G: synnytyksen käynnistämisestä/käynnistyksestä

  • Viestiketjun aloittaja "pallomaha"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
-39 + ?
-Raskausmyrkytys
-VAS ja TAYS (vaihtui kesken kaiken)
-Käynnistys kesti 10 päivää. Epämukavuutta jäi keston takia ja kauhua synnytyksen takia, mutta ei varsinaisesti kauhua käynnistyksestä.
 
"helmii"
Esikoisesta RV 40+5
Elimistöni alkoi kipuilla sen verran paljon ja oudosti. 2pv meni eli syntyi 41+0 oli vähän ikävän tuntuista ja odottelu Tämä oli OYS
Toisesta 41+3
Yliaikaisuus, meni 3pv oli tuskallista vain odotella mutta e muuten, KYS
 
"vieras"
[QUOTE="pallomaha";28627794]Millä rv pääsit käynnistykseen?
Mikä oli syy?
Mikä sairaala?
Jäikö käynnistyksestä kauhu fiilikset?[/QUOTE]

Eka synnytys alettiin käynnistää 39+4 (syntyi tasan rv 40)
Syy sikiön iso koko
Oli aikamoinen kauhukokemus, cytotecit teki kivuliaita supistuksia jotka eivät kuitenkaan edistäneet synnytystä, synnytys oli pitkä ja vaikea

Toka synnytys alettiin käynnistää muistaakseni rv 39 ja vauva syntyi 39+3
Syy lapsiveden vähyys ja myrkytysoireet
Oli ihan hyvä kokemus, ballongin aiheuttamat supistukset loppuivat muutamassa tunnissa ja sen jälkeen cytotecit eivät saaneet aikaan juuri mitään, lopulta synnytys käynnistyi kun lääkäri pyöritteli kalvoja sisätutkimuksessa :D Oli tylsää odotella ne kolme päivää, synnytys oli nopea ja helppo
 
Minn85.
Rv38+5 käynnistykseen vauvan ison koon takia, syntyi 39+1. Ballonki ja Cytotecit ei tehny mitään, vasta kalvojen puhkasu alotti synnytyksen. Oksitosiinitippa tehostamaan supistuksia.

Synnytin TYKSissä.

Pelkästään hyvä mieli jäi. Imukupilla autettiin vauva pihalle, eikä siitäkään jäänyt kauhua.:) En ees tuntenu koko imukupin laittoa eikä välilihaa leikattu.
 
"juppis"
40+2 alotettiin synty 40+4. raskausmyrkytyksen takia tayssissä cytotekeilla. oli mukava kokemus ja kesti n 6-7h kun baby oli pihalla. puudutteiksi riitti kohdunkaulapuudute+kaasu+geelipussit. supparit oli välillä tosi rajuja mutta kipuahan se vaan on.
 
"joo"
1. 38+6 raskausmyrkytys, ei jäänyt kauhua, oli nopea synnytys ja kipulääkitys kohdillaan.
2. 39+3 raskausmyrkytyksen oireet ja halusin käynnistyksen, oli nopeampi synnytys kuin edellä ja jälleen kipulääkitys kohdillaan, pieni pelko jäi, koska oli tosi raju synnytys.

seuraavat onkin menneet sitten luomuna
 
Pääsin ekassa käynnistykseen koska lapsivedet olivat menneet mutta supistuksia ei alkanut luonnollisesti. Kysissä. Ei jäänyt huonoja fiiliksiä, tosin hyvin meni koko homma.

Toisella kerralla verensokerini kohosi niin kamalaiin lukemiin että Kys jälleen päätti käynnistää kun minua on helpompi hoitaa ilman vauvaa ja samoin vauvaa kohdun ulkopuolella helpompi seurata sokereita. Edelleen jäi ihan hyvä olo käynnistyksestä. Homma on ollut molemmilla kerroilla kivuliasta mutta todella nopeaa.
 
4. synnytys rv 42, yliaikaisuus, KOS
5. rv 41+6, yliaikaisuus, KOS
6. rv 40+1, kohtukuolema, KOS
7.-9. synnytys, käynnistykset 38+, käynnistyksien syyt aikaisempi fetus mortus, NKL

Kaikki käynnistetyt synnytykset olleet helppoja ja nopeita.
 
äitee myös
38+0, kaksosraskaus, kohdunsuu auki useita senttejä jo viikkoja, päivän makasin tipassa, mut mtn ei tapahtunut, seuraavan päivän iltana kotiin, yö kotona ja aamulla heräsin mojoviin supistuksiin, syntyivät päivällä eli 38+2. Rauhallinen synnytys, kesti n 5h.
 
40+0 pääsin, joskaan synnytys ei käynnistynyt kuin vasta 40+3.

Syynä raskausmyrkytys ja yliaikaisuus, paikkana TYKS.

Ei jäänyt mitään kauhufiiliksiä, mulle se oli ihan tavallinen synnytys. Ei seuraavat ole tuosta mitenkään poikenneet...yhtä kivuliaita kaikki, joskin tipan olen tarvinnut joka kerta, eli käytännössä mun synnytystäni on käynnistelty/autettu pysymään käynnissä joka kerta.
 
"Vilma"
Rv 38+2 käynnistettiin, edellisenä päivänä oli ultra johon pääsin ison sf-mitan takia (40cm) jossa arvioitiin vauvan painavan lähes 4kg ja että vartalo ois isompi päätä. Vauva oli esikoinen.

Sairaala oli oys.

Joo jäi kauheat fiilikset, yli 30h järkyttäviä kovia kivuliaita supistuksia jotka avasivat kohdunsuuta vaan 5cm, selvisi että vauva oli avosuutarjonnassa ja kun synnytys ei lopulta edistynyt ja mulla nousi kuume sekä tulehdusarvot, päädyttiin kiireelliseen sektioon. Siinä vaiheessa olin jo helpottunut, niin kipeä ja väsynyt olin. Vauva oli 3,3kg tyttö, vartalo ihan sopusuhtainen että ihan turha käynnistys, harmittaa jälkikäteen että en tyhmänä tajunnut siitä kieltäytyä. (onneksi kuopuksen synnytys sujui hyvin ja ihan normaalisti alakautta vaikka hitusen isompi olikin) Käynnistykseen en haluais toiste ikinä.
 
"vieras"
Millä rv pääsit käynnistykseen? Rv 38+6, syntyi rv 39+0
Mikä oli syy? Vauvan suuri koko ultrassa, syntyessään 3950g
Mikä sairaala? Länskä
Jäikö käynnistyksestä kauhu fiilikset? EI todellakaan, käynnistys oli täysin kivuton ja lopulta synnytys käynnistyi vesiemenolla. Synnytys oli nopea.
 
1. synnytys: 42+0, syynä yliaikaisuus ja vähentynyt lapsivesi, Jorvi ja melkonen teurastushan se oli.
2. synnytys: 41+5,syynä "yliaikaisuus", vauvan iso koko ja synnärillä sattu just olemaan silloin tilaa, NKL ja todella hyvät muistot synnytyksestä.
3. synnytys: 42+0, syynä yliaikaisuus, NKL ja hyvät muistot tästäkin.
 
viiden äti
Millä rv pääsit käynnistykseen? 3x38+1
Mikä oli syy? Jokaisella kerralla suuri kokoarvio
Mikä sairaala? OYS
Jäikö käynnistyksestä kauhu fiilikset? Ei jäänyt. Ainut kurja muisto käynnistyksestä on henkinen jaksaminen. Epätietoisuus siitä että lähtikö tämä nyt käyntiin, joudunko vielä kotiin, eikö tämä nyt vois jo syntyä....
 
"pallomaha"
Oho! Käynnistyksessä siis voi todella mennä päiviä! Ja se vaikuttaa olevan melko yleistäkin. Olen miettinyt että missä menee raja "suuren" kokoarvion kanssa? Olen saanut kuvan että yli 4kg on suuri... Onko todella sairaalakohtaista missä 4kg käynnistetään ja missä ei?
Itse olen menossa synnyttämään phks ja edelliselle lapselleni annettiin kokoarvioksi yli 4,5kg ja silti antoivat mennä yli 41 viikolle...
Tämä toinen lapsi tuntuu näin 30. Rv jo olevan isokokoinen niin pelkään kuinka isoksi kasvaa. Suuri vauva, alapään suonikohjut ja ihon helvetillinen kutina eivät houkuta kestämään tätä viellä 10viikkoa!
 
Ken guru
Käynnistettiin 41+6, syntyi 42+3 Syy: yliaikaisuus ja ultrassa painoarvio 4200. Vauva painoi kuitenkin 3800 kun syntyi.

Käynnistyksessä cytotecit ekan päivän->vuorokauden ajan supistuksia.

Meinasivat jatkaa cytocekeillä toisen päivän, mutten halunnut. Laitettiin ballonki, sitten puhkaistiin kalvot, sitten olin 2 päivää (yöt taukoja tietty) oksitosiinitipassa, mutta lopulta päädyttiin sektioon.

Sairaala oli NKL

Ei jäänyt kauhufiiliksiä. :)
 

Yhteistyössä