"Gallubbi" pomittuna iltapäivälehdestä:

  • Viestiketjun aloittaja 100-vuotias kasvattaja
  • Ensimmäinen viesti
100-vuotias kasvattaja
Täälläkin on puhuttu paljon lasten vaikutuksesta parisuhteeseen ja erilaisista kasvatusmetodeista. Nyt iltapäivälehdessä jutustellaan lasten tukistamisesta kasvatuskeinona. Mitä mieltä parisuhteessa olevat lapselliset ja lapsettomat Ellit ovat asiasta: saako lasta tukistaa kasvatusmielessä?

Tämä tarina oli liian rankka itse iltapäivälehtikeskusteluun:

Tarina "tosielämästä" viime vuosituhannelta (EI HEIKKOHERMOISILLE JA TOSIKOILLE):

N. 3-vuotias lapsi kiukkuaa ja huutaa tavaratalon leluosastolla ja äiti on jo käyttänyt kaikki keinonsa: lahjonnan, uhkailun, kiristyksen, maanittelun ... saadakseen lapsen rauhoittumaan ja lähtemään "asiallisesti" pois leluosastolta (tarina ei kerro MIKSI? lapsi kiukkusi). Äidiltä jo hiki virtaa ja pää "häpeästä ja yrittämisestä" on punainen ja ilme vaivaantunut ja tuskainen vilkuillessaan ympärillään olevia muita aikuisia ihmisiä.

Silloin kulkee eräs psykiatri lapsen ja äidin ohitse ja tilannetta aikansa seurattuaan menee ja kuiskaa lapsen korvaan jotain. Lapsi vaikenee hämmästyksestä vilkaisten vierasta ohikulkijaa ja äiti onnistuu näin äheltäen, kiitellen ja nyökytellen poistamaan hiljaisen, suu ympyrällä olevan lapsen mukaansa ulos tavaratalosta.

Psykiatrin mukana ollut seuralainen kysyy ihmeissään, mitä psykiatri kuiskasi lapselle. Tähän psykiatri vastaa: "Sanoin vaan, että jos hän ei lopeta HETI kiukkuamista, huutamista ja tottele äitiään niin hän poikkasee lapsen pään ja laittaa sen leluosaston lähiroskikseen".

Vinkiksi vaan kaikille "hikipäässä" eläville pienten lasten vanhemmille: ei tarvinnut VANHEMMAN yhtään tukistaa :DD
 
Vanha Noita
"Mitä mieltä parisuhteessa olevat lapselliset ja lapsettomat..."

Ruumiillinen kuritus on lailla kielletty Suomessa juuri sen takia, ettei edes niiden, joiden "mieli" sanoisi jotain muuta ole sallittua tukistaa.

Mihin aikuinen ihminen tarvitsisikaan väkivaltaa lapseen nähden?
 
tiukkapipo
Alkuperäinen kirjoittaja saivertelija:
Alkuperäinen kirjoittaja tiukkapipo:
Alkuperäinen kirjoittaja 100-vuotias ...:
kiljoitushäiriö otsikossa, sorry :)
Eikö kuitenkin Gallup mieluummin?
Niin siis mitä lainausmerkeissä oleva "Gallubbi" ja Gallup liittyvät itse tukistamiseen?
Ap. lukihäirikkö sanoo näin: "Mitä mieltä parisuhteessa olevat lapselliset ja lapsettomat Ellit ovat asiasta: saako lasta tukistaa kasvatusmielessä? " Se gallup-osuus lienee tuossa.

Vastaus: tukistaminen on pahoinpitelemistä eli ei saa.
 
Kullakin tapansa
Saa lasta tukistaa, kunhan ei liikaa satuta. Eli ei tule mustelmia (tai murtumia). Minuakin pienenä niin kuritettu. Ja mielestäni hyvin hoidettu tilanne. Parempi, että vieras uhkailee kun, että oma äiti, niin ei ainakaan äitiä kohtaa jää traumoja.
 
tiukkapipo
Alkuperäinen kirjoittaja Kullakin tapansa:
Saa lasta tukistaa, kunhan ei liikaa satuta. Eli ei tule mustelmia (tai murtumia). Minuakin pienenä niin kuritettu. Ja mielestäni hyvin hoidettu tilanne. Parempi, että vieras uhkailee kun, että oma äiti, niin ei ainakaan äitiä kohtaa jää traumoja.
Onko vieraita ihmisiä kohtaan jäänyt pelko/arkuus/trauma jotenkin parempi asia mielestäsi?
 
100-vuotias ...
Alkuperäinen kirjoittaja Kullakin tapansa:
Saa lasta tukistaa, kunhan ei liikaa satuta. Eli ei tule mustelmia (tai murtumia). Minuakin pienenä niin kuritettu. Ja mielestäni hyvin hoidettu tilanne. Parempi, että vieras uhkailee kun, että oma äiti, niin ei ainakaan äitiä kohtaa jää traumoja.
Minustakin mielenkiintoista tarinassa on se, miten se jää lapsen mieleen, kun seuraavalla kerralla hän vierailee "leluosastolla" ja miten siellä käyttäydytään ... eli jääkö "opetus kasvatusmielessä" mitenkään n. 3-vuotiaan mieleen.

Sitä tarina ei kuitenkaan kerro.
 
100-vuotias ...
Alkuperäinen kirjoittaja 100-vuotias ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Kullakin tapansa:
Saa lasta tukistaa, kunhan ei liikaa satuta. Eli ei tule mustelmia (tai murtumia). Minuakin pienenä niin kuritettu. Ja mielestäni hyvin hoidettu tilanne. Parempi, että vieras uhkailee kun, että oma äiti, niin ei ainakaan äitiä kohtaa jää traumoja.
Minustakin mielenkiintoista tarinassa on se, miten se jää lapsen mieleen, kun seuraavalla kerralla hän vierailee "leluosastolla" ja miten siellä käyttäydytään ... eli jääkö "opetus kasvatusmielessä" mitenkään n. 3-vuotiaan mieleen.

Sitä tarina ei kuitenkaan kerro.
Sama vastaus "tiukkapipolle".
 
uhmaiät koettu
Onko tuo uhmaikäisen kiukuttelu sitten niin kamalaa? Kyllähän ääntä maailmaan mahtuu. Sitä paitsi olen omien lasteni kanssa kokenut sen, että kun ei lähde mukaan siihen 2-3 vuotiaan kiukutteluun, vaan pysyttelee sen yläpuolella, niin osaa toimia tuon tyyppisissä tilanteissa rauhallisena. Itse ainakin sanoin jo kauppaan mennessä lapsille, että tänään ei osteta leluja eikä karkkia. Lapset tiesivät, että minun sanomana kielto myös piti paikkaansa enkä muuttanut mieltäni, vaikka kuinka olisi raivonnut. Sitten lauantaina, kun mentiin kauppaan, sanoin jo etukäteen, että nyt saa valita yhden karkkipussin. Sillä tavalla lapsi jo etukäteen asennoitui niin, että tiesi ansaitsevansa jotakin kivaa. Kun aikuinen ottaa vanhemman roolin eikä yritä olla mikään mielistelevä kaveri, niin aikuisen rooli on paljon helpompaa.

En muuten ole käyttänyt tukistamista koskaan missään tilanteessa. Minusta on epäreilua, että vahvempi aikuinen komentaa heikompaa lasta. Enhän sallisi sitäkään, että mieheni tai minua vahvempi murrosikäinen tukistaisi tai läimäyttäisi minua. Kerran olen kumpaakin lasta läimäissyt (ei kauhean kovaa) ja pyysin heti anteeksi. Itselle siitä jäi tosi paha mieli, että vaikka olin väsynyt, niin en jaksanut hillitä itseäni.Siitä kokemuksesta opin, että omasta jaksamisesta täytyy pitää huolta. Säännöllinen liikkuminen poistaa muuten stressiä ja auttaa jaksamaan lastenkin kanssa. Joskus tuntuu siltä, että kovimpia huutajia on ne, jotka vain komentelevat eivätkä jaksa nostaa ahteriaan penkistä kuin korkeintaan sitten, kun raivostuneena menevät lapsen luokse antamaan rangaistusta...
 
on tukistettu, ei traumoja.
Kyllä minua ainakin lapsena tukistettiin, jos kiukuttelin niin että vanhemmilta meni hermot. Eikä mulle ole jäänyt siitä mitään traumoja :D Eri asia on lyöminen kuin joku pieni tukistus hiuksista.
Tukistaminen ei edes satu, toisin kuin lyöminen ja läimiminen.

Eli ne jotka ovat tukistamista vastaan,niitä ei ole koskaan omassa lapsuudessa tukistettu. Kyllä sellainen villi ja helposti kuikustuva vekara mikä minäkin pienenä olin, rauhoittuu hetkeksi aikaa, kun otetaan parista haituvasta kiinni, ja sanotaan, että nyt riittää.
 
100-vuotias ...
Tähän "gallubbiin" voisi lisätä toisen gallupin: olivatko Grimmin sadut opettavaisempia kasvatusmielessä kuin niiden "siistityt" nykyversiot?

Kestämmekö sotaa ym. kidutusta uutisista/TV:stä mutta järkytymme Grimmin satujen opetuksista?


http://fi.wikipedia.org/wiki/Grimmin_sadut


 
100-vuotias ...
Alkuperäinen kirjoittaja tiukkapipo:
Myös henkinen väkivalta on kielletty eli kukaan henkisesti terve ei sano lapselle mitään noin törkeää kuin ap. viestissä lukee.
Minusta tarinassa oleva lausahdus riippuu siitä paljon, onko se sanottu pilke silmässä vai uhkaavasti ja miten lapsi on siis siihen "sävyyn reagoinut" ...

Lause on myös vain asiasisältöisesti kirjoitettu eikä ns. sanasanaan ...

Uhkailumielessä sanottuna se on mielestäni myös henkistä väkivaltaa. Leikkimielisesti ja kevyesti sanottuna se on vaan ehkä hämmästytänyt ...

Uhkailu on aina HENKISTÄ VÄKIVALTAA.
 
sanonta
...sanoi jo ennen muinoin joku lapsi toiselle lapselle TV:ssä jossakin näytelmässä ns. "maa on syntinen laulu" mikä kyllä oli kuvattu jossakin Helsingissä. En nyt muista vuosikymmentä: olisko ollut 70-lukua...
 

Yhteistyössä