Facen moderni ja skandinaavinen sisustusryhmässä joku ihmettelee ihan tosissaan että

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mistä ihmisillä on varaa rakentaa omakotitaloja. Tähän samaan asiaan törmännyt ko ryhmässä joskus enneminkin.

Kyllä tiedän ihmisiä, jotka ovat rakentaneet/rakennuttaneet täysin velattomasti uuden talon. Rikas perhe -> pääomatuloja ollut paljon jo alaikäisenä, perintöä joltain sukulaiselta jne.

Mutta uuden omakotitalon saa kuka tahansa työssäkäyvä pariskunta, jossa edes toinen keskituloinen.

Olemme ihan täysin keskituloisia. Miehen vuositulot noin 42.000 ja mun alempaa keskituloa 30.000 ja lapsia kaksi.

Tontti Pohjanmaalta maaseudulta 20.000 ja 140m2 pakettitalo 250.000 ja pohjatyöt, autotalli jne eli loppusumma reilu 300 000. Meillä on puutalo.
Kovalla säästämisellä saatiin kasaan rahaa opiskeluiässä ja sitten halpa kaksio, joka myytiin.

Meillä jää säästöönkin rahaa joka kuukausi. Vuodessa säästetään asuntolainan ohella ihan mukava summa, jota osittain sijoitetaan. Kiva velaton sisustus, kaksi velatonta autoa ja kerran vuodessa ulkomaille.
 
vierailija
Aika monella perheellä ne vuositulot on yhteensä helposti yli 100tonnia. Siinä riittää että molemmat tienaa yli 50ke, mikä on vielä aivan keskituloa.

Meillä vuositulot yhteensä 167 000. Helposti säästelee käsirahat.
 
Klopsa1
Aika persaukinen saa olla, jos ihmettelee millä rahalla joku rakentaa talon. Käymällä töissä.
Meillä 2014 rakennettu talo Espoossa. Toki vuokratontti. Käsirahat säästetty palkoista ja aika nopeasti oli summa koossa. Vaati vähän pihistelyä, mutta aikansa kutakin. Olemme vasta 30 vuotiaita, mutta lapsemme on jo 12 vuotias. Matkustelu on rakkain harrastuksemme ja matkailusta ei olla tingitty. Eikö ruuasta tai lapsen harrastuksista. Sisustuksemme kai on aika hieno ja vaatteet ostetaan kaupasta ja mä tykkään pukeutua muodikkaasti. Eli ei eletä asuntolainan ohella todellakaan kovin tiukasti. Säästöön jää vuosittain ihan mukavasti. Autoja on vaan yksi, koska mä kuljen yleisillä töihin.

Keskitulosia ollaan. Mun kk palkka lisistä riippuen brutto n 2800 ja miehellä brutto 4400.
 
Vakkari harmailee
Se ryhmä on täynnä persaukisia. Oikein pummien keskittymä. Jatkuvasti joku ihmettelee millä rahalla joku ostaa jonkun ihan tavallisen asian ja porukka sisustaa lainarahalla.
 
Ninaija
Itse olen rakentanut talon omalla työllä. Vanhemmat menetti omaisuuden pakkohuutokaupassa joten heiltä en ole saanut rahaa koska sitä ei ollut, ruokakin oli välillä loppu.
Miten tein tän?
Kun euro oli tulossa tajusin että kun ostan markka-aikana, arvo nousee siten asunnossa kun tulee eurot. Sain lainan vaikka olin määrä-aikaisessa töissä. Sitten myin sen asunnon vuosien päästä ja ruvettiin miehen kanssa rakentaan taloa, Hänellä ei ollut pääomaa koska oli velkasaneerauksessa. Sai kuitenkin lainan kun vanhemmat takasi.
Pääsin hyväpalkkaiseen töihin eli olen hyvä myymään ja brovikat siitä takasi tulot.
Eli kova työnteko, usko itseen ja hyvä taloudenhoitokyky.
En ole rikas mutta tulen toimeen vaikka nykyään asunkin talossa edelleen ja miehestä tuli ero.
 
vierailija
Noin kahden tonnin bruttoansiolla (kk) ei paljon taloja ostetaan tai rakenneta. Monilla palkka viela ruotsiin huonompi. Joten helppoja se on isoilla tuloilla ihmetella toisten koyhyytta.
 
vierailija
Me saimme juuri ja juuri 230000€ lainaa pari vuotta sitten. Ostimme rintamamiestalon Espoosta.

Emme ole säästäneet ja tämä oli ensimmäinen omistusasuntomme. Olimme jo 35 ja 45 vuotiaita.

Jos olisimme fiksusti aloittaneet pienestä omitusasunnosta nuorena, varmaan olisikin ollut varaa rakentaa.
Mutta kaikki ei ole niin ennakoivia.

Asumiskustannukset ovat nyt ok, mutta ei meiĺlä kyllä ylimääräistä rahaa jää yhtään. Päinvastoin.

Mutta saimme kuitenkin lainan ilman säästöjä.
Vuosiansiomme on noin 70000€ js meillä on kaksi lasta.

Minä kyllä ihmettelen millä ihmiset saa kaiken sisustuksen ja matkat ostettua.
 
vierailija
Me saimme juuri ja juuri 230000€ lainaa pari vuotta sitten. Ostimme rintamamiestalon Espoosta.

Emme ole säästäneet ja tämä oli ensimmäinen omistusasuntomme. Olimme jo 35 ja 45 vuotiaita.

Jos olisimme fiksusti aloittaneet pienestä omitusasunnosta nuorena, varmaan olisikin ollut varaa rakentaa.
Mutta kaikki ei ole niin ennakoivia.

Asumiskustannukset ovat nyt ok, mutta ei meiĺlä kyllä ylimääräistä rahaa jää yhtään. Päinvastoin.

Mutta saimme kuitenkin lainan ilman säästöjä.
Vuosiansiomme on noin 70000€ js meillä on kaksi lasta.

Minä kyllä ihmettelen millä ihmiset saa kaiken sisustuksen ja matkat ostettua.
Joillakin on paremmat tulot, jotkut ovat pahassa velkakierteessä, mutta paljon on myös niitä, joiden puheista ei kannata ihan kaikkea uskoa. Eri asia tietysti, jos todella tietää, että puheet on totta. Usein on sitten kyse perinnöstä tai muusta tulosta, josta ulkopuoliselle ei puhuta.
 

Yhteistyössä