Gallup: kuinka ottaisit jos teinityttösi olisi raskaana

  • Viestiketjun aloittaja toisen ketjun ap
  • Ensimmäinen viesti
toisen ketjun ap
a) surisit miten käy lapsen ja lapsenlapsen tulevaisuuden

b) olisit ihan huoletonna että kyllä ne siitä suttaantuu

c) olisit iloinen lapsenlapsesta, vähän huolettaisi kuitenkin

d) jotain muuta, mitä.

Ja teini on alle 20-vuotias, jolla jää joku koulu kesken, joko peruskoulu tai lukio tai ammatillinen koulu.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja toisen ketjun ap:
a) surisit miten käy lapsen ja lapsenlapsen tulevaisuuden

b) olisit ihan huoletonna että kyllä ne siitä suttaantuu

c) olisit iloinen lapsenlapsesta, vähän huolettaisi kuitenkin

d) jotain muuta, mitä.

Ja teini on alle 20-vuotias, jolla jää joku koulu kesken, joko peruskoulu tai lukio tai ammatillinen koulu.
Mä siis a ja toisessa ketjussa sain kuulla olevani tämän takia vanhanaikainen.
 
vieras
A.

Mä olen jo lapseni saanut ja hoitanut, enkä haluaisi yhtään lasta enää hoitaa. Olettaisin siis, että teini hoitaa lapsensa itse. Ja huolestuttaisi, mitäköhän siitäkin tulis.
 
ap
Mä siis toisessa ketjussa sanoin, että itkisin, jos omalla tytölläni jäisi lukio kesken sen takia, että jää äitiyslomalle.

Mäkin toki olisi tukena, mutta surisin kyllä. Ilahtumiseen meni kyllä aikaa uutisen kuultuani.
 
Non compos mentis
Minä repisin pelihousuni aivan täysin ja tekisin mielipiteeni selväksi, etten ole asiasta mielissäni. Jos päätyisi pitämään lapsen, yrittäisin tietysti auttaa heitä jotenkin, mutten kannustaisi moiseen. Varmaan yksityisesti itkisin, raivoaisin, hakkaisin päätäni seinään ja olisin lähes valmis lataamoon.

JOS hänellä olisi luotettava unelmakumppani vierellä, fiilikset voisivat olla hieman positiivisemmat.

Itsestään selvää on, että olisin keskeytyksen kannalla. Tulisin mukaan lääkäriin, tukisin siinä kaikin tavoin jne. Adoptioon antaminenkin, jota en oikeastaan kannata, olisi parempi, jos raskaus liian pitkällä, kuin lapsen pitäminen tuossa tilanteessa.
 
Keittiönoita
d eli kysyisin, aikooko pitää lapsen. Ja tyttäreni tuntien - jos olisi alle 20 veenä tullut raskaaksi - ei olisi pitänyt. Maksaisin siis tarvittavat lekurikäynnit ja sairaalamaksun.
 
SHIT HAPPENS
D.. EN OSAA SANOA MITÄ TUUMAISIN. oLISIN PAHOILLANI TYTTÄREN TAKIA MUTTA KOITTAISIN LÖYTÄÄ ASIASTA SITTEN HYVIÄ PUOLIA JOS EI KESKEYTYSTÄ TEKISI (KUTEN SALAA TOIVOISIN JA EHKÖ SEN ÄÄNEENKIN SANOISIN).
kYLLÄ SE SITTEN TÄYTYIS VAAN RYHTYÄ MUMMOKSI JA OTTAA VAUVA RAKKAUDELLA VASTAAN.
 
tinkepom
varmaan vaikuttaisi vastaukseeni se, onko teini vahingossa raskautunut jonkulle miehelle, vai onko lapsi kaivattu ja harkittu (parhaimman kykynsä mukaan, sehän vaihtelee).

itse olin 19v kun sain esikoiseni ja olen naimisissa lapsen isän kanssa (olin jo silloin) ja ihan hyvin mennyt ja ilman lapsen isovanhempien rahallista tai ajallista panostusta sen enempää kuin yleensäkään isovanhemmat osaa ottaa (tottakai saavat lahjoa lastamme, mutta rahaa ei olla pyydetty laskuihin tms.). tähän toki vaikuttaa pitkälti se että aviomieheni on vakituisessa työpaikassa ja ollaan hoidettu raha-asiat niin että tulot on isommat kuin menot.
teinitytön raskautuminen siis voi olla myös harkittu vuosien yrittämisen tulos, mutta huolestuneisuudestasi, ap, päättelen ettei näin ole. :/
että näillä eväin mitä mulla nyt on ja ajattelen tulevaisuuteen että tyttäreni raskautuisi about saman ikäisenä kuin minä ja häneltä jäisi koulu kesken, valitsisin varmaan C ja D, ja se D vaihtoehto olisi että puhuisin tyttäreni kanssa siitä mitkä tulevaisuuden kuvitelmat hänellä on, haluaako hän tämän lapsen ja missä roolissa tuleva isä olisi, missä hän haluaisi asua ja millä pärjätä - tarjoaisin rahallista avustusta mm. mahdollisiin sairaalalaskuihin, lastenvaunuihin tai pinnasänkyyn jne, mutta jos asuu muualla, katsoisin että itse hoitaa vuokralaskunsa kunnialla eikä jää velkaantuneeksi (opastamalla, ei itse rahoittamalla kaikkea), enkä suostuisi vastasyntynyttä sen enempää hoitamaan kuin muitakaan tulevia lapsenlapsia... eli aikani puitteissa (itse olisin vielä työelämässä) koittaisin olla mahtava mummu, antaa lapselle vähän omaa aikaa silloin tällöin kun sitä pyytää ja viettää aikaa nuoren perheen kanssa, autellen, jos apua kaipaavat, silleen ku mummot yleensäki, en sen suuremmin stressaisi. kyllä se äitiytyminen opettaa kovasti myös. :)
 
SHIT HAPPENS
VIHANEN JA JÄRKYTTYNYT OISIN MINÄKIN. JA TOTTA PUHUAKSENI KYLLÄ SEN MYÖS NÄYTTÄSIN JA KEHOTTAISIN KESKEYTYKSEEN, LUPAUTUISIN TUEKSEKIN SINNE JNE. EHKÄ JOPA LAHJOISIN TEKEMÄÄN ABORTIN JOS OLIS VASTAHANKAAN. MUSTA ON VASTENMIELISTÄ ETTÄ LAPSET SAAVAT LAPSIA.
MUTTA TOISAALTA EN VOI VARMAKSI TIETÄÄ MITÄ JA MILLÄ SANOIN SILLON PITÄS TOIMIA ETTEI TYTÄR INNOSTU TEKEMÄÄN ENEMMÄNKIN NIITÄ VAUVOJA SITTEN IHAN PIRUILLAKSEEN.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja tinkepom:
varmaan vaikuttaisi vastaukseeni se, onko teini vahingossa raskautunut jonkulle miehelle, vai onko lapsi kaivattu ja harkittu (parhaimman kykynsä mukaan, sehän vaihtelee).

itse olin 19v kun sain esikoiseni ja olen naimisissa lapsen isän kanssa (olin jo silloin) ja ihan hyvin mennyt ja ilman lapsen isovanhempien rahallista tai ajallista panostusta sen enempää kuin yleensäkään isovanhemmat osaa ottaa (tottakai saavat lahjoa lastamme, mutta rahaa ei olla pyydetty laskuihin tms.). tähän toki vaikuttaa pitkälti se että aviomieheni on vakituisessa työpaikassa ja ollaan hoidettu raha-asiat niin että tulot on isommat kuin menot.
teinitytön raskautuminen siis voi olla myös harkittu vuosien yrittämisen tulos, mutta huolestuneisuudestasi, ap, päättelen ettei näin ole. :/
että näillä eväin mitä mulla nyt on ja ajattelen tulevaisuuteen että tyttäreni raskautuisi about saman ikäisenä kuin minä ja häneltä jäisi koulu kesken, valitsisin varmaan C ja D, ja se D vaihtoehto olisi että puhuisin tyttäreni kanssa siitä mitkä tulevaisuuden kuvitelmat hänellä on, haluaako hän tämän lapsen ja missä roolissa tuleva isä olisi, missä hän haluaisi asua ja millä pärjätä - tarjoaisin rahallista avustusta mm. mahdollisiin sairaalalaskuihin, lastenvaunuihin tai pinnasänkyyn jne, mutta jos asuu muualla, katsoisin että itse hoitaa vuokralaskunsa kunnialla eikä jää velkaantuneeksi (opastamalla, ei itse rahoittamalla kaikkea), enkä suostuisi vastasyntynyttä sen enempää hoitamaan kuin muitakaan tulevia lapsenlapsia... eli aikani puitteissa (itse olisin vielä työelämässä) koittaisin olla mahtava mummu, antaa lapselle vähän omaa aikaa silloin tällöin kun sitä pyytää ja viettää aikaa nuoren perheen kanssa, autellen, jos apua kaipaavat, silleen ku mummot yleensäki, en sen suuremmin stressaisi. kyllä se äitiytyminen opettaa kovasti myös. :)
Ikävä kyllä mä olisin mieltä a) myös jos se olisi harkittu teko. Ja jos olisi vuosien yrittämisen tulos, niin koettaisin puhua pois siitä (jos siis tietäisin). Ja sitten soimaisin kyllä itseänikin. Siis jos kesken lukiota olisi niin pakko ryhtyä äidiksi.
 
vieras
No mulla on kaksi teinityttöä, joiden molempien kanssa olen juuri keskustellut asiasta ja yhdessä on todettu, että ehkäisy on hoidettava niin ettei vauvoja tule. Kyllä abortti varmasti olisi harkinnassa. Toivon todella, ettei siihen tilanteeseen jouduta.
 
no jaa-a. pitäshän sitä katsoa että kuinka kypsä tämä tyttö on. itse sain esikoisen 19-vuotiaana, enkä sanoisi että olen huono äiti. mies ja minä suunniteltiin raskaus ja oltiin kihloissa ja asuttiin yhdessä ennen sitä. eipä kyllä jäänyt koulut kesken, kirjotukset just ennen synnytystä alta pois, lakki käteen ja opinnot jatkuu.

ja jos sillä teinillä on sitten mies niin miksei. vos tää tytsy on joku joka viikonloppu dokaileva tapaus, jolla on 10 poikaystävää viikossa niin tuskimpa kannattaisi hankkiakkaan lasta.

en vaan ymmärrä mikä ikärasismi täällä on, mitä väliä äidin iällä? jos se rakastaa lasta ja on jo suunnitellut tulevaisuuden ja sillä on joku pohja suunnitelmilleen niin miksei voisi sitä lasta pitää. pitäisi varmaan keskustella tämän teinin kanssa.
 
D. Voi v*ttu v*tunv*tun v*ttu sentään. Se olisi ensireaktioni ja -ajatukseni.

Tyttöni tukena olisin tietysti, vaikken todellakaan toivo kuulevani häneltä raskausuutista teini-iässä, enkä ole ajatellut alkaa mummoksi alle viisikymppisenä.
 

Yhteistyössä