G: Kauanko sinulla kesti toipua synnytyksestä?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Tuossa toisessa threadissa joku mainitsi, että hänellä synnytyksestä toipuminen kesti 13 kuukautta! Onko tämä ihan normaalia? Kauanko sinulla kesti toipua eli kauanko olit kipeä? Tuliko tikkejä ja jos tuli, niin montako? Kuinka paljon ne rajoittivat elämää synnytyksen jälkeen? Jäikö niistä pysyviä merkkejä alapäähän? Oliko luonnollinen repeämä vai episiotomia?
 
!
Ei tullu kummallakaan kerralla kuin pieni repeämä. Ei tarvinnu tikkejä. Istuin jo heti kun lapsi ja jälkeiset oli ulkona, kummallakin kerralla. Jälkitarkastuksessa oli kaikki täysin parantunu (6-8 vko synnytyksestä)
 
1 lapsen äiti
fyysisesti, n.2 viikkoa(silloin eka seksi synnytyksen jälkeen) henkisesti ei jäänyt mitään mistä toipua, ihana synnytys, kesti 4h ponnistus 6.min pieniä nirhaumia, ei tikkejä :)
 
+
pariviikkoa oli hankala kävellä epistomian vuoksi. Mutta sitten ihan ok. eipä paljon rajoittanut elämää. yskiessä hieman välillä lirahti mutta onneksi oli kuitenkin jälkivuotoside :)
 
f
HAssua, mutta en mä enää muista. Kyllä sitä aluksi kyllä aika hankala olo oli ja tuntui, että tuleeko alapää koskaan enää entiselleen. Mutta ilmeisesti jossain vaiheessa olo normalisoitui, koska nyt en enää asiasta mitään muistakaan :)
 
!
Alkuperäinen kirjoittaja !:
Ei tullu kummallakaan kerralla kuin pieni repeämä. Ei tarvinnu tikkejä. Istuin jo heti kun lapsi ja jälkeiset oli ulkona, kummallakin kerralla. Jälkitarkastuksessa oli kaikki täysin parantunu (6-8 vko synnytyksestä)
Toi hymiö ei kuulunu tohon...
 
..
Kesti sen 5kk. Eppari ja pieniä repeämiä, tikkejä 7kpl jotka ei sit sulaneet ja jouduttuun poistaa myöhemmin (tämä osittain hidasti toipumista). 10kk synnytyksestä ja hieman arpikudosta.
 
temppu
Jotain 9kk meni aikaa toipumiseen, meinas masennus iskeä.. lievä varmaan iskikin.. Tuli paljon repeämiä jokapaikkaan, ei kuitenkaan pahimpia. Toisen luokan kait. Sitten eppari leikattiin. Vauva tuli otsatarjonnassa, imukupilla ulos.
 
vieras
ekasta pitkästä ja hankalasta pihtisynnytyksestä, jossa tehtiin eppari, niin ehkä 2kk, toisesta, jossa ei repeämiä, ei epparia, ja ei kävi paljon pikaisemmin, niin viikko :D istuin samana iltana :D
 
Ehkä n. viikko, sitten olisin ollut ihan valmis seksiin yms. mutta vuoto haittasi menoa jonkun verran. (tosin sitä oli vaan sen kaks viikkoa)... Eppari tuli, tikit moneen kerrokseen, mutta ei tehny yhtään kipeetä, mitä lääkärikin ihmetteli. (en tarvinnu ollenkaan kipu lääkettä, vaikka lääkäri oli sitä määränny kolmesti päivässä otettavaks.) Henkisesti olin "terve" melkein heti ja jo 1 kk synnytyksestä olisin ollut valmis uuteen raskauteen ja synnytykseen. Synnytys ei ollut helppo, yli 30 h ja tunnin ponnistus, joka päättyi imukuppiin.

Muoks, pystyin istumaan samana päivänä :)

muoks 2 tuohon vaikeaan synnytykseen lisätään vielä istukan käsin irrotus nukutuksessa... ;)
 
minttu
Mulla leikattiin episiotomia ja lisäksi tuli pienehkö luonnollinen repeämä. Tikkejä laitettiin kätilön mukaan "yli kymmenen". Kaksi viikkoa olin kipeä, mut sen jälkeen paranin mielestäni tosi nopeasti. Arpi oli pitkään arka, kun siihen koski, mut mitään muuta ongelmaa/haittaa ei ole ollut.
 
vieras
Ihan kunnossa olen ollut joka kerta jo heti samana päivänä. Koskaan ei ole tullut tikin tikkiä!
Ehkä pari päivää on hieman sisuskalut "olleet pois paikaltaan", mutta muuten ihan kunnossa.
 

Yhteistyössä