Haaveissa koira

OLen jo pitkään haaveliiut koirasta ja tänä kesänä ajattelimme hankkia pohjanpystykorvan. Ne ovat aivan ihanan luontoisia ja soveltuvat metsästykseenkin hyvin. Vaan sais nähdä miten käy. Ensin pitäisi tarkistaa lasten allergiatilanne, mutta silti olen jo aivan täpinöissä.

Mutta kysymys. Haluaisin koiran öisin sisälle ja muulloinkin, eli täysin ulkokoiraa siitä ei ole tulossa. Mutta kumpi olisi parempi vaihtoehto pihalle, häkki vai naru? Naruhan ei tarvi olla mikään lyhkänen pätkä. Meillä oli lapsena Suomen ajokoira jonka naru oli kiinni ylös viritetyssä vaijerissa liukuvassa putkessa, jotenka hänen liikkuma-alueensa oli moninkertainen häkkiin nähden.
 
Pohjanpystykorva on aika pieni rotu, joten jos meinaa häkittää, niin täytyy olla pienisilmäinen verkko. :) Miehen veljen perheessä nimittäin on sellainen yksilö ja se karkaili häkin silmistä.
Meillä itsellä oli edellinen koira juoksunarussa ja koiralla oli myös koppi tarvittaessa. Jos päädytte juoksuvaijeriin, niin laittakaa muovipinnoitettu, kun sellainen tavallinen metallinen vaijeri pitää koiran korvaan ilkeää ääntä.
 
Häkki. Ja nimenomaan iso häkki.

Eläinsuojelulaki antaa määräykset ja asetukset noihin koiranpitopaikkoihin. Alle vuoden ikäinen koira ei saa edes olla kytkettynä juoksunaruun kuin vain tilapäisesti. Eli ei joka päivä useampaa tuntia.
Juoksunaruun sidotulla koiralla tulee olla liikkumatilaa vähintään 40 neliötä, eli esim. 10 metrinen lanka, johon lyödään koira kiinni sellaisella narulla, joka mahdollistaa sen liikkumisen narusta kaksi petriä molempiin sivuihin. Ja siihen narunvarteen koira tarvitsee tietenkin sitten kopin.

Ulkotarha saa lain mukaan olla pienempi, kuin mitä tuo juoksunarun määrittelemä alua on, mutta mä olen sitä mieltä että mitä suurempi, sitä parempi.

Omilleni hankkisin ensisijasesti häkin (jolloin ei ole MITÄÄN riskiä sen narun suhteen ja häkkiin saa laittaa myös alle vuoden ikäisen) ja jos olisi mahdollisuus, niin MYÖS sen juoksunarun.

muoks: ne määritykset, skrollaa 2/3 sivua, niin pääset siihen kohdalle.

Terve ja hyvinvoiva lemmikki: osa 1 Koirat ja kissat
 
Juu, meilläkin oli pitkä se juoksunaru ja vielä sellaisella viritelmällä, ettei koira päässyt kietomaan itseään mihinkään kiinni. Koppi oli kaksiosainen, sisempi lattia oli laudoitettu ja ns. eteinen oli maapohjalla. Koira kaivoi itselleen siihen maapohjaan kuopan, jossa loikoili,
 
Häkkiä monet kyllä suosittelevat, mutta mulla on itsellä jotenkin sellainen olo, että vaikka häkki olisi iso, niin koira olisi vähän niinkuin vankilassa. Juoksulangan kanssa saisi paljon isomman liikkumatilan.
No, tätähän on vielä aikaa miettiä vaikka kuinka. Tonttiahan tässä on, että vois laittaa vaikka molemmat.
 

Yhteistyössä