Haaveilemme rakentamisesta, mutta parisuhteen puolesta pelottaa..

Olis ihanaa rakentaa Oma Talo, mutta ihan vakavasti ottaen pelkään että miten parisuhteemme sen kestäisi. Meillä ei todellakaan olis varaa käyttä paljoakaan ulkopuolista apua, joten mies olis raksalla tietty koko ajan. Minä kotona lasten kanssa, 1 ja 3.
Ottaako tuo rakennustouhu kovasti parisuhteen päälle? Olis kiva kuulla realistisia kokemuksia. Tuntuu kun on seurannut kavereiden rakentamisprojekteja, että siinä on aivan tajuton homma, ja suhteet rakoilee..

Onko se vaan legendaa että niitä eroja tulee rakentaessa?
 
Sanonta sanoo, et talo on avioeroa vaille valmis..Et ei varmaan ihan tuulesta temmattua ole. Varmasti on raskasta, mut siittäkin selviää kun niin päättää.

Omalla kohdallani voin sanoa, et ei, ikinä en alottas. Ei mun hermoillani. Eikä miehenkään. Toi autollaprojekti nyt menee kun siinä ei niin tarvita mun panostani vielä. Mut muuten, me ei sovita samalle työmaalle millään. Taivaan kiitos löydettiin vanha, ettei tarvi rakentaa.

Hattua nostan kaikille, jotka talon saa valmiiksi eikä hermot ole täysin menneet.
 
tintti
Me rakennetaan tuon avon kanssa tällä hetkellä omaa taloa. Tehdään niin paljon itse kuin on mahdollista.

Lapsia meillä ei vielä ole, mutta vauvakuume on kova. Nyt kun ollaan pari kk rakennettu, niin olen TODELLA tyytyväinen että ollaan maltettu vielä odottaa vauvakuumeen kourissa lapsen yrittämistä. Rakentaminen yhdessä on hauskaa, päivät menevät kuin siivillä tuolla rakennuksella. Jos olisi lapsia, niin eihän pienten lasten kanssa tuolla rakennuksella oikein voisi olla apuna.

Avo on ollut joitakin päiviä isänsä kanssa kahdestaan rakennuksella, jolloin minä olen huolehtinut ruokahuollosta vain. Vaikka kyse on ollut vain muutamista päivistä kun en itse ole päässyt siellä olemaan, niin jo nuo muutamat päivät ovat rasittaneet parisuhdetta jonkun verran. Minä kotona olen touhunnut koko päivän omia juttuja, ja kun avo tulee rakennukselta, niin olisi kiva jutella päivän touhuista, mutta mies on sitten niin väsynyt jo että menee suihkun kautta sänkyyn.
Voin hyvin kuvitella, että jos en itse pääsisi olemaan lähes joka päivä raksalla apuna, ja olemaan yhdessä miehen kanssa, niin varmasti alkaisi suhde rakoilla.

Me ollaan vielä alussa rakentamisessa, pohjat jotakuinkin tehty ja talopaketti tulee elokuun 5. päivä. Sitten alkaa sisähommien teko. :)

Onhan siinä tajuttoman iso homma, mutta jos tykkää puuhailla itsekin rakennuksella, niin se on kaikki pariskunnan yhteistä aikaa.
 
vieras
Rakennuttaminen avaimet käteen- periaatteella vielä menee, mutta se, että toinen on pois koko ajan ja pienet lapset... En ryhtyisi. Kokemusta on isosta remontista ja sekin veti aika kireäksi. Ja alkuaika tosiaan vielä menee, mutta mitä enemmän tulee (aina) niitä viivästyksiä, vastoinkäymisiä, niin sitä rankemmalta tuntuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rakennuttaminen avaimet käteen- periaatteella vielä menee, mutta se, että toinen on pois koko ajan ja pienet lapset... En ryhtyisi. Kokemusta on isosta remontista ja sekin veti aika kireäksi. Ja alkuaika tosiaan vielä menee, mutta mitä enemmän tulee (aina) niitä viivästyksiä, vastoinkäymisiä, niin sitä rankemmalta tuntuu.
ja jos vielä pienellä budjetilla rakennetaan, sekin kiristää parisuhdetta.
 
Meillä talo on viittä vaille valmis, muutetaan parin viikon sisällä :D . Avioeroa ei tullut, eikä varmaan tule kovin helpolla kun tästä ponnistuksesta selvittiin ehjin nahoin (ja liitoin). Itse asiassa oltiin niinkin hyvissä väleissä, että saatiin vauva alulle :heart: .

Vakavasti, kyllä se on rankkaa ollut, kun aloittaessa lapsi oli 9 kk ja nyt siis 1 v 9 kk. Mä oon ollut tämän vuoden melkein yksinhuoltaja vaikka mieli olis tehnyt olla raksalla. Mies on ollut ihan valmista kauraa, eli väsynyt, todella pitkään. Onhan koko projekti jäänyt hänen harteilleen. Meillä on ollut paketin tulosta saakka (marraskuu 07 -> ) kirvesmies mutta silti mies on ollut illat raksalla. Meillä esim sähkötyöt on mies ja hänen veljensä tehneet kokonaan kaksin, kun miehen veli on ammattilainen. Kaikki maatyöt, pohjat yms. on mies ja hänen isänsä & veli tehneet itse ja siinähän sitä puuhaa olikin, kun tontti on hankala rinneversio.

Nyt kun katsoo taaksepäin, niin pidempään olis kannattanut pohtia ja oikeesti miettiä tarkemmin rakennusajan jaksaminen. Meillä on tapeltu ja huudettu/puhdistettu ilmaa useaan otteeseen mutta avioeroon saakka ei olla päästy :) .
 
työmyyrä
Kyllähän kaikenlaiset isot projektit koettelevat parisuhdetta ja perhe-elämää. Me ollaan rakennettu kohta vuosi, aika on ollut aivan huippu ihanaa!!!

Mun hermot ja pää ei olisi kestäny sitä, että istuisin lasten kanssa kotona ja mies tekisi taloa. Kaiken lisäksi olen niin tarkka ulkonäkökysymyksistä (talon siis), että haluan tehdä itse miehen kanssa kaiken. Meillä on koko perhe ollut raksalla kaikki illat ja lauantait. Sunnuntait on pyhitetty levolle... Lapset ovat ottaneet raksan toiseksi kodikseen, viihtyvät siellä oikeastaan paremmin kuin tässä virallisessa kodissa.

Meidän perheen yhteishenki on vain parantunut tämän raksan myötä. Ilman tätä raksaa meillä ei olisi ollu mahdollisuutta viettää aikaa näin paljoa yhdessä :)

AInut huono puoli on se, että ystävyys- ja sukulaisuussuhteet kärsivät kun ei ole aikaa kyläillä... Onneksi meitä on ymmärretty... :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja työmyyrä:
Kyllähän kaikenlaiset isot projektit koettelevat parisuhdetta ja perhe-elämää. Me ollaan rakennettu kohta vuosi, aika on ollut aivan huippu ihanaa!!!

Mun hermot ja pää ei olisi kestäny sitä, että istuisin lasten kanssa kotona ja mies tekisi taloa. Kaiken lisäksi olen niin tarkka ulkonäkökysymyksistä (talon siis), että haluan tehdä itse miehen kanssa kaiken. Meillä on koko perhe ollut raksalla kaikki illat ja lauantait. Sunnuntait on pyhitetty levolle... Lapset ovat ottaneet raksan toiseksi kodikseen, viihtyvät siellä oikeastaan paremmin kuin tässä virallisessa kodissa.

Meidän perheen yhteishenki on vain parantunut tämän raksan myötä. Ilman tätä raksaa meillä ei olisi ollu mahdollisuutta viettää aikaa näin paljoa yhdessä :)

AInut huono puoli on se, että ystävyys- ja sukulaisuussuhteet kärsivät kun ei ole aikaa kyläillä... Onneksi meitä on ymmärretty... :)
kuulostaa kivalta kokemukselta. Näin pienten lasten kanssa ei vielä tuo onnistuis että hengaisivat alusta loppuun raksalla mukana, mutta ehkäpä sitten muutaman vuoden päästä ;)

 
työmyyrä
Alkuperäinen kirjoittaja Tequila Sunrise:
Alkuperäinen kirjoittaja työmyyrä:
Kyllähän kaikenlaiset isot projektit koettelevat parisuhdetta ja perhe-elämää. Me ollaan rakennettu kohta vuosi, aika on ollut aivan huippu ihanaa!!!

Mun hermot ja pää ei olisi kestäny sitä, että istuisin lasten kanssa kotona ja mies tekisi taloa. Kaiken lisäksi olen niin tarkka ulkonäkökysymyksistä (talon siis), että haluan tehdä itse miehen kanssa kaiken. Meillä on koko perhe ollut raksalla kaikki illat ja lauantait. Sunnuntait on pyhitetty levolle... Lapset ovat ottaneet raksan toiseksi kodikseen, viihtyvät siellä oikeastaan paremmin kuin tässä virallisessa kodissa.

Meidän perheen yhteishenki on vain parantunut tämän raksan myötä. Ilman tätä raksaa meillä ei olisi ollu mahdollisuutta viettää aikaa näin paljoa yhdessä :)

AInut huono puoli on se, että ystävyys- ja sukulaisuussuhteet kärsivät kun ei ole aikaa kyläillä... Onneksi meitä on ymmärretty... :)
kuulostaa kivalta kokemukselta. Näin pienten lasten kanssa ei vielä tuo onnistuis että hengaisivat alusta loppuun raksalla mukana, mutta ehkäpä sitten muutaman vuoden päästä ;)
Meillä raksan alkaessa nuorempi oli 1,5 vuotias. Vanhempi vajaat 3v. Nyt iät on 2,5 ja kohta 4. Tottakai lapsia täytyy siellä raksalla vahtia ja huolehtia, että siellä ei loju esim nauloja... Portaat yms pitää rakentaa niin ettei lapset sinne pääse jne...

 

Yhteistyössä