Haastattelua luki/kirjoitushäiriöstä itsellä tai perheessä

Hei teen opettajalle arvioitavaksi lukihäiriöstä opintyötä ja nyt kaipailisinkin haastateltavia. Voit vastata seuraaviin kysymyksiin vaikka yksityisviestillä en tarvitse nimiä jne. Myös lukiopettajat voivat kertoa omia kokemuksia sekä näkemyksiä luki/kirjoitushäiriöistä.

Onko sinulla tai perheessäsi lukihäiriöinen?
Miten olet saanut lukihäiriöön apua? ( koko koulumatkallasi)
Onko/oliko avun saanti oppimiseen riittävää ala/ ylä-asteella tai lukiossa?
Miten lukihäiriö on vaikuttanut oppimiseesi?
Mikä oli/on menetelmä joka on tuonut lukihäiriön suhteen helpotusta esim: äidinkielen, englannin tai muun aineen opiskelussa?
Ymmärrätkö lukemaasi tekstiä vai tarvitsetko esim: toisen ihmisen lukemaan tekstin että ymmärrät sen?
Mitä / millaisia harjoituksia lukiopettajasi kanssa teitte?
Saitko/saatko opettajaltasi lukihäiriön vuosi sinulle sopivaa materiaalia/ oppimisapua / helpotusta oppimiseesi?
Kerro lyhyesti omia näkemyksiä opetuksesta ja avunsaannista lukihäiriöisille.

Kiitos kaikille asiaan vastanneille jo etukäteen ja hyvää kevään jatkoa :)
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja welcome:
Hei teen opettajalle arvioitavaksi lukihäiriöstä opintyötä ja nyt kaipailisinkin haastateltavia. Voit vastata seuraaviin kysymyksiin vaikka yksityisviestillä en tarvitse nimiä jne. Myös lukiopettajat voivat kertoa omia kokemuksia sekä näkemyksiä luki/kirjoitushäiriöistä.

Onko sinulla tai perheessäsi lukihäiriöinen?
- minulla on luki/kirjoitushäiriö

Miten olet saanut lukihäiriöön apua? ( koko koulumatkallasi) sain erityis -opetusta ja musiikkiterapiaa joka vähän auttoikin.

Onko/oliko avun saanti oppimiseen riittävää ala/ ylä-asteella tai lukiossa?
ala-asteella sain hyvin apua mutta ylä asteella en itse enään halunnut ottaa apua vastaan vaan kapinoin vastaan erityisopetuksesta.

Miten lukihäiriö on vaikuttanut oppimiseesi?
-on paljonkin. on vaikea ollut esim sanallisista matematiikan tehtävistä saada selkoa.ja oppiminen on aina ollut hidasta.

Mikä oli/on menetelmä joka on tuonut lukihäiriön suhteen helpotusta esim: äidinkielen, englannin tai muun aineen opiskelussa?
pieni ryhmä ja eritysi opetus. opetus "leikin" avulla

Ymmärrätkö lukemaasi tekstiä vai tarvitsetko esim: toisen ihmisen lukemaan tekstin että ymmärrät sen?
-ymmärrän kyllä itse mutta luen monesti väärin ja kun kirjoitan puuttuu kirjaimia enkä välttämättä sitä itse huomaa.

Mitä / millaisia harjoituksia lukiopettajasi kanssa teitte?
voi siitä on niin kauan että en enään muista:)

Saitko/saatko opettajaltasi lukihäiriön vuosi sinulle sopivaa materiaalia/ oppimisapua / helpotusta oppimiseesi?
sain kyllä

Kerro lyhyesti omia näkemyksiä opetuksesta ja avunsaannista lukihäiriöisille.

Kiitos kaikille asiaan vastanneille jo etukäteen ja hyvää kevään jatkoa :)
 
yksi
Onko sinulla tai perheessäsi lukihäiriöinen? Minulla keskivaikea
Miten olet saanut lukihäiriöön apua? ( koko koulumatkallasi) Lukiossa opettaja vasta mainitsi asiasta. Menin testeihin ja asia todettiin.
Onko/oliko avun saanti oppimiseen riittävää ala/ ylä-asteella tai lukiossa? Ei mitään apuja.
Miten lukihäiriö on vaikuttanut oppimiseesi? Paljon, vaikuttaa selkeään ulosantiin, työmuistiin ja kuulemiseen.
Mikä oli/on menetelmä joka on tuonut lukihäiriön suhteen helpotusta esim: äidinkielen, englannin tai muun aineen opiskelussa? Testeissä ei todettu vaikutusta muihin kieliin, tosin asiaa ei juurikaan tutkittu. Ainoa keino että luen hiukan myöhemmin kirjoittamani tekstin ja korjaan, välistä kirjotan kokonaan uudestaan.
Ymmärrätkö lukemaasi tekstiä vai tarvitsetko esim: toisen ihmisen lukemaan tekstin että ymmärrät sen? Luen ja ymmärrän hyvin.
Mitä / millaisia harjoituksia lukiopettajasi kanssa teitte? Emme mitään, kävin vain testeissä.
Saitko/saatko opettajaltasi lukihäiriön vuosi sinulle sopivaa materiaalia/ oppimisapua / helpotusta oppimiseesi? En.
Kerro lyhyesti omia näkemyksiä opetuksesta ja avunsaannista lukihäiriöisille. Luultavasti olin liian vanha ja jotenkin pärjännyt joten minua ei autettu. Opettajien olisi pitänyt olla hereillä jo ala-asteella. Häiriö kuitenkin ihan selkeä. Tunsin itseni hitaaksi ja hiukan hölmöksi.
 


Onko sinulla tai perheessäsi lukihäiriöinen? kyllä minä olen.

Miten olet saanut lukihäiriöön apua? ( koko koulumatkallasi) ala-asteella tein erilaisia lukemis/tavutus tehtäviä. erityisopettejan kanssa.

Onko/oliko avun saanti oppimiseen riittävää ala/ ylä-asteella tai lukiossa? ylä-asteella koko ongelmaa ei enää käsitelty. lisäksi innostuin itse lukemaan kirjaston kirjoja ja olin ahkera lukija ala-asteella.

Miten lukihäiriö on vaikuttanut oppimiseesi? oppiminen ei ole koskaan ollut helppoa. vaan vaatii täydellisen keskittymisen aiheeseen.

Mikä oli/on menetelmä joka on tuonut lukihäiriön suhteen helpotusta esim: äidinkielen, englannin tai muun aineen opiskelussa?
ääneen lukeminen, tai siis suputtaminen miksi isosiskoni asiaa nimitti. eli luin itsekseni puoliääneen esim. koe alueen läpi. asiat jäivät mieleeni helpommin niin.

Ymmärrätkö lukemaasi tekstiä vai tarvitsetko esim: toisen ihmisen lukemaan tekstin että ymmärrät sen? ymmärrän. luen vain todella paljon hitaammin kuin eism. mieheni.

Mitä / millaisia harjoituksia lukiopettajasi kanssa teitte? en ole käynyt lukiota.

Saitko/saatko opettajaltasi lukihäiriön vuosi sinulle sopivaa materiaalia/ oppimisapua / helpotusta oppimiseesi? ehkä ala-asteella sain, mutta "vikani" taisi olla liian pieni että sitä olisi muuten huomioitu.

Kerro lyhyesti omia näkemyksiä opetuksesta ja avunsaannista lukihäiriöisille. nyt kun oma jälkikasvu lähestyy kouluikää niin ainakin esikoiselle on irronnut paikka puheterapia jonossa juuri minun lukihäiriön /pojan oman kielellisen vaikeuden vuoksi. tosin jonoteltu on nyt jo yli 1v


 
Pätkin tekstiä vähän sattuneesta syystä, toivottavasti ei haittaa... :) Olen äidinkieleltäni ruotsinkielinen, mutta vastaan nyt silti.

Alkuperäinen kirjoittaja welcome:
Onko sinulla tai perheessäsi lukihäiriöinen?
Minä olen.

Alkuperäinen kirjoittaja welcome:
Miten olet saanut lukihäiriöön apua? ( koko koulumatkallasi)
Lukihäiriö todettiin varsinaisesti vasta lukion jälkeen, siihen asti minua pidettiin vaan hieman hitaana. Aijemmin olisi testattu, mutta vanhempani eivät antaneet siihen lupaa.

Alkuperäinen kirjoittaja welcome:
Onko/oliko avun saanti oppimiseen riittävää ala/ ylä-asteella tai lukiossa?
-

Alkuperäinen kirjoittaja welcome:
Miten lukihäiriö on vaikuttanut oppimiseesi?
En ymmärrä hölkäsen pöläystä asiatekstistä tai oppikirjojen teksteistä, en osaa poimia mitään olennaista infoa tekstistä enkä oikein saa lausetta luettua niin,että sanat tulisivat siinä järjestyksessä johon ne on kirjoitettu. En myöskään erota, että pitääkö olla yksi vai kaksi kirjainta, vaan joudun tarkistamaan/opettelemaan ulkoa. Esim mamma vai mama.

Alkuperäinen kirjoittaja welcome:
Mikä oli/on menetelmä joka on tuonut lukihäiriön suhteen helpotusta esim: äidinkielen, englannin tai muun aineen opiskelussa?
Kielien opettelussa käytin lappuja -> tuoliin lappu tuoli = stol, lamppuun lamppu = lampa. jne. Minulle kielet eivä kuitenkaan olleet vaikeemmasta päästä, vaan lukuaineet.

Alkuperäinen kirjoittaja welcome:
Ymmärrätkö lukemaasi tekstiä vai tarvitsetko esim: toisen ihmisen lukemaan tekstin että ymmärrät sen?
En ymmärrä. Tai siis yksinkertasta tekstiä kyllä, mutta esim sanomalehtiä en. Jonkun muun lukemana en ymmärrä senkään vertaa. Luen aina lauseen vähintään kaksi kertaa, jotta saan siihen edes jotain tolkkua.

Kouluaikana kokeisiin "lukiessa" kävin alueet lause lauseelta läpi, kirjoitin ne kysymysmuotoon, vastasin omin sanoin ja opettelin kysymykset ulkoa. Joka koetta varten tuli n 10 sivua konekirjoitusta kysymysmuodossa....

Alkuperäinen kirjoittaja welcome:
Mitä / millaisia harjoituksia lukiopettajasi kanssa teitte?
-

Alkuperäinen kirjoittaja welcome:
Saitko/saatko opettajaltasi lukihäiriön vuosi sinulle sopivaa materiaalia/ oppimisapua / helpotusta oppimiseesi?
-

Alkuperäinen kirjoittaja welcome:
Kerro lyhyesti omia näkemyksiä opetuksesta ja avunsaannista lukihäiriöisille.
-
 

Yhteistyössä