FLORA VISPI, pitäisikö sen vaahtoutua niin paksuksi että sen voi PURSOTTAA?

  • Viestiketjun aloittaja "höh"
  • Ensimmäinen viesti
"höh"
[QUOTE="vieras";29192973]En minäkään ole sitä ikinä niin paksuksi saanut, että voisi pursottaa. Se ei ilmeisesti ole tarkoitettu pursotukseen.[/QUOTE]

No voi perse! Meillä poika ei tykkää rahka+kermaseoksesta kakun päällä ja minä taas en tykkää pelkästä kermasta niin ajattelin kokeilla tuota mutta hukkaan taisi mennä!
 
"jaa"
Olen minä saanut ainakin. Mulla on tapana ennen vatkausta (olipa kerma mitä tahansa) laittaa kulho ja vatkaimet jääkaappiin, että ovat kylmiä ennen kuin alan vatkaamaan, jos se sitten vaikuttaa noin paljon...
 
Kyllä mä oon ainakin mielestäni käyttänyt sitä nuorempana ihan kakkujen pursotukseenkin. Tosin mulle kävi kans muutaman kerran niin että se (tai joku vispi-juttu) ei vaan vaahtoutunut tarpeeksi kovaksi. Se on kyllä tosi mukavaa silloin kun se tapahtuu isompien juhlien alla, just samana aamuna kun kakkujen pitäis olla valmiita. Epäilen että se on välillä vähän tuurista kiinni vaahtoutuuko se vai ei. Tärkeää on kuitenkin että se on mahdollisimman kylmää, kuten sulla olikin (voi vaikkaa laittaa jääkaapin tavallista kylmemmälle että se kylmenee varmasti tarpeeksi), sitten on tärkeää että koko purkin sisältö on kaavittu kulhoon, eli myös kaikki ne rasvat sieltä reunoilta , sokeri ja vaniljasokeri pitää lisätä vasta lopuksi ja sokeria ei kannata laittaa kuin ihan vähän, ei saa vatkata liikaa koska jossain välissä se alkaa mennä vain vetelämmäksi. Nykyään en oo tosin tehnyt vuosikausiin kakkuja mihinkään juhliin, joten en muista oliko tuolloin nuorempana kyse Flora vispistä vai mistä, mutta jotain vispi-juttua se oli kuitenkin. Voi toki olla että nekin on ajan myötä muuttuneet...
 
"vieras"
Joo ei ole enää samaa tavaraa kuin ennen. Käytin paljon kääretortun välissä ja enää vähään aikaan ei ole pysynyt siellä sisässä. Samoin kakkujen päällä. Mun maha ei kestä kermavaahtoa mutta tota kestää siksi on niin harmi ettei siitä saa enään niin "kiinteää" kuin ennen.
 
Naurukohtaus harmaana
Mun mielestä taas Flora vispi on paras pursotettava. Laitan kyllä aina joko vaniljakreemijauhetta tai esim.vanhan ajan vaniljakastikejauheen sekaan ja tulee oikein kauniita pursotuksia.
 
Ilman vaniljakreemiä se on sama kuin yrittäisit pursottaa sulavaa jäätelöä kakun päälle. Ikävä kyllä jauheseoksilla höystetyt kermankaltaiset maistuu ihan järkyiltä. Samoin se rahka + kerma.

Itse tykkään kunnon kuohukermasta. Kaunista jälkeä tulee kun on puhtaat, kylmät välineet ja oikealla hetkellä siivilöi tomusokeria. Napakkaa, sileää ja maistuu hyvältä jos ei vedä överiksi sokerin kanssa.
 
kiinteä flora
Saan kiinteää Flora vispistä pitämällä sitä pakasteessa noin 15 minuuttia ennen vatkaamista. Mitä kylmempi niin sitä paremmin se vaahtoutuu. Kokeilepa seuraavalla kerralla nuin =)
 
"Vieras"
Kyllä mä oon, viimeksi pari viikkoa sitten tehnyt pursotukset kakkuun Flora vispillä. Ja ilman mitään ihmeempiä vippaskonsteja, ihan kerma jääkaapista kulhoon ja vatkannut.
 

Yhteistyössä