meillä minä muutin, jouduin ostamaan sängyn, sohvan, jopa lapsen sängyn, astioita, sen kahvinkeittimenkin. Suututtaa tommoiset oletukset.

Minä en tosin ikinä ole laittanut yhteen vaatteeseen tommoisia summia rahaa.

Lisää elaria en itke, mutta realismia siihen, että lapseen oikeasti kuluu rahaa! Ei niin kuin minun eksänikin joka väittää kuluttavani hänen maksamansa elarit itseeni - ja siis lapselle näin puhuu. Tosi reilu isä. Ei nyt ihan pidä paikkaansa, kun ei edes kata hänen osuuttaan kuluista.

Niin ja kaksi indeksikorotusta olen jättänyt hakematta, eli oikeesti maksaisi jopa 20 euroa enemmän kuin nyt maksaa.
 
eihän sitä voi elää niin et käyttää rahan "joka mulla pitäis olla" vaan käyttää rahan joka mulla on.ja jos halutaan et etä osallistuu lasten vaatteiden maksamiseen esim 50% summalla, niin kyllä silloin pitäis siltä etältäkin kysyä minkä hintaluokan vaatteita ostetaan, eikä ostaa sitä kalleinta ja vaan vaatia sit rahaa niistä.
mä veikkaan myös, et jos lapselta kysytään et kumpi on tärkeämpää, se et saat paljon ja kallista, vai et vanhemmat elävät sovussa, eivätkä koko aikaa riitele rahoista, niin aika moni lapsi valitsee tuon jälkimmäisen.

enkä myöskään ymmärrä sitä, et kun lähivanhemman tulot on pienet, etä maksaa enemmän, mut kun lähivanhempi tienaa enemmän ja kulut (asuminen ja päivähoitomaksut ) kallistuu, etän pitäis kustantaa nekin.
 
"viiru"
mulla on kyllä laittaa yhden 4 v pojan vaatteisiin kuukaudessa 230 euroa, mutta en laita.
Vaikka varaa on en osta kallista. Panostan haalareihin ja ulkoiluvaatteisiin ja kenkiin.
Niitäkin saa halvalla ja hyviä.
 
just juu
[QUOTE="chisu";22315797]No eihän ne tuosta voi sitä pienentää, koska ei me sitten tulla toimeen!! Miehen palkka noin 2700 euroa kuussa ennen veroja eikä muita lapsia.[/QUOTE]

Täh. sehän on tosi pienituloinen, siis 2700 euroa brutto ja maksaa jo nyt satasen yli minimielarin?

Minun miehen palkka on nettona suunnillen tuon 2700 euroa, bruttona noin 4000.

Ja ei ole varaa ostella lapsille vaatteita, kuin silloin kun ovat rikki tai pieniä. On asuntolainaa ja ruokaa ja laskuja, vakuutuksia.

meillä menee arvioni mukaan noin 300/vuosi/lapsi. jos sitäkään. kirppiksillä käydään ahkerasti.

kyllä sun pitää alkaa tehdä sitä rahaa, jos tykkäät rahakkaasta elämästä, eikä nyhtää miehen selkänahasta, jos sinä tykkäät shoppailla.

3-vuotiaat eivät vaatteita kaupasta edes tarvitse. kirpparit ovat täynnä hyväkuntoisia vaatteita ppienille. omani ovat koululaisia. 3-vuotiaan elättää 50 eurolla, plus päivähoitomaksu.

koululaiset maksavat jo enemmän, syövät, harrastavat, oma huone jo vähän tärkeämpi ainakin teineillä.

hanki itsellesi hyväpalkkainen työ tai useampi, ja anna lapsi isälle, jos sinä tykkäät rahasta. 3v ei tarvitse materiaa.
 

Yhteistyössä