G: Mikä on älyttömin asia, josta olet joutunut maksamaan esim. ravintolassa?

  • Viestiketjun aloittaja "pumpulipallo"
  • Ensimmäinen viesti
En usko, että tarjoilijat saisivat kuitenkaan kovin paljon suurempaa liksaa kuin ihan "normaaleissa" ravintoloissa, joissa vedestä ei veloiteta.
Eivät ne tarjoiljat varmaa parempaa palkkaa saakkaa. Mutta käyttävät aivan eri määrän aikaa sen veen pöytään tuomisee kuin ABClla jossa asiakas itse sen kaataa kannusta lasiin. Hienoimmissa ravintoloissa tarjoilija jatkuvasti käy pöydässä tarkistamassa vesitilannetta jatäyttää jatkuvasti asiakkaan lasin jos se on tyhjä. ABClla asiakas aivan itse kipittää tiskille täyttämään oman lasinsa.

Ravintolassa maksamme palvelusta ja siitä tarjoilijan työajasta.
 
uhhuhu
Eivät ne tarjoiljat varmaa parempaa palkkaa saakkaa. Mutta käyttävät aivan eri määrän aikaa sen veen pöytään tuomisee kuin ABClla jossa asiakas itse sen kaataa kannusta lasiin. Hienoimmissa ravintoloissa tarjoilija jatkuvasti käy pöydässä tarkistamassa vesitilannetta jatäyttää jatkuvasti asiakkaan lasin jos se on tyhjä. ABClla asiakas aivan itse kipittää tiskille täyttämään oman lasinsa.

Ravintolassa maksamme palvelusta ja siitä tarjoilijan työajasta.
Viime viikolla kävin ihan asiallisessa ravintolassa illallisella. Vedestä ei veloitettu ja kannu täytettiin, kun se oli tyhjä. Laseihin ei sentään tarjoiltu. Että ei tämä maksuttomuus ainoastaan mikään ABC:den käytäntö ole.
 
mamma x2
myös törmännyt siihen että haarukan ja veitsen käytöstä peritään eri maksu 5eur. Tuntui hassulta tai että naisen ruokalistaan ei ollut merkitty hintoja koska mies seuralainen oletettavasti maksaa laskun ja naisen ei tarvitse tietää hintoja
 
Faelivrin
Alkuperäinen kirjoittaja eri mieltä;29288645:
Mun mielestä ei. Jos molemmat syöjät ottavat ennen pitsaa salaattia, leipää, juomia ja vielä kahvin päälle, niin se 1€ puolitusmaksu on aika vähäinen.
No siellä pizzeriassa, missä me käydään, ilmotetaan kyllä, että yhdellä pizzalla saa sitten vaan toinen ottaa salaattia yms. Ja se on kyllä ihan ymmärrettävää. Siinä tilanteessa on sitten asiakas vähän hölmö jos tilaa sen yhden pizzan, mutta kumminkin kaksi ihmistä ottaa salaattia ja kahvia.
 
eri mieltä
No siellä pizzeriassa, missä me käydään, ilmotetaan kyllä, että yhdellä pizzalla saa sitten vaan toinen ottaa salaattia yms. Ja se on kyllä ihan ymmärrettävää. Siinä tilanteessa on sitten asiakas vähän hölmö jos tilaa sen yhden pizzan, mutta kumminkin kaksi ihmistä ottaa salaattia ja kahvia.
Voi kuule, näitä hölmöjä asiakkaita on enemmän kuin uskotkaan. Meillä on salaattipöydän yläreunassa lappu, joka kertoo mihin annoksiin salaattipöytä EI sisälly. Monesti myös maksun yhteydessä kerromme, että mihin annoksiin kuuluu salaatti ja mihin ei, jos tilauksessa on monta erilaista sapuskaa.

Joskus ei muista tai ehdi mainita siitä salaatin kuulumattomuudesta. Yllättävän moni silti tuntuu kuvittelevan, että 3€ hampurilainen sisältää laajan valikoiman salaatteja, kastikkeita, viittä eri leipäsorttia ja kolme erilaista juomaa. Tulevat vielä kysymään, että saapiko kahvin päälle, tai parhaat vaan noutavat sen kahvin itse. Eikä puhettakaan, että se lappu kissankokoisin kirjaimin osuisi silmään. Oonkin ehdottanut pomolle, että laitetaan vilkkuvat jouluvalot sen ympärille ja sireeni, joka alkaa huutaa, kun joku asiakas menee "luvattomasti" sinne kaivelemaan rehuja lautaselleen.

Tuota salaattihommaa kierretään myös sillätavoin, että ollaan olevinaan ovelia eikä pyydetäkään pitsan puolittamista, vaan puolitetaan se itse. Yleensä tilanne menee siten, että tulee useampi ihminen sisään, yksi jää luettelemaan tilaukset, muut menevät viemään laukkunsa pöytään ja maleksivat salaattipöydälle. Siinä kiireessä ei aina ehdi vertailla tilattujen annosten määrää ja salaattien ääressä hengaavia asiakkaita, kun niitä ihmisiä siinä nyt juoksee vähän väliä muistakin pöydistä. Sitten tarjoilet viidelle hengelle neljä ruoka-annosta ja huomaat jokaisella tyhjät salaattilautaset, leipälautaset ja juomalasit.

Mun mielestä tuo on vaan noloa, mut kukin tyylillään. Nää on varmaan niitä ihmisiä, jotka kaupassa rutistelevat sen 10 sentin ostoskassin ruttuiseksi ja yrittävät salakuljettaa sitä kassan ohi "omana kassina, joka oli täällä laukussa" :D
 
1e lisämaksu siitä että ruuasta haluaa jättää jonkin ainesosan pois...

Esim Velj. Keskisellä jouduin kerran maksamaan euron siitä että hampurilaisesta jätettiin se niitten ällöttävä majoneesi pois. Jäi kyllä koko hamppari ostamatta silloin... :headwall:
 
eri mieltä
1e lisämaksu siitä että ruuasta haluaa jättää jonkin ainesosan pois...

Esim Velj. Keskisellä jouduin kerran maksamaan euron siitä että hampurilaisesta jätettiin se niitten ällöttävä majoneesi pois. Jäi kyllä koko hamppari ostamatta silloin... :headwall:
Maksun ymmärtäisin siinä tapauksessa, että sitä ainesosaa ei saa pois tekemättä uutta annosta. Hampurilaisessa nyt tuskin on siitä kyse kuitenkaan, eli järjetön maksu minustakin.
 
"tirppa"
Helsingissäkin joutuu jossakin ravintolassa maksamaan siitä leivästä joka tuodaan automaattisesti pöytään. Oli joku hienompi ravintola. Turhan hienoa mulle tuollainen kaikesta rahastaminen. Kyllä se "hienompi" palvelu pitäs sisältyä jo siihen 500% kalliimpaan hintaan, mitä muut ottaa vastaavasta ruuasta. Enkä kyllä tiiä oliko parempaa palvelua, ihan itse sai vedet kaadella ja olivat melkoisia nirppanokkia.
 

Yhteistyössä