G: Käytetäänkö teillä sanaa pierunkuori, mitä se teillä tarkoittaa ja mistä päin olet?

vierailij@
Satakunnasta olen ja hoitsuna työskentelen, eli olen kuullut sanan vanhaikodilla työskennellessäni yhden vanhuksen suusta. Ja silloinkin se käsitti juurin tuollasta pikku "tuhrua" housuissa / vaipassa. Edelleen hoitohommia teen, mutta missään muualla ei kukaan vanhus tai henkilökunta ole käyttänyt ko. sanaa. Ja sitä en muista, mistä tuo mummeli oli kotoisin, eli voi hyvinkin olla, että on muualta syntyjään ja hänen sukujuurtensa peruja tuollanen ilmaisu. Tai siis oli - tuo kyseinen mummeli on ollut haudassakin jo tovin.
 
Olen lapsuuteni ja nuoruuteni viettänyt Varsinais-Suomessa eikä pierunkuori (eikä edes piarunkuar) kuulunut sanavarastoon. Pk-seudulla, jossa olen yli 20v asunut, ei tuota myöskään käytetä. Kymeenlaaksosta kotoisin oleva mieheni kuitenkin tätä ilmaisua käyttää. Yleensä hän puhuu silloin höttöruoasta: mäkkärin hampurilainen voi olla pierunkuori tai joku muu, jossa ei ole mitään syötävää (tyhjän päällä kuoret).
 
Mansem muari
Olen Tampereelta, ja olin aikaisemmin kuullut sanaa käytettävän jonkinlaisena lievänä voimasanana.

Sitten olin käymässä sukulaisillani Jämsässä, ja siellä oli tarjolla vastapaistettua pannukakkua. Sukulaistalon tytär nyppi pannarista hyvin ohuita, rapeita ja osittain kärventyneitä reunoja. Hän pisteli niitä suuhunsa ja kehui: "Hyviä nämä pierunkuoret!"
 
vierailija
Alajärvellä, joka kuuluu maantieteellisesti Etelä-Pohjanmaahan mutta kielitieteellisesti nk. savolaiskiilaan, kyseinen ilmaus tarkoittaa syksyn ensimmäisten pakkasten lätäkköihin jäädyttämää ohuen ohutta jääkuorta. Tässä yhteydessä olen kuullut ainakin isävainaani sitä käyttävän. Voi toki olla, että pierunkuori yleisemminkin on minkä tahansa hyvin ohuen synonyymi.
Leikkeleiden tapauksessa käytettynä ilmaisu voi tosin viedä ruokahalun!
 
suolisto-Dr
Pieru tulee yleensä ulos ilman kuorta. Joskus käy kuitenkin niin hassusti että sieltä tuleekin mukana jotain tuhdimpaa, silloin voidaan sanoa että pieru tuli kuoren kanssa = pierunkuori.

Luulin että tämä kuuluu osana yleissivistykseen :)
 

Yhteistyössä