(Hää-)huntu äiti-ihmisellä?

  • Viestiketjun aloittaja Äitimorsian
  • Ensimmäinen viesti
jos päädyt laittamaan pitkän hunnun, siis niin pitkän et osuu maahan -> meil oli kirkossa sellanen materiaali siinä käytävämatossa et huntu tarttu siihen kiinni. Onneks tiettiin tämä etukäteen ja mul kummilaps morsiusneitona ja kanto sitä huntua.
Joo o oli ehkä aika vanhan aikasta -07 et oli pitkä huntu, mut se passas mulle, niin ja meil ei ollu sillon lapsia
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Sukkapari:
jos päädyt laittamaan pitkän hunnun, siis niin pitkän et osuu maahan -> meil oli kirkossa sellanen materiaali siinä käytävämatossa et huntu tarttu siihen kiinni. Onneks tiettiin tämä etukäteen ja mul kummilaps morsiusneitona ja kanto sitä huntua.
Joo o oli ehkä aika vanhan aikasta -07 et oli pitkä huntu, mut se passas mulle, niin ja meil ei ollu sillon lapsia
Okei :) Ei mul varmaan ihan maahan asti olis kun kuitenkin on kruununkannattelijat kävelemässä perässä =) Mutta pitkä yksinkertainen olis eniten mielessä. Tosin voi olla että luovun tuosta ajatuksesta kun kuitenkin haluan olkapäät peitetyksi niin on ehkä liikaa jos on huivi olkapäillä (sidottuna taakse) ja huntu vielä päässä.. Kunhan leikittelen tässä ajatuksella ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sukkapari:
jos päädyt laittamaan pitkän hunnun, siis niin pitkän et osuu maahan -> meil oli kirkossa sellanen materiaali siinä käytävämatossa et huntu tarttu siihen kiinni. Onneks tiettiin tämä etukäteen ja mul kummilaps morsiusneitona ja kanto sitä huntua.
Joo o oli ehkä aika vanhan aikasta -07 et oli pitkä huntu, mut se passas mulle, niin ja meil ei ollu sillon lapsia
Okei :) Ei mul varmaan ihan maahan asti olis kun kuitenkin on kruununkannattelijat kävelemässä perässä =) Mutta pitkä yksinkertainen olis eniten mielessä. Tosin voi olla että luovun tuosta ajatuksesta kun kuitenkin haluan olkapäät peitetyksi niin on ehkä liikaa jos on huivi olkapäillä (sidottuna taakse) ja huntu vielä päässä.. Kunhan leikittelen tässä ajatuksella ;)
joo o voi tosiaan olla liikaa jos on huivi lisäks. Mä ite mietin pitkään ku oli tiara ja sit huntu et onko toinen liikaa, mut tuli kuitenki sit kumpanenki ku halusin pitkiin hiuksiin yksinkertaisen kampauksen ni tiara toi niihin vähän sit väriä. :D
 
Ap:llä on siis ortodoksiset häät, koska on kruununkannattajat? Jos saa kysellä, niin oletteko molemmat ortodokseja? Ja jos olette, niin eikö ole tullut miltään taholta mitään vinkkejä, että pitäisi mennä ennen lapsia naimisiin?

En tunne kovin hyvin ortodoksien kuvioita, mutta olen viime aikoina ihan mielenkiinnosta yrittänyt tutustua, ja sain sellaisen käsityksen, että pitkiä seurusteluja tai avoliitoja ei pidetä kovin hyvänä.

 
x
Jos itse haluat niin laita. Tosin, mun mielestä huntu on ihan, aivan, aikansa elänyt homma. Nätimpi olisi vaan nätti kampaus, pari elävää kukkaa hiuksissa ja jos sopii kampaukseen, tyyliin niin silkkinauhoja, jotka voisi asetella. Mä laittaisin niin, että olisi iso (kiinalaistyylinen) kampaus, siitä lähtisi silkkinauhoja, selkään, olkapäille, ohimoille. Mutta tohon pitäisi olla musta tukka, itämaisen tyyppiset ja -väriset vaatteet. Muuten se näyttäisi tyhmältä.
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Ap:llä on siis ortodoksiset häät, koska on kruununkannattajat? Jos saa kysellä, niin oletteko molemmat ortodokseja? Ja jos olette, niin eikö ole tullut miltään taholta mitään vinkkejä, että pitäisi mennä ennen lapsia naimisiin?

En tunne kovin hyvin ortodoksien kuvioita, mutta olen viime aikoina ihan mielenkiinnosta yrittänyt tutustua, ja sain sellaisen käsityksen, että pitkiä seurusteluja tai avoliitoja ei pidetä kovin hyvänä.
Joo ortodoksihäät on kyseessä. Ei olla molemmat ortodokseja. Mä olen kyllä tosi yllättyny ettei kirkon puolesta ole ollut "painostusta" avioliittoon. Vähä jännitti sopia ensimmäisen lapsen kastetta sillo aikoinaan :D Ja itse asiassa olin vielä enemmän yllättyny kun alettiin tosta vihkimisestä puhumaan (kun tavattiin papin kanssa ekaa kertaa) ja sanoin ettei olla käyty sitä kihlausta "suorittamassa" liturgian yhteydessä etukäteen. Pappi sanoikin että no harvemmin sitä enää niin tehdään, että kun kihlauksiakin purkautuu tänä päivänä niin paljon niin nykyään kihlaus tapahtuu siinä vihkimisen yhteydessä :D Joten ilmeisesti meidän kirkkokin on vähän tullut nykyaikaisemmaksi vaikka joissain asioissa on aika vanhoillinen.
 
kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Ap:llä on siis ortodoksiset häät, koska on kruununkannattajat? Jos saa kysellä, niin oletteko molemmat ortodokseja? Ja jos olette, niin eikö ole tullut miltään taholta mitään vinkkejä, että pitäisi mennä ennen lapsia naimisiin?

En tunne kovin hyvin ortodoksien kuvioita, mutta olen viime aikoina ihan mielenkiinnosta yrittänyt tutustua, ja sain sellaisen käsityksen, että pitkiä seurusteluja tai avoliitoja ei pidetä kovin hyvänä.
Joo ortodoksihäät on kyseessä. Ei olla molemmat ortodokseja. Mä olen kyllä tosi yllättyny ettei kirkon puolesta ole ollut "painostusta" avioliittoon. Vähä jännitti sopia ensimmäisen lapsen kastetta sillo aikoinaan :D Ja itse asiassa olin vielä enemmän yllättyny kun alettiin tosta vihkimisestä puhumaan (kun tavattiin papin kanssa ekaa kertaa) ja sanoin ettei olla käyty sitä kihlausta "suorittamassa" liturgian yhteydessä etukäteen. Pappi sanoikin että no harvemmin sitä enää niin tehdään, että kun kihlauksiakin purkautuu tänä päivänä niin paljon niin nykyään kihlaus tapahtuu siinä vihkimisen yhteydessä :D Joten ilmeisesti meidän kirkkokin on vähän tullut nykyaikaisemmaksi vaikka joissain asioissa on aika vanhoillinen.
Tässä nuo hääohjelmat on ihania, ku näkee muitaki ku perus luterilaisia häitä! Itelläku lähipiiri kuuluu ev.lut.kirkkoon ni todella terveellistä yleissivistyksen kannalta päästä katsomaan muunkilaisia häitä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
[
Joo ortodoksihäät on kyseessä. Ei olla molemmat ortodokseja. Mä olen kyllä tosi yllättyny ettei kirkon puolesta ole ollut "painostusta" avioliittoon. Vähä jännitti sopia ensimmäisen lapsen kastetta sillo aikoinaan :D Ja itse asiassa olin vielä enemmän yllättyny kun alettiin tosta vihkimisestä puhumaan (kun tavattiin papin kanssa ekaa kertaa) ja sanoin ettei olla käyty sitä kihlausta "suorittamassa" liturgian yhteydessä etukäteen. Pappi sanoikin että no harvemmin sitä enää niin tehdään, että kun kihlauksiakin purkautuu tänä päivänä niin paljon niin nykyään kihlaus tapahtuu siinä vihkimisen yhteydessä :D Joten ilmeisesti meidän kirkkokin on vähän tullut nykyaikaisemmaksi vaikka joissain asioissa on aika vanhoillinen.
Kiva kuulla. =)

Ja vielä hunnusta: eikös ortodoksikirkossa pään peittäminen ole naisihmisille erittäin suotavaa, joten siinä mielessä luulisi hunnun olevan ihan hyvä valinta. Vaikka nykyään jumalanpalveluksissa kyllä harvemmin huivipäisiä näkee. Hihittelin itsekseni kun minä "vääräuskoinen" kävin kesällä huivi päässä Uspenskissa, ja minun lisäksi vain kahdella naisella oli huivit, muut olivat paljain päin.

Kauanko ortodoksinen vihkiminen suunnilleen kestää? Kun ihan tavalliset jumalanpalvelukset ainakin ovat kovin pitkiä. Yli kaksituntisia ainakin ne, joissa olen käynyt.
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
[
Joo ortodoksihäät on kyseessä. Ei olla molemmat ortodokseja. Mä olen kyllä tosi yllättyny ettei kirkon puolesta ole ollut "painostusta" avioliittoon. Vähä jännitti sopia ensimmäisen lapsen kastetta sillo aikoinaan :D Ja itse asiassa olin vielä enemmän yllättyny kun alettiin tosta vihkimisestä puhumaan (kun tavattiin papin kanssa ekaa kertaa) ja sanoin ettei olla käyty sitä kihlausta "suorittamassa" liturgian yhteydessä etukäteen. Pappi sanoikin että no harvemmin sitä enää niin tehdään, että kun kihlauksiakin purkautuu tänä päivänä niin paljon niin nykyään kihlaus tapahtuu siinä vihkimisen yhteydessä :D Joten ilmeisesti meidän kirkkokin on vähän tullut nykyaikaisemmaksi vaikka joissain asioissa on aika vanhoillinen.
Kiva kuulla. =)

Ja vielä hunnusta: eikös ortodoksikirkossa pään peittäminen ole naisihmisille erittäin suotavaa, joten siinä mielessä luulisi hunnun olevan ihan hyvä valinta. Vaikka nykyään jumalanpalveluksissa kyllä harvemmin huivipäisiä näkee. Hihittelin itsekseni kun minä "vääräuskoinen" kävin kesällä huivi päässä Uspenskissa, ja minun lisäksi vain kahdella naisella oli huivit, muut olivat paljain päin.

Kauanko ortodoksinen vihkiminen suunnilleen kestää? Kun ihan tavalliset jumalanpalvelukset ainakin ovat kovin pitkiä. Yli kaksituntisia ainakin ne, joissa olen käynyt.
Itse asiassa mulla ei ole tullut koskaan vastaan tuo päänpeittäminen ort. kirkossa. En oo koskaan huomannu että kukaan olis peittänyt päänsä :D

Vihkiminen tulee kestämään max. 45 minuuttia... Kaikki on ollu tosi yllättyneitä että vihkiminen on noinki lyhyt, kaikki on ajatellu vaan niitä 2 tunnin liturgioita :D
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja c:
Mitä sä niistä välität, sunhan juhlat ne on eikä niiden. Teet niinku tykkäät
Juuri näin. Jos haluat hunnun, niin laita huntu.
Noinhan sen pitäis mennä.. Mutta osoittaahan tääki ketju että vieläkin huntu mielletään lapsettomille... Vaikka tuskin monikaan on neitsyt vihille mentäessä :D
 
riina
Siis mä en edes tienny, että huntu symboloi viattomuutta :eek: :ashamed: :LOL: Valkoisen puvun nyt tajusin mutta sekin on vaa joku viime vuosisadan muotivillitys, sitä ennen mentiin kyllä monessa erivärisessa nutussa naimisiin.

Mä sanoisin, että jos nätin hunnun löydät niin pistä päälles. Ite tykkään sellasista jotka tulee kampauksen alta, ei sellasia isoja ja peittäviä...
 
hunnutettu
Valkoinen puku on tullut rikkaiden tekeleenä, ei merkkaa neitsyyttä. Huntu taas on naineen naisen merkki. Neidot eli naimattomat tytöt kulki letit päässä ja ehkä nauha tukassa, mutta naidut naiset tukka nutturalla ja HUNTU päässä. Eli letit oli merkki miehille, että tuo nainen ei ollu varattu.

Suomalaisugrilaisilla kansoilla on usein ollut tapana, että vain naimattomat, neitoikäiset naiset pitivät päätään paljaana ja hiuksiaan näkyvillä - häätapoihin on usein kuulunut esim. neidonpalmikon symbolinen avaaminen ja hiusten peittäminen hunnulla yhtenä häiden rituaalina. Niinpä voidaan ainakin jossain määrin esittää oletus, jonka mukaan myöhäisrautakaudellakin naimattomat naiset pitivät päätään paljaana ja vaimot pitivät päähinettä.

Laita kaikessa rauhassa huntu, jos haluut. Ei huntu ole neitsyen merkki (kirkon keksintö). Oikeesti se siis tarkottaa sitä, että sinä liityt vaimojen joukkoon! Ei väliä, kuinka monta lasta. Kirkko on valitettavasti pilannut monta asiaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ekavekara3:
hymm muistan kuulleeni että joskus kauan sitten hääpuku olisi naisella ollut musta?! entiedä pitääkö paikkansa vai ei?
Niitä on ollut kukallisiakin =) Mustia, valkoisia... mikä on milloinkin ollut käytännöllistä ja mikä on ollut muodissa.

Itse en silti laittaisi huntua, enkä laittanut. Mua olisi nolottanut astella alttarille huntu päässä kun oma lapsi istuu etupenkissä. Valkoinen puku oli silti B)
 
"Salla"
Kyseessä ovat sinun ja miehesi häät, joten jos haluat laittaa hunnun niin laita! Jos joku vieraistanne tai tähän viestiketjuun vastanneista ei siitä tykkää niin se on heidän ongelmansa, ei sinun. Onnellista hääpäivää kaikille morsiamille, oli lapsia tai ei ja huntu tai ei :)
 

Yhteistyössä