G: Sisarusten nimien yhteensopivuus

  • Viestiketjun aloittaja "ansku"
  • Ensimmäinen viesti
"ansku"
Asia on minua kovasti hämmästyttänyt palstaa lukiessa ja kysynpä nyt gallupin muodossa asiaa teiltä.

Tarvitseeko perheen lasten nimien olla toisiinsa yhteensopivat? Perustelujakin olisi mukava kuulla.

Minä en koskaan lähtisi hakemaan lapselle nimeä, joka sopii sisaruksen nimen kanssa yhteen. Nyt esikoista odottaessa on tietysti tullut tätä pohdittua vielä enemmän ja vaikka olemmekin valinneet nimet valmiiksi, jos niille vaikka käyttöä tulisi, niin aiomme ensin tutustua lapsen luonteeseen ennen kuin lopullinen nimi päätetään. Seuraavan kohdalla tehdään sitten samoin.
 
Nimet oli etukäteen päätetty, ihan omanlaisensa, mutta samalla kaavalla:
kansainvälinen nimi, perinnenimi suvusta, kansainvälinen nimi

Kansainvälisellä tarkoitan sitä että on peräisin vaikka englannista, mutta suomalaisen helppo ääntää. Ei siis mitään omia väännöksiä tyyliin Krista -> Crista. Sattumalta sisarusten viimeiset nimet kyl sopii keskenään yhteen, tai rimmaavat.
 
"vieras"
Itse haluaisin sisarusten nimiin jonkun yhdistävän jutun, ei tarvitse alkaa samalla kirjaimella tai olla täysin sama nimi yhden kirjaimen eroilla, mutta joku juttu että sopivat yhteen..
 
Tönt
mun mielestä jokainen saa laittaa ihan mitä haluaa kunhan on nimi eikä kirosana. en vaan ite laittaisi liian erilaiset (esim. Matti ja Diego) vaan jotain samaa pitää olla.
 
SyysYö hetken harmaana
meillä on esikoisella suomalainen, melko yleinen naiseninimi (Senja), mutta jos maha-asukki on tyttö, aion suostutella miehen harvinaisempaan ja erikoisempaan nimeen jota en vielä paljasta..
poika taas saa enemmän Senjaan sopivan, jämäkän suomalaisen nimen
 
vrs
Itse tykkään, että jotenkuten sopii yhteen, että on joku juoni. Siis meillä on pojilla vanhat suomalaiset nimet, joilla molemmilla on myös merkitys. Alkavat myös samalla kirjaimella, mutta se oli vain sattumaa. Oma nimeni ja veljieni nimetkin ovat tavallaan saman tyylisiä, vaikka muuta kuin tavumäärä ei ole suoraan yhteistä.

Minusta se vain kuulostaa hassulta, jos on sisarusparvi joissa Siiri, Gabriel, Kimmo, Jesmiina tms.
 
"äitipäiti"
Meillä on sen verran yhteensopivutta että kaikilla 4 kirjaiminen nimi. Mutta vain siksi että pidän lyhyistä etunimistä. Ei tarvitse olla yhteensopivat mutta eipä haittaa vaikka olisivatkin.
 
---
Meillä on Aino ja Väinö, vähän liiankin hyvin sopivat yhteen, kun yleisin kommentti nimistä on: Nehän sopii tosi hyvin yhteen!Kun ei ole sillä mielellä laitettu että sopisivat yhteen. Lapsia todennäköisesti tulee enemmänkin eikä tulevien nimien ole tarkoitus nuihin rimmata...
 
"vieras"
Ei niiden tarvitse rimmata keskenään, mutta saisivat ainakin samalta planeetalta olla.


Kyllä minulle ainakin tulisi epäilys, että mikä käenpoikanen on joukossa, jos lapset ovat Kalle, Anna, Janica-Jessica ja Ville.
 
pioste
Täällähän aina kysytään nimeä pikku-siskolle iso-siskon mukaan. Esim. Ellan pikku-siskolle nimi tai Veetin pikku-veljelle nimi. Itse karsastan näitä ketjuja. Lapselle nimi hänen itsensä mukaan eikä sisarusten.
 
"vieras"
Saman aikakauden nimiä valitsemme. Ei tarvi tai saakaan alkaa samalal kirjaimella, ei tarvi olla samanpituinen tai sama määrä tavuta, ei tarvi alkaa vokaalilla tai olla kahta samaa konsonanttia peräkkäin tms. Kunhan aikakausi ja tyyli on suunnilleen sama. Samanlainen tunnelma nimissä tai jotain.
 
Meillä on Jimi ja Jade.
Jade -nimen olin päättänyt jo ennenkuin raskauduinkaan, että jos tytön saan hänen nimekseen tulee Jade.
Esikoista kun odotin, mies päätti etunimen ja minä toisen nimen. Ihan sattumalta siis tulivat noin yhteensopivat nimet.

Jos pojan vielä saan, hänen nimensä tulee alkamaan N:llä ja tytön A:lla tai S:llä, joten mikään ehdoton tuo J-alkukirjain ei meillä tule olemaan.
 
"vieras"
Minusta on kiva, että nimissä on jotain yhteistä, kun sukunimikin on sama. Toisaalta, sukunimen tyyliin kun sovittaa niin se jo tekee niistä samankaltaisia (tuleeko kansainvälseltä kalskahtava vai supisuomalainen nimi).

Pidän lyhyistä nimistä, joten lasteni etunimet ovat 2-tavuisia kuten omanikin. Ne myös päättyvät a-kirjaimeen kuten omanikin. Mutta nämä kriteerit täyttävät suurin osa suomalaisista nimistä, joten en voi sanoa että nimi on valittu ennen lasta. Lapselle on vain niistä lähtökohdista alettu etsiä nimeään ja se on otettu mikä on ollut lapsen näköinen kun lapsi on syntynyt.

Yhden sisarusparin muistan aina väärin. Poika on Roope ja jotenkin aina sanon hänen siskoa Ronjaksi, vaikka siinä ei ole yhtään samaa kirjainta kuin Roopessa. En edes tunne ketään Roope+Ronja paria, mutta mielessäni liitän ne yhteensopiviksi.

Minusta on myös parempi, että sisarussarjan lapsilla on samankuuloiset nimet kuin että yhdelle lapselle annetaan monta saman kuuloista nimeä. Tyyliin "Lumia Linnea Olivia *Sukunimi*".
 

Yhteistyössä