G: Missä iässä olette aloittaneet vellit?

mielenkiinnosta kyselen että onko neuvolassa oltu sit tätä alle 4kk aloitusta vastaan?kun meillä on huomenna 2kk neuvola ja ajattelin kysyä joko saatais aloittaa vellien syönti kun poju syö 13x päivässä
 
Jätkä 5,5kk eikä olla alotettu vieläkään. Suoraan soseella aloteltiin 4kk 1vk iässä vähitellen ja parin viikon päästä lisättiin puuro kuvioihin. Ei ollu puhetta neuvolassa muista ku soseista ja puuroista, enkä innostunu muutenkaan... Mun mielestä vellivaihe on ihan turha.
 
janika77
Meillä aloitettiin siinä 3,5kk ikäisenä. Alkoi yöunet menemään vähän turhan risaisiksi, kun piti herätä yölläkin syömään 2 tunnin välein. Nälkähän se sitten vaivasikin ja vellillä saatiin pidempi unipätkä yön alkuun. Sitten siitä parin kuukauden päästä vaihdettiin iltavelli iltapuuroon.
 
Purkissa lukee että alkaen 4 kk. Mutta itse olen antanut jo aiemmin kun maitoa mennyt niin paljon. Velliä senkin takia että sen saa annettua pienelle maitotutilla pullosta kun sitä vain hiukan laimentaa maidolla, näin saa maidosta "tuhdimpaa" ja nälkä pysyy pitempään kurissa. Soseita olen aloitellut 3,5-4 kk iässä. Koskaan en ole neuvolasta kysynyt kun tiedän että sanovat jyrkän ein, liian aikaisille kokeiluille. Meillä ei ainakaan ole tullut mitään oireita tytöille kun olen nyt jo vellit aloittanut. :heart:
 
Meillä pelkästään velliä ja hyvin menee maitotutista läpi. Vellitutista tuli liian paljon eikä kerennyt nielemään sitä vauhtia. Eikä meillekkään tullut esikoiselle mitään oireita, vaikka aloitinkin jo 6 vk.sena vellit. Myöskin kaikki kiinteä suosituksia aiemmin. Nyt on 4 vuotias, ei koskaan sairastellut eikä allergioita. Samaa kaavaa noudatan tämän uuden tulokkaankin kanssa... Vellit maistuvat hyvin, myös peruna-porkkanavelli jonka teen itse, kuten kaikki vihannes/lihasoseet jatkossa.
 
me aloitettiin eilen eli 8vko iässä,koska neuvolassa sanottiin että meidän vauva ei saa vielä syödä yli 8dl korviketta ja sitä menee yli litra päiväs.niin aloitettiin maissivellit että saadaan vähennettyä korvike määrää
 
Mä aloin antamaan pojalle velliä n.2kk ikäisenä.
Maito ei tuntunut pelkästeen riittävän ja saatiin neuvolasta lupa.
Soseet aloitettiin myös hieman vajaa 3kk ikäisenä luvan kanssa.

Ja äitinä sen parhaiten tietää, milloin aloittaa vellit ym.
 
Ekan kohdalla 4kk, tokan ja kolmannen ei koskaan, vaan siirryttiin suoraan maidosta soseisiin 4kk iässä, koska ymmärsin myös ettei vellejä juurikaan suositella minkään ikäiselle.

Olen ymmärtänyt, että liian varhainen soseiden/vellien aloittaminen saattaa vaurioittaa vauvan suolistoa, koska ei vielä ole kypsä muulle tavaralle, kuin maidolle, mutta tiedä häntä....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Iitu-74:
Olen ymmärtänyt, että liian varhainen soseiden/vellien aloittaminen saattaa vaurioittaa vauvan suolistoa, koska ei vielä ole kypsä muulle tavaralle, kuin maidolle, mutta tiedä häntä....
Näinhän se on. Ja usein seuraukset näkyvät vasta pidemmällä aikavälillä. Se että lapsella ei nyt ole allergioita, ei tarkoita että maitotuotteiden varhainen aloittaminen olisi ollut hyvä ratkaisu.

Nythän on myös tekeillä tutkimus varhaisen lehmänmaitopohjaisten tuotteiden aloittamisen ja diabeteksen yhteydestä. Yhteys voisi osaltaan selittää sen miksi Suomessa on huomattavasti enemmän 1. tyypin diabetesta.
 

Yhteistyössä