Häälahjaksi rahaa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sama ongelma, olen vielä kaasona joten sekin vaikeuttaa (omasta mielestäni) oikean summan valintaa.
Kun mä olin kaasona, en antanut rahalahjaa vaikka hääpari sellaista toivoikin. Sanoivat, että mun panokseni häiden ja polttareiden järjestämisessä ja hääjuhlan juontamisessa yms oli tarpeeksi =). Vein sitten ihan pikkuisen lahjan heille.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
mun täti on menossa nyt elokuussa naimisiin ja on mulle kuin sisko. Rahaa pyytävät häämatkaan, kun kumpikaan ei oo koskaan ollu missään ja yhdessä jo melkein 13v.

rahaa laitan 100-150e

aika paljon, mulla ei tuohon olisi varaa. Mun tuloilla lähisuvulle max. on 50/perhe
 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
mun täti on menossa nyt elokuussa naimisiin ja on mulle kuin sisko. Rahaa pyytävät häämatkaan, kun kumpikaan ei oo koskaan ollu missään ja yhdessä jo melkein 13v.

rahaa laitan 100-150e

aika paljon, mulla ei tuohon olisi varaa. Mun tuloilla lähisuvulle max. on 50/perhe
no me ollaan molemmat töissä niin kyllähän toi tilistä jonkun verran lohkasee mut sit kiristän:D
 
vieras
Laita vaikka 30? tai 40?. Oletteko muuten ajatelleet että markka aikana 100mk olisi ollut jo kohtuullinen lahja sellaiselle jonka kanssa ei ole niinkään tekemisissä. Ja nyt tuo 20? on kaikkien mielestä aivan liian vähän. Tuskin itse olisin 300mk antanut kenellekkään häälahjaksi (ainakaan jos itse on pienituloinen).
 
vieras
No jos ei itsellä ole suuret tulo niin 20? ja kaunis kortti. Meneehän niihin häihin muutenkin rahaa jos pitää ostaa uusia juhlavaatteita yms. Ja itse olen sitä mieltä että se muistaminen on tärkeintä, ei se kuka muistaa suurimmalla summalla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Laita vaikka 30? tai 40?. Oletteko muuten ajatelleet että markka aikana 100mk olisi ollut jo kohtuullinen lahja sellaiselle jonka kanssa ei ole niinkään tekemisissä. Ja nyt tuo 20? on kaikkien mielestä aivan liian vähän. Tuskin itse olisin 300mk antanut kenellekkään häälahjaksi (ainakaan jos itse on pienituloinen).
Totta mutta markka ajasta on jo aikaa silloin satasella saikin jotain, 20e ei saa yhtään mitään
 
niinpä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Laita vaikka 30? tai 40?. Oletteko muuten ajatelleet että markka aikana 100mk olisi ollut jo kohtuullinen lahja sellaiselle jonka kanssa ei ole niinkään tekemisissä. Ja nyt tuo 20? on kaikkien mielestä aivan liian vähän. Tuskin itse olisin 300mk antanut kenellekkään häälahjaksi (ainakaan jos itse on pienituloinen).
Totta mutta markka ajasta on jo aikaa silloin satasella saikin jotain, 20e ei saa yhtään mitään
Aivan samaa mieltä. Mun mielestä 100 mk sai yhtä paljon kuin 30 - 40 eurolla nykypäivänä, joten noin et voi suoraan verrata markkoja ja euroja keskenään.
 
vierailija
Kahdelta 50? on sopiva. Jos ei ole varaa tuohon, niin sitten tietty vähemmän. Meilläpäin periaatteena on, että sen verran lahjaan, kuin mitä ruoka häissä tulee maksamaan. Eli omat syömiset kustannetaan. Eikä tämä siis tarkoita, että konkreettisesti kustannetaan omia syömisiä, vaan tuo on hyvä ohjeellinen summa lahjan suuruudesta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Laita vaikka 30? tai 40?. Oletteko muuten ajatelleet että markka aikana 100mk olisi ollut jo kohtuullinen lahja sellaiselle jonka kanssa ei ole niinkään tekemisissä. Ja nyt tuo 20? on kaikkien mielestä aivan liian vähän. Tuskin itse olisin 300mk antanut kenellekkään häälahjaksi (ainakaan jos itse on pienituloinen).
Totta mutta markka ajasta on jo aikaa silloin satasella saikin jotain, 20e ei saa yhtään mitään
Aivan samaa mieltä. Mun mielestä 100 mk sai yhtä paljon kuin 30 - 40 eurolla nykypäivänä, joten noin et voi suoraan verrata markkoja ja euroja keskenään.
En nyt tarkoittanutkaan että se olisi suoraan verrannollinen summa. Onhan kaikki tässä ajassa kallistunut, mutta en ymmärrä miksi on hävetäävää antaa esim. tuo 30-40?. Kun yleisenä ajatuksena tuntuu olevan että 50-150? on sopiva summa häälahjaksi. Omasta mielestä se on liikaa vähätuloisen antaa lahjaksi.
Enkä haluisi ajatella että häät järjestetään rahastusmielessä. Meneehän häihin paljon rahaa, mutta ei minun mielestä vieraiden pidä häitä maksaa. Raha lahjan ymmärrän jos on pari jolla on jo kaikkea ja haluavat vaikka häämatkalle. Mutta kyllä hääparinkin pitää ymmärtää että kaikilla ei ole suuria summia rahaa antaa.
 

Yhteistyössä