G: Montako kummilasta sulla on, minkäikäsiä?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mirus:
Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
Alkuperäinen kirjoittaja mirus:
Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
Alkuperäinen kirjoittaja mirus:
Sylikummi 1v7kk tytölle
kummi 7kk tytölle

Kuinka monta kummilasta on teidän mielestä liikaa?
Mä itse koen niin, että lähden kummiksi vaikka kuinka monelle lapselle jos itsellä on halua ja lapset ovat sellaisia joiden kanssa voin olla tekemisissä jne.
Mutta en enää lähde kummiksi sellaiselle lapselle, jonka vanhempienkaan kanssa en liiemmin pidä yhteyttä. Mulla on 8.v kummityttö jota en näe oikein ikinä emmekä oikein tunne toisiamme ja se rassaa mua. Ei ole musta kiinni. Tällaiseksi kummiksi, nimeksi paperissa, en lähde enää ikinä.

PS. Sellaista ei olekaan kuin sylikummi, kaikki kummit on ihan samanarvoisia huolimatta siitä kenen sylissä se lapsi nyt on sattunut ristiäisissään olemaan.
Sinä ehkä ajattelet näin, minä en! Kyllä minusta on merkitystä sillä kenen sylissä lapseni on kastetoimituksen ajan ollut..
Erotteletko kummilapsesikin sitten sen perusteella? Siis ajatteletko olevasi jotenkin tärkeämpi ihminen/kummi sille lapselle joka oli kasteessa sylissäsi, vaikka yhtälailla olet molempien kummi?
Tavallaan, sylikummilapseni on siskoni tyttö ja toinen kummityttö ystävän. Jos sinun mielestäsi asialla ei ole merkitystä niin miksi olet valinnut lapsillesi juuri ne sylikummit kuin olet?
En ole valinnut mitään sylikummeja kun sellaisia ei ole. Seurakunnan silmissä kaikki kirkkoon kuuluvat kummit ovat aivan tasavertaisia ja niin myös meidän silmissämme, ei kirkko erottele kummeja sylikummeihin ja taviskummeihin. Ristiäisissä tyttömme oli molempien kummien ja papinkin sylissä välillä.

Minusta on väärin erotella kummilapsiaan sen perusteella kenen "sylikummi" on, koska sylikummi termi on ns. keksitty eivätkä läheskään kaikki vanhemmat erottele kummeja tämän perusteella. Lapsi nyt vaan sattuu menemään jonkun, yleensä sen tutuimman ihmisen syliin. Molempien kummiksi valituiden pitäisi olla lapselle yhtä läheisiä ja olla yhtä aktiivisesti mukana hänen elämässään jne. Ei sillä todellakaan pitäisi olla enää myöhemmin lapsen elämässä merkitystä kenen sylissä hän nyt sattui olemaan. Sylikummius ei tuo lisää "velvollisuuksia" muihin kummeihin nähden, eikä se, että ei ole sylikummi poista niitä.
 

Yhteistyössä