Haetteko kyseistä työpaikkaa vaikkei mitään mahista päästä sinne?

  • Viestiketjun aloittaja "Miracle"
  • Ensimmäinen viesti
"Miracle"
Onko järkeä hakea paikkaa esim. kokiksi ravintolaan vaikkei koskaan ollut missään ravontolassa töissä? Tai varastomiehen työtä vaikkei omista vastapaino trukkikorttia(en omaa edes ajokorttia)?
 
Määä
No ei varmaan, jollei esim. eka tapauksessa ole sitä kokin koulutustakaan.
Mulle ex kyllä huusi että kyllä tekevälle töitä aina löytyy, ja pitää hakea vaikka lääkärin paikkaa. Tämä siis kunnes itse joutui työttömäksi.
 
kaipa
Kyllähän niitä hakis..Trukkikortinhan voi mun mielikuvan mukaan suorittaa sillon,kun on töissä..periaatteessa työnantaja voi ohjata siihen koulutukseen,jossa sen saapi.Ainakin mun mies suoritti trukkikortin töissä ollessaan.
 
Pakollista
Minulle työkkäri kerran tarjosi töitä kirvesmiehen hommiin. Lukion kävin, ja esim tehtaalla työskennellyt linjapakkaajana, joten en ymmärrä miksi työkkäri katsoi minun soveltuvan kirvesmiehen hommiin.
Tietysti hain paikkaa mutta voi jo arvata miten käy kun työmarkkinoilla on satoja alan koulua käyneet kirvesmiehiä kilpailemassa kyseisiä työpaikkoja
 
Alkuperäinen kirjoittaja Määä;29588293:
No ei varmaan, jollei esim. eka tapauksessa ole sitä kokin koulutustakaan.
Mulle ex kyllä huusi että kyllä tekevälle töitä aina löytyy, ja pitää hakea vaikka lääkärin paikkaa. Tämä siis kunnes itse joutui työttömäksi.
Olen ollut nyt työttömänä about 9kk. Tekevällekään ei tunnu löytyvän töitä. Ongelmana ainakin minulla, että olen joidenkin työnantajien mielestä yikoulutettu ihan tavallisiin työtehtäviin (jotka kelpaisivat minulle hyvin!) ja joita olen hakenut. Oman alani töitä en taas tunnu saavan mm. iän, pitkän kotonaolon ja työkokemuksen puutteen takia. Mielestäni onkin valtava harha se, ettei muka työttömille työt kelpaa. Ainakaan näin ei voi yleistää! Aion kyllä jatkossakin hakea töitä, joihin minulla ei ole varsinaista kokemusta/koulutusta.
 
mä tässä myös pohdin just tätä samaa. Mulla on siis koulutus kyllä siihen työhön mutta ei tarvittavaa kielitaitoa (kielitodistusta). Pohdin sit jaksaako sitä alkaa ees hakemaan, jos ei työtä voi edes saada.. nolaan vaan itseni jos haastattelussa pitäis alkaa puhumaan tällä kielellä enkä sais sanaa suustani :D
 
En suosittele
Täysin sopimattoman paikan hakemisessa on se huono puoli, että jos joskus samalle työantajalle avautuu paikka johon OLISIT sopiva, saattaa työantaja muistaa että "tuo oli se tolvana joka haki täysin itselleen sopimatonta paikkaa", ja hylätä hakemuksesi koska vaikutat oudolta, tilannetajuttomalta tyypiltä.

Kyllä meidän firmassa ainakin muistetaan esim. ne tohtorit jotka on hakeneet osa-aikaista harjiottelupaikkaa josta on hyvin selkeästi ilmoitettu että se on tarkoitettu opiskelijoille, tai ne ihan eri alan koulutuksen saaneet, ei-työkokemusta omaavat jotka on hakeneet projektipäällikön hommiin. Täysin sopimattoman paikan hakeminen kertoo joko siitä että olet epätoivoinen ja "seonnut" hakemaan ihan joka ikistä paikkaa, tai että sulla on täysin vääristyneet käsitykset omista taidoista / paikan vaatimuksista. Ei tällaisia ihmisiä palkata myöhemminkään, vaikka sattuisivat joskus "oikeanlaista" duunia hakemaankin.
 
kyyninen
Täysin sopimattoman paikan hakemisessa on se huono puoli, että jos joskus samalle työantajalle avautuu paikka johon OLISIT sopiva, saattaa työantaja muistaa että "tuo oli se tolvana joka haki täysin itselleen sopimatonta paikkaa", ja hylätä hakemuksesi koska vaikutat oudolta, tilannetajuttomalta tyypiltä.

Kyllä meidän firmassa ainakin muistetaan esim. ne tohtorit jotka on hakeneet osa-aikaista harjiottelupaikkaa josta on hyvin selkeästi ilmoitettu että se on tarkoitettu opiskelijoille, tai ne ihan eri alan koulutuksen saaneet, ei-työkokemusta omaavat jotka on hakeneet projektipäällikön hommiin. Täysin sopimattoman paikan hakeminen kertoo joko siitä että olet epätoivoinen ja "seonnut" hakemaan ihan joka ikistä paikkaa, tai että sulla on täysin vääristyneet käsitykset omista taidoista / paikan vaatimuksista. Ei tällaisia ihmisiä palkata myöhemminkään, vaikka sattuisivat joskus "oikeanlaista" duunia hakemaankin.

Aika ihmeellinen näkökulma :) Sopii ehkä johonkin tuppukylään, jossa vain yksi ns. asiantuntijoita rekrytoiva yritys.

Nykyisin, kun koulutusta vastaavia töitä ei yksinkertaisesti kaikille riitä, niin eikö ole vain positiivinen asia, että myös koulutetummat suostuvat tekemään työtä, johon ei mitään erityiskoulutusta/-taitoja tarvita? Mutta kun ei näitä koulutettuja huolita näihin töihin, vaikka haluaisivatkin, niin sepä vasta outoa!
 
Aika ihmeellinen näkökulma :) Sopii ehkä johonkin tuppukylään, jossa vain yksi ns. asiantuntijoita rekrytoiva yritys.

Nykyisin, kun koulutusta vastaavia töitä ei yksinkertaisesti kaikille riitä, niin eikö ole vain positiivinen asia, että myös koulutetummat suostuvat tekemään työtä, johon ei mitään erityiskoulutusta/-taitoja tarvita? Mutta kun ei näitä koulutettuja huolita näihin töihin, vaikka haluaisivatkin, niin sepä vasta outoa!
Ei tuo kommentoimasi juttu mitenkään ihmeellinen ole, noin se vaan menee rekryissä. Täysin itselleen sopimattoman työn (koulutus, kokemus, kielitaito jne) hakeminen osoittaa lähinnä tiettyjen elämän reaaliteettien olevan hukassa.
 
kdfjs
Täysin sopimattoman paikan hakemisessa on se huono puoli, että jos joskus samalle työantajalle avautuu paikka johon OLISIT sopiva, saattaa työantaja muistaa että "tuo oli se tolvana joka haki täysin itselleen sopimatonta paikkaa", ja hylätä hakemuksesi koska vaikutat oudolta, tilannetajuttomalta tyypiltä.

Kyllä meidän firmassa ainakin muistetaan esim. ne tohtorit jotka on hakeneet osa-aikaista harjiottelupaikkaa josta on hyvin selkeästi ilmoitettu että se on tarkoitettu opiskelijoille, tai ne ihan eri alan koulutuksen saaneet, ei-työkokemusta omaavat jotka on hakeneet projektipäällikön hommiin. Täysin sopimattoman paikan hakeminen kertoo joko siitä että olet epätoivoinen ja "seonnut" hakemaan ihan joka ikistä paikkaa, tai että sulla on täysin vääristyneet käsitykset omista taidoista / paikan vaatimuksista. Ei tällaisia ihmisiä palkata myöhemminkään, vaikka sattuisivat joskus "oikeanlaista" duunia hakemaankin.
Näin se juuri menee. Rekrytointialan yrityksissä jokaisen hakijan tiedot tallennetaan järjestelmään ja sinne jää merkintä, mihin tehtävään/tehtäviin kyseinen hakija on ko. rekrytointiyrityksen kautta hakenut. Itse tein näitä tallenustehtäviä aikoinaan opiskeluaikana ja kyllä siellä aika erikoisina tapauksina pidettiin niitä hakijoita, jotka hakivat kaikkia mahdollisia tehtäviä riippumatta siitä, vastaako oma osaaminen tai koulutus yhtään sitä, mitä haetussa tehtävässä edellytetään. Meillä tallentajilla ja rekrytointitoimeksiannoista vastaavilla konsulteilla oli jo muistissa lista nimiä, jotka hakivat kaikkea mahdollista eikä heillä varmasti ollut enää mitään mahdollisuutta työllistyä ko. yrityksen rekrytointien kautta.
 
"hmm"
voin hakea paikkaa johon en täytä kaikkia hakuehtoja mutta jotka olisivat sumplittavissa - esimerkiksi hygienia- tai muun passin hankkiminen pikapikaa töitä varten, vaaditaan joku nimellinen määrä työkokemusta paikkaan jossa työnkuvaan nähden se ei ole välttämätöntä (jos vaikka hesen kassalle vaaditaan vuosia työkokemusta, on todennäköistä ettei sinne hae edes sen täyttäviä ihmisiä ja on mahdolista saada paikka). sensijaan hakeminen kaikkiin paikkoihin, joihin ei todellakaan riitä koulutus, tarvitaan autoa vaikkei ole edes ajokorttia jne on aivan idioottia. laittakaa mieluummin vaikka avoimia hakemuksia kauppoihin, tehtaisiin yms! tuollainen on täysin oman ja työnantajan ajan tuhlausta ja antaa teistä vähän typerän kuvan.
 
"hmm"
mä tässä myös pohdin just tätä samaa. Mulla on siis koulutus kyllä siihen työhön mutta ei tarvittavaa kielitaitoa (kielitodistusta). Pohdin sit jaksaako sitä alkaa ees hakemaan, jos ei työtä voi edes saada.. nolaan vaan itseni jos haastattelussa pitäis alkaa puhumaan tällä kielellä enkä sais sanaa suustani :D
eikö sitten olisi noloa päästä ko. työpaikkaan jossa et sitten saisi sanaa suustasi..?
 
"uuu"
Kai sitä voi hakea, ei siinä taida mitään ainakaan hävitä?
Jos on iso firma kyseessä, niin voihan olla että heillä olis joku sopivampikin paikka/harjoittelupaikka vapaana.
Esim. trukkikuskiksi sinusta ei ehkä ole, mutta toisaalta kesätyöntekijäksi toimistoon voisit sopia tjs? Onni voi potkaista mitä oudoimmissa tilanteissa :D
 
kyyninen
Näin se juuri menee. Rekrytointialan yrityksissä jokaisen hakijan tiedot tallennetaan järjestelmään ja sinne jää merkintä, mihin tehtävään/tehtäviin kyseinen hakija on ko. rekrytointiyrityksen kautta hakenut. Itse tein näitä tallenustehtäviä aikoinaan opiskeluaikana ja kyllä siellä aika erikoisina tapauksina pidettiin niitä hakijoita, jotka hakivat kaikkia mahdollisia tehtäviä riippumatta siitä, vastaako oma osaaminen tai koulutus yhtään sitä, mitä haetussa tehtävässä edellytetään. Meillä tallentajilla ja rekrytointitoimeksiannoista vastaavilla konsulteilla oli jo muistissa lista nimiä, jotka hakivat kaikkea mahdollista eikä heillä varmasti ollut enää mitään mahdollisuutta työllistyä ko. yrityksen rekrytointien kautta.
Ok, varmasti tiedät, mitä puhut ja ihan hyvä kuulla tämäkin näkökulma, kiitos tiedosta. Mutta silti ihmettelen suuresti, että mistä kaikki koulutetut löytävät sitä OMAN alan työtä, kun se oma erikoistuminen voi olla hyvinkin suppeaa. Eikö siis tällaisessa tapauksessa, kun koulutusta vastaavaa työtä ei millään löydy, ole kuitenkin parempaa ihan kansantaloudellisesti tehdä edes jotain, ainakin jos itselle on ihan ok näin?? Ei siis mitään pakottamista ns. paskahommiin vastoin tahtoa. Itse ainakin kelpuuttaisin hyvinkin monenlaisia työtehtäviä, mutta minua ei kutsuta edes haastatteluun ja ko. firmat järjestävät uusia hakuja samasta tehtävästä, kun ei selvästi löydy heille sopivia (tarpeeksi kouluttamattomia) työntekijöitä. Minusta aivan nurinkurinen tilanne. Olen jopa välillä valehdellut koulutukseni työnhakutilanteessa alemmaksi, kuin mitä se todellisuudessa on ;).
 
  • Tykkää
Reactions: kesäilta
fgh
[QUOTE="uuu";29588674]Kai sitä voi hakea, ei siinä taida mitään ainakaan hävitä?
Jos on iso firma kyseessä, niin voihan olla että heillä olis joku sopivampikin paikka/harjoittelupaikka vapaana.
Esim. trukkikuskiksi sinusta ei ehkä ole, mutta toisaalta kesätyöntekijäksi toimistoon voisit sopia tjs? Onni voi potkaista mitä oudoimmissa tilanteissa :D[/QUOTE]

silloin kannattaa laittaa firmaan avoin hakemus jossa asettuu ehdolle omantasoisiin työpaikkoihin niiden vapautuessa - jos taas haet suoraan toimitusjohtajaksi voipi olla ettei vastausta kuulu vaikka myös juoksupojan paikka olisikin vapaana :D
 
"hmm"
Ok, varmasti tiedät, mitä puhut ja ihan hyvä kuulla tämäkin näkökulma, kiitos tiedosta. Mutta silti ihmettelen suuresti, että mistä kaikki koulutetut löytävät sitä OMAN alan työtä, kun se oma erikoistuminen voi olla hyvinkin suppeaa. Eikö siis tällaisessa tapauksessa, kun koulutusta vastaavaa työtä ei millään löydy, ole kuitenkin parempaa ihan kansantaloudellisesti tehdä edes jotain, ainakin jos itselle on ihan ok näin?? Ei siis mitään pakottamista ns. paskahommiin vastoin tahtoa. Itse ainakin kelpuuttaisin hyvinkin monenlaisia työtehtäviä, mutta minua ei kutsuta edes haastatteluun ja ko. firmat järjestävät uusia hakuja samasta tehtävästä, kun ei selvästi löydy heille sopivia (tarpeeksi kouluttamattomia) työntekijöitä. Minusta aivan nurinkurinen tilanne. Olen jopa välillä valehdellut koulutukseni työnhakutilanteessa alemmaksi, kuin mitä se todellisuudessa on ;).
olisikohan oletus siitä, ettei tohtorille kelpaa sitten tessin minimipalkka? tai sitten että työntekijä voi lähteä hetkenä minä hyvänsä lätkimään kun oman tasoista työtä löytyy? epäreilua kyllä, harmi että hyvästä koulutuksesta on tällä tavoin lähinnä haittaa työmarkkinoilla.
 
"huutomerkki"
[QUOTE="hmm";29588698]olisikohan oletus siitä, ettei tohtorille kelpaa sitten tessin minimipalkka? tai sitten että työntekijä voi lähteä hetkenä minä hyvänsä lätkimään kun oman tasoista työtä löytyy? epäreilua kyllä, harmi että hyvästä koulutuksesta on tällä tavoin lähinnä haittaa työmarkkinoilla.[/QUOTE]

No kyllä kait se tohtori sen vertaa tajuaa, että kustakin työstä maksetaan työn mukaan, eikä sen mukaan mitä se tohtori saisi jos olisi oman alansa töissä.

Mun mielestä ei oo ollenkaan kummallista, jos esim. tohtori hakis kaikkiin mahdollisiin työpaikkohin, täytyyhän senkin joku työpaikka löytää. Ja jos ei oman alan töitä vaan saa. Väkisinhän siitä tulee vähän epätoivoiseksi. Mutta ei se tarkoita, että se huono työntekijä silti olis. Ihme syrjintää.
 
kdfjs
Ok, varmasti tiedät, mitä puhut ja ihan hyvä kuulla tämäkin näkökulma, kiitos tiedosta. Mutta silti ihmettelen suuresti, että mistä kaikki koulutetut löytävät sitä OMAN alan työtä, kun se oma erikoistuminen voi olla hyvinkin suppeaa. Eikö siis tällaisessa tapauksessa, kun koulutusta vastaavaa työtä ei millään löydy, ole kuitenkin parempaa ihan kansantaloudellisesti tehdä edes jotain, ainakin jos itselle on ihan ok näin?? Ei siis mitään pakottamista ns. paskahommiin vastoin tahtoa. Itse ainakin kelpuuttaisin hyvinkin monenlaisia työtehtäviä, mutta minua ei kutsuta edes haastatteluun ja ko. firmat järjestävät uusia hakuja samasta tehtävästä, kun ei selvästi löydy heille sopivia (tarpeeksi kouluttamattomia) työntekijöitä. Minusta aivan nurinkurinen tilanne. Olen jopa välillä valehdellut koulutukseni työnhakutilanteessa alemmaksi, kuin mitä se todellisuudessa on ;).
Rekrytointiprosessi on yrityksille melko kallis prosessi (ilmoittelu, haastattelut, perehdytys jne). Tästä syystä yrityksen tavoitteena on löytää avoimeen tehtävään henkilö, joka sitoutuu tehtävään mahdollisimman pitkäksi aikaa. Jos tehtävään otetaan ns. ylikoulutettu henkilö, tämä todennäköisesti jatkaa työnhakua uudesta työstä huolimatta ja lähtee koulutustaan vastaaviin tehtäviin heti kun sellaisen saa. Jos taas tehtävään valitaan henkilö, joka on pidemmälläkin aikajänteellä kiinnostunut vastaavista tehtävistä, hän todennäköisesti pysyy tehtävässä pidempään ja on aidosti motivoitunut kyseisestä tehtävästä. Jälkimmäinen siis yrityksen kannalta parempi rekrytointi.
 
enen
En hae, miksi ihmeessä hakisin ja jakelisin omia tietojani jollekkin firmalle jonne en koskaan olisi pääsemässä tai menossa? Jos on vähänkin mahdollisuutta niin eri asia, mutta en hakisi trukkikuskin paikkaa ilman korttia tai kokin paikkaa ilman hygieniapassia, tai ylipäänsä mitään mihin on joitain selkeitä vaatimuksia olemassa joita minä en täytä. Ne ajokortit ja muut luvat ei kuitenkaan ole vapaaehtoisia jos niitä työpaikkailmoituksessa vaaditaan olevan.
 
Ei tulisi mieleenikään lähteä hukkaamaan resursseja, ei sen työpaikan, eikä etenkään omiani :D .
Tikkataulumenetelmää sellainen toiminta muistuttaa.
Työnhaussa on ratkaisevan tärkeää osata hakea niihin paikkoihin, joihin on jotain saumaa päästä. (Jos siis töitä haluaa saada.)

Toisekseen, nykyään puhutaan jo työnhakijan profiilista.
Siinä mielessähän ketjussa mainittu "väärien työpaikkojen" hakeminen on tosiaan moka. Eli se cv pitäisi olla linjassa jotenkin, hakijasta muodostuu siten jonkinnäköinen kuva.
Siinä kaivataan siis johdonmukaisuutta.

Yleensäkin sen työnhakijan yksi tärkeimpiä kykyjä olisi löytää se oma polkunsa. Tohtorintutkinto pitäisi jotenkin häivyttää vaivihkaa olemattomiin, jos hakee kaupan kassalle. Siinä kohtaa tulee vastaan klassinen: missä olet viettänyt kaikki nämä vuodet - tyhjä kohta CV:ssä, kun ei voi kertoa opiskelleensa tohtoriksi!

Mitä vaihtoehtoja vielä jää?
No varmaan se uudelleenkouluttautuminen taas kerran. Sellaiselle alalle, joka työllistää.

Henk.koht. väittäisin, että ne työttömät, jotka haluavat töihin, tarvitsisivat mentorointia. Kukaan ei yksinään pääse eteenpäin, jos on juuttunut suohon.
 
  • Tykkää
Reactions: kesäilta

Yhteistyössä