G:Mikä ikä on mielestäsi paras ensisynnyttäjälle?

  • Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti
Kysymys
Omasta puolestani vastaan 25v-30v.Esikoisen sain 24-vuotiaana ja olisin voinut vielä odottaa muutaman vuoden.Kuopuksen sain 30-vuotiaana ja minusta se oli hyvä ikä saada vauva...Kahden ekan jälkeen mulle iski armoton menovaihe (olin lasten syntyessä 24v ja 25v).
Luulenpa että 30v ja siitä eteenpäin on kypsyyttä ja järkeä enemmän??
Osaa nauttia vauva-ajasta enemmän eikä tartte jatkuvasti olla monta rautaa tulessa?? Enkä todellakaan väitä,että kaikilla nuoremmilla äideillä tulee menovaihe mutta aika monella on käynyt näin.
Asiaa ei ehkä tiedosta just silloin kun vauvakuume iskee ;)

 
Mä sain esikon 21-vuotiaana ja kakkosen 22-vuotiaana ja se oli paras ikä, kuopuksen sain 28-vuotiaana ja huomasi/huomaa selvästi ettei jaksa ihan samalla tavalla hänen kanssaan mitä nuorempana vaikka oli 2 vaippaikäistä silloin. Paljon väsyneempi on nyt mitä silloin ja unenpuute rasittanut ihan toisella tavalla mitä nuorempana. Mutta saattaa toki olla että sen tekee sekin että on nuo isommat tuossa, jos olisin esikon saanut vasta nyt liki kolmekymppisenä niin kaipa sitä jaksaisi toisella tavalla.

Eli päädyn lopputulokseen että 20-35-vuotiaana :D
 
harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 13:57 Töllin Ruusa kirjoitti:
Mulle paras ikä oli 23-vuotta.

Viimeinen raskaus (31-vuotiaana) tuntui jo hirmu raskaalta.
Minä taas sain esikoisen ollessani 31-vuotias ja se oli mulle se paras ikä :D B)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:04 Kysymys kirjoitti:
Niin,jokaisen mielestä se oma ikä on ollut paras ;).parikymppinen ei kuitenkaan tiedä millaista olisi tulla äidiksi ns.vanhemmalla iällä...
En tiedäkään. Eikä ns. vanhemmalla iällä äidiksi tullut voi varmaksi sanoa millaisia kaikki parikymppisenä äidiksi tulleet ovat =)
 
Mulle se oikea ikä oli 24, sen ikäisenä sain tytön.

Mun mielestä ei voida määritellä mitään oikeaa ikää, se on aivan ihmisestä kiinni. Äitini ehti just edellisenä päivänä täyttää 19, kun mä synnyin. Olin aivan suunniteltu ja äitini koki olevansa valmis tuon ikäisenä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:04 harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 13:57 Töllin Ruusa kirjoitti:
Mulle paras ikä oli 23-vuotta.

Viimeinen raskaus (31-vuotiaana) tuntui jo hirmu raskaalta.
Minä taas sain esikoisen ollessani 31-vuotias ja se oli mulle se paras ikä :D B)
Niin, mutta sulla ei ole vertailussa nuorempana koettua ei niin raskasta raskautta.

En mäkään voi tietää, olisiko se ollut vielä helpompaa alle kaksikymppisenä. :D


 
Kysymys
Eikö kukaan ole kokenut tulleensa liian nuorena äidiksi?
Itselläni ei ollut ennen esikoista yhtään kokemusta lapsista/vauvoista,mulla ei ollut mitään hajua lapsiperheen elämästä.
Vastuu ja venhampana oleminen oli välillä rankkaa kun oli tottunut elämään ihan erilaista elämää (opiskelin tuolloin 24-vuotiaana).Tuttavapiirissä ei ollut yhtään lapsellista kaveria.
Eli itselleni muutos oli melkoinen.
 
harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:09 Töllin Ruusa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:04 harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 13:57 Töllin Ruusa kirjoitti:
Mulle paras ikä oli 23-vuotta.

Viimeinen raskaus (31-vuotiaana) tuntui jo hirmu raskaalta.
Minä taas sain esikoisen ollessani 31-vuotias ja se oli mulle se paras ikä :D B)
Niin, mutta sulla ei ole vertailussa nuorempana koettua ei niin raskasta raskautta.

En mäkään voi tietää, olisiko se ollut vielä helpompaa alle kaksikymppisenä. :D

No ei olekaan eikä mun tartte sitä mitenkään vertaillakaan.Kun en kokenu olevani valmiks äidiksi aiemmin niin so what,ja loistavasti olen jaksanu vielä nytkin...
 
Kysymys
Niin ja tarkoituksena ei ole saada tappelua aikaiseksi,että olisi kiva juttu jos pystyttäis keskustelemaan ihan asiallisesti :flower:

Tähän kysymykseen kun ei ole yhtä ainoaa ja oikeaa vastausta!
 
Mischa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:10 Kysymys kirjoitti:
Eikö kukaan ole kokenut tulleensa liian nuorena äidiksi?
Itselläni ei ollut ennen esikoista yhtään kokemusta lapsista/vauvoista,mulla ei ollut mitään hajua lapsiperheen elämästä.
Vastuu ja venhampana oleminen oli välillä rankkaa kun oli tottunut elämään ihan erilaista elämää (opiskelin tuolloin 24-vuotiaana).Tuttavapiirissä ei ollut yhtään lapsellista kaveria.
Eli itselleni muutos oli melkoinen.
Mä koin olevani vanha kun sain poikani.Olin 30v. :/
Raskaus oli helppo.<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:10 Kysymys kirjoitti:
Eikö kukaan ole kokenut tulleensa liian nuorena äidiksi?
Itselläni ei ollut ennen esikoista yhtään kokemusta lapsista/vauvoista,mulla ei ollut mitään hajua lapsiperheen elämästä.
Vastuu ja venhampana oleminen oli välillä rankkaa kun oli tottunut elämään ihan erilaista elämää (opiskelin tuolloin 24-vuotiaana).Tuttavapiirissä ei ollut yhtään lapsellista kaveria.
Eli itselleni muutos oli melkoinen.
Mulla oli sama tilanne, koskaan en ollut lapsia hoitanut ja kavereillakaan ei ollut lapsia. Olin asunut yksin 16v lähtien ja siitä lähtien reilu pari vuotta aikamoista menoa :whistle: mutta siihen kyllästyi, tiesin mitä oikeasti haluan ja tässä sitä ollaan... Esikoisen sain vähän ennen 20v synttäreitä, mies oli nuorempi :whistle: ainakin vielä näiden vuosien jälkeen voin sanoa että meille oikea aika oli silloin ja nyt :) muutos oli iso, mutta juuri sellainen muutos kun haluttiinkin. Vähän vanhemmatkin (lapsettomat) kaverit soittelee baariin mut ei me vaan jakseta lähteä :xmas: :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:13 harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:09 Töllin Ruusa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:04 harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 13:57 Töllin Ruusa kirjoitti:
Mulle paras ikä oli 23-vuotta.

Viimeinen raskaus (31-vuotiaana) tuntui jo hirmu raskaalta.
Minä taas sain esikoisen ollessani 31-vuotias ja se oli mulle se paras ikä :D B)
Niin, mutta sulla ei ole vertailussa nuorempana koettua ei niin raskasta raskautta.

En mäkään voi tietää, olisiko se ollut vielä helpompaa alle kaksikymppisenä. :D

No ei olekaan eikä mun tartte sitä mitenkään vertaillakaan.Kun en kokenu olevani valmiks äidiksi aiemmin niin so what,ja loistavasti olen jaksanu vielä nytkin...
No hei, enhän mä pahalla!

Ja mä puhuin lähinnä fyysisistä jutuista, pääkopan puoli taas on täysin henkilöstä riippuva.
 
Lunatic
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:13 harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:09 Töllin Ruusa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:04 harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 13:57 Töllin Ruusa kirjoitti:
Mulle paras ikä oli 23-vuotta.

Viimeinen raskaus (31-vuotiaana) tuntui jo hirmu raskaalta.
Minä taas sain esikoisen ollessani 31-vuotias ja se oli mulle se paras ikä :D B)
Niin, mutta sulla ei ole vertailussa nuorempana koettua ei niin raskasta raskautta.

En mäkään voi tietää, olisiko se ollut vielä helpompaa alle kaksikymppisenä. :D

No ei olekaan eikä mun tartte sitä mitenkään vertaillakaan.Kun en kokenu olevani valmiks äidiksi aiemmin niin so what,ja loistavasti olen jaksanu vielä nytkin...
Sama homma, mulla ainakin oli tosi helppo raskaus 3kymppisenä! Ei se sen helpompi vois edes olla, ihanaa ja nautein.

On kai se eri asia Töllin Ruusalla, kun oli jo tenavia jaloissa pyörimässä ja on tuntenut itsensä jo vanhaksi ja väsyneeksi.. :D
 
sitten kun on valmis ottamaan vastuun toisesta ihmisestä.
omalla kohdallani aloin yrittämään vauvaa 16 vuotiaana mutta nyt 11 vuotta myöhemmin olen kiitollinen etten siinä vielä onnistunut.
vaikka koin olevani aikuinen niin täytyy myöntää että 16vuotiaana en olisi ollut vielä valmis äidiksi.
Kerkesin täyttämään 2 päivää aikaisemmin 19 vuotta kun sain esikoisen.
en sitä kadu koska toivoin niin hartaasti vauvaa mutta kyllä minä toivoisin että omat lapseni olisivat muutaman vuoden vanhempia koska kuitenkin oma nuoruuskin on lyhyt aika. kuitenkin jokaiselle on oma ihanteellinen aikansa saada vauva.
en ole meno ihmisiä vaan tyypillinen rapu joka rakastaa kotielämää joten en koe että minulta olisi jäänyt mitään väliin vaikka tulin nuorena äidiksi.
paitsi se että jos nyt saisin valita niin kävisin koulun ennen lastentekoa, nyt kun se on jossakin vaiheessa edessä niin vaikka intoa riittää varmasti enempi opiskella kuin 16vuotiaana niin vaikeampaa se tulee olemaan lasten menojen ja harrastusten välissä.
jos olisi pakko valita joku ikähaarukka niin 25-35v olisi ehkä se ihanteellisin aika saada esikoinen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:18 Lunatic kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:13 harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:09 Töllin Ruusa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:04 harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 13:57 Töllin Ruusa kirjoitti:
Mulle paras ikä oli 23-vuotta.

Viimeinen raskaus (31-vuotiaana) tuntui jo hirmu raskaalta.
Minä taas sain esikoisen ollessani 31-vuotias ja se oli mulle se paras ikä :D B)
Niin, mutta sulla ei ole vertailussa nuorempana koettua ei niin raskasta raskautta.

En mäkään voi tietää, olisiko se ollut vielä helpompaa alle kaksikymppisenä. :D

No ei olekaan eikä mun tartte sitä mitenkään vertaillakaan.Kun en kokenu olevani valmiks äidiksi aiemmin niin so what,ja loistavasti olen jaksanu vielä nytkin...
Sama homma, mulla ainakin oli tosi helppo raskaus 3kymppisenä! Ei se sen helpompi vois edes olla, ihanaa ja nautein.

On kai se eri asia Töllin Ruusalla, kun oli jo tenavia jaloissa pyörimässä ja on tuntenut itsensä jo vanhaksi ja väsyneeksi.. :D
Totta.

Esikoista odottaessani en joutunut huolehtimaan kolmen muun tarpeista, ei tarvinnut nostella, ei pukea, ei herätä aikaisin aamulla, ei tehdä sitä ja tätä ja vielä enemmänkin.

Ja nokosetkin saattoi ottaa jos väsytti.

Toisaalta nuorimman synnyttyä on muista ollut paljon apua.
 

Yhteistyössä