Haastattelukutsu sukusoluluovuttajille

Julkaistu ylläpidon luvalla.

Moi kaikki,

Välitän Riikka Homasen (Suomen akatemian tutkijatohtori, Tampereen yliopisto) haastattelukutsun, jossa etsitään sukusolujaan luovuttaneita tai tätä suunnittelevia haastateltavaksi. Itse toimin kyseisessä kyseisessä tutkimusprojektissa tutkimusavustajana, kirjoitan graduani osana projektia sekä olen mukana keräämässä haastatteluaineistoa. Jos siis sovitte kohderyhmään, ottakaa halutessanne yhteyttä Riikkaan tai vinkatkaa vaikka sukusoluluovuttajakavereille, kiitos!

Ystävällisin terveisin, Ronja Tammi.


HAASTATTELUKUTSU SUKUSOLULUOVUTTAJILLE:

Olen Riikka Homanen ja toimin Suomen akatemian akatemiatutkijana Tampereen yliopistolla. Olen juuri aloittanut uuden viisivuotisen hankkeen nimeltään ”Lisääntymisen ulkoistamisen arjen etiikka: hyvän elämän tekeminen biokapitalismin aikakaudella ”. Tässä tutkimuksessa on tarkoituksena pureutua haastattelujen avulla siihen, millaisia ihmisiä luovuttajat ovat ja mikä heitä motivoi luovuttamaan sukusolujaan tarkoitetuille vanhemmille. Olen myös kiinnostunut mahdollisesta varsinaisesta luovutuskokemuksesta klinikalla.

Etsin haastateltavaksi munasolu- ja siittiöluovuttajia sekä sukusoluluovutusta suunnittelevia. Haastattelun kesto on noin 1-1.5 tuntia. Haastattelijana toimii joko allekirjoittanut tai tutkimusavustajani Ronja Tammi, joka tekee parhaillaan gradua hankkeeseeni.

Kuvaamalla luovuttajien luovutukseen liittyviä valintoja, pohdintoja sekä kokemuksia hoitotyön käytännöistä tutkimus lopulta tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää hoidon toimintamallien, sääntelyn ja asiakasvuorovaikutuksen arvioinnissa ja kehittämisessä yhdenvertaisempaan ja asiakasystävällisempään suuntaan.

Aineistoa käytetään tutkimuksellisiin tarkoituksiin ja sitä käsitellään siten, ettei haastateltavien henkilöllisyys ole tunnistettavissa tulosraporteista. Haastateltavien tietoja ei välitetä ulkopuolisille tahoille. Myös lääkäriasema, jolla olet mahdollisesti käynyt liittyen sukusoluluovutukseen, pysyy tunnistamattomana. Tutkimus on saanut Tampereen alueen ihmistieteiden eettiseltä toimikunnalta myöntävän tutkimuseettisen lausunnon (Lausunto 40/2019).

Voimme sopia halutessanne ensin puhelinajan, jolloin voimme yksityiskohtaisemmin keskustella tutkimushankkeesta ja näkemyksistänne siihen liittyen. Kaikki kommentit tutkimukseen ja aineistonkeruuseen ovat erittäin tervetulleita.

Ystävällisin terveisin,
Riikka Homanen
p- 0503182528
sähköposti: Riikka.Homanen@tuni.fi
 

Attachments

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä