Haaveena vauva 2020

Lopetin opiskelujen loppuvaiheessa että saisin paremmin nukuttua kun valvoin kaikki yöt. Siitä sitten tsh nousi jonnekin 15 kieppeille kunnes nyt laskettiin lähelle nollaa. Mulla ainoa oire on ollut tuo väsymys ja unen laatu, olen sairastanut niin kauan etten muita oireita tunnista.
En tiedä miten se sulla oireilee, mutta ilman lääkitystä mä en varmaan pääsis sängystä ylös edes, aivan kauhea aloitekyvyttömyys ja väsymys. Kun lääkitys on kunnossa, niin nukkuu hyvin ja säännöllisesti se 8h max. jos menee liikatoiminnan puolelle niin uni kärsii koska muistan uniani liian hyvin taas. En sitten tiedä ottaisinko riski etten esim. ovuloisi koska kilpirauhanen käy säästöliekeillä...
http://rosie.fi/raskaus-hedelmallisyys/10-kysymysta-kilpirauhasen-vajaatoiminta-ja-raskaus/
 
N4n
En tiedä miten se sulla oireilee, mutta ilman lääkitystä mä en varmaan pääsis sängystä ylös edes, aivan kauhea aloitekyvyttömyys ja väsymys. Kun lääkitys on kunnossa, niin nukkuu hyvin ja säännöllisesti se 8h max. jos menee liikatoiminnan puolelle niin uni kärsii koska muistan uniani liian hyvin taas. En sitten tiedä ottaisinko riski etten esim. ovuloisi koska kilpirauhanen käy säästöliekeillä...
http://rosie.fi/raskaus-hedelmallisyys/10-kysymysta-kilpirauhasen-vajaatoiminta-ja-raskaus/
Kiitos linkistä, se oli mielenkiintoista luettavaa. Joo oireet on juurikin nuo mutta en tiiä onko yhtä pahat vai patistaako ympärillä olevat ihmiset vaan sit ylös sängystä jne. Vajaatoiminnassa nukuin enemmän enkä koskaan nähnyt unia. Paino ei noussut tai mitään sellaista myöskään, lääkityksen jälkeen on nyt vuodessa kymmenisen kiloa tullut mutta varmaan kun on energisempi niin ruokakin maistuu. Niin ja olo on tosiaan paljon parempi nyt mutta se öinen ahdistus kun uni ei tuu ei vaan oo kivaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Nessu87 ja N4n
Menkathan ne sieltä alkoi, jopa sellaisella volyymillä, että työpäivän aikana kolmen tipan tamponista tuli läpi alle "aikarajan". Onkohan tämä päivä nyt kp1 vai jo tiistainen, kun verilimaa tuli vain pyyhkiessä?

Sain varattua ajan gynelle ja saa tsekata, mikä tätä kroppaa vaivaa, kun kierto on säännöllinen, mutta menkat niukahkot pois lukien eka päivä ja lasta ei kuulu yrityksistä huolimatta. Toisinaanhan oireet kuumine aaltoineen vaikuttaa ihan vaihdevuosioireilta, tosin eikai ne ihan vielä tässä iässä ala.

Ehdin mainiosti tikuttamaan vielä toisenkin kierron ennen tohtoria (jonka sain kk päähän). Saa nähdä pitääkö ihan hömelönä, jos menen mun ovistikutustulosten kanssa vastaanotolle. Ekaa yrittäessä lääkäri tyrmäsi tikut ja kehotti vain mittailemaan lämpöjä.
 
Menkathan ne sieltä alkoi, jopa sellaisella volyymillä, että työpäivän aikana kolmen tipan tamponista tuli läpi alle "aikarajan". Onkohan tämä päivä nyt kp1 vai jo tiistainen, kun verilimaa tuli vain pyyhkiessä?

Sain varattua ajan gynelle ja saa tsekata, mikä tätä kroppaa vaivaa, kun kierto on säännöllinen, mutta menkat niukahkot pois lukien eka päivä ja lasta ei kuulu yrityksistä huolimatta. Toisinaanhan oireet kuumine aaltoineen vaikuttaa ihan vaihdevuosioireilta, tosin eikai ne ihan vielä tässä iässä ala.

Ehdin mainiosti tikuttamaan vielä toisenkin kierron ennen tohtoria (jonka sain kk päähän). Saa nähdä pitääkö ihan hömelönä, jos menen mun ovistikutustulosten kanssa vastaanotolle. Ekaa yrittäessä lääkäri tyrmäsi tikut ja kehotti vain mittailemaan lämpöjä.
Kyllä minulle ainakin suositeltiin ovulaation tikuttamista. Kehon lämpötilaan kun voi vaikuttaa niin monta ulkoista tekijää, etten sitä pitäisi niinkään luotettavana.
 
  • Tykkää
Reactions: Nessu87
Mun on ehkä pakko kiusaa itteeni ja hakea herkkä testi kaupasta... en nyt kuvaan meinannut saada mitä olin näkevinäni. Mutta ovis testi tummui hitaasti plussaksi, kontrolliviiva tuli ensin. Viimeksi kun sain ovisplussan 2 kiertoa sitten niin siihen heti pamahti se eka kontrolliviiva. Enkä myöskään oo kahtena päivänä saanu peräkkäu ovisplussaa. Myös nää pienet oireet epäilyttää, tänään alkoi nenä vuotaa. Valkovuotoa tuli taas limasta kirkasta toosi paljon ja mukana vähän ihan hennon vaaleanpunaista klönttiä. :eek: ja tuntuu että haistan paremmin. Helppo se on kuvitella myös... otin pissan talteen jos haen testin :LOL:
 

Attachments

@Handis85 Ei tikuttamisesta ainakaan haittaa ole, ainakin kertoo että ovuloit ja ajankohdan, mitkä on hyviä tietoja lääkäriä ajatellen.

Mä kävin yksityisellä gynellä tarkastuksessa alkukesästä ja samalla juttelin vauvatoiveista. Hän nopsaa kattoi ultralla että kaikki pitäisi olla ok. Nyt tän kierron alussa soittelin kun yritystä 6 kk takana ja käski alkaa tikuttaa ovista. Sitten on helpompi tehdä taas jatkosuunnitelmia. Käski soitella taas 2 kk tikuttelun jälkeen.

Yritittekö ensimmäistä pitkään? Kuinka pitkä sun kierto on? En usko että vaihdevuosia vielä ois mut kyllä mä usein mietin tätä ikää kun kolmenkympin jälkeen noin yleisesti alkaa raskaaksitulo olla vaikeampaa. Katsoin että ollaan samanikäisiä
 
Mun on ehkä pakko kiusaa itteeni ja hakea herkkä testi kaupasta... en nyt kuvaan meinannut saada mitä olin näkevinäni. Mutta ovis testi tummui hitaasti plussaksi, kontrolliviiva tuli ensin. Viimeksi kun sain ovisplussan 2 kiertoa sitten niin siihen heti pamahti se eka kontrolliviiva. Enkä myöskään oo kahtena päivänä saanu peräkkäu ovisplussaa. Myös nää pienet oireet epäilyttää, tänään alkoi nenä vuotaa. Valkovuotoa tuli taas limasta kirkasta toosi paljon ja mukana vähän ihan hennon vaaleanpunaista klönttiä. :eek: ja tuntuu että haistan paremmin. Helppo se on kuvitella myös... otin pissan talteen jos haen testin :LOL:
Ihan kun tuohon piirtyisi viiva! Ei tuo nyt ihan valkoiselta näytä (y)
 
Rauta ja raskaus. Onko täällä monilla käytössä jonkinlainen rautalisä auttamassa raskautumisessa? Ja onko sitä ennen todettu puute vai oletteko alkaneet muuten vaan syömään? Mietin pitäisikö koittaa ottaa avuksi seuraavaan kiertoon... Hemoglobiini oli kyllä kesällä ihan viitearvojen mukainen, mutta jotain tekisi mieli kokeilla, kun uutta plussaa ei kuulu :cautious: Minulle ei kyllä yhtään sovi tällainen passiivinen odottelu. :ROFLMAO:
 
@Handis85 Ei tikuttamisesta ainakaan haittaa ole, ainakin kertoo että ovuloit ja ajankohdan, mitkä on hyviä tietoja lääkäriä ajatellen.

Mä kävin yksityisellä gynellä tarkastuksessa alkukesästä ja samalla juttelin vauvatoiveista. Hän nopsaa kattoi ultralla että kaikki pitäisi olla ok. Nyt tän kierron alussa soittelin kun yritystä 6 kk takana ja käski alkaa tikuttaa ovista. Sitten on helpompi tehdä taas jatkosuunnitelmia. Käski soitella taas 2 kk tikuttelun jälkeen.

Yritittekö ensimmäistä pitkään? Kuinka pitkä sun kierto on? En usko että vaihdevuosia vielä ois mut kyllä mä usein mietin tätä ikää kun kolmenkympin jälkeen noin yleisesti alkaa raskaaksitulo olla vaikeampaa. Katsoin että ollaan samanikäisiä
Eka lapsi on nyt 3,5v. ja tuli käytännössä heti, kun annettiin tulla, ikää oli tuolloin juuri se 30v.
Kierto on 28-30 päivää eli melko optimaalinen ja ovis tuntemusten ja nyt tämän kuun tikuttelun jälkeen on kierron 16/17 pv.

Voi se olla vain tämä ikäkin, ettei enää ole niin tärppiherkkä. Hoitoihinhan me ei olla menossa, jos tärppää niin tärppää ihan luomuna. Hyvä kuitenkin käydä näytillä, jo ihan omien fyysistenkin olojenkin takia.
 
Rauta ja raskaus. Onko täällä monilla käytössä jonkinlainen rautalisä auttamassa raskautumisessa? Ja onko sitä ennen todettu puute vai oletteko alkaneet muuten vaan syömään? Mietin pitäisikö koittaa ottaa avuksi seuraavaan kiertoon... Hemoglobiini oli kyllä kesällä ihan viitearvojen mukainen, mutta jotain tekisi mieli kokeilla, kun uutta plussaa ei kuulu :cautious: Minulle ei kyllä yhtään sovi tällainen passiivinen odottelu. :ROFLMAO:
Mulla on lääkärin määräyksestä 100mg obsidan ja ferrodan vuoropäivinä. Lisäksi otan luontaistuotekaupan nestemäisiä joko suihketta tai litkua.
Ferritiini oli kesällä 33 ja viime viikolla 58. Ja nyt lääkäri oli tyytyväisempi, mutta jatkan silti joka toinen päivä rautaa.
Hemoglobiinihan ei kerro kaikkea eikä hedelmällisessä iässä oleva nainen varmaan liikaa rautaa saa. (jos ei sairasta jotain vakavaa rautasairautta)
itse ainakin otin jo ennen tota lääkärin määräystä joskus kuureja, mutta liian vähän näköjään söin, kun hemoglobiinikin oli vain 128 eli alarajalla. Nyt se oli noussut 138:een.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: taatelinen
Rauta ja raskaus. Onko täällä monilla käytössä jonkinlainen rautalisä auttamassa raskautumisessa? Ja onko sitä ennen todettu puute vai oletteko alkaneet muuten vaan syömään? Mietin pitäisikö koittaa ottaa avuksi seuraavaan kiertoon... Hemoglobiini oli kyllä kesällä ihan viitearvojen mukainen, mutta jotain tekisi mieli kokeilla, kun uutta plussaa ei kuulu :cautious: Minulle ei kyllä yhtään sovi tällainen passiivinen odottelu. :ROFLMAO:
Mä syön myös ferrodania 100 mg/päivä.Sopii herkkävatsaiselle. Heinäkuussa löytyi sattumalta matalat ferritiiniarvot (olin todella väsynyt ja kilpirauhasen vajaatoimintaa epäiltiin). Lokakuussa meen kontrolliin onko lähteneet nousuun. Ferritiini eli varastorauta voi olla matala vaikka hemoglobiini oiskin hyvä, mullakin hb oli hyvä. En usko et syömisestä haittaakaan on.
 
  • Tykkää
Reactions: taatelinen
Mä tein aamulla pc ovistestin ja tuli selvä plussa. Mä päätin tehdä viel uudestaan nyt illalla sen pc testin ja tein samalla myös rfsu ovistestin, joita aiemmin kierrossa käytin. Pc näytti taas plussaa ja rfsu selvää viivaa mut ei yhtä tummaa kuin testiviiva, eli ei plussaa. Rfsu ei aiemmin oo näyttänyt kuin tyhjää, nyt kuitenkin selvä tummahko viiva, eli ehkä ovikseen seki viittaa. Mitään muita oviksen oireita ei oo kun noi testit.

Mut jännä et kahden testin välillä selkeä ero. Ootteko muut huomannu et testien välillä eroja? Varmasti ovistestejä tuun käyttää seuraavissaki kierroissa joten hyvä tietää jos joku merkki ei oo oikein toimiva.
 
Mä tein aamulla pc ovistestin ja tuli selvä plussa. Mä päätin tehdä viel uudestaan nyt illalla sen pc testin ja tein samalla myös rfsu ovistestin, joita aiemmin kierrossa käytin. Pc näytti taas plussaa ja rfsu selvää viivaa mut ei yhtä tummaa kuin testiviiva, eli ei plussaa. Rfsu ei aiemmin oo näyttänyt kuin tyhjää, nyt kuitenkin selvä tummahko viiva, eli ehkä ovikseen seki viittaa. Mitään muita oviksen oireita ei oo kun noi testit.

Mut jännä et kahden testin välillä selkeä ero. Ootteko muut huomannu et testien välillä eroja? Varmasti ovistestejä tuun käyttää seuraavissaki kierroissa joten hyvä tietää jos joku merkki ei oo oikein toimiva.
Rsfu ei oo koskaan mulla näyttänyt plussaa, vaikka muut on näyttänyt selvää plussaa. Oon niistä kuvatkin ottanut.. Taas ostin tänään rsfu:n testejä ja heti näytti aika tummaa, vaikka kp 13 vasta. Aika lähellä sitä mitä yleensä kp15, ku on ollut plussa. Mut katotaan huomenna mitä näyttää. Testaan varmaan ainakin 3 krt.
 
  • Tykkää
Reactions: Mahaotus
Mä tein aamulla pc ovistestin ja tuli selvä plussa. Mä päätin tehdä viel uudestaan nyt illalla sen pc testin ja tein samalla myös rfsu ovistestin, joita aiemmin kierrossa käytin. Pc näytti taas plussaa ja rfsu selvää viivaa mut ei yhtä tummaa kuin testiviiva, eli ei plussaa. Rfsu ei aiemmin oo näyttänyt kuin tyhjää, nyt kuitenkin selvä tummahko viiva, eli ehkä ovikseen seki viittaa. Mitään muita oviksen oireita ei oo kun noi testit.

Mut jännä et kahden testin välillä selkeä ero. Ootteko muut huomannu et testien välillä eroja? Varmasti ovistestejä tuun käyttää seuraavissaki kierroissa joten hyvä tietää jos joku merkki ei oo oikein toimiva.
Kyllä. PC antaa samasta näytteestä tummaa samalla kun RFSU nippa nappa haaluilee. Ero on iso.
 
  • Tykkää
Reactions: Helmiina1978
Multa poistettiin kierukka 08/19 ja ainakin eka kierto oli normaali 27pvä. Kaikkia kummallisia oloja kyllä oli koko kierto, mutta toivottavasti tämä kierto on oloiltaan normimpi. Ja tietysti toivottavasti tärppää
Toivotan sulle tsemppiä ja tärppionnea!:)
Itsellä myös oli kaikenmoisia tuntemuksia edellisissä kierroissa,testit kuitenkin negaa..Katsotaan kuinka käy tämän seuraavan kierron kanssa.
 
Mulle toimii pc... Rfsu mihkään tesyeihin en enään rahoja laita. Mikä Pettymys se rfsu erittäin herkkätesti kun ostin,, ku pc näytti selvän haamun mut kyl sai kierrellä ja tarkkaa tsiikailla et rfsu testis näky mitään, miesei nähny mitään rfsu testis. Eikä eka kerta ku petyn ton merkin tuotteeseen
 
Kp12 tänään. Ma kp9 ovistesti näytti ihan vaaleaa. Ti kp10 en tehnyt testiä kun en ehtinyt. Eilen kp11 näytti lähes plussaa mut ei ihan. Tänään oli taas vaaleampi selvästi kuin eilen. Yleensä ovis tullut kp13-15 tienoilla. Viime kierrossa kp14.

Eilen talleteltu. Sitä ennen ei koska kohtutulehduksen lääke loppui vasta ti enkä uskaltanut ennen sitä. Se kuitenkin onneksi parantunut tai ei enää oireita ainakaan.

Nyt vituttaa koko tikuttelu. Miten te tulkitsisitte tän? Mulla aina ovistikut päivä päivältä tummentuneet kunnes lopulta tulee tasavahvat viivat jotka pysyy 24-48 h ja sit taas vaalenee. Nyt siis ma viiva ihan vaalea, ke yhtäkkiä lähes plussa ja sit tänään taas ei lähelläkään plussaa eli vaalea. Onko ovis voinut tapahtua tiistaina kun en testannut eikä liioin talleteltu? Vai onko se voinut tapahtua eilisen illan (kun oli lähes plussa) ja tän illan (kun vaaleampi) välissä?

Vai voiko ovis olla vasta tulossa?

Jotenkin hirveä ärsyynnys juuri nyt päällä. Pregcheckin testeillä sain tikutettua oviksen helposti joka kierrossa. Nyt toista kiertoa käytössä onestep ja tuntuu ettei tuu mitään. Viime kierrossa onestepillä kans oli vaikea tulkita millon ovis oli. Pitänee huomenna hakea Pregcheckin testejä lisää ja unohtaa nuo onestepit.

Tuntuu ettei mitään mahdollisuutta tulla raskaaksi ikinä tai ainakaan taaskaan tässä kierrossa. En tajua mikä mättää. Tai tajuan mikä kaikki voi vaikuttaa mut just nyt vaan tällänen olo.

Yritän rauhoittua ja eiköhän huomenna taas auriko paista risukasaankin.

Onnea kaikille plussista joka tapauksessa :)
 
@kukapakuka Kaikilla ovistestit varmaan käyttäytyy vähän eri tavalla (n) Toisilla tummuu tasaisesti aina ovikseen asti ja sitten vaalenee, mutta joillain, esim mulla, pitkin kiertoa tulee eri vahvuisia viivoja ovistestiin eikä tummu välttämättä tasaisesti. Mulla saattaa tehdä juurikin noin että tummuu lähes plussaksi ja sitten onkin vaalea ja siitä muutama päivä niin tulee yhtäkkiä plussa. Ja käytössä raskauskeijun one step liuskat.
 
  • Tykkää
Reactions: kukapakuka

Yhteistyössä