G: Tarvetta tuplille kun ikäeroa...

Kurppis
Meillä lasten ikäero 1v 10 kk ja hommasin käytettynä sisaristuimen ja yhdistelmärattaat. Reilun vuoden istuin oli käytössä joka päiväisesti, nykyään isompi kävelee aika usein itse. Istuin on edelleen paikoillaan, varsinkin kiireen ja känkkäränkän iskiessä on helpottavaa nostaa kumpikin kyytiin. Lapset ovat aina mukana myös minun lenkkeillessäni, jolloin isompi istuu alhaalla ja pienempi sisaristuimessa.

Sisaristuimessa lapsi on lähellä rattaiden lykkijää, jolloin juttelukin onnistuu paremmin kuin tuplarattaissa katse menosuuntaan istuessa. Viime keväänä nautin tästä kovasti esikoisen opetellessa puhumaan.
 
[
Sama juttu meillä, ei voi ajatellakaan että menisi asioimaan esikoisen ja vauvan kanssa mihinkään ainakaan yksin.. Meidän taaperolla on liikaa energiaa..

[/quote]

myös meidän taaperolla on liikaa energiaa :) ei todellakaan tulisi mieleen lähteä asioille kahden kanssa....

meillä ei ole autoa joten siinä tapauksessa nuo tuplat voisi olla hyvä vaihtoehto (nyt on yhdistelmä vaunut) mutta ehkä järkevintä on kuitenkin ensi katsoa miten tulee toimeen ja ostaa vasta sitten jos ei tule toimeen ilman. tuo seisomalautakaan ei varmaan olisi hullumpi vaihtoehto.<br><br>
 
Meillä lapsilla 2,5v ikäeroa ja meitin poika ei kyllä suostunut oikeastaan 2v täytettyään enää rattaissa olemaan. On kova kävelemään ja meillä käytössä seisomalauta jos matka pitkä tai on kiirus. Munsta se seisomalauta on tosi kätevä ja kulkee kyllä lumessakin hyvin.
Suosittelen kyllä lämpimästi myös sitä kantoliinaa. Mulla Maya Wrap rengasliina ja olen ihan varma että yksi osasyy ettei suurempaa mustista ole koskaan tullut on liinan ansiota! Koskaan ei tarvinnut sanoa ettei äiti voi kun on vauva sylissä.. Vauva nukkui useimmiten iltapäivällä myös liinassa, sai olla turvallisesti sylissä ja äidillä oli kaksi kättä vapaana touhuta pikku taaperon kanssa.
 
Meillä on just tänään tehty päätös ostaa tuplat. Yritämme löytää hyvät käytetyt, mutta jos ei osu kohdalle, niin sitten ostetaan jotkut suht edulliset uudet. Ei tarvita mitään merkkirattaita, matkarattaatkin voisi toimia kesävauvan kanssa. Ikäeroa tulee 1 v 11 kk ja pääosin olen lasten kanssa kahdestaan, eikä minulla ole useinkaan autoa. Puistolenkit yms. ulkoilut onnistuu varmasti yhdistelmillä + seisomalaudalla, koska esikoinen tykkää kävellä pitkiäkin matkoja, mutta myös tämä tapaus menee yleensä aina väärään suuntaan ja kovaa!
Kauppareissuja, virastoasioita yms. en voisi kuvitellakaan hoitavani ilman rattaiden turvavaljaisiin kiinni sitomista, siinä olisi kaupat ja virastot sekaisin. Ja miten tosiaan juokset toisen perässä vaunujen ja/tai vauvan kanssa? Lisäksi alamme rakentaa omakotitaloa, ja raksalla käydessä (varmaan päivittäin joudun käymään) haluan lasten olevan turvassa rattaissa.
Rintareppu/kantoliina ei toimi selkäongelmaisen äidin takia, joten se on aivan lyhyitä lähikauppareissuja lukuunottamatta poissuljettu vaihtoehto.

Joten meille tulee tuplat, vaikka mies ensin vastustikin, mutta sain tahtoni lävitse. Minähän ne liikkumiset meillä pääosin hoidan + kaikki virasto ym. asiat miehen pitkien työpäivien takia. Kerran viikossa käydään yhdessä kaupassa, mutta muuten hoidan ostokset yms. itse.
 
Sinttien äiti
Ikäerot 2v4kk ja 1v10kk.

Molemmissa tapauksissa se vauvaa seuraava sisarus oli sisaristuimessa alkuun lähileikkikentälle mentäessä. Sitten alkoi kävellä itse, kun nuorin oli noin 6 kk.

Pitemmät matkat (2-3 km suuntaansa) on taitettu yleensä pienin kantoliinassa tai Ergo-repussa. Kesällä/lumettomaan aikaan isommat polkupyöräilevät (minä keskimmäisen pyörän kahvassa kiinni koko ajan) ja pienin liinassa/Ergossa.

Tuplia en ole kaivannut, eikä niillä pääsisi talvella eteenpäinkään, koska täällä pääsee nippa nappa maastopyöräisillä tavallisilla vaunuilla/rattailla. Talvella ei tuplilla mahtuisi kulkemaan kuin kadulla autojen seassa, tavallisen levyiset rattaatkaan eivät kavennetuille jalkakäytäville mahdu, mikäli niitä on ylipäänsä aurattu.
 

Yhteistyössä