G: Ilmoittaisitko lastensuojeluun, jos naapurin 4v lapsi hortoilisi yksin kilometrin päässä kotoaan?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Jos lapsi siis kulkisi yksin n. kilsan päässä olevaan puistoon eikä vanhemmat välittäisi asiasta? Tekisikö sossu asialle jotain? Ei kai tuo voi olla laillista? Lapsellehan voi sattua mitä vain.
 
Tiina
Otsikossa puhutaan harhailemisesta,mut lapsi kuitenkin puistoon oli menossa. Kaks eri asiaa. Jos oikeesti jossain harhailis ni veisin ainakin kotiinsa, mut jos menee tuttuun puistoon puistoon ni todennäköisesti kysyisin naapureilta et kulkeeko hän useinkin yksinään ja miksi. Riippuu lapsesta, paikkakunnasta ja yleisesti tilanteesta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja yx:
minä olisin soittanu jo..
Minä en ole nähnyt tämänkaltaista tilannetta. Vaan yksi tinen palstalainen..sen pohjalta tein tämän aloituksen, halusin kuulla muiden mielipiteitä asiasta ja herättää keskustelua aiheesta.

Missä se raja mahtaa mennä, minkä ikäinen saa liikkua yksin kilometrin päässä olevaan leikkipuistoon tms.?

 
hmm
joo jos vanhemmat ei sais vakuuteltua että karussa oli...

Meiän 2v pääs karkuun isältään...tosi nopeesti oli hävinny, ja kerenny kauas tietä!!
Isi oli jokapaikkaa kolunnu jo häjissään, kun naapurin setä oli tuonu pojan! Oli 200m kerenny mennä tuota 80km/h tietä. Naapuri oli ikkunasta nähnyt kun 2 autoo oli pysähtynyt kohalle, kumpikin oli vaan jatkaneet matkaa!!!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Otsikossa puhutaan harhailemisesta,mut lapsi kuitenkin puistoon oli menossa. Kaks eri asiaa. Jos oikeesti jossain harhailis ni veisin ainakin kotiinsa, mut jos menee tuttuun puistoon puistoon ni todennäköisesti kysyisin naapureilta et kulkeeko hän useinkin yksinään ja miksi. Riippuu lapsesta, paikkakunnasta ja yleisesti tilanteesta.
Harhailu ehkä väärä sananvalinta, mutta ymmärtänet mitä tarkoitan. Ymmärsin, että nämä ko. vanhemmat eivät edes tiedä lapsensa kävelevän tuonne puistoon tai jos tietävät niin sallivat sen. Oli miten oli, 4v on liian pieni liikkumaan yksin ja sen ikäistä pitää vahtia, vaikka lapsi ulkoilisi omalla kotipihallaan.

 
vieras
Kilsa on pitkä matka ton ikäselle. Mitä tahansa voisi tapahtua sillä välillä, ja pakkohan siinä on olla tien ylityksiä tai muuten liikenteen lähellä kulkemista. En varmaan ihan suoraan ilmoittaisi lastensuojeluun, mutta tosiaan jos tuo toistuisi jatkuvasti, niin silloin pitäisi ilmoittaa. Minäkin varmaan veisin takas kotiin, jos tapaisin jossain tiellä hortoilemassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
En tiiä, ihan ekana juttelisin ainakin naapurin kanssa asiasta.
Näin varmaan jokainen toimisi. Entä, jos vanhemmat eivät välittäisi asiasta vaan sallisivat tuon? Ilmoittaisitko asiasta johonkin?
Jos vanhempien asenne olisi "no haloo, ihan sama!" niin ilmoittaisin varmaankin.
Siitä, että 4 v ulkoilee itsekseen omassa pihassa, en ilmoittaisi, mutta tuo kilometrin päähän lähteminen on huolestuttavaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Täällä ainakin 4-vuotiaat liikkuvat ihan itsekseen, saisin tehdä varmaan joka toisesta naapurista ilmoituksen jos alkaisin niitä asioita seuraamaan.
et voi olla tosissasi???
Olen kyllä ihan tosissani, kaikki tienoon 4-vuotiaat liikkuvat ihan itsekseen kesät pyörällä kortteleita ympäri. Viime kesänäkin niitä hukassa olevia käytiin meiltä usein kyselemässä :whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Täällä ainakin 4-vuotiaat liikkuvat ihan itsekseen, saisin tehdä varmaan joka toisesta naapurista ilmoituksen jos alkaisin niitä asioita seuraamaan.
et voi olla tosissasi???
Olen kyllä ihan tosissani, kaikki tienoon 4-vuotiaat liikkuvat ihan itsekseen kesät pyörällä kortteleita ympäri. Viime kesänäkin niitä hukassa olevia käytiin meiltä usein kyselemässä :whistle:
aika karua kyllä.
nim. mun 6 vuotias EI SAA POISTUA PIHALTA
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Täällä ainakin 4-vuotiaat liikkuvat ihan itsekseen, saisin tehdä varmaan joka toisesta naapurista ilmoituksen jos alkaisin niitä asioita seuraamaan.
et voi olla tosissasi???
Olen kyllä ihan tosissani, kaikki tienoon 4-vuotiaat liikkuvat ihan itsekseen kesät pyörällä kortteleita ympäri. Viime kesänäkin niitä hukassa olevia käytiin meiltä usein kyselemässä :whistle:
Käsittämätöntä! 4v:tä pitäisi vahtia, vaikka ulkoilisikin omalla kotipihalla yksin. Eikä se vahtiminen onnistu, jos lapsi huitelee ympäri kyliä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Täällä ainakin 4-vuotiaat liikkuvat ihan itsekseen, saisin tehdä varmaan joka toisesta naapurista ilmoituksen jos alkaisin niitä asioita seuraamaan.
et voi olla tosissasi???
Olen kyllä ihan tosissani, kaikki tienoon 4-vuotiaat liikkuvat ihan itsekseen kesät pyörällä kortteleita ympäri. Viime kesänäkin niitä hukassa olevia käytiin meiltä usein kyselemässä :whistle:
aika karua kyllä.
nim. mun 6 vuotias EI SAA POISTUA PIHALTA
eikä mun 7v
 
vieras
Ilmoittaisin. Kerran olen ilmoittanut jostain nippa-nappa 6v pojasta, joka pyöräili peräämme kaupungille. Kilometrin roikkui matkassa, kovasti sanoi että hänellä on äidin lupa ja hän tekee näin jatkuvasti.

Meillä 8 vuotiaankin reviiri on vielä pienempi kuin 1 km.

Liikenne ei ole se ainoa pelko. Noita lapsiinsekaantujiakin asuu näin tiheällä alueella arvioiden mukaan jokaisella neliökilometrillä!
 
??
Alkuperäinen kirjoittaja eikkis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Täällä ainakin 4-vuotiaat liikkuvat ihan itsekseen, saisin tehdä varmaan joka toisesta naapurista ilmoituksen jos alkaisin niitä asioita seuraamaan.
et voi olla tosissasi???
Olen kyllä ihan tosissani, kaikki tienoon 4-vuotiaat liikkuvat ihan itsekseen kesät pyörällä kortteleita ympäri. Viime kesänäkin niitä hukassa olevia käytiin meiltä usein kyselemässä :whistle:
aika karua kyllä.
nim. mun 6 vuotias EI SAA POISTUA PIHALTA
eikä mun 7v
Kouluunkaan?????????
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos lapsi siis kulkisi yksin n. kilsan päässä olevaan puistoon eikä vanhemmat välittäisi asiasta? Tekisikö sossu asialle jotain? Ei kai tuo voi olla laillista? Lapsellehan voi sattua mitä vain.
Kyllä tekisin varmaan tässä tilanteessa jos asia on oikeasti noin. Mutta jos en ole varma että he välittäisivät, kyllä ensin keskustelisin naapurin kanssa. Ja luultavasti muutenkin ennen kuin mitään ilmoitusta tekisin. Luultavasti olisin tuossa tilanteessa ottanut lapsen mukaan ja vienyt hänet kotiinsa ja kysynyt mikä juttu tämä oikein on. Jos lapsi varmasti oli yksin.
 

Yhteistyössä