gluteeniton ja maidoton

Tarviisin nyt vinkkejä ja neuvoja! Olen lupautunut leipomaan ystäväni valmistujaisjuhliin täytekakun, joka on gluteeniton ja maidoton. Oma lapseni on se maidoton, joten sen kanssa olen jo oppinut elämään, mutta mietin tuota gluteenitonta, että tarviiko "tietää" jotain erikoista ennen kuin niistä jauhoista alkaa leipomaan? Tiedän kyllä nämä perusjutut leipomisesta ja muutenkin gluteenisttomasta, mutta haluasin nyt niitä kaytännön vinkkejä, miten kannattaa toimia! Niin ja jos sinulla on joku huippu hyvä ohje, jonka olet toimivaksi todennut, niin otan mielelläni vastaan! Mitä olette käyttäneet vastaavissa tilanteissa täytteenä?
Kiitän jo etukäteen, jos vaan joku viitsisi hieman auttaa :)
 
Gluteenittomanhan sä valmistat näppärästi tekemällä pohjan vain perunajauhoihin. Ite oon huomannu et kun pistää sitä perunajauhoa himpun verran enemmän mitä ohje sanoo, niin pohjasta tulee tykympää eikä murene niin helposti. Ja sittenhän on olemassa sitä psyllium-jauhetta (en muista kirjoitetaanko noin) jolla saa leivonnaiseen sitkon kuten vehnäjauholla saa. Siinä on muistaakseni ohjeistus purkin kyljessä.

Täytteestä, ihan mitä tahansa muutakuin mansikkaa tai persikkaa. Monesti meillä tökkää kakunsyönti nelosella siihen et kakku on muuten täysin oikein tehty mutta täytteessä (tai pinnalla) on mansikkaa/persikkaa ja se syönti tyssäskin siihen. Joten jos mahdollista niin selvitä nämä mahdolliset muut yliherkkyydet vielä et mikä sopis täytteeksi. Mä varmaan tekisin sunnuntain maidottomasta kaurakermasta (vai mikä sen purkin virallinen nimi on) täytteen, mihin vadelmahilloa hieman et saat sen semmoseksi rahkamaiseksi ja se sinne väliin :wave:
 
Gluteenittomat jauhot tekevät yleensä kakusta yms. vähän kuivempaa kuin tavalliset jauhot, joten kannattaa googlettaa ihan gluteeniton kakkuohje, niin onnistuu parhaiten. Leivontavälineiden tulee olla puhtaita eli ei samaa veistä, lusikkaa yms. pesemättä gluteenittomaan levontaan, jota on tavallisesti käytäny.

Onko juhlissa muita maitottomia vieraita kuin oma lapsesi? Jos ei ole, niin kannattaako tehdä maidoton ja gluteeniton täytekakku? Gluteeniton täytekakku varmaan oppoaa kaikille, mutta maidoton on vaikeamnpi saada maistumaan kaikille, koska kaura yms. kermat on aika pahan makuisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Halipupu:
Onko juhlissa muita maitottomia vieraita kuin oma lapsesi? Jos ei ole, niin kannattaako tehdä maidoton ja gluteeniton täytekakku? Gluteeniton täytekakku varmaan oppoaa kaikille, mutta maidoton on vaikeamnpi saada maistumaan kaikille, koska kaura yms. kermat on aika pahan makuisia.
Tietääkseni ei ole tulossa muita täysin maidottomia, kuin meidän pesue, mutta täysin varmaan ei ole, että tuleeko yhtään täysin gluteenitonta, joten se tehdään vain varmistaaksemme että jokaiselle on jotaikin.. :) Ja minun on tarkoitus tehdä siis vain pieni kakku ja kaverin äiti tekee sitten itse sen ISOn kakun muille, joka on vaan latoositon..

Ja noista täytteistä vielä. Itse tykkään tehdä kakuntäytteitä normaalisti erilaisista rahkoista ja tuorejuusto -jutuista, eli sillä kyselin täytteeseen vinkkejä, kun en haluisi mitään pelkkää hilloa laittaa..

Kiitän näistä vinkeistä ja neuvoista ja otan innolla lisää vastaan, ihan tulevaisuudenkin varalle! =)
 
Huom! Kaurakerma ei ole gluteenitonta, koska se ei ole tehty puhdaskaurasta, eivätkä läheskään kaikki keliaakikot käytä kauraa. Itse keliaakikkona ja maito ym allergisen äitinä teen mokkaplojen kuorrutteen tyyppisen päälyksen(huom; maidoton margariini)
 

Yhteistyössä