G: Tarvetta tuplille kun ikäeroa...

Mulla on myös laskettu aika kesäkuussa, esikoinen täyttää 2 toukokuussa ja olen ajatelut, että en osta tuplia, koska esikko on menevä tapaus, tykkää kävellä itse jo nyt ja jaksaa kävellä vähän pitempiäkin matkoja.

Kesäksi tulevalle vauvalle aion ostaa rintarepun tai kantoliinan, jossa vauvan on hyvä matkustaa jos reissua tms. tiedossa jotta esikko saa rattaat käyttöönsä.

Meillä ei kyllä muutenkaan ole välimatkat pitkät kauppoihin, puistoihin tms. että sitten tietty kannattaa harkita tuplia, jos paljon liikkuu vaunuilla.
 
en osta tuplia,ikäeroa tulee 1v5kk!! miettinyt olen kyllä,mutta meillä uudet vaunut/rattaat ja niihin laitan vauvan tai kantoliinaan..riippuu kuinka pitkiä matkoja mennään ja jaksako esikko kävellä kauan
 
Pyrystiina harmaana
Meillä ikäeroa tuli 1v10kk. Ostimme tuplat. Käytimme niitä puolisen vuotta, jonka jälkeen olemme pärjänneet laudalla. Talvella esikoinen matkusti aika paljon pulkassa ja kelkassa. Näin jälkikäteen ajateltuna ehkä turha hankinta...
 
tantsu80
Meijän pojilla ikäeroa 1v4kk, eka talvi meni hienosti niin että vauva vaunuissa ja esikoinen pulkassa ja kesällä oli tuplamatkarattaat. Nyt syksyllä ostettiin tuplajoggerit, ku ei matkiksilla lumessa pääse (niin missä lumessa?!?) Mutta oon hankintaan tosi tyytyväinen,kun oon kova lenkkeilee ja tykkään lykätä poikia rattaissa samalla,niin kyllä hinta ajaa omansa takasin ihan varmasti,vaikka käyttö jäisikin lyhyelle ajalle esim. vuoteen.

Jos käyttö jää vähemmälle,niin silloin ei ehkä tuommoisella ikäerolla kannata hankkia.
 
juu, meilläkin eroa alle 2v. Kaikki mahdolliset rattaat ja liina ja reput kokeiltiin ja yritettin pärjätä ilman tuplia.
Sitten kokeilin ekana peräkkäinistuttavat, mutta nyt rinnakkain istuttavat ja olen oikein tyytyväinen.
Meidän esikko kova kävelemään, mutta aina väärään suuntaan. =)
Lähdeppäs siinä sitten juoksemaan vauvan kanssa perään... ja sitten nuo koira lenkit sujuu kanssa paljon paremmin kun molemmat istuvat rattaissa.
Voipi olla, ettei kauaan enää mahduta tupliin, mutta nyt mennään niillä ja vielä ostettiin oikein isorenkaiset, jotta päästään kulkemaan hyvin lumessa... todella... missä lumessa. =)
 
Meidän lapsilla on ikäeroa 1 v 6 kk ja vielä ei ole tuplia tarvittu. Vauva on nyt 7 vko. Meillä on kahdet tavalliset yhdistelmät (oli jo ennen vauvan syntymää, kun toiset saatiin lahjaksi) ja niillä käydään lenkillä koko perheen voimin iltaisin. Kauppaan ja muualle on niin pitkä matka, ettei tule lähdettyä kävellen. Jos johonkin joudun yksin lähtemään molempien kanssa, niin aion pärjätä niin, että esikko rattaisiin ja vauva kantoliinaan tai esikoinen Patapumiin ja vauva vaunuihin. Hankin juuri kantosuojan liinaa/reppua varten, mutta vielä ei olla päästy testaamaan. Tuplia emme aio hankkia, koska ei ne kuitenkaan niin ketterät ole kuin tavalliset rattaat ja meillä rattaita käytetään lähinnä koirien kanssa lenkkeillessä. Lisäksi näihin meidän paikallisbusseihin mahtuu hädin tuskin edes tavalliset rattaat, aina ei nekään, joten tuplilla en tekisi mitään, jos bussilla lähtisin.

Ainahan voi hankkia käytetyt, jos epäilee, ettei käyttöä ole paljon. Niin mekin olisi tehty, jos olisi ollut tarvetta tuplille.
 
todella vaikea päätös :(
itse en tykkää käyttää rintareppua / kantoliinaa ja tuo seisomalautakaan ei oikein houkuta...la aika on maaliskuun alussa ja jos lunta sattuu olemaan niin eihän sillä oikein pääsekään liikkumaan...
 
testaa
Kuinka paljon liikut lapsen / lasten kanssa kävellen ja ulkona?

Testaa, miten matkan teko sujuu niin, ettei lapsi ole kyydissä vaan kävelee. Tehkää muutaman kerran joku perusmatka joko niin, että työnnät tyhjiä rattaita (kuvittele että vauva on siellä eli et voi jättää mihin sattuu) tai ilman rattaita..

Omilla lapsilla oli aikoinaan ikäeroa 3 v, joten en hankkinut mitään tuplia tai seisomalautaa. Ajattelin että lapsi on iso, jaksaa. Käveltiin tosi paljon ja pitkiä matkoja, esim.päivähoitoon sitten myöhemmin, kun lapsi oli jo iso, 5 v (esikko siis) kun ei ollut autoa, aamuhämärässä, väsyneenä, matka oli pitkä, ja kun pienempi oli rattaissa, isompi sitten matkasi pulkassa tai seisoi tavarakorissa. Lumessa, sohjossa liikkuminen oli hankalaa, toisaalta oli sitten hiekotettu sen verran ettei se pulkkakaan toiminut..

jälkiviistaasti ajatellen olisi pitänyt ostaa halvat yksinkertaiset tuplarattaat, lapsi ei jaksanut, oli uupunut, olin itsekin väsynyt ja olisi ollut helpompaakin itselle..
 
meitsi
Meillä ikäeroksi tuli 1v 10 kk ja ilman tuplia emme pärjäisi... Esikoinen kyllä kävelee mukavia matkoja mutta on todella menevää tyyppiä.. kiva laittaa kuitenki välillä istumaan ku ei jaksa kävellä tai lähtee juoksemaan minne sattuu.. Nyt meillä siis tyttö vauva 4kk ja poika 2v2kk.. ja tuplat todella kätevät!!
 
Meillä ikäerona on 1v7kk ja sisaristuin (tosi kätevä ja hyvä) sekä seisomalauta oli aikoinaan käytössä.Tuplatkin oli,käytettiin ehkä 5 kertaa enkä tykännyt.Vauva syntyi viime vuonna syyskuussa eli talvi mentiin sekä sisaristuimella että laudalla.Ja hyvin pääsi liikkumaan.Lautaa käytettiin vain lyhyillä matkoilla,pääsääntöisesti käytössä oli sisaristuin noin 6kk.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2006 klo 00:01 vieras kirjoitti:
Meillä ikäerona on 1v7kk ja sisaristuin (tosi kätevä ja hyvä) sekä seisomalauta oli aikoinaan käytössä.Tuplatkin oli,käytettiin ehkä 5 kertaa enkä tykännyt.Vauva syntyi viime vuonna syyskuussa eli talvi mentiin sekä sisaristuimella että laudalla.Ja hyvin pääsi liikkumaan.Lautaa käytettiin vain lyhyillä matkoilla,pääsääntöisesti käytössä oli sisaristuin noin 6kk.
kyselin sisaristuimesta lastentarviliikkeestä ja sanoivat, että valmistus on lopetettu. Ei niin käytännöllinen ja ihmiset ovat myös käyttäneet väärin mm. väärän merkkisiä vääriin vaunuihin ja yli painorajan...painorajahan niissä on 15 kg.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2006 klo 11:26 mimmi-75 kirjoitti:
todella vaikea päätös :(
itse en tykkää käyttää rintareppua / kantoliinaa ja tuo seisomalautakaan ei oikein houkuta...la aika on maaliskuun alussa ja jos lunta sattuu olemaan niin eihän sillä oikein pääsekään liikkumaan...
Oletko kokeillut kantoreppua kuten Patapum tai Ergo? Niissä voi kuljettaa isompaakin lasta sekä edessä että selässä. Huomattavasti parempi vaihtoehto omalle selälle kuin vauvojen rintareput ja myös lapsella parempi asento. Meillä on Patapum ja taapero viihtyy siinä tosi hyvin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2006 klo 12:04 Jeeka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2006 klo 11:26 mimmi-75 kirjoitti:
todella vaikea päätös :(
itse en tykkää käyttää rintareppua / kantoliinaa ja tuo seisomalautakaan ei oikein houkuta...la aika on maaliskuun alussa ja jos lunta sattuu olemaan niin eihän sillä oikein pääsekään liikkumaan...
Oletko kokeillut kantoreppua kuten Patapum tai Ergo? Niissä voi kuljettaa isompaakin lasta sekä edessä että selässä. Huomattavasti parempi vaihtoehto omalle selälle kuin vauvojen rintareput ja myös lapsella parempi asento. Meillä on Patapum ja taapero viihtyy siinä tosi hyvin.
en ole kokeillut, nähnyt kyllä. Mutta tiedän itseni ja en tykkää kanniskella...kyllä nuo tuplat tuntuu päivä päivältä parhaalta vaihtoehdolta...
 
Ikäeroa on lähes päivälleen 2 vuotta ja tuplat on olleet nyt melkein 10kk käytössä,meillä ainakin olleet hyvin tarpeelliset vekottimet,en olisi ilman pärjännyt koska liikun paljon yksin lasten kanssa.
 
Kisuliini


[/quote]

kyselin sisaristuimesta lastentarviliikkeestä ja sanoivat, että valmistus on lopetettu. Ei niin käytännöllinen ja ihmiset ovat myös käyttäneet väärin mm. väärän merkkisiä vääriin vaunuihin ja yli painorajan...painorajahan niissä on 15 kg.
[/quote]

Tämä on ihan totta! Me onneksi löydettiin oikea sisaristuin käytettynä lehti-ilmoituksen perusteella. Jos eteesi istuin tulee, niin suosittelen hankkimaan. Meillä lapsilla on ikäeroa 1V3kk ja toimii hyvin. Sitten kun vanhempi painaa 15kg, nuorempi on jo sen ikäinen, että hänet voi siihen laittaa istumaan sisaristuimeen ja vanhempi istuu ratasosassa.
 
Mä mietin reilu puol vuotta sitten samaa asiaa ja ostin lopulta tuplat. Kesällä olin jo myymässä niitä pois, mut sit syksyllä innostuin käyttämään. Taas kun tuli lumi jäi tuplat nurkkaan ... eli aika turha juttu meillä. Mulla on auto päivisin käytössä, ei ton 2 v:n kanssa oikeesti voi kävellen asioita toimittaa. Vaikka vauhti on kova niin suunta on yleensä väärä =) . Ikäeroa sisaruksilla on 1 v ja 8 kk.
 
kahdenipananäiti
Meille syntyi kakkonen marraskuun alussa. Esikoisen kanssa ikäeroa tuli hitusen alle 2-vuotta. Itse olen ollut enemmän kuin tyytyväinen kun hankimme tuplat. Vauvan kantokoppa on hyvä ja tukeva, sen saa myöskin kiinnitettyä tupliin. Varsinkin kun on talvivauva, tuntuu kopassa kuljettaminen minusta jotenkin mukavammalta kuin kantoliinalla. Eikä haittaa vaikka tuiskaisi enemmänkin, vaunuissa on hyvä jalkapeite jonka alla esikoinenkin tykkää matkustaa,(tänä talvena se on useimmin tosin ollut vettä, ja sadesuoja on myös ollut käytössä) Ja uskon että tuplilla on meillä käyttöä vielä hyvän aikaa. Meillä on kauppaan, neuvolaan yms. kävelymatka ja liikumme muutenkin mielelämme kävellen koko perhe. Eikä esikoinen jaksaisi vielä olla seisomalaudalla matkoja joita kuljemme. Enkä usko että olisi edes suostunut olemaan siinä, niin paljon neiti tykkäsi rattailla köröttelystä jo ennen vauvan syntymää.
 
nekku
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.12.2006 klo 18:11 Miili kirjoitti:
Mä mietin reilu puol vuotta sitten samaa asiaa ja ostin lopulta tuplat. Kesällä olin jo myymässä niitä pois, mut sit syksyllä innostuin käyttämään. Taas kun tuli lumi jäi tuplat nurkkaan ... eli aika turha juttu meillä. Mulla on auto päivisin käytössä, ei ton 2 v:n kanssa oikeesti voi kävellen asioita toimittaa. Vaikka vauhti on kova niin suunta on yleensä väärä =) . Ikäeroa sisaruksilla on 1 v ja 8 kk.

Meillä kans ikäeroa 1v9kk, kuopus nyt 2kk, meillä on tuplarattaat. Melko vähän missään asioilla käydään rattaiden kanssa, kävelyllä käydään ja siihen ne on hyvät, esikoinen voi istua jos ei jaksa kävellä tai sitten tuppaa menemään väärään suuntaan. Sama juttu meillä, ei voi ajatellakaan että menisi asioimaan esikoisen ja vauvan kanssa mihinkään ainakaan yksin.. Meidän taaperolla on liikaa energiaa..
 
jaa-a
Tuo on niin lapsista kiinni. itsellä ei ole kokemusta, mutta naapuristossa on parissa perheessä vajaan kahden vuoden ikäero. Mielestäni eivät liiku paljon kävellen, esim. kauppareissut hoituu autolla. joka kyllä vaikuttaa. Ainakin toisilla oli peräkkäin istuttavat, mutta eipä ne oleet käytössä juurikaan. Viikoloppukävelylle menevät vaunuilla, joissa on seisomalauta.
sinulla on ilmeisesti on vaunut /yhdistelmät valmiina.
Odottaisin vauvan syntymää ja katsoisin mikä käytännössä oikeasti toimii ennen tuplien hankkimista. Paitsi, toki jos tulee tilaisuus ostaa huippuedullisesti tuplat, niin sitten varmaan kannattaa hankkia. :)
 
meille tulee vähän yli 2v. ikäeroa ja tuplat on hankittuna käytettynä edullisesti (ei sitten harmita jos ei hirveästi tule käytettyä). Osui kohdalle vielä niin hyvät tuplat halvalla!

Me kyllä käydään autolla kaupassa, neuvolassa jne. eli tulevat ns. lenkkeily käyttöön. Kaupungille ei tulisi mieleenkään lähteä tuon esikoisen kanssa jos ei saa laitettua rattaisiin. Kesällä varmasti liikutaan kaupungilla enemmän kuin nyt talvella ja matkojakin tehdään, joten senkin takia varmasti ihan hyvät (vauva siis syntyy keväällä).

Minäkin pähkäilin tuota tuplien hankkimista... Mutta hankin sitten. En ole sit kotona "loukussa" kun ei pääse minneen kun tuo esikoinen on vilkas tapaus (kantoreppua tms. en tykkää käyttää). Ja jos vauva onkin sellaista sorttia että ei nuku kuin liikkuvissa vaunuissa... pääsee sitten kärryttelemään kunnolla kun saa toisenkin istumaan.
 
meille tulee vähän yli 2v. ikäeroa ja tuplat on hankittuna käytettynä edullisesti (ei sitten harmita jos ei hirveästi tule käytettyä). Osui kohdalle vielä niin hyvät tuplat halvalla!

Me kyllä käydään autolla kaupassa, neuvolassa jne. eli tulevat ns. lenkkeily käyttöön. Kaupungille ei tulisi mieleenkään lähteä tuon esikoisen kanssa jos ei saa laitettua rattaisiin. Kesällä varmasti liikutaan kaupungilla enemmän kuin nyt talvella ja matkojakin tehdään, joten senkin takia varmasti ihan hyvät (vauva siis syntyy keväällä).

Minäkin pähkäilin tuota tuplien hankkimista... Mutta hankin sitten. En ole sit kotona "loukussa" kun ei pääse minneen kun tuo esikoinen on vilkas tapaus (kantoreppua tms. en tykkää käyttää). Ja jos vauva onkin sellaista sorttia että ei nuku kuin liikkuvissa vaunuissa... pääsee sitten kärryttelemään kunnolla kun saa toisenkin istumaan.
 
Meillä ikäeroa 1v 10 kk ja samaa pohdin "aikoinani". Saimme kuitekin lainaan seisomalaudan ja se on toiminut loistavasti, jopa lumikeleillä. Isompi pääsee aina välillä liikkumaan itsekseen eikä opi aina istumaan ja olemaan kyydissä.

Minäkin liikun lasteni kanssa paljon ja useimmiten yksikseen.
 

Yhteistyössä