Graco Auto-Baby

olen ajatellut hankkia Britaxin testivoittaja istuimen ja hintaa sille tulisi n 130?:a.
Mutta kenellä on tuo Auto Baby, haluaisin kuulla siitä kokemuksia :wave:
Nyt olisi kuitenkin mahdollisuus saada sellainen kaupan hintaan nähden "halvalla"
 
Meillä on Graco Auto-Baby ollut käytössä 8kk ja ollaan tykätty siitä paljon! Tosin kokemusta ei ole muista kaukaloista.. Erillinen alusta on hyvä juttu, kaukalon kiinnittäminen ja irroittaminen käy helposti. Kaukalo on kuitenkin helppo kiinittää autoon ilman alustaakin. Mielestäni kaukalo on kauniin muotoinen ja kankaat ovat myös kivoja :) Nyt ollaan jo ostettu isompikin istuin, mutta molempia käytetään vielä rinnakkain.
 
Silppu
Mainio istuin! Jalusta on hyvä, koska istuinta ei tarvitse vesisateissa pitkään kiinnitellä, eikä vauvakaan hermostu räpeltämiseen. Siihen mahtuu myös hyvin isompikin vauva turvallisesti yksivuotiaaksi asti (meillä v. -03 malli).
 
Faktaa
Turvallisuus-asioissa en hintaa tuijottaisi. Gracon Auto-babyhan on suositushinnaltaan kalliimpi kuin Britaxin testivoittaja mutta ei lähellekään niin turvallinen!
Siis testivoittajahan on Britaxin Römer Baby-safe, puhutaan varmaan samasta?
Gracon Auto-baby sallii törmäystilanteessa paljon suuremman kiihdytysvoiman kuin esim. tämä testivoittaja. Suomeksi sanottuna se on siis paljon VAARALLISEMPI lapselle mikäli kolariin joutuu. Omaa lastani en ikinä kuljettaisi siinä.
Aika edullisesti on sinulle tuo testivoittaja luvattu, taidat saada siitä alennusta? Sen suositushinta on 169?.
 
Onko tuo Auto-Baby se, mikä mahtuu takapenkille hyvin? Meille pikkukolmonen tulossa ja pähkäillään juuri, miten mahduttaa 3 turvaistuinta takapenkille!!

Siis pystyykö tuon Auto-Babyn kiinnittämään sillä keskiturvavyöllä? Onko se juuri se malli, jossa on se Isofix-kiinnitys (?) tms? Onko siinä erillinen jalusta?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2004 klo 10:12 Suhmura kirjoitti:
Onko tuo Auto-Baby se, mikä mahtuu takapenkille hyvin? Meille pikkukolmonen tulossa ja pähkäillään juuri, miten mahduttaa 3 turvaistuinta takapenkille!!

Siis pystyykö tuon Auto-Babyn kiinnittämään sillä keskiturvavyöllä? Onko se juuri se malli, jossa on se Isofix-kiinnitys (?) tms? Onko siinä erillinen jalusta?
Kyllä siinä on erillinen alusta.

Olen muuten miettinyt näitä kaukaloiden ja istuinten turvallisuustestejä, että olisikohan kyseessä aivan minimaaliset erot. Eli huonoin kaukalo olisikin saanut vain hieman vähemmän pisteitä kuin voittaja.. Kuitenkin maalaisjärjellä ajateltuna kaikkien nykyajan kaukaloiden ja istuinten luulisi olevan turvallisia. Graco ja Britax kun ovat molemmat laadukkaita valmistajia. Ja kun ajatellaan, että viisi tai kymmenen, saati sitten 20 vuotta sitten ei ollut tällaisia istuimia. Niin, ja luulisi, että myös autolla on merkitystä turvallisuuteen eli ehkäpä hyvä auto ja "huonompi" istuin olisi parempi kuin huono auto ja "hyvä" istuin. Tehdäänhän autoillekin näitä testejä :) Että tällaisia olen mietiskellyt..
 
Meillä on kans tuo gracon autobaby, tosin vielä käyttämättömänä, koska vaavi viihtyy vielä masussa, mutta päädyttiin tuohon kaukaloon juuri tuon erillisen jalustan ansiosta. Oli meidän mielestämme kaikista käytännöllisin vaihtoehto meille ja ehkä olen turhamainen, mutta kiinnitin huomiota myös ulkonäköön.

Turvallisuudesta sen verran, että testejä tehdään koko ajan ja toinen kaukalo todetaan aina turvallisemmaksi kuin toinen, mutta uskon silti, että kaiki suomessa myytävät turvakaukalot on turvallisia ja onhan ne kaikki tietyt turvamääräykset läpäisseet eli ainakin niissä on turvallisempi kuljettaa vaavia kuin ilman kaukaloa. Ja ei mikään kaukalo kuitenkaan lupaa kaikilta kolhuilta suojata...
 
Tiedän noista testeistä ja olen perillä että just se Römer baby sai parhaat pisteet ja on kauppa hinnaltaan vieläpä edullisempi kuin tuo Graco.
No, turvallisuushan se sikäli on tärkeintä lapselle, mutta samaa mieltä olen siitä, että kamalaa nipotusta se on jos vaan testi voittajaa voisi ostaa.
Kyllä nykyään nuo testit on niin pitkälle vietyjä, että joukossa on oltava muitaKIN hyviä ja turvallisia kuin aina just se sen hetkinen testi voittaja.

Tosiaan, tuon Römer Babyn saisin hintaan 130e:a mutta Gracon eräästä paikasta vieläkin huomattavasti edullisemmin (siis yksityinen henkilö myy, siinä liput ja laput vielä kiinni)
 
Olen täysin samaa mieltä kanssasi Lilla!! Varmasti kaikki Suomessa myytävät kaukalot ovat ihan yhtä turvallisia! Toisissa maksaa ihan selvästi merkki (ja mainokset) vaikka samannäköisiä saa edullisemmin. Kaikki kaukalot kuitenkin on hyväksytty ilmeisesti saman systeemin mukaan.

Itsekään en ole vauvana missään kaukalossa matkustanut....
 
Faktaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2004 klo 13:43 Emilia kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä kanssasi Lilla!! Varmasti kaikki Suomessa myytävät kaukalot ovat ihan yhtä turvallisia! Toisissa maksaa ihan selvästi merkki (ja mainokset) vaikka samannäköisiä saa edullisemmin. Kaikki kaukalot kuitenkin on hyväksytty ilmeisesti saman systeemin mukaan.

Itsekään en ole vauvana missään kaukalossa matkustanut....
Sitä voi vakuutella itselleen mutta itse olen ollut "livenä" tällaista testiä todistamassa ja voin kertoa että todella suuria eroja niissä käytännössä on!
Ne erot ovat oleellisia vasta sitten jos joutuu kovaan rysäykseen ja tottakai me kaikki toivotaan ettei kukaan sellaiseen joudu. Mutta JOS kolariin kuitenkin joutuisi, minä en antaisi ikinä itselleni anteeksi sitä ettei lapselle ole ollut parasta mahdollista suojaa.
Se on fakta että Römer Baby-safe EI salli lähellekään yhtä suurta kiihdytysvoimaa kuin Gracon Auto-baby, eli toisin sanoen mahdolisessa törmäyksessä Graco ei suojaa lapsesi niskaa ja kaularankaa yhtä hyvin kuin esim. Römerin testivoittaja.
Alle 3-vuotiasta lasta en kuljettaisi ikinä jalustallisessa istuimessa koska ne sallivat suuremman kiihdytysvoiman kuin yhdestä muotista tehdyt eikä lapsen niska- ja kaularanka ole siinä vaiheessa vielä niin kehittyneet että kestäisivät sen voiman mahdollisessa törmäyksessä!
En sano että Gracon kaukalo olisi HUONO, mutta huomattavasti huonompi kuin Römer, todistetusti.
 
Faktaa: kerro minulle että kuinka sitten menetellään vaikkapa vuoden kuluttua, kun markkinoilla on taas uusi istuin mikä voittaa turvallisuudessa jopa Römer babyn ja huomataan että römerissäkin on sitä ja tätä ja tota vikaa, loppu pelissä?
Vai tarkoittaako tämä uusi testi sitä, että Römer ON PARAS nyt ja aina eikä "huonone" ikinä?

Miks se testivoittaja ennen Römeriä olikaan...?
Ja mitäs siitä sanottiin?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2004 klo 09:06 SmileX kirjoitti:
Faktaa: kerro minulle että kuinka sitten menetellään vaikkapa vuoden kuluttua, kun markkinoilla on taas uusi istuin mikä voittaa turvallisuudessa jopa Römer babyn ja huomataan että römerissäkin on sitä ja tätä ja tota vikaa, loppu pelissä?
Vai tarkoittaako tämä uusi testi sitä, että Römer ON PARAS nyt ja aina eikä "huonone" ikinä?

Miks se testivoittaja ennen Römeriä olikaan...?
Ja mitäs siitä sanottiin?
Juu, samoja mietin... ja myös sitä, että testejähän tehdään: jatkuvalla syötöllä ja kaikenlaisia, ja jokaisessa testivoittaja voi olla eri. Kuka sen loppujen lopuksi määrittää sitten, mikä niistä useiden testejen useista testivoittajista on se paras mahdollinen? Kaiketi turvallisin istuin lapselle kuin lapselle on se missä nimeomaan oma lapsi tukevasti istuu ja pysyy, ja mikä oikein asennettuna omaan autoon hyvin ja tukevasti sopii. Testivoittajaistuimesta(kaan) ei ole kolaritilanteessa mitään hyötyä, jos se on väärin autoon asennettu, tai ei sinne oikein sovi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2004 klo 00:12 Faktaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2004 klo 13:43 Emilia kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä kanssasi Lilla!! Varmasti kaikki Suomessa myytävät kaukalot ovat ihan yhtä turvallisia! Toisissa maksaa ihan selvästi merkki (ja mainokset) vaikka samannäköisiä saa edullisemmin. Kaikki kaukalot kuitenkin on hyväksytty ilmeisesti saman systeemin mukaan.

Itsekään en ole vauvana missään kaukalossa matkustanut....
Sitä voi vakuutella itselleen mutta itse olen ollut "livenä" tällaista testiä todistamassa ja voin kertoa että todella suuria eroja niissä käytännössä on!
Ne erot ovat oleellisia vasta sitten jos joutuu kovaan rysäykseen ja tottakai me kaikki toivotaan ettei kukaan sellaiseen joudu. Mutta JOS kolariin kuitenkin joutuisi, minä en antaisi ikinä itselleni anteeksi sitä ettei lapselle ole ollut parasta mahdollista suojaa.
Se on fakta että Römer Baby-safe EI salli lähellekään yhtä suurta kiihdytysvoimaa kuin Gracon Auto-baby, eli toisin sanoen mahdolisessa törmäyksessä Graco ei suojaa lapsesi niskaa ja kaularankaa yhtä hyvin kuin esim. Römerin testivoittaja.
Alle 3-vuotiasta lasta en kuljettaisi ikinä jalustallisessa istuimessa koska ne sallivat suuremman kiihdytysvoiman kuin yhdestä muotista tehdyt eikä lapsen niska- ja kaularanka ole siinä vaiheessa vielä niin kehittyneet että kestäisivät sen voiman mahdollisessa törmäyksessä!
En sano että Gracon kaukalo olisi HUONO, mutta huomattavasti huonompi kuin Römer, todistetusti.
Ja mulle pisti ikävästi silmään tuo väite, että jalustallinen malli sallii lapsen kohdistuvan enemmän kiihdytysvoimaa... Olis kiva tietää, mistä tuo löytyy FAKTANA?! :whistle: Minulle kun asia on kerrottu ihan päin vastoin...
 
Silppu
HTS:n istuimissa on jalusta ihan turvallisuuden vuoksi. Jalustahan ottaa vastaan suuren osan painosta törmäystilanteessa. Huomatkaa myös, että testeissä tarkistellaan myös turvallisuuden kannalta merkityksettömiä asioita, esim. kangaslaatuja ja monipuolisia lisävarusteita, vöiden nopeaa pujotusmahdollisuutta jne. Voittaja on se, joka saa kaikista osioista eniten pisteitä. Pitää siis tarkastella testattuja asioita yksittäin.
 
Faktaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2004 klo 09:06 SmileX kirjoitti:
Faktaa: kerro minulle että kuinka sitten menetellään vaikkapa vuoden kuluttua, kun markkinoilla on taas uusi istuin mikä voittaa turvallisuudessa jopa Römer babyn ja huomataan että römerissäkin on sitä ja tätä ja tota vikaa, loppu pelissä?
Vai tarkoittaako tämä uusi testi sitä, että Römer ON PARAS nyt ja aina eikä "huonone" ikinä?

Miks se testivoittaja ennen Römeriä olikaan...?
Ja mitäs siitä sanottiin?
Testivoittaja ennen Römeriä oli sama Römer, sitä edellisenä vuonna Britaxin Rock-a-tot, josta Römerin Baby-Safe on parannettu malli. 2 vuotta sitten testeissä kiinnitettiin huomiota vauvan pään mahdolliseen sivuittaiseen liikkeeseen törmäyksessä, siksi tehtiin Römerin nykyinen testivoittajamalli, joka on rankasti syvennetty juuri tuota pointtia ajatellen.

Römer on mielestäni paras tällä hetkellä markkinoilla olevista malleista, sitten kun tulee parempia, mikäs sen mukavampaa. Silti epäilen ettei koskaan tule sellaista mikä turvaisi lapsen TÄYSIN. Tällä hetkellä Römer tekee sen parhaiten, luotettavien testien perusteella.
 
Faktaa


[/quote]

Juu, samoja mietin... ja myös sitä, että testejähän tehdään: jatkuvalla syötöllä ja kaikenlaisia, ja jokaisessa testivoittaja voi olla eri. Kuka sen loppujen lopuksi määrittää sitten, mikä niistä useiden testejen useista testivoittajista on se paras mahdollinen? Kaiketi turvallisin istuin lapselle kuin lapselle on se missä nimeomaan oma lapsi tukevasti istuu ja pysyy, ja mikä oikein asennettuna omaan autoon hyvin ja tukevasti sopii. Testivoittajaistuimesta(kaan) ei ole kolaritilanteessa mitään hyötyä, jos se on väärin autoon asennettu, tai ei sinne oikein sovi.
[/quote]

Oikeassa olet, MISTÄÄN istuimesta ei ole hyötyä jos se on väärin asennettu, väärinasennus voi sitävastoin lisätä tuhoisuutta törmäyksessä.

Testejä on tosiaan nykyään hirveästi erilaisia, eikä kaikkiin testeihin ole luottamista.

Ei sitä kukaan henkilö määritä mitä on loppujen lopuksi paras. Se kannattaa miettiä siten, mihin tarkoitukseen sitä haetaan. Kaukalonhan toivotaan suojaavan lasta jos joutuu kolariin. Vauvan pää on suhteessa niin painava muuhun vartaloon, että kiihdytysvoima törmäyksessä kohdistuu vauvan niskaan ja kaularankaan. Eli kaukalon yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on se, millaisen kiihdytysvoiman se sallii muodostuvan törmäyksessä. Römer sallii pienimmän tällä hetkellä markkinoillamme olevista malleista. Eli toisin sanoen se suojaa vauvasi niskan varmimmiten.
 
Faktaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2004 klo 21:36 Stiina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2004 klo 00:12 Faktaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2004 klo 13:43 Emilia kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä kanssasi Lilla!! Varmasti kaikki Suomessa myytävät kaukalot ovat ihan yhtä turvallisia! Toisissa maksaa ihan selvästi merkki (ja mainokset) vaikka samannäköisiä saa edullisemmin. Kaikki kaukalot kuitenkin on hyväksytty ilmeisesti saman systeemin mukaan.

Itsekään en ole vauvana missään kaukalossa matkustanut....
Sitä voi vakuutella itselleen mutta itse olen ollut "livenä" tällaista testiä todistamassa ja voin kertoa että todella suuria eroja niissä käytännössä on!
Ne erot ovat oleellisia vasta sitten jos joutuu kovaan rysäykseen ja tottakai me kaikki toivotaan ettei kukaan sellaiseen joudu. Mutta JOS kolariin kuitenkin joutuisi, minä en antaisi ikinä itselleni anteeksi sitä ettei lapselle ole ollut parasta mahdollista suojaa.
Se on fakta että Römer Baby-safe EI salli lähellekään yhtä suurta kiihdytysvoimaa kuin Gracon Auto-baby, eli toisin sanoen mahdolisessa törmäyksessä Graco ei suojaa lapsesi niskaa ja kaularankaa yhtä hyvin kuin esim. Römerin testivoittaja.
Alle 3-vuotiasta lasta en kuljettaisi ikinä jalustallisessa istuimessa koska ne sallivat suuremman kiihdytysvoiman kuin yhdestä muotista tehdyt eikä lapsen niska- ja kaularanka ole siinä vaiheessa vielä niin kehittyneet että kestäisivät sen voiman mahdollisessa törmäyksessä!
En sano että Gracon kaukalo olisi HUONO, mutta huomattavasti huonompi kuin Römer, todistetusti.
Ja mulle pisti ikävästi silmään tuo väite, että jalustallinen malli sallii lapsen kohdistuvan enemmän kiihdytysvoimaa... Olis kiva tietää, mistä tuo löytyy FAKTANA?! :whistle: Minulle kun asia on kerrottu ihan päin vastoin...
Tiedän että jotkut myyjät (valitettavasti) kertovat päinvastaista.
Jalusta painaa suhteellisen paljon kaukalossa. Törmäyksessä törmäysvoima muodostuu toki myös jalustan aiheuttamasta painosta. Jos vaikkapa ihmisen paino muuttuu törmäyksen voimasta moninkertaiseksi, se sama fysiikan laki pätee myös kaukaloihin. Riippuen myös siitä mistä suunnasta törmäys tulee. Mutta jalustan paino voi kääntyä myös kaukalon turvallisuutta vastaan.
Ei ole tarkoitus lietsoa pelkoa siitä että lapsenne eivät matkustaisi turvallisesti kyseisessä kaukalossa ja tietenkin toivon ettei kukaan lapsinensa joutuisi ikinä kolariin.
Faktana nämä tiedot löytyvät ainakin testien laajoista kuvauksista. Istuimien sallimat kiihdytysvoimat liittyvät niin oleellisesti turvahyväksyntä-merkkien myöntämiseen että ne tulee tulla ilmi luotettavista testeistä.
 
Faktaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2004 klo 21:43 Silppu kirjoitti:
HTS:n istuimissa on jalusta ihan turvallisuuden vuoksi. Jalustahan ottaa vastaan suuren osan painosta törmäystilanteessa. Huomatkaa myös, että testeissä tarkistellaan myös turvallisuuden kannalta merkityksettömiä asioita, esim. kangaslaatuja ja monipuolisia lisävarusteita, vöiden nopeaa pujotusmahdollisuutta jne. Voittaja on se, joka saa kaikista osioista eniten pisteitä. Pitää siis tarkastella testattuja asioita yksittäin.
Huh huh... Kyseinen HTS:n jalustallinen istuin on ottanut eräässä testissä painon vastaan sitten että istuin heitti melkeinpä voltteja! Siitä syystä ei saanut T-hyväksyntää mikä muilla saman sarjan istuimilla on! Eikö se kerro jotain?
Suosittelen ettei kukaan osta kaukalon jälkeen alle 3-vuotiaalle lapselle istuinta jossa ei ole T-hyväksyntää.
Se on totta että testeissä tarkastellaan myös kangaslaatua ym. turvallisuuteen liittymätöntä, mutta luotettavasta testistä tulee ilmi myös näiden asioiden painoarvo että jokainen voi saada luotettavan kokonaisuuden. Eli mikään penkki ei voita testiä millään kankailla.
 
Taas kauheeta tappelua mokomista kaukaloista :snotty: !! Ei minun lapsuudessani edes ollut moisia turvavälineitä. Eiköhän ne kaikki ole yhtä turvallisia/turvattomia. Moni ostaa myyjän mainospuheiden perusteella, toinen lompakkonsa äänellä. Omat lapseni ovat kaikki kuljetettu useamman vuoden vanhoissa kaukaloissa, ihan ehjinä ovat pysyneet, jopa yhden kerran kolarissa oltu! Rauhoittukaa jo....
 

Yhteistyössä