galluppia potalle opettelusta

Hellou!
haluaisin hieman tietää että missä vaiheessa olette opettaneet lapsenne potalle/pöntölle ja miten? mulla 2 vanhan poika joka käy kyllä välillä pisulla potalla mutta kakkaa ei suostu kuitenkaan tekemään eikä ymmärrä ottaa housuja pois jos ei vaippaa ole.Nyt olisi mielestäni hyvä hetki kun toinen tulossa joulukuussa ja olisi suuri säästö jos ei kahden lapsen vaippoja tarviisi ostaa.Vai onko vielä liian pieni?
 
Meillä osaa tuo 2v 7kk käydä sisällä potalla 2-vuotiaana ei vielä ymmärtänyt,nyt ihan muutamassa päivässä jotka oli ilman vaippaa sisällä ymmärsi jujun.Nyt tosin on ollut taas tänään vaippa kun on kipeä,muutenkin hankala olo,niin en ole potalle pakottanut,jatketaan kun tervehtyy.
 
Rouvahuldahuoleton
Mun äiti paasaa mulle vihaisena, että liian myöhään jätin potalle opettamisen (totutettu on 8kk ikäisestä) kun tyttö 1v4kk ei osaa potalle tehdä. Niin, ja mun äidin mielestä 1,5v pitäis olla päiväkuiva! :headwall: :headwall: :headwall:

itse olen todellakin eri mieltä....
 
Lokki
Jostain lehdestä (oiskohan ollut peräti kaksplus;) muistan lukeneeni psykologin kommentit potalle opettelusta ja hänen mielestään lapsen on hyvä antaa olla rauhassa vauva vaippoineen vuoden ikään saakka ja vasta sitten kannattaa aloittaa potalle opettelu....mutta tämäkin tietenkin aina lapsi kohtainen juttu........
 
HEI
Meillä 2v 4kk ikäinen poika eikä vielä kypsä pottailuun. Kokeiltiin olla ilman vaippoja päiviä, mutta aina tuli housuun ja ahdistui tiheästi potalle menosta. Tietää kyllä homman nimen eli aina kun istuu potalla, tiristää pissan siihen. Kakkkaa ei koskaan ole tehnyt pottaan.Mutta jätin siis homman suosiolla. Kypsä on kun on itse kiinnostunut ja halukas eikä ahdistu. Pakolla ei tule mitään. vaikka uusi vauva syntyy vajaa 1kk kuluttua ja saan pitää kahta vaipan käyttäjää niin ei auta mitään. Itse luin lehdestä, että monella 3v:llä on vielä vaipat, varsinkin pojilla. joten en ole kiirehtinyt.Ajattelin, että nyt en yritä uudelleen ennen kuin vauvakin on jo jotain 2-3kk ettei kaikkea stressiä yhteen saumaan pojalle: uusi sisarus ja pottailu.Mutta en siis olisi sitä mieltä, että teillä olisi mitenkään kiire.
 
Huhtihippusen äiti
Mä olin vissiin liian hätänen mein neitosen kanssa..8kk ikäsestä opeteltiin ja hienosti tuli jo molemmat asiat pottaan. Ison hädän melkein tiesin kellon tarkkuudella..

Sitten tapahtui jotain, en tiedä mitä, mutta kamalan kammon tyttö sai pottaa kohtaan. Yht'äkkiä alkoi huutamaan kun mentiin potalle eikä suostunu istumaan siinä.

Nyt on otettu potta uudelleen esille ( tyttö 1v5kk) ja housut jalassa siinä käy istumassa. Kerran ollaan saatu pissakin aikaiseksi.
Kai sitten alkaa uudelleen sujua kunhan en kiirehdi :ashamed:
 
näin meillä
Esikoinen, tyttö, oppi kuivaksi 1v10kk ikäisenä ja todella helposti. Jätin vain vaipat pois ja hypyytin tiheästi (puolen tunninkin välein) potalla. Hänen kanssaan pottaharjoittelu aloitettiin n.8kk iässä.

Kuopuksen, poika, kanssa pottaharjoittelu aloitettiin tasan 1v. (en saanu aikaisemmin aikaiseksi). Nyt vajaa 1,5v eikä halua tällä hetkellä tehdä mitään pottaan vaan juoksee karkuun ja pissaa (ja kakkaa) lattialle, sohvalle jne jos ei heti laita vaippaa. Saa nähdä saako tuota viikaria kuivaksi ennen ensi kesää...
 
Luin ainoastaan sun ap kirjoitukses.Eli ei ole liian pieni.
Mulla eka ja toka oppivat 1,8v iässä täysin kuivaks siis myös yökuivaks.Harjoittelun aloitin heidän kohdallaan n. 1vuotiaana.
Kolmonen on käynyt potalla 8kk iästä lähtien ja oppi aika pian mitä sinne kuuluu tehdä.Eli tällä hetkellä 1,1v tyttö käy suurimmaksi osaksi pytyllä,osaa ilmaista kakkahätänsä ja kipittää kohti vessaa jos on hätä.Vahinkoja tulee,mutta kestovaippoja käytän vielä varoina.Tämän vuoden aikana koeilen täysin vaipattomuutta.
Kyllä uskon,että saat harjoittelulla lapsesi kuivaksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 09:16 sai73 kirjoitti:
Luin ainoastaan sun ap kirjoitukses.Eli ei ole liian pieni.
Mulla eka ja toka oppivat 1,8v iässä täysin kuivaks siis myös yökuivaks.Harjoittelun aloitin heidän kohdallaan n. 1vuotiaana.
Kolmonen on käynyt potalla 8kk iästä lähtien ja oppi aika pian mitä sinne kuuluu tehdä.Eli tällä hetkellä 1,1v tyttö käy suurimmaksi osaksi pytyllä,osaa ilmaista kakkahätänsä ja kipittää kohti vessaa jos on hätä.Vahinkoja tulee,mutta kestovaippoja käytän vielä varoina.Tämän vuoden aikana koeilen täysin vaipattomuutta.
Kyllä uskon,että saat harjoittelulla lapsesi kuivaksi.
Nämä ovat hyvin yksilökohtaisia juttuja ja yleensä pojat ovat valmiita pottailuun tyttöjä myöhemmin (myös rakenteellinen juttu). Ei kaikilla 2-vuotiailla pojilla ole vielä valmiuksia pottailuun, ennemminkin sanoisin, että harvalla on. Älä ap siis turhaan ota stressiä, potalle painostuksesta voi olla vain haittaa, jos valmiuksia ei vielä ole.
 
Jatta: en todellakaan kirjoituksellani tarkoittanut,että lasta pakotetaan.Oletan,että kukin äiti tietää sen eikä tarvitse erikseen mainita.Sain sen käsityksen ap:n tekstistä,että potalla käynnit on pojankin mieleen.Niitä kun vain lisäilee niin kyllä lapsi oppii.Lapsen tahtisesti tietysti.Niin ja mun esikko on poika.Ymmärrän kyllä,että lapset on yksilöitä.
 
Meillä aloitettiin potalle opettelu n. 1 vuoden ikäisenä. Se kuitenkin jäi aika vähäiseksi, kun kävimme molemmat töissä ja tarhassa halusivat että on vaipat.
Tyttö on nyt 2v ja 4 kk, ja päiväkuiva. Päikkäreille, yöunille ja kauppareissuille olen laittanut varmuuden vuoksi vaipan. Vaikka useimiten ovatkin olleet kuivia, niin välillä voi esim. aamulla olla montakin pisua vaipassa.
Mainittakoon, että olen nyt ollut tytön kanssa kotona, ja ihan parissa viikossa oppi käymään pöntöllä (tytsyllä on istumarengas). Kakan oppi aiemmin tekemään pöntöön, 3 pissavahinkoa tais käydä ennen kuin oppi senkin. Pidätti vaan niin kauan, että lopulta tuli vahinko. Nyt osaa rentoutua pöntöllä, niin pisukin tulee :)
Kyllä lapsesta huomaa, milloin on itse valmis potalle.
 
Meillä tyttö 1v4kk ei tykkää käydä potalla. Pissan voi tehdä mut kakkaa ei. Mut pöntölle ku laitan nii siinä tykkää istuskella kakkalla.
Ku ähinä alkaa niin siirrän pöntölle ja monet kakat sinne on tullukki.
Olen vieny koko potan pois. Pissat tulee vaippaan tai lattialle. Kyl ne pisutki jossai välis pönttöön sit tulee.
 
Meillä tyttö 1v 10kk ja on nyt lähestulkoon kuiva, vahinkoja saattaa joskus sattua ja siksi vaippa on varalla ulkoillessa. Pottailu aloitettiin n. 8kk iässä ja on siihen aina mielellään tehnyt. Nyt osaa itse pyytää potalle kun tuntee siihen tarvetta.
 
aloittaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 10:18 sai73 kirjoitti:
Jatta: en todellakaan kirjoituksellani tarkoittanut,että lasta pakotetaan.Oletan,että kukin äiti tietää sen eikä tarvitse erikseen mainita.Sain sen käsityksen ap:n tekstistä,että potalla käynnit on pojankin mieleen.Niitä kun vain lisäilee niin kyllä lapsi oppii.Lapsen tahtisesti tietysti.Niin ja mun esikko on poika.Ymmärrän kyllä,että lapset on yksilöitä.
joo kyllä tykkää ne pissit sinne pottaan tehdä...potta on meillä välillä tuossa olkkarin lattialla ja siinä sit käy ihan omin nokkineen.enemmän ehkä mietin että miten saisin pojan ymmärtämään että vaikkei vaippaa ole niin housut pitää laskea kun istutaan siihen potalle ja sit tuo kakka juttu just...
 
Miskan äiskä
Mulla on myös kahden vanha poika ja kesällä opeteltiin olemaan ilman vaippaa. Nyt käy sisällä ollessa potalla ja päikkärit menee ilman vaippaa, mutta ulkona on vaippa (harkkahousuja ei suostu laittamaan jalkaan) ja kakka tulee joko vaippaan ulkona tai sitten sisällä housuun. Ja yöllä on vielä myös vaippa, mutta sehän nyt on vielä ihan ok tässä iässä. Välillä poika menee potalle ihan kivasti, mutta välillä ei, mutta sitten ei mene ja se siitä.

Sun pitää vaan ap näyttää pojalle mitä tehdään, kun mennään potalle ja auttaa vaikka housut alas, niin kyllä se siitä. Kakkakin alkaa varmaan ajan kanssa tulemaan pottaan, ei sitä varmaan mitenkään nopeuttaa voi, se tapahtuu sitten kun lapsi on siihen valmis ja palaset loksahtaa kohdalleen.

Meillä pottailu alko keväällä kun pojalla oli aika paha vaippaihottuma ja pidin sisällä ilman vaippaa. Siitä poika hoksasi aika nopeasti koska tulee pissa ja alko mennä vähitellen itse potalle. Sen jälkeen on tullu takapakkia, mutta hiljaa hyvä tulee ja rento meininki, niin se sujuu.
 
Tää on ehkä yks suurimmista riidanaiheista lastenkasvatuksessa...
Mun mielestä siihen ei ole mitään yksiselitteistä vastausta. Joku jo ton lehtijutun mainitsikin, mutta on olemassa myös toisenlaisia tutkimustuloksia ja näkemyksiä, joiden mukaan ihan pienikään vauva ei pissaa tai kakkaa tiedostamatta ja oppii myös pidättämään sen verran, että pissattaminen onnistuu.
Ite en jaksanut pissattamista kokeilla, mutta sen allekirjotan, ettei poika tasantarkkaan pissannut ilman, että olis tienny mitä tekee ihan vauvanakin. Potta ostettiin kun poika oli 7kk ja hän hoksasi idean heti. Tällä hetkellä hän on 1v1kk ja pottailu sujuu hyvin. Poika on kotona melkeen koko ajan ilman vaippaa. Hän ilmoittaa "kakka" kun pissa/kakka on tulossa/tulee/on tullut - vaihtelevalla menestyksellä riippuen siitä miten kiinnostavat leikit on menossa ;) Eli kyllä meillä lattioita pyyhitään mutta voittopuolisesti tuotokset saadaan pottaan.

Tämä systeemi sopi meille, joku toinen toisille. Pakottamallahan ei mitään saa aikaseksi, paitsi ehkä pottakammon.
 
Kovin on yksilöllistä tuonkin taidon opettelu. Meillä aloitettiin pottailu noin 8kuisena. Vähän alle vuoden iästä on tehnyt kakat pottaan. 1,5 vuotiaana alettiin olla kotona ilman vaippaa, välillä pissi lorahti housuun. Nyt 2 vuotta just täytettyään käyttää enää vain yövaippaa.
 
Hieman haluaisin ottaa kantaa potalle harjoitteleun aikaisesta aloittamisesta.

Saavat psykologit olla mitä mieltä haluavat, mutta meidän kaksi tyttöämme ovat alottaneet potattelun jo 5 kk ikäisinä. Alussa olen tukenut istumisessa. Yleensä pissa on tullut jo parin minuutin kuluttua. Mitään pitkiä sessioita en ole harrastanut, sillä vauvan selälle se tuskin tekee hyvää. Hädän tekeminen on onnistunut parhainten heti heräämisen jälkeen. Kakat ovat tulleet valtaosin pottaan. Liekö tyttömme olleet sellaisia hienopyllyjä, etteivät ole vaippaan kakkaamisesta tykänneet. Toisaalta olen kestoillut ja ne eivät ole niin kuivan tuntuisia ihoa vasten kuin kertikset. Nykyajan vaipat ovat liian hyviä ja tästäkö lie johtuu se, että lapset oppivat varttuneemman väen mielestä liian vanhoina kuiviksi?

Molemmat tyttömme oppivat ilmoittamaan potalle haluamisestaan alle vuoden ikäisinä. Jos sanoja ei vielä tullut, mutta halu ilmaistiin pottaa kolistelemalla. Päiväkuiviksi on opittu reilu vuoden ikäisiä ja yökuivaksi 1 ½ vuotiaina.

Olen kuulut lukemattomia kertoja kuinka tytöt olisivat paljon nopeampia oppimaan potalle. Nyt meillä on 2 kk poika ja hän pistää vielä paremmaksi kuin siskonsa. Tekee päivän mittaan noin 3-5 pissat lavuaarin vaipan vaihtamisen yhteydessä. En ole tähän mitenkään erityisemmin kannustanut. Itse hän sen aloitti, mutta ekasta kerrasta lähtien olen kehunut hyvästä suorituksesta.

Oma mielipiteeni on se, että potattaminen kannattaa aloittaa, ennenkuin lapsi ottaa jalat allensa. Juuri kävelemään oppinut lapsi ei malta istua paikoillaan montaa minuuttia. Oikean rytmin löydettyä vaippakuluissa voi säästää sievoisen summan! =)
 
Meillä on 1,5-vuotias tyttö, joka on ollut jonkun aikaa kotona ilman vaippaa. Nukkuessaan toki käyttää vielä ja ulkoillessa. Mutta siis päivisin sisällä on ilman.

Vahinkoja sattuu edelleen ja yleensä yhdet housut päivässä kastuu. Joskus paritkin. Ei hän vielä ihan kunnolla päiväkuiva ole, koska toisinaan leikin tiimellyksessä unohtaa sanoa hädästä ajoissa ja sanoo sitten kun on jo housut märät. Isompi hätä hoituu potalla oikeastaan aina ja näin on ollut jo jonkun aikaa. Syy miksi olen kuitenkin pitänyt häntä ilman vaippaa, vaikkei vielä ihan täysin sujukaan, on sitkeä ihottuma alapäässä. Tänään just haettiin lääkäriltä resepti kortisonisalvaan. Iho on ollut niin kamalassa kunnossa, että en halua pitää hautovaa vaippaa yhtään enempää kuin on pakko. Ennemmin vaikka siivoan vahingot lattialta ja jaksan muistuttaa riittävän usein potalla käynnistä. Pottaan tutustuminen aloitettiin alle vuoden ikäisenä ja jossain vaiheessa neidille kelpasi vain pytyllä käynti supistajan kanssa, mutta mitään kammoa ei ole esiintynyt pottaa kohtaan missään vaiheessa.
 

Yhteistyössä