G: miten te omk -talossa asuvat, työssä käyvät ja lapselliset ihmiset jaksatte vielä..

  • Viestiketjun aloittaja Galluppii
  • Ensimmäinen viesti
ENJAKSAKKAAN
En aina jaksakkaan, meillä 3kerroksinen talo ja voin kertoa, että aina on jokin kerros vähän kaaoksen vallassa, ikkunoitakin on aika paljon, pesen aina 3 ikkunaa kerralla, ehkä parin-kolmen viikon aikana kaikki akkunat. En ota stressiä siisteydestä, peruspuhdasta meillä on, mutta sekaista aika useinkin.
 
"siis"
Jos omk-talolla tarkotat omakotitaloa niin ihan hyvin jaksetaan, ikkunat on jo pesty mutta pihatöihin täällä ei vielä pääse kun lunta on niin paljon... Ikkunanpesut yms. isommat hommat voi ajoittaa lomaan, ei ole pakko pestä niitä töiden jälkeen.
 
saini
VIHAAN ikkunanpesua, mutta pihatyöt on ihanaa vastapainoa työlle. Pyykkejä pesen kun on vapaa päivä, ikkunoita en ole pessyt muuttosiivouksen jälkeen :) 2vuotta sitten, mutta mulla on siihen hyvät (teko)syyt ollut. Tosin nekin on nyt jo käytetty että nyt pitäis sitten niille uhrata aikaa... huoh...
Imurointia ja muuta siivousta tehdään miehen kans yhdessä, kumpi sattuu jaksamaan. Lapset tekee oman osuutensa omien huoneidensa suhteen. Ei aina jaksa tehdä mitään, mutta mitä sitten? Ei ne työt itestään tule tehdyksi ja kyllä ne jaksaa odottaa! :D
 
"siis"
[QUOTE="siis";23587655]Jos omk-talolla tarkotat omakotitaloa niin ihan hyvin jaksetaan, ikkunat on jo pesty mutta pihatöihin täällä ei vielä pääse kun lunta on niin paljon... Ikkunanpesut yms. isommat hommat voi ajoittaa lomaan, ei ole pakko pestä niitä töiden jälkeen.[/QUOTE]

Ja lisään vielä että piha kannattaa pitää "yksinkertaisena", meillä ei ole kukkapenkkejä vaan vain pensaita ja puita ja muutamassa ruukussa sitten kesällä kukkia, ei tarvi kuoputtaa ja kitkeä kukkapenkkejä pitkin kesää.
 
Foortti harmaana
No mulla on puutarhuri, joten siinä pääsen melko helpolla.
Ja mies ajaa nurmikon.
Puutarhuria pitää vaan auttaa kääntää kasvimaata, kun rupeaa olemaan aika iäkäs, ei jaksa enää.
Ja mä kyllä mielelläni kärrään esim multaa.

Ikkunoita tykkään pestä, nyt vaan en oo kerenny vielä.

Kotityöt, niitä tehdään kun iskee pakko/inspis/aikaa/juhlat. :D

(Niin se puutarhuri, se on halpakin!
Mun anoppi) ;)
 
"höh"
En tajua miksi jotkun pitää tuota ikkunoiden pesua ihan mahdottomana urakkana. Yli kahta tuntia ei siihen saa omakotitalossa menemään millään vaikka pesee joka pinnan. Hommatkaa kunnon välineet ja sit kun hommia tehdään niin tehdään kans eikä kaiveta nenää ja tuskailla. Töitä tehdessä saa tulla vaikka pikkusen lämmikin.
 
"hmmm"
[QUOTE="höh";23587775]En tajua miksi jotkun pitää tuota ikkunoiden pesua ihan mahdottomana urakkana. Yli kahta tuntia ei siihen saa omakotitalossa menemään millään vaikka pesee joka pinnan. Hommatkaa kunnon välineet ja sit kun hommia tehdään niin tehdään kans eikä kaiveta nenää ja tuskailla. Töitä tehdessä saa tulla vaikka pikkusen lämmikin.[/QUOTE]

mua ei niinkään se ikkunoiden pesu, vaan se kun joutuu siirtelemään tavaroita siitä edestä pois, esim. yhden ikkunan edessä on kulmadivaani, joka pitää siirtää tieltä pois kun ikkunat pesee, toisen ikkunan edessä on lipasto, kolmannen edessä sit mun viherkasvit (joita on paaaljoon) yläkerrassa sitten koulupöytä molemmissa huoneissa, eteisessä ei ole mitään, sitä voiskin pestä vaikka päivittäin :9
 
"siis"
[QUOTE="hmmm";23587803]mua ei niinkään se ikkunoiden pesu, vaan se kun joutuu siirtelemään tavaroita siitä edestä pois, esim. yhden ikkunan edessä on kulmadivaani, joka pitää siirtää tieltä pois kun ikkunat pesee, toisen ikkunan edessä on lipasto, kolmannen edessä sit mun viherkasvit (joita on paaaljoon) yläkerrassa sitten koulupöytä molemmissa huoneissa, eteisessä ei ole mitään, sitä voiskin pestä vaikka päivittäin :9[/QUOTE]

No kannattasko miettiä huonekalujen uudelleen järjestelyä jos ikkunan pesu on noin helvatan töisevää niitten takia?

Asiat on vaikeita jos niistä tekee vaikeita!
 
"minä"
Ai ei yli kahta tuntia saa millään menemään omk-talon ikkunoissa??
Kun meidän talon ikkunoissa menee ammttilaisellakin yli 5h...
Pesuun menevä aika varmaan hyvin pitkälle riippuu talon koosta ja sen mukaan ikkunoiden määrästä. Meillä niin paljon ikkunoita, että hankin aina pesijän ostopalveluna.
 
Jaksoin ihan hyvin, nyt kt-kämpässä en tajua miten joku "jaksaa" vaan olla, ainakin tuskaa tää mulle on. Mutta kun elämää ei voi aina päättää niin nyt on tässä asuttava. Kannattaa vaikka pyytää kotiapua kunnalta tai ostaa palvelu saahan siitä monesti kotital.vähennyksen. Ei siivous yms. hommat saa ihmistä rasittaa tuohon pisteeseen, ja se piha kannattaa pitää yksinkertaisena kuten joku jo sanoikin.
 
"höh"
Mua riepoo ihmiset joiden työnteko on kuin hidastettua elokuvaa katsoisi. Sit riepoo semmoset tekijät jotka ei yhtään suunnittele seuraavaa vaihetta työssä, vaan ne on joka ikkunan edessä yhtä hämmästyneitä kuin ensimmäisenkin.
 
"Kotiäiti"
Olen kotiäiti juuri tästäkin syystä. 3 kerroksinen talo ja 3 alle tokaluokkalaista lasta ja olen päättänyt olla niin kauan kotona kuin siltä tuntuu ja se on myös mieheni mielipide ja ennen kuin kukaan tarraa eläkkeisiin ja siihen että jos erotaan niin olen asiani hoitanut myös näiltä osin. Olen kyllä usein miettinyt etten "jaksaisi" tai ehkä paremminkin edes haluaisi tämän lisäksi käydä töissä.
 
Okt asukki
Töitä kyllä piisaa pihalla ja pirtissä. Kyllä niitä ihan hyvin jaksaa tehdä töiden jälkeen. Mieluummin mä teen hommat pois työpäivien jälkeen ja vapaapäivät ja lomat saa sitten rauhassa lorvailla kuin lystää.
Meillä ainakin ikkunat mahtuvat aukeamaan lipastojen ja työpöytien ylitse. Siirrän niitä vain senverran, että just mahdun seisomaan pöydän ja seinän väliin. Siitä saa ikkunan ihan hyvin pestyksi. Suihkin mietoa ikkunanpesuainetta lasiin, pöräytän rätillä kärpäspaskat irti ja kuivaan lastalla. Helppoa, mutta vaatii tosiaan sen oman inspiraationsa, että ryhtyy moiseen puuhaan.
 
"hmmm"
[QUOTE="siis";23587837]No kannattasko miettiä huonekalujen uudelleen järjestelyä jos ikkunan pesu on noin helvatan töisevää niitten takia?

Asiat on vaikeita jos niistä tekee vaikeita![/QUOTE]

no anteeksi kovasti. tavarat on hyvillä paikoilla, kerroin vain miksi itselläni tuo ikkunanpesu tuntuu ylivoimaiselta aina ajoittain.

ei vaan voi mitään jos se siivoaminen ei ole niitä elämän mielijuttuja kaikilla.
 
"johanna"
[QUOTE="höh";23587775]En tajua miksi jotkun pitää tuota ikkunoiden pesua ihan mahdottomana urakkana. Yli kahta tuntia ei siihen saa omakotitalossa menemään millään vaikka pesee joka pinnan. Hommatkaa kunnon välineet ja sit kun hommia tehdään niin tehdään kans eikä kaiveta nenää ja tuskailla. Töitä tehdessä saa tulla vaikka pikkusen lämmikin.[/QUOTE]

Tuota tuota.. meillä on 13 kpl isoja ikkunoita tässä talossa ja 4 pientä ikkunaa. Niissä kaikissa on 6 pestävää ikkuna pintaa/ikkuna aukko, joka tekee yhteensä 102 erikseen pestävää pintaa. Jos tehotyttönä pesisin kaikki ikkunat kahdessa tunnissa eli 120 minuutissa, niin minulla olisi 1 minuutti ja 10 sekuntia / ikkuna pinta. Tuohon aikaan kuuluu siis ikkunoiden avaaminen yms yms yms... :D ei ihan onnistuisi...

Mulla menee ikkunoiden pesuun tässä talossa n. 7 tuntia eli reilut 4 minuuttia/1 ikkuna pinta. Tähän kuuluu kaikki aloituksesta lopetukseen ja välillä ruoan laitto ja kahvit. Ja voit olla varma, että päivän päätteeksi tuntee tehneensä jotain...

Mut alkuperäiseen kysymykseen. Itselläni on näyttöpäätetyö ja omakotitalossa puuhastelu on todella hyvää vastapainoa sille. Sen jälkeen kun muutettiin omakotitaloon 3 vuotta sitten, niin minulla ei ole ollut alaselässä iskias ongelmaa ollenkaan, joka vaivasi minua koko 4 vuoden kerrostalossa asumisen ajan..
 
irhGÄR
en ota stressiä siiteydestä. siistimpää meillä nyt on kun on yksi kerroksinen omakotitalo kuin oli kaksikerroksisessa rivarikämpässä. Olen rv 37, joten en todellakaan tee mitään jos en jaksa ja kun olin töissä sairaanhoitajana (nyt siis äippälomalla ) niin tein vapailla pikku hiljaa. Lapset on 6v ja 5v, joten osallistuvat siivoukseen. Ikkunoita en pese vaan otan siihen siivoojan. Muutenkin ollaan harkittu siivoojaa ihan koko aikaiseksi avuksi, vaikka pari kertaa kuukaudessa :) Saahan siitä kotitalousvähennyksiä.
 
saini
[QUOTE="höh";23587775]En tajua miksi jotkun pitää tuota ikkunoiden pesua ihan mahdottomana urakkana. Yli kahta tuntia ei siihen saa omakotitalossa menemään millään vaikka pesee joka pinnan. Hommatkaa kunnon välineet ja sit kun hommia tehdään niin tehdään kans eikä kaiveta nenää ja tuskailla. Töitä tehdessä saa tulla vaikka pikkusen lämmikin.[/QUOTE]

Sopii tulla pesemään meidän 35 ikkunaa 2 tuntiin... jokaisessa on 4 pintaa...
 

Yhteistyössä