Häpeän kertoa rahankäytöstäni köyhille vanhemmilleni

  • Viestiketjun aloittaja Keskituloinen
  • Ensimmäinen viesti
vierass
Älä turhaan häpeä. Ja tuo ehdotettu vanhempien lahjominen - ei se usein toimi. Moni ainakin vanhemman sukupolven edustaja saattaa ottaa loukkauksena, jos lapset alkavat kantaa rahaa ja kalliita lahjoja.
 
juuh
Ikävää että sukupolvien välillä on tällaisia kuiluja, toisaalta ihan itse ne vanhemmathan niitä asettavat kun heille ei voi olla oma itsensä niin että he hyväksyvät sinut kuten olet, käytät enemmän rahaa. (sitä en osaa sanoa kuka teistä on varakkaampi, kyllä duunarit ovat pärjänneet hyviin suurissa ikäluokissa ja monella sitä rahaa löytyy vaikka käytetä ei)
 
"miisku"
Itse olen "se köyhä vanhempi", jonka lapset puolisoineen tienaavat suht hyvin. Minun näkökannaltani katsoen ruhtinaallisesti. Ja tunnen suurta mielihyvää kun he voivat ostaa itselleen kaikkea "kivaa" ja matkustella eikä elämän perusasioissa tarvitse pihistellä niinkuin heidän lapsuudenkodissaan.

Enkä toivottavasti koskaan ole olemuksellani mitenkään antanut heille aihetta hävetä rahankäyttöään. Ihan vilpittömästi olen onnellinen ettei heidän tarvitse köyhyydessä elää, ja työtä tehden hekin rahansa ansaitsevat.
Auttamisesta... Aina kun he tulevat viikonlopuksi, tuovat tullessan runsaasti syötävää ja juotavaa. Lisäksi usein ollaan saatu kallita lahjoja. Enkä ole niistä pahastunut, joskus vaan kauhistunut kuinka paljon he omia rahojaan meihin vanhuksiin laittavat.
Ja kun lähdemme shoppailemaan, monesti on kassalla käynyt niin, etten ole saanut omia ostoksiani maksaa, kun määrätietoisesti joku lapsistani on minut sivuun tyrkäten tullut maksun suorittamaan.
Kiitän aina sydämestäni, ja kivaa ja hyvä olo meillä kaikilla on :)
 
Tyypillistä
On normaalia, että vanhemmat elävät eri tavalla kuin nuorempi sukupolvi. Ei ole tarvetta elää samoin kuin vanhat eikä etenkään pidä tuntea syyllisyyttä siitä, ettei toimikaan samoin kuin vanhemmat.

Meillä mihen vanhemmat ovat aina eläneet niukasti. Esim. Aterimet olivat mitä satuu. Veimme heille lahjaksi uusia, mutta uusia ei otettu käyttöön vaan pidettiin avaamattomina laatikossa ja todennäköisesti myöhemmin annettiin tarpeettomina pois. Lakanat olivat reikäisiä. Toinen sisarus vei lakanoita. Vanhempien mielestä heillä oli lakanoita ennestään vaikka kuinka paljon ja he tarjosivat lakanoita muille sisaruksille. Niukkuus ja köyhästi eläminen on siis enempi tapa kuin että se olisi rahasta kiinni.
 

Yhteistyössä