G : milloin teet joulusiivouksen?

  • Viestiketjun aloittaja Eeveee
  • Ensimmäinen viesti
Yksss
Kun olin lapsi, me siivottiin lapsuuden kodissani aina vasta jouluaattona. Minusta se oli kamalaa, olisin halunnut jo rauhoittua katsomaan jouluohjelmia telkkarista ..

.. sitten äiti ja isä lähti haudoille ja minä jäin yksin kotiin. Sekin oli kamalaa.

Nyt kun itse olen äiti ja saan päättää niin jouluaattona ei kyllä siivoilla mitään vaikka sitten olisikin siivottavaa. Korkeintaan tietenkin keittiötä kun sotketaankin.
 
"Vieras"
Meillä tehdään vähän paranneltu viikkosiivous ens viikon ke. Siihen kuuluu mattojen tamppaaminen, moppaus, pölyjen pyyhkiminen, vessojen pesu, listojen pesu, ovenpielien pyyhkiminen, keittiön kaapinovien pesu, uunin pesu ym.
 
Aloittelen jo viikonloppuna nyt. Sisältää imuroinnin, lattioiden "luuttuamisen", matot ulos tuulettumaan (jos ei sada), pölyjen pyyhinnän. Kaappeihin en koske, sillä emme vietä joulua kaapeissa :xmas: Aatonaattona aamulla pikaimurointi ja muu fiksaus, menen silloin illaksi itse töihin. Olen jo muutamana vuonna tehnyt sen "suursiivouksen" vasta joulun jälkeen, sillä joulunahan sitä sotkua just syntyy. Onneks nyt on se pimeä vuodenaika, niin ei kaik pölyt heti näy....
 
Mä siivosin viime viikon torstaina.
-matot ulos
-TAvarat paikoilleen
-kaapit siivoukseen (tasojen putsaus)
-Vessan puunaus
-Ulkoeteisen siivous
-Imurointi
-Lattianpesu
-Takanputsaus
-Tiskit
-Pyykit
-Pölyt
-Kirjahyllyjen järjesely
-Verhojen vaihto
-Jouluvalojen laitto
-Joulukoristeiden laitto
-Ovien ja listojen putsaaminen
-Kahvinkeittimen pesu ja tiskikoneenpesu.
-Pöytäliinojen vaihto
-Jääkaapin siivous ja pakastimen sulatus

Ja paljon muuta :D

Muoks. Niin ja ylläpitoa mielellään lopun elämää mut aina välillä se pääsee lipsahtamaa :D
Ainakin joulun pyhien yli täällä asuu häijy pirttihirmu mikä kyllä sanoo jos joku mättää :D
 
Viimeksi muokattu:
En tee joulusiivousta. Mä en ole koskaan harrastanut mitään suursiivouksia muutenkaan, siivoilen ja siistin sillain pienesti joka päivä. Sama homma ensi viikolla, pyyhin pölyt yhtenä päivänä, matot ulos toisena, kaapit kuntoon kolmantena jne.
 
En tee mitään ihmeellistä joulusiivousta ainakaan tänäjouluna. Ei olla jouluna juuri ollenkaan kotona, joten siinä ehkä suurin syy. Tavallisen pölynpyyhintä-imurointi-lattioidenpesun teen ensviikon aikana ja se saa riittää.
 
message from IO
Aloitin jo marraskuussa kun siivosin kaapit sisältä päin. Pyyhin kaikki pinnat ja matot pesuun. Ensi viikolla sitten jatkan ja aatonaattona luuttuan lattiat. Saunan pesee meillä aina mies. Aina jouluksi ja juhannukseksi perusteellinen huushollin siivous.
 
"..."
Normisiivouksella mennään, lisättynä saunan siivous. Joulusaunaan on ihanaa mennä kun sauna tuoksuu puhtaalle. Meillä siivotaan vasta kun kuusi lentää mäelle. Inhoan sitä että neulasia löytyy vielä Juhannuksenakin jollei mattojakin ravistele kunnolla.
 
"Anne"
[QUOTE="aurinkotuuli";25238816]Aika pieni kämppä jos yksi päivä riittää?? :D[/QUOTE]

Tai tehokas tekijä. Minulla menee perussiivoukseen tunti, mutta neliöitä onkin vain 65, enempää ei tarvittaisikaan.
 
"alma"
Tänä viikonloppuna kuurataan talo putipuhtaaksi :) Eli siis lattioiden, kattojen, saunan, yms. pesu, jota ei ihan tavallisessa viikkosiivouksessa tule aina tehtyä + kaikkien muidenkin huoneiden tavallista parempi siivous. Kaappeja ei meilläkään kodinhoitohuoneen kaapistoja lukuunottamatta siivota :)
 

Yhteistyössä