G.Osaatko tehdä hyvää ruokaa moniallergisille?

  • Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En osaa muutenkaan tehdä. Mitä allergioita?
Siskontytöllä (nyt 16 v ) onneksi enää vain maito, muna, kala ja monet mausteet. Siskonpojalla ne mausteet, mille siskonsa ei ole allerginen. Mustapippuri ja suola käy molemmille. Jotenin vaan tuntuu, että taas menee kokkailut ihan perseelleen |O

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja noo:
joo, luulisin. jonkin verran keittotaidot hallussa vapaalla ja töissä.
Mä en taida tuon bbq-kastikkeen kanssa onnistua. Normaalisti laitan siihen
- öljyä
- sipulia
- valkosipulia
- tomaattia
- hunajaa (nyt ei käy)
- mustapippuria
- tabascoa (nyt ei käy)
- Worchesterin kastiketta (nyt ei käy)

Toi maistuu ihan italialaiselta pastakastikkeelta |O |O |O |O

 
zxz
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja noo:
joo, luulisin. jonkin verran keittotaidot hallussa vapaalla ja töissä.
Mä en taida tuon bbq-kastikkeen kanssa onnistua. Normaalisti laitan siihen
- öljyä
- sipulia
- valkosipulia
- tomaattia
- hunajaa (nyt ei käy)
- mustapippuria
- tabascoa (nyt ei käy)
- Worchesterin kastiketta (nyt ei käy)

Toi maistuu ihan italialaiselta pastakastikkeelta |O |O |O |O
laitetaanko tama grillaksen aikana vai ennen ,tama kastike tarkoitan?
 
zxz
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja zxz:
laitetaanko tama grillaksen aikana vai ennen ,tama kastike tarkoitan?
Tämä tulee ihan soossina niiden vartaiden kanssa. Marinadi grillattaville on erikseen.
ok. taa tuli selvaksi, mutta mitas niihin vartaisiin tulee? perunoita ,lanttuja ,viinirypaleita, nauriita, like mita?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja zxz:
ok. taa tuli selvaksi, mutta mitas niihin vartaisiin tulee? perunoita ,lanttuja ,viinirypaleita, nauriita, like mita?
No ei nyt sentään :D :D :D Vartaisiin tulee naudan sisäfilettä, tomaattia, kesäkurpitsaa, paprikaa, herkkusieniä ja punasipulia. Olisin halunnut muutakin, mutta on liikaa allergisia ruokailijoissa, joten pitää tyytyä näihin.

 
Non compos mentis
Osaan. Olen ollut päiväkodin keittiössä työharjoittelussa tekemässä nimenomaan erityisruokavaliolla oleville lapsille ruokaa. Itselläni allergioita, samoin lapsillani.
 
Tää se onkin hyvä kysymys...En varmaankaa, mä en nimittäi keksi yhtäkää moniallergista läheistä..Siis joo, isäntä on melko allerginen, mut se on just sillei vähä kaikelle, eli lipsahdukset ei kaada sen maailmaa..+oon jo niin tottunu tekee sille ruokaa etten mä erota siitä "tavallisesta" kokkauksesta, kun ei tosiaan oo niin "vaikeesti" allerginen..
 
usvis
Kyllä kai. Mutta tottakai se vaikuttaa ruuan makuun jos raaka aineita on vain rajattu määrä.

Ja kastikkeesta tulee todella erimakuinen riippuen mitä sinne voi laittaa. Tai mokkapaloista jos ei voi vehnäjauhoja käyttää vaan tekee vaikka peruna ja maissijauhoista.


Mutta uskoisin osaavani. Toki kun ei omassa perheessä ole allergioita niin ei ei ole niin kokemusta mutta ystävissä on ja on ruoka maittanut kun ovat meillä käyneet.
 
TilkkuTyttö
Mä tekisin muuten varmaan kaikille omat (tai tässä tapauksessa kummallekin) moniallergiselle omat soossit, tai sitten heille yksi yhteinen ja kaikille muille sitten sen sun perinteisen kastikkeen. Tai ehkä olit just niin tekemässäkin.

Mutta, kysymykseen vastaus: en tiedä, koska meillä ei ole kukaan perheessä allerginen, ja täällä meillä on todella vähän mitään allergisia kavereita. Miten musta tuntuu että se on jotenkin suomalainen juttu, että on paljon allergioita? Vai onko allergiat yhta yleisiä jokapuolella Eurooppaa?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Mä tekisin muuten varmaan kaikille omat (tai tässä tapauksessa kummallekin) moniallergiselle omat soossit, tai sitten heille yksi yhteinen ja kaikille muille sitten sen sun perinteisen kastikkeen. Tai ehkä olit just niin tekemässäkin.

Mutta, kysymykseen vastaus: en tiedä, koska meillä ei ole kukaan perheessä allerginen, ja täällä meillä on todella vähän mitään allergisia kavereita. Miten musta tuntuu että se on jotenkin suomalainen juttu, että on paljon allergioita? Vai onko allergiat yhta yleisiä jokapuolella Eurooppaa?
Mä tein nyt kaikille saman ja muutenkin samat sapuskat nyt kaikille, kun osa ruokarajoitteisista kuitenkin viettää vappuaattonsa muualla. Jos pitäisi tehdä maidoton, munaton, lihaton, kalaton, pähkinätön, pavuton ja suurelta osin mausteeton vappuateria, niin tekisin ehkä erilalaiset ruuat erilaisille syöjille. Nyt sentään aika helppoa tehdä samaa kaikille :D

 

Yhteistyössä