Graco Cosmic XTP hylättiin

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2006 klo 10:59 vieras kirjoitti:
No se oli sitten joku muu testi jossa se Zento halkesi/murtui tms.
Voi olla sitten, hyvät arvostelut tuossa näköjään saanut. Voi elämä nuo Gracon istuinten videot olivat kauheaa katsottavaa!! Miettikääpä jos autossa kävisi noin ja penkki lähtisi kaaressa lentoon!
 
vieras myös
Tiedätkö MIKSI istuin lähti lentoon? Se pitäisi kiinnittää autossa niin että selkänoja osuu/nojaa etuistuimeen. Näitkös mihin se tuossa videossa nojasi? Ei mihinkään muuhun kuin tukijalkaan. Se oli siis väärin kiinnitetty.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2006 klo 11:45 vieras myös kirjoitti:
Tiedätkö MIKSI istuin lähti lentoon? Se pitäisi kiinnittää autossa niin että selkänoja osuu/nojaa etuistuimeen. Näitkös mihin se tuossa videossa nojasi? Ei mihinkään muuhun kuin tukijalkaan. Se oli siis väärin kiinnitetty.
Mutta noissa videoissa ne kaikki penkit on samalla tavalla kiinni, että mikään ei nojaa edessä olevaan, ja silti ne muut penkit on kestäneet mutta gracot ei. Kattokaapa ne kaikki videot ni näätte eron!!!!!!!!!
 
Nuo testit pitäisi tehdä niin että jokainen turvaistuin olisi oikein kiinnitetty. Vasta sellaiselle testille minä annan arvoa. Tuota testiä en noteeraa koska mikään istuimista ei ollut oikein kiinnitetty.
 
jaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2006 klo 12:09 Mä kirjoitti:
Nuo testit pitäisi tehdä niin että jokainen turvaistuin olisi oikein kiinnitetty. Vasta sellaiselle testille minä annan arvoa. Tuota testiä en noteeraa koska mikään istuimista ei ollut oikein kiinnitetty.

höpöhöpö.sulla itelläs taitaa olla cosmic....!kaikki istuimet kiinnitetty hyvin mutta vain cosmic lensi ilmaan.näin se vain on.huono mikä huono.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2006 klo 12:09 Mä kirjoitti:
Nuo testit pitäisi tehdä niin että jokainen turvaistuin olisi oikein kiinnitetty. Vasta sellaiselle testille minä annan arvoa. Tuota testiä en noteeraa koska mikään istuimista ei ollut oikein kiinnitetty.
Olen samaa mieltä. Vaikka testi oli siinä mielessä tasapuolinen, että kaikki istuimet olivat yhtä lailla väärin kiinnitettyjä, ei testi anna mitään kuvaa todellisesta kolaritilanteesta jossa istuin on kiinnitetty valmistajan tarkoittamalla tavalla.

Ja ei, minulla ei ole Cosmicia, muuten vain ihmettelen tällaisten sinnepäin-testien tarkoituksenmukaisuutta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2006 klo 13:39 Lionheart kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2006 klo 12:09 Mä kirjoitti:
Nuo testit pitäisi tehdä niin että jokainen turvaistuin olisi oikein kiinnitetty. Vasta sellaiselle testille minä annan arvoa. Tuota testiä en noteeraa koska mikään istuimista ei ollut oikein kiinnitetty.
Olen samaa mieltä. Vaikka testi oli siinä mielessä tasapuolinen, että kaikki istuimet olivat yhtä lailla väärin kiinnitettyjä, ei testi anna mitään kuvaa todellisesta kolaritilanteesta jossa istuin on kiinnitetty valmistajan tarkoittamalla tavalla.

Ja ei, minulla ei ole Cosmicia, muuten vain ihmettelen tällaisten sinnepäin-testien tarkoituksenmukaisuutta.
Oikessa elämässä istuimet ovat juuri kiinnitetyt SINNEPÄIN. Kiinnitystapa on näissä remmi-istuimissa auto- ja käyttäjäkohtainen. Ei ole käyttöohjeen mukaan yhtä oikeaa kiinitystapaa tai se pitäisi standardoida kuten Isofix.

Jos kerran Liikenneturva kertoo, että 70% istuimista Suomessa on väärin tai puutteellisesti kiinnitetty tai käytetty, tarkoittaa se tasan tarkkaan, että tällaiset testit, joissa simuloidaan elävää elämää ja asiantuntijat,(jotka parhaasta päästä testin todella tekivät) asentavat istuimen käyttöohjetta noudattaen väärin, ovat todella tarpeellisia. Vasta silloin nähdään, mikä on istuimien turvallisuus tosi elämässä.

Ts. ei paljon mitään.
 
Eihän se ole minun vikani jos ihmiset kiinnittävät istuimiaan väärin. Meillä istuimet on kyllä 100% varmasti oikein kiinnitetty. Mutta noin istuimia ei takuulla kukaan täysjärkinen saa vahingossa kiinnitettyä autoon kuin testissä oli, kokonaan ilman etuselkänojan/kojelaudan tukea ja taisi olla ilman alakiinnityshihnojakin.

Koska osaan lukea käyttöohjeet ja asentaa tukevasti turvaistuimen, ei minulla ole mitään käyttöä sellaisille testeille jossa ei tehdä samoin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2006 klo 14:43 Lionheart kirjoitti:
Eihän se ole minun vikani jos ihmiset kiinnittävät istuimiaan väärin. Meillä istuimet on kyllä 100% varmasti oikein kiinnitetty. Mutta noin istuimia ei takuulla kukaan täysjärkinen saa vahingossa kiinnitettyä autoon kuin testissä oli, kokonaan ilman etuselkänojan/kojelaudan tukea ja taisi olla ilman alakiinnityshihnojakin.

Koska osaan lukea käyttöohjeet ja asentaa tukevasti turvaistuimen, ei minulla ole mitään käyttöä sellaisille testeille jossa ei tehdä samoin.
Hyvä, että kuulut siihen 30% prosentin ryhmään taitavia. Oletko muuten koskaan kuulllut tarinoita niistä todella kuuluisita viimeisistä sanoista ?
Kirjoutksesi kuullosti tässä mielessä tutulta. =) Ehkä niden 70% vuoksi täytyy nädien viranomaisten tehdä myös sovelletuja testejä.

Tuo heittosi "ilman tukea ja ilman alakiinnityshihnoja" voi tietysti jäädä omaan arvoonsa. Minusta ainakin on tarpeetonta antaa edes heittona väärää tietoa. Valitettavasti tuo testi on ruotsinkielinen, joten aivan kaikki siitä eivät saa totuutta ja tällaiset "väärät käännökset" eivät ole oikein mielekkäitä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2006 klo 16:00 vieras kirjoitti:
Tuo heittosi "ilman tukea ja ilman alakiinnityshihnoja" voi tietysti jäädä omaan arvoonsa. Minusta ainakin on tarpeetonta antaa edes heittona väärää tietoa. Valitettavasti tuo testi on ruotsinkielinen, joten aivan kaikki siitä eivät saa totuutta ja tällaiset "väärät käännökset" eivät ole oikein mielekkäitä.
Nyt en ymmärrä argumentointiasi. Ruotsinkielisissä tekstissä (kyllä, kieli taipuu myös minulle riittävästi) sanotaan että istuin on asennettu ensisijaisesti istuimessa olevien ohjeiden mukaan, ja epäselvissä tilanteissa on konsultoitu ohjekirjaa. Mitään tekstissä ei puhuta alakiinnityshihnoista saati takatuesta, joten tulkinta täytyy tehdä videosta.

Kuitenkin videoita katsoessani huomaan, etteivät alakiinnityshihnat ainakaan järin tiukalla ole (esim. Britax Securan hihnat heiluvat aivan löysällä sekä videon alussa että lopussa, vaikka istuin retkahtaa lopuksi kohti takapenkin selkänojaa). Takatuen puuttumisenkin näen aivan omin silmin, ja ainakin Besafe Izi Kidin käyttöohjeissa sanotaan aivan selvästi, että istuimen on takapenkillä nojattava etupenkin selkänojaan, lisänä on vielä tukijalka (Securan ohjeita ei netistä taida löytyä, joten en päässyt tarkistamaan). Eli käyttöohjeita ei ole noudatettu vaikka niin väitetään.

Itse olen erittäin tyytyväinen istuinvalintaani (HTS Besafekid ja Britax Freeway), vaikkei niitä viime aikoina ole edes testeissä näkynyt (ovat vanhoja malleja). Ne nimittäin ovat selkeästi asennettavia, ja ennen kaikkea ne saa tukevasti asennettua juuri meidän autoihimme. Graco Cosmicia en ostaisi juuri käyttöohjeen sekavuuden takia, sillä haluan olla varma että istuin tulee oikein asennettua. Testejä kuitenkin seuraan ihan mielenkiinnon vuoksi, vaikkei testien lopputulosten oikeellisuudesta voi ollakaan varma.


 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2006 klo 12:09 Mä kirjoitti:
Nuo testit pitäisi tehdä niin että jokainen turvaistuin olisi oikein kiinnitetty. Vasta sellaiselle testille minä annan arvoa. Tuota testiä en noteeraa koska mikään istuimista ei ollut oikein kiinnitetty.
Gracoissa on käytetty vyökiinnitysten lisäksi sitä tukijalkaa, jota esim ei Zentossa ole. Tukijalasta huolimatta istuin lentää irti penkistä ja tukijalka läpäisee penkin. Osa näistä testeistä tehdään ns. vapaasti seisovana, jolloin istuimet eivät nojaa etupenkkeihin. Näin siinä sitten käy, kun kolaritilanne stimuloidaan. Mielestäni tuo Cosmic tulisi jo kieltää jollakin lailla, kun se toistuvasti hylätään testeissä (Eurotestissä tuli myös hylsy). Johan järkikin sanoo että istuin on turvaton.
 
jännää että suomessa testivoittajaksi väitetty istuin hylätään ruotsissa.

cosmic oli muuten samalla tavalla asennettu suomen odotus-lehden/tekniikanmaailman testissä, eikä nojannut etupenkin selkänojaan.

milläs tämän testitulosten radikaalin eron selitätte?
 
vieras määkin
mikä teillä ihmiset on tota cosmiccia vastaan? miksei kukaan kiinnitä siihen huomiota että oli väärin kiinnitetty niinkuin muutkin, tai miksei kukaan kiinnitä siihen huomiota että brion zento on haljennut testissä istuinosan ja selkänojan välisestä osasta? silti te ostatte zentoa.
 
ihan näin "istuinmyyjän kantaa". eli turvaistuin tulisi kiinnittää aina jotain tukea vasten. pelkkä tukijalka ei riitä. sen lisäksi PITÄÄ olla joko etupenkin selkä tai kojelautaa. ei mikään ihme jos istuin lentää kun on noin kiinni! :eek: HAH!

JOS tehtäisiin täysin luotettava testi niin siihen laitettaisiin auto! ja siihen istuin kiinni! siitä sitten jotain päin. kyllä näyttäisivät testit toisin.

Älkää hyvät ihmiset olko noin sinisilmäisiä noille testeille..

Nämä puoluettomat testaajatkin saavat tukea istuinvalmistajilta.
JÄRKEÄ KÄTEEN!
 
Puolueellinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2006 klo 18:10 vieras kirjoitti:
jännää että suomessa testivoittajaksi väitetty istuin hylätään ruotsissa.

cosmic oli muuten samalla tavalla asennettu suomen odotus-lehden/tekniikanmaailman testissä, eikä nojannut etupenkin selkänojaan.

milläs tämän testitulosten radikaalin eron selitätte?
Koska tämä testi tehtiin Aktan kotiradalla paniikissa Eurotestin hylätyn tuloksen jälkeen. Siksi tästä varmaan niin paljon kirjoitellaan, kun Lastentarvike on satsannut kyseiseen istuimeen aimo summan mainoseuroja ja myy sitä hyvillä katteilla väittäen turvalliseksi vaikka kaksi PUOLUEETONTA testiä antaa täysin päinvastaisen tuloksen.
 
istuin
turvaistuimen pitää suojata lasta kolari tilanteessa eikös kolarin jälkeen turvaistuin saa olla osaksi vaikka murtunut, kun sitä ei kuitenkaan kolarin jälkeen käytetä

Graco Cosmicin tapauksessa turvaistuin ei suojannut edes kolaritilanteessa, vaan se sinkoutui irti kuten videossa näkyi

varmasti suurin osa puolustaja puhujista on myyjiä, sillä tuo istuimen väärinkiinnitys tarina kuului Gracoa meille tyrkyttäneen myyjän suusta jo eurotestin huonon menestyksen jälkeen.


*kertoo äiti jonka lapset istuvat britaxeissa*
 
Testinukke
Onko selvinnyt kuinka kävi Cosmicissa istuneen testinuken, kuoliko, tuliko luunmurtumia tms?

Voihan se selvitä vahingoittumattomana vaikka lentääkin istuimen kanssa Jordaniaan!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2006 klo 19:40 Vieras kirjoitti:
Meillä EI ole cosmiccia eikä muitakaan , VIELÄ. Haluttais Britaxin Freeway.
Kertokaas nyt MIKÄ ON TURVALLISIN ISTUIN?
Sepä se, sitä ei tiedä kukaan. Senpä takia näistä asioista niin paljon kiistellään. Joudut tekemään, niin kuin kaikki me muutkin. Luet nettiä, tutkit olemassa olevat testit (joissa tehdään johtopäätökset yhdestä simuloidusta kolaritilanteesta, ei esim. kolmen testin keskiarvoista), testaat istuimet autoon, ostat yhden ja olet silti epävarma, tuliko tehtyä oikein. :LOL:
 
suuna
Mä olen tiennyt sen että LT-myyjät kirjoittelevat tänne palstalle aktiivisesti, joten en ihmettele että löytyy aina noita ihme puolusteluja.

Faktat on kuitenkin ne:
- KAIKKI istuimet oli kiinnitetty testiin samalla lailla
- KAIKKI MUUT paitsi Gracot pysyivät kiinni, ja Gracot lensi kaaressa!
- Gracon istuin on hylätty jo aiemminkin eri testissä ja ainoa testi jossa pärjäsi, oli itse myyjän järjestämä yksityinen testi myyjien kesken! Hmmmm, kerrassaan kummallista että kahteen kertaan hylätty penkki VOITTAA myyjän tekemän testin, jossa ei puolueettomasta tahosta ole tietoakaan.

Maalaisjärki käteen, täällä te myyjät ette aivopese vaikka liikkeissä sitä yritättekin.
 

Yhteistyössä