"hätä-ivf"

  • Viestiketjun aloittaja yokozuna
  • Ensimmäinen viesti
yokozuna
Minulla tällainen tilanne. Puregon-hoito aloitettu reilu kaksi viikkoa sitten. Eiliseen asti ei pienenpientä muutosta ole tapahtunut munisten kasvussa, sen enempää kun veriarvoissakaan. Eilen olin sitten lääkärissä (edellisedtä käynnistä kaksi päivää) ja munikset olivat lehahtaneet! Kehittyneitä oli kymmeniä! Lääkärin mukaan tilanne oli vakava. Nyt on 90% mahdollisuus saada hyvin vaikea hyperstimulaatiosyndrooma, jonka aiheuttaa juuri yht´äkkiä kasvaneet munikset. Lääkäri totesi, että muutamme suunnitelmaa ja helpotamme tilannetta koittamalla kerätä munasolut pian pois.

Normaalisti IVF:ään odotetaan se vuosi. Minulla se on kahden päivän päästä. Minua pelottaa, ja hämmentää. Ei tässä näin pitänyt käydä!! En ole ehtinyt valmistautumaan ollenkaan!

Onko teillä samasta asiasta mitään kokemuksia?
 
Kipinä
Ei ole kokemusta samasta asiasta, mutta minulla kasvoi ivf-hoidossa 38 munasolua. Selvisin ilman hyperiä, vaikka olin kyllä kipeä. Kun punktio on tehty, lepää ja juo paljon! Älä liikuskele kotonakaan paljon minkään vertaa, ja pidä koko ajan juomaa saatavilla. Mies hoivaamaan, saa passuuttaa! :hug:
Yritä selvitä!
 
Vähän sama tilanne, vaikka muniksia oli vain parikymmentä. Piti tehdä inseminaatio, mutta se muuttuikin vauhdissa ivf:ksi. Kyllä pelotti ja itkeskelin vastaanotolla kauhuissani. Meillä lopputuloksena on että niistä muniksista jäi pakkaseen kaksi ja toinen kasvaa nyt täällä masussa, rv 15+1. Meillä oli onnellinen loppu, ja olen sitä mieltä, että kaikki meni parhain päin. Toivotaan, että sinunkin hoitosi menisi hyvin, eikä tule hyperiä. Ota tosi rauhallisesti, lepää paljon ja juo paljon. SJokus asiat menee niin kuin on tarkoitettu, niin minä ajattelin, ja pääset ainakin sen vuoden jonon ohi! Tsemppiä! Lääkärit seuraavat hyvin, koita jättää murehtiminen niille.
 
yokozuna
Huh, se sattui... Varsinkin oikea puoli, kun siellä oli niin paljon sitä tavaraa! Lääkkeet oli kyllä hyvät, ja pöllyissä olinkin sellaisen kuusi tuntia operaation jälkeen. Ja reilusta 60:stä muniksesta... KAKSI oli ainoastaan kypsiä, järkytys...!!! Ja se, lähtevätkö jakautumaan, ja kiinnittyvätkö aikanaan...

No, vielä yrittää jaksaa ainakin hetken!

Vaihdevuosijutuista minulla ei ole mitään hajua...
 
Heips!

Me käytiin läpi kolmen vuoden mittainen rankka hoitojakso. Pari Puregon hoitojaksoa ja viimeiseksi päädyimme Helsinkiin Felisitas-klinikalle IVF-hoitoon (lähetteellä keskus-sairaalamme lapsettomuuspolilta) Munasoluja saatiin talteen 12, mutta kun menimme parinpäivän päästä alkion istutukseen ei ollut kuin yksi elinvoimainen yksilö. Pettymys oli valtaisa, koska pakkaseen ei sitten mitään jäänytkään. Vaikka lääkäri vakuutti "yksilön" olevan todella hyvä olin itse ihan varma ettei se kiinnity kuitenkaan. Kerkesin miettiä seuraavan kahden viikon aikana jo, että jos ei se nyt onnistu niin me otetaan sitten koira. :) Mutta yllätys, yllätys... nyt on jo 21rv ja kaikki on hyvin, vintiö potkii jo kovasti. :) Ole iloinen että asiat etenee noin nopeaa teillä eteenpäin. Voin kokemuksesta sanoa, että IVF-hoitojen odottaminen on yksi rankimmista kokemuksista mitä meillä oli hoidon aikana. Kohta se on ohi ja sitten vaan odotellaan... Kaikki menee varmasti hyvin. Voimia ja ennenkaikkea ONNEA!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2006 klo 18:56 Pöliiiijä kajauttaa kirjoitti:
Mites on vaihdevuosien laita. Niitä muniksiahan kehittyy rajallinen määrä, tuleeko hoidoissa olleille naisille aiemmin vaihdevuodet?
Samaa minäkin kysyin ja useammalta lääkäriltä. Ei kuulemma, kaikkien kommentti. Hukkamäärä kypsyy joka tapauksessa joka ovulaatiossa ja hoidoilla sitten ne muutoin hukkaantuvat kasvavat myös kunnolla punktoitavaksi.

Luulisi jo olevan kokemusta sen verran IVF hoidoista, että em olisi paikkansa pitävä. Mutta mene ja tiedä. Ja munasolujen tilaaahan näkee jo miten koko hoito onnistuu ja hedelmöittyminen.

 

Yhteistyössä