G: Tarvitsetko ruotsinkieltä missään?

  • Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
liike-elämässä ruotsia on tärkeä myös silloin jos bisnestä tehdään esim. tanskalaisten tai norjalaisten kanssa. Siis jos lähdetään siitä ettei osaa tanskaa tai norjaa.
Siksi mainitsinkin Skandinavian. Mutta kuinka paljon noita työpaikkoja on verrattuna työpaikkoihin, joissa bisnestä tehdään Skandinavian ulkopuolelle?

 
Lumivalkoinen
Mä tosiaan käytän ruotsia joka päivä työssäni kuten jo aiemmin mainitsin ja meidän työpaikassa se on ihan kaupankäynnin perusedellytys.
Ja vaikka en käyttäisi sitä työssäni, en koe että kielitaito menee koskaan hukkaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Mutta jos todennäköisyyksillä pelataan, niin minkä kielen opiskelusta on todennäköisimmin hyötyä englannin lisäksi suomalaisille työelämässä... oiskos kuitenkin ruotsin.
Riippuu ihan siitä, mille alalle haketuuu. Kuten sanoin, en ole puhunut työssäni sanaakaan ruotsia, vaikka työskentelin aikoinaan hoitoalallakin. Mutta mulle ei tullutkaan mieleeni hakeutua sairaanhoitajaksi jonnekin umpiruotsalaiselle alueella, missä potilaat eivät osaa suomea. Liike-elämässä ruotsi on tärkeä vain silloin, jos bisnestä tehdään ruotsalaisten kanssa. Jos bisnestä tehdään jonnekin muualle kuin Skandinaviaan, ruotsin taidosta ei ole mitään iloa. Ruotsia puhuvia on maailmassa kuitenkin varsin vähän verrattuna esim espanjaa tai ranskaa puhuviin.
liike-elämässä ruotsia on tärkeä myös silloin jos bisnestä tehdään esim. tanskalaisten tai norjalaisten kanssa. Siis jos lähdetään siitä ettei osaa tanskaa tai norjaa.
Tanskassa ja Norjassa on siis pakkoruotsi koulussa ja ei ollenkaan enkkua?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Lumivalkoinen:
Ja vaikka en käyttäisi sitä työssäni, en koe että kielitaito menee koskaan hukkaan.
No mä taas koen, että menee, jos kieltä ei ole tarvinnut 30 vuoteen. Mä olen kaikista vieraista kielistä opiskellut pisimpään juuri ruotsia ja osaan sitä kaikista huonoiten ts en osaa sitä lainkaan. Mutta olen mä kouluaikoina joutunut opiskelemaan musiikkiakin, vaikken ole niitä opintoja koskaan elämässäni mihinkään tarvinnut. En ole edes koskaan laulanut karaokea :D

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
liike-elämässä ruotsia on tärkeä myös silloin jos bisnestä tehdään esim. tanskalaisten tai norjalaisten kanssa. Siis jos lähdetään siitä ettei osaa tanskaa tai norjaa.
Mä olen lähes viikottain tekemisissä ruotsalaisen yrityksen kanssa, mutta kommunikointikieli on englanti.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
No mutta tää "hyödytön" onkin VAPAAehtoista:D
On aika iso ero ruotsinkielen pakkosyöttöön, jos nyt niitä haluat verrata...
Onhan sulle pakkosyötetty myös historiaa koulussa, vaikka kukas sitä nyt elämässään TARVITSEE?
No eiköhän historian tunteminen kuulu jo ihan yleissivistykseen..? Ihan tosissasiko sä vertaan nyt jonkun yksittäisen kielen osaamista yleissivistäviin aineisiin? Eli biologia,maantieto,historia ja muut opiskeltavat aineet jotka vaikuttavat jokapäiväiseen elämäämme tulisi myös poistaa kun ei kerta ruotsiakaan haluta opiskella? Miten joku voi olla noin...! En yhtään ihmettele jos sä et historiaa tai muita reaaliaineita elämässäsi tarvitse kun ei näköjään järjenjuoksu ole muutenkaan ihan vilkkainta..
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyse on valinnanvapaudesta. Jos mä haluan opiskella tanskaa opin sen kielen parhaiten opiskelemalla tanskaa. Englantiakin kaikki oppivat parhaiten opiskelemalla englantia, ei siihen ruotsia tarvita.

Tosiaan on hyvä osata kieliä, mutta ei ole pakko osata ruotsia =)

Mikä ihmeen hinku rantahurreilla on pakottaa suomalaisia opiskelemaan ruotsia?
Juuri näin :) Pakkoruotsi on ollut perusteltua silloin, kun ollaan oltu vielä käpykylä, jolle "ulkomaat" on nimenomaan Ruotsi. Kun ollaan tehty bisnestä lähinaapureiden kanssa. Muistan kyllä omasta nuoruudestani 70-luvulta, että venäjää lukeneet pääsivät jopa 5,5 keskiarvolla lukioon, koska ko kielen taitoa pidettiin idänkaupan vuoksi niin tärkeänä. Maailma on kuitenkin kutistunut globalisaation myötä ja me suomalaisetkin päästään mukaan monenlaisiin projekteihin, jotka ovat jossain muualla kuin Skandinavian maissa. Nuoren on ehkä fiksumpaa osata englantia, saksaa ja espanjaa kuin englantia, saksaa ja ruotsia. Tai ainakin ensimmäinen vaihtoehto antaa paljon enemmän valinnanmahdollisuuksia tuleviin työtehtäviin sekä maihin, mihin mahdollisesti lähteä töihin kuin jälkimmäinen. Mä uskon, että ihminen oppii kyllä sen ruotsin siinä missä espanjankin, jos se omien tulevaisuuden suunnitelmien vuoksi on tärkeää oppia.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
liike-elämässä ruotsia on tärkeä myös silloin jos bisnestä tehdään esim. tanskalaisten tai norjalaisten kanssa. Siis jos lähdetään siitä ettei osaa tanskaa tai norjaa.
Mä olen lähes viikottain tekemisissä ruotsalaisen yrityksen kanssa, mutta kommunikointikieli on englanti.
Ninpä. Pakkoruotsia tarvitaan vain suomenruotsalaisten takia, ei ulkkisten takia. Kaikki loppuu aikanaan. Jopa pakkoruotsi.
 
mie
Nej, jag behöver inte svenska missään... enkä siis tosiaan ihan kaikkia sanoja näin äkkiseltään edes muistaisi. Mutta kyllä mä siltin tarvittaessa varmaan saisin jotenkin itseäni ilmaistua myös på svenska.

En jaksa ymmärtää ylipäänsä tätä vauhkoamista koko asiasta. Helpompaa kai olis, jos KAIKKI kielet saisi valita miten tykkää ja FIKSUT (lapset, nuoret tai vanhemmat) sitten ymmärtäisivät valita myös sen ruotsin kielen jossain vaiheessa :)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
En jaksa ymmärtää ylipäänsä tätä vauhkoamista koko asiasta. Helpompaa kai olis, jos KAIKKI kielet saisi valita miten tykkää ja FIKSUT (lapset, nuoret tai vanhemmat) sitten ymmärtäisivät valita myös sen ruotsin kielen jossain vaiheessa :)
Ja jos jättääkin ruotsin valitsematta ja myöhemmin huomaa, että olisi tulevia urasuunnitelmia silmällä pitäen pitänyt valita, niin sitten alkaa opiskelemaan sitä myöhemmin. Ei peruskoulussa opiskella japaniakaan, joten jos haluat Japaniin töihin, sun pitää se kieli opiskella. Samalla tavalla voi opiskella niin ruotsin, venäjän kuin vaikka mandariinikiinan.

 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
liike-elämässä ruotsia on tärkeä myös silloin jos bisnestä tehdään esim. tanskalaisten tai norjalaisten kanssa. Siis jos lähdetään siitä ettei osaa tanskaa tai norjaa.
Mä olen lähes viikottain tekemisissä ruotsalaisen yrityksen kanssa, mutta kommunikointikieli on englanti.
no oletko itse yrittänyt puhua jotain muuta kieltä ku englantia niille? nykyään melkein kaikki aina aloittaa englanniksi...mutta kyllä ruotsalaiset arvostaa jos puhuu niille ruotsia.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
En jaksa ymmärtää ylipäänsä tätä vauhkoamista koko asiasta. Helpompaa kai olis, jos KAIKKI kielet saisi valita miten tykkää ja FIKSUT (lapset, nuoret tai vanhemmat) sitten ymmärtäisivät valita myös sen ruotsin kielen jossain vaiheessa :)
Ja jos jättääkin ruotsin valitsematta ja myöhemmin huomaa, että olisi tulevia urasuunnitelmia silmällä pitäen pitänyt valita, niin sitten alkaa opiskelemaan sitä myöhemmin. Ei peruskoulussa opiskella japaniakaan, joten jos haluat Japaniin töihin, sun pitää se kieli opiskella. Samalla tavalla voi opiskella niin ruotsin, venäjän kuin vaikka mandariinikiinan.
No näinpä :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
liike-elämässä ruotsia on tärkeä myös silloin jos bisnestä tehdään esim. tanskalaisten tai norjalaisten kanssa. Siis jos lähdetään siitä ettei osaa tanskaa tai norjaa.
Mä olen lähes viikottain tekemisissä ruotsalaisen yrityksen kanssa, mutta kommunikointikieli on englanti.
no oletko itse yrittänyt puhua jotain muuta kieltä ku englantia niille? nykyään melkein kaikki aina aloittaa englanniksi...mutta kyllä ruotsalaiset arvostaa jos puhuu niille ruotsia.
Suomalaiset osaavat arvostaa jos ruotsalaiset puhuvat suomea =)

Miksi muuten ruotsissa ei ole pakkosuomea? Eikö kaksikielisyys olekaan rikkaus?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
no oletko itse yrittänyt puhua jotain muuta kieltä ku englantia niille? nykyään melkein kaikki aina aloittaa englanniksi...mutta kyllä ruotsalaiset arvostaa jos puhuu niille ruotsia.
En. Mutta eivät hekään ole yrittäneet puhua suomea mulle. En usko, että he yrittävät puhua ruotsia myöskään Sveitsissä sijaitsevaan yritykseen eikä ne sveitsiläiset yhteistyökumppanitkaan puhu näille ruotsalaisille ruotsia. Eivätkä nämä ruotsalaiset edes oleta heidän puhuvan. Ruotsi ei ole maailmalta katsottuna juuri sen merkittävämpi kieli kuin suomikaan, joten nämä ruotsalaiset ovat tottuneet siihen, että yhteistyökumppanit eivät puhu ruotsia eivätkä edes esitä sellaista vaatimusta.

 
Tarvitsisin työssäni ruotsia, mieheni on suomen-ruotsalainen ja lapseni on kaksikielinen eli KYLLÄ! Haluaisin osata paremmin ruotsia, mutta kouluaikana olin sitä mieltä etten koskaan sitä tarvitse enkä jaksanut lukea ja näin kävi.. :ashamed:
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja teelikki:
Tarvitsisin työssäni ruotsia, mieheni on suomen-ruotsalainen ja lapseni on kaksikielinen eli KYLLÄ! Haluaisin osata paremmin ruotsia, mutta kouluaikana olin sitä mieltä etten koskaan sitä tarvitse enkä jaksanut lukea ja näin kävi.. :ashamed:
Sitten vaan opiskelemaan ruotsia :)

Ai niin...miksi et osaa ruotsia? Eikös pakkoruotsia perustella juuri sillä, että sitten kaikki osaa sitä?

 
Vaikka asun kaksikielisessä kaupungissa, rajoittuu tämänhetkinen ruotsin kielen käyttämiseni pääosin siihen, että passivisesti luen katukilvistä kadunnimen myös ruotsiksi.
En siis aktiivisesti tarvitse kieltä, enkä osaisi sitä kyllä käyttäkään. Lasteni ystävien äiti puhuu lapsillen ruotsia, ja sellaisen simppelin peruspuheen, joka käsittää kehotuksen syömään, käsipesulle, siivoamaan jne. ymmärrän. Mutta jos joutuisin vaikkapa työvoimatoimistossa asioimaan ruotsin kielellä ei se sujuisi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja teelikki:
Tarvitsisin työssäni ruotsia, mieheni on suomen-ruotsalainen ja lapseni on kaksikielinen eli KYLLÄ! Haluaisin osata paremmin ruotsia, mutta kouluaikana olin sitä mieltä etten koskaan sitä tarvitse enkä jaksanut lukea ja näin kävi.. :ashamed:
Nyt löytyi hyvä perustelu pakkoruotsille: eihän sitä koskaan tiedä kenen kanssa tekee lapsia :D
 
Ratkaisu on yksinkertainen: kaikki kielet valinnaisiksi, siten kenenkään ei tarvitse valittaa pakkokielistä. Kauankohan kestäisi ennen kuin tulisi valituksia pakkohistoriasta ja -biologiasta?

Jokainen voi tosiaan opiskella kieliä omalla ajallaan ja silloin kun kieltä tarvitaan, toki se sitten maksaa. Peruskoulussa se on ilmaista.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Ratkaisu on yksinkertainen: kaikki kielet valinnaisiksi, siten kenenkään ei tarvitse valittaa pakkokielistä. Kauankohan kestäisi ennen kuin tulisi valituksia pakkohistoriasta ja -biologiasta?

Jokainen voi tosiaan opiskella kieliä omalla ajallaan ja silloin kun kieltä tarvitaan, toki se sitten maksaa. Peruskoulussa se on ilmaista.
Mulla ei olisi mitään pakkoruotsia vastaan, jos se ei rajoittaisi muiden kielten valinnanmahdollisuutta. Peruskoulussa voi opiskella A1, A2, B1 ja B2 kielet, joista yhden on oltava tuo ruotsi. Eli jos haluaisin opiskella englantia, venäjää, saksaa ja espanjaa ( = tulevaisuutta ajatellen varsin hyvä yhdistelmä ) , niin sepä ei onnistukaan vaan joku noista on vaihdettava ruotsiksi. Tämä on se, mikä mua pakkoruotsissa närästää. Nykyään kun ei enää ole yo-kirjoituksissakaan pakko kirjoittaa ruotsia, jos ei halua. Ja se on jo paljon se.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja teelikki:
Tarvitsisin työssäni ruotsia, mieheni on suomen-ruotsalainen ja lapseni on kaksikielinen eli KYLLÄ! Haluaisin osata paremmin ruotsia, mutta kouluaikana olin sitä mieltä etten koskaan sitä tarvitse enkä jaksanut lukea ja näin kävi.. :ashamed:
Sitten vaan opiskelemaan ruotsia :)

Ai niin...miksi et osaa ruotsia? Eikös pakkoruotsia perustella juuri sillä, että sitten kaikki osaa sitä?
No kai mä jotenkin osaan, en vaan tykkää puhuu, ehkä toi 1v: isompana opettaa äiskää. Kouluaikana sitä inhosin, eikä se sit oikeen uponnu kovaan kalloon, harmittaa!!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Ratkaisu on yksinkertainen: kaikki kielet valinnaisiksi, siten kenenkään ei tarvitse valittaa pakkokielistä. Kauankohan kestäisi ennen kuin tulisi valituksia pakkohistoriasta ja -biologiasta?

Jokainen voi tosiaan opiskella kieliä omalla ajallaan ja silloin kun kieltä tarvitaan, toki se sitten maksaa. Peruskoulussa se on ilmaista.
Turhaan vedät tähän tuota pakkohistoriaa ja -bilsaa.

Kyllä se peruskoulujen kieltenopetus maksaa. Vai tekevätkö opet työtä ilmaiseksi?
 
Vaikka en käytä ruotsia kuin muutaman kerran vuodessa, töissä sen ymmärtämisestä on hyötyä, sillä puolet työntekijöistä ovat ruotsinkielisiä, ja puhuvat sitä keskenään. Ei tarvitse olla ulkona muiden jutuista kun ymmärtää. =)

Ei pakkoruotsi ole keneltäkään pois. Kielten opiskelu on ilo. Ihan samalla tavalla voitais väittää et koulussa on pakko-historiaa, pakko-matematiikkaa, pakko-liikuntaa ja pakko-kemiaa.
 

Yhteistyössä