Häiritseekö nimeltä kutsuminen lääkärin vastaanotolle?

Saraldo
Nimellä kutsuminen ei haittaa. Viimeksi minut ja poikani kutsuttiin sanomalla (ja sormelle osoittamalla) "sinä ja sun poika" :) Meillä on vaikea sukunimi, mutta tuo tapa oli paljon tökerömpi kuin sukunimen väärin lausuminen.
No oli kyllä aika tökeröä :( Kun mulle tulee ajanvaraukseen potilas, jonka sukunimen lausuminen tuottaa vaikeuksia, yritän katseella etsiä sen potilaan. Hui Hai Hoi on aika suurella todennäköisyydellä aasialaissyntyinen ja sen näköistä sitten etsiskelen. Lähi-idän sukunimet ovat välillä ihan mahdottomia, mutta heitäkin etsin katseella ja sitten aloitan sukunimen silleen varovasti ja silmilläni kysyen, että "eikös vaan että sä olet just tämä tyyppi" :)
 
kfkfkf
Häiritsee silloin, jos kutsutaan kokonimellä. Pelkkä sukunimellä kutsuminen ei haittaa.

Kaikkein mukavinta on, jos on vähän potilaita ja kutsutaan pelkästään etunimellä :)
 
N.N.
Minun mielestäni te, joilla on suht' yleinen sukunimi, olette tavallaan jäävejä vastaamaan tähän asiaan. Oma nimeni on lähestulkoon uniikki tässä maassa ja olen lisäksi ollut jonkun verran esillä julkisuudessa ja tulen olemaan vastakin. Minulla on myös harvinainen sairaus, jonka vuoksi joudun ramppaamaan lääkärissä vähän väliä. Vaikka kuinka yritän olla huomaamaton lehden tai kirjan takana, ja istua käytävällä kulman takana, se vesittyy, kun tietyn alan erikoislääkäri huutaa nimeni kuuluvasti. Nekin, jotka eivät näe minua, pystyvät etsimään oikean sukupuolen omaavat muutamat henkilöt pelkän sukunimen perusteella helposti netistä ja yhdistämään ne pelkän asuinpaikan (terv.keskus) perusteella oikeaan henkilöön.

Minusta jokaisella on oltava oikeus yksityisyyteen varsinkin sairauden koittaessa, kun tilanne on muutenkin raskas.
 
drt
Minun mielestäni te, joilla on suht' yleinen sukunimi, olette tavallaan jäävejä vastaamaan tähän asiaan. Oma nimeni on lähestulkoon uniikki tässä maassa ja olen lisäksi ollut jonkun verran esillä julkisuudessa ja tulen olemaan vastakin. Minulla on myös harvinainen sairaus, jonka vuoksi joudun ramppaamaan lääkärissä vähän väliä. Vaikka kuinka yritän olla huomaamaton lehden tai kirjan takana, ja istua käytävällä kulman takana, se vesittyy, kun tietyn alan erikoislääkäri huutaa nimeni kuuluvasti. Nekin, jotka eivät näe minua, pystyvät etsimään oikean sukupuolen omaavat muutamat henkilöt pelkän sukunimen perusteella helposti netistä ja yhdistämään ne pelkän asuinpaikan (terv.keskus) perusteella oikeaan henkilöön.

Minusta jokaisella on oltava oikeus yksityisyyteen varsinkin sairauden koittaessa, kun tilanne on muutenkin raskas.
Luuletkohan vähän liikoja itsestäsi nyt, että ihan netistä aletaan etsiä, huhhuh.

Et kuitenkaan mainitse että miten tämä sinun arvoisa saapumisesi pitäisi sitten hoitaa? Olethan varmasti muistanut laittaa aurinkolasit päähän siellä lehden takana, sillai julkkikset on tosi huomaamattomia ja kukaan ei kiinnitä huomiota.

Toki toivotan voimia sairauteen, ikäväähän se on. Vaan ihan oikeasti, onko veronmaksajat valmiita maksamaan tästäkin asiasta taas tuhansia ja tuhansia, että saadaan kehitettyä vaihtoehtoinen _potilasturvallinen_ tapa saada odotusaulasta oikea potilas oikeaan paikkaan.
 
Meillä on hammaslääkärissä jo käytössä se numerolla kutsuminen, ja ihan samalla tavalla se toimisi muuallakin: laitat kela-kortin ilmoitusautomaattiin, joka tulostaa sinulle numeron ja kun numero ja huone ilmestyy taululle, kävelet k.o. huoneeseen. Kyllä siellä hammaslääkäri tietää minkä niminen ja sotuinen potilas ovasta sisään astuu, ei se mikään satunnainen jonotusnumero ole.
Mutta ei, ei haittaa vaikka kutsutaan nimellä.
 
"möks"
Meillä tk:ssa osin vuoronumerot jo nyt käytössä, eikä siitä nähdäkseni nyt ole kovin suurta lisävaivaa. Helppohan se on tosiaan sanoa, jos on nimi jota kukaan ei tunnista, ettei ole mitään väliä. Paljon on esim. toimittajia ym jotka tunnetaan jonkin verran nimestä, muttei naamasta.
 
oys
OYS:ssa "ilmottaudutaan" automaatille, se sitten kertoo kerroksen ja aulan minne mennä. Siellä sitten uus automaatti joka vahvistaa saapumisen oikeaan paikkaan ja numeron millä pääset läkärille. Sitten kun on vuoro lääkärille niin numero ja huoneen numero läsähtää odotustilan taululle...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ja seuraavaksi peräpukamat!;28687189:
Itse olen anestesiasairaanhoitaja, ja haen potilaita leikkaukseen odotustiloista. Jos leikkaukseen tulevat pitäisi kutsua jollain vuoronumerosysteemillä, niin siinäpä vaarantuisi potilastuvallisuuskin sitten oikein huolella. Milläs siinä varmistaisi, että potilas on oikea? Kysymällä että mitähän herra numero 47 toivoo itseltään leikattavan? Ja jos vastaus on sama, mikä mulla on mielessä niin sitten vaan kohti salia, niinkö?

Aivan naurettavaksi menee tämä "yksityisyydensuoja", ei voi muuta sanoa.
täähän on helppo hoitaa ilman nimiä! "ja sitten peräpukamarouva" "herra joka oli tulossa vasektomiaan"
 
"vieras"
Kyllä mua häiritsee. Mulla on todella harvinainen sukunimi, joka jossain vaiheessa esiintyi mediassa myös melko negatiivisessa valossa (kiitos yhden nimen edustajan) ja huomaan kyllä katseet kun lääkäri sen kovaa ovelta kajauttaa. Oikeen käännytään tuijottamaan. Pahinta on koko nimen huutaminen! Samantien sitten sos.turva.tunnus perään...

Pidän vuoronumerosysteemiä paljon parempana.
 
Huomattavasti enemmän mua häiritsee kulkea ovista, joissa lukee "Näytteenotto-wc", "EKG", "Psykiatri Kurppa" jne. Koska siinähän se yksityisyys oikeasti vaarantuu kun toiset voivat päätellä että tollapa näkyy olevan nuppivikaa, tai että olipa se kauan tuolla näytteenottoveskissä, ettei vaan olis paskanäytettä vääntämässä.

On minullakin harvinainen sukunimi, ja sen sekä paikkakunnan perusteella saa mun henkilöllisyyden ja osoitteen selville varmaan noin 30 sekunnissa. Mutta kyllähän sitä tulee itsensä esiteltyä ihan koko nimellä niin monille, etten osaa pelätä että just siellä lääkärin odotushuoneessa väijyisi se hullu ja nimenomaan minua.
 
"Vieras"
Ei häiritse nimellä kutsuminen. Täällä on aina pelkällä sukunimellä kutsuttu sisään, koskaan ei ole etunimeä sanottu, ei minun eikä lasten, ja lääkärissä ravattu paljon.

Kerran satuttiin serkun kanssa yhtäaikaa tk:een ja oltiin menossa vielä saman lääkärin luo, silloin vähän hämmennyttiin molemmat kun pyys sukunimellä ja molemmat pompattiin ylös. Piti varmistaa että kumpaakos nyt kutsutaan, molemmilla kun sama sukunimi.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Ja seuraavaksi peräpukamat!;28687189:
Itse olen anestesiasairaanhoitaja, ja haen potilaita leikkaukseen odotustiloista. Jos leikkaukseen tulevat pitäisi kutsua jollain vuoronumerosysteemillä, niin siinäpä vaarantuisi potilastuvallisuuskin sitten oikein huolella. Milläs siinä varmistaisi, että potilas on oikea? Kysymällä että mitähän herra numero 47 toivoo itseltään leikattavan? Ja jos vastaus on sama, mikä mulla on mielessä niin sitten vaan kohti salia, niinkö?

Aivan naurettavaksi menee tämä "yksityisyydensuoja", ei voi muuta sanoa.
Mä en näe tässä mitään ongelmaa. Esim Mehiläisen labrassa on vuoronumerot ja siellä sitten hoitaja ennen näytteenottoa kysyy hetun. Voi toki antaa kela-korttinsa, mutta sekin voi olla vaikka varastettu :D Vaikea kuitenkin kuvitella, että kukaan haluaisi mennä labraan tai leikkaukseen toiseksi henkilöksi tekeytyneenä. No labraan ehkä, jos olisi kyse jostain huumetestistä, mutta tuskin leikkaukseen.
 
"sommarcat"
Minun mielestäni te, joilla on suht' yleinen sukunimi, olette tavallaan jäävejä vastaamaan tähän asiaan. Oma nimeni on lähestulkoon uniikki tässä maassa ja olen lisäksi ollut jonkun verran esillä julkisuudessa ja tulen olemaan vastakin. Minulla on myös harvinainen sairaus, jonka vuoksi joudun ramppaamaan lääkärissä vähän väliä. Vaikka kuinka yritän olla huomaamaton lehden tai kirjan takana, ja istua käytävällä kulman takana, se vesittyy, kun tietyn alan erikoislääkäri huutaa nimeni kuuluvasti. Nekin, jotka eivät näe minua, pystyvät etsimään oikean sukupuolen omaavat muutamat henkilöt pelkän sukunimen perusteella helposti netistä ja yhdistämään ne pelkän asuinpaikan (terv.keskus) perusteella oikeaan henkilöön.

Minusta jokaisella on oltava oikeus yksityisyyteen varsinkin sairauden koittaessa, kun tilanne on muutenkin raskas.
Miten haluaisit, että toimittaisiin?
 
"mie vaan"
Meillä on hammaslääkärissä tuo aiemmin mainittu kelakortti-vuoronumero-kone, toimii hyvin, jos sitä osaa käyttää. Esim. näkövammainen (ei tarvitse olla sokea, riittää ettei näe vuoronumerotaululla olevia numeroita) ei voi sitä käyttää, lisäksi tuntuu olevan tosi vaikea monille vanhemmille ihmisille.
 
sivusta
Tämä. Tutut huomaavat muutenkin ja tuntemattomia ei kiinnosta, joten missä ongelma? Virkamiesten päässä. Tuntevatkohan he itsensä kovinkin tarpeellisiksi tällaisten joutavuuksien kanssa puuhastellessaan.
Aluehallintovirastojen tehtäviin kuuluu myös se, että siellä ratkaistaan kansalaisten sinne tekemiä kanteluja. Toisin sanoen joku ihan sinunkaltaisesi rivikansalainen lienee sinne asiasta valittanut, ei mainittujen asioiden parissa "puuhastella" huvin vuoksi. Ihmisten oikeusturvan toteutumisen valvominen ei ole minusta joutavaa, joistakin henkilöistä se toki saattaa sitä olla.

Toisekseen yksityiselämän (yksityisyyden) suoja on PL:n mukainen perusoikeus. Se on mainittu myös esimerkiksi Euroopan ihmisoikeussopimuksessa, joka sitoo myös Suomea. Eduskunta on se taho, joka säätää lait (kuten esimerkiksi potilaslain), virkamiesten on niitä sitten työssään noudatettava. Joo, joskus näistä jutuista on maalaisjärki kaukana, mutta se ei useinkaan (en siis sano, ettei ikinä) ole virkamiesten vika, vaan lainsäädännön lukuisine porsaanreikineen ja tulkinnanvaraisuuksineen. Huomioon on otettava myös oikeuskäyntäntö, eli esimerkiksi asiaan liittyvät KHO:n ratkaisut sekä mahdollisesti myös Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisut ja/tai Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisut. Yksinkertaisia nämä yksityisyydensuoja-asiat eivät todellakaan ole. Toisinaan kyllä sen kuuluisan maalaisjärjen vastaisia.
 

Yhteistyössä