Hah haa! Tupakoivat äidit, mitäs tähän sanotte?

  • Viestiketjun aloittaja xx
  • Ensimmäinen viesti
niin ja mää oon ollu niin tyhmä että oon tervannu omia keuhkojani vuosikausia, mutta lopettanut seittämän vuoden tupakoinnin jälkeen lähes seinään, pelkällä lujalla päätöksellä.

En siis ole polttanut raskausaikana, enkä ees ainakaa tuttujen lasten nähen. Vaikka en edes haaveillu siihen aikaan perheestä, se oli selvää että jos joskus ootan, lopetan ennen raskautta. Hyvin on onnistunu salailu, ku tuli yli kymmenen vuotta nuoremman veljen kans puheeksi, eikä ollu tienny mun polttaneen. -Sen voi lopettaa!!

Oon kuullu monesti että raskaana lopettaminen ei ole välttämättä hyvä, mieluummin vähentäminen. Jos ressaa kamalasti lopettamisesta jne + elimistön muut reagoinnit
 
Vierass
Aina nää polttavat äidit jaksaa jankuttaa ettei mun lapsella ole mitään, se on ihan terve ja blaa blaa. En tajua miten kukaan äiti voi olla niin itsekäs ja ajattelematon, että syytää niitä myrkkyjä syntymättömään lapseensakin! Kyllä ei sellanen äiti ajattele lastaan yhtään vaan on itsekäs. Sen tupakoinnin pystyy kyllä lopettaan jos todella haluaa. Joku rangaistus pitäs kyllä olal näille tupakoiville (juoville/muita aineita käyttäville), just kuten joku sano, et äippärahat pois tms.
 
milda
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja zz:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ne on lihavampia siksi, että äiti antaa niille munkin tai vanukkaan syötäväksi kun itse käy pihalla. Ja ne kokee monta kertaa päivässä hylkäämisen, kun ne jätetään yksin sisälle, syömään sitä lohdutuspullaa :(

Muuten, mun kaikkien tupakoivien äitikaverien lapsilla on astma! Ei varmaan mikään sattuma, niitä nimittäin on monta!
Niin minunkin tutuilla :-0 Olenkin aina mielessäni yhdistänyt äidin tupakoinnin ja allergiat. Ei tuohon tarvita edes tieteellistä tutkimusta. Mutta ne, jotka väittävät, että lapsilla ei ole mitään tullut äidin tupakoinnista, puhuvat palturia. Eihän sitä tiedä mitä aikuisuuteen mennessä tapahtuu. Jokainen VARMASTI tajuaa, että tuhansien myrkkyjen siirtäminen sikiöön ei voi olla terveellistä :(
mutta kun ei tämä piä aina paikkaansa. tiiän raskausaikana tupakoineita joitten muksut on ihan terveitä, ja terveellisesti raskausaikana eläneitä joittenka muksuilla on atopiaa, allergiaa, astmaa jne. tuo tupakka toimii altistajana mutta ei se mikään tae ole kuitenkaan siittä että lapselle 110%:lla varmuuella joku allergia nasahtaa.
Ihmiset aina unohtavat, että se, että jokin lisää jonkin riskiä ei tarkoita, että kaikki altistuneet saisivat sen.

Esimerkiksi isäni olisi epäonnekkaammilla geeneillä jo haudassa ruokailu- ja juomatottumuksineen: syö suolaa päivittäin varmaan 10-kertaisen määrän suosituksiin nähden, ruoka on rasvaista jne. mutta on silti testeissäkin ikäistään parempikuntoiseksi todettu, hoikka ja hyväkuntoinen mies.

Samoin kuin joku, joka ei eläissään ole tupakkaan koskenut saa keuhkosyövän.

Silti on idioottimaista altistaa lapsensa jollekin vahingoittavalle.
 
jaa-a.

8000 tutkittua lasta on aika suppea tutkimus tollasessa asiassa. ylipainoon on syitä niin paljon. En jaksa uskoa että se äidin tupakointi ketään lihottaa, mahtaa olla elintavoissa muutakin lokaa, jolloin se syy on ihan eri kuin tupakka.

Tiedän normaalipainoisia, hoikkia, ja ylipainoisia lapsia, ja kaikkien heidän vanhemmissa on niitä jotka tupakoivat.

 
niin
En tahdo syyllistää, mutta ilman tupakkaa ihminen pärjää kyllä erittäin hyvin ja mielestäni ei ole kohtuutonta olla sitä odotusaikaa polttamatta. Kun lapsi on syntynyt ja imettetty niin sitten tehköön äiti omalle kropalleen mitä haluaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
En tahdo syyllistää, mutta ilman tupakkaa ihminen pärjää kyllä erittäin hyvin ja mielestäni ei ole kohtuutonta olla sitä odotusaikaa polttamatta. Kun lapsi on syntynyt ja imettetty niin sitten tehköön äiti omalle kropalleen mitä haluaa...
tässä menee asiat sekaisin, kun aloituksessa/uutisessa puhutaaan tutkimuksesta, jossa on tutkittu vanhempien tupakointia lapsiin muulloin kuin raskausaikana.
Periaatteessahan tuon tutkimuksen tulos väittää sitä, että kuka tahansa passiivisesta tupakoinnista kärsivä voi olla ylipainoinen, sen tupakan takia.

Miettikääs nyt kuin kummallinen väite.
 
voisko olla näin
Aika iso osa tupakoijista on ns. alempaa sosiaaliluokkaa. Ehkä ruokailutavat ovat myös huonommat. Vihannekset yms. ovat kalliimpia kuin einekset, makkarat jne. Mahan saa siis täyteen halvemmalla moskalla. Ne, joilla on varaa, syövät enemmän kasviksia, hedelmiä, hyvää lihaa jne.
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja voisko olla näin:
Aika iso osa tupakoijista on ns. alempaa sosiaaliluokkaa. Ehkä ruokailutavat ovat myös huonommat. Vihannekset yms. ovat kalliimpia kuin einekset, makkarat jne. Mahan saa siis täyteen halvemmalla moskalla. Ne, joilla on varaa, syövät enemmän kasviksia, hedelmiä, hyvää lihaa jne.
aika epäreiluahan tuo on, että vain rikkailla olisi vara syödä terveellisesti :(

itse myönnän, että kyllä se sikanauta mun ostoskoriini tipahtaa useemmin kun sisäfileet
 
Alkuperäinen kirjoittaja voisko olla näin:
Aika iso osa tupakoijista on ns. alempaa sosiaaliluokkaa. Ehkä ruokailutavat ovat myös huonommat. Vihannekset yms. ovat kalliimpia kuin einekset, makkarat jne. Mahan saa siis täyteen halvemmalla moskalla. Ne, joilla on varaa, syövät enemmän kasviksia, hedelmiä, hyvää lihaa jne.
mutta myös tupakoivat. Lihavuus ei ole elintaso kysymys, köyhä voi lihoa syödessään halpaa moskaa, rikas voi lihoa syödessään kaikkea sitä mitä on vara syödä - ja paljon. + miljoona muuta esimerkkiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja voisko olla näin:
Aika iso osa tupakoijista on ns. alempaa sosiaaliluokkaa. Ehkä ruokailutavat ovat myös huonommat. Vihannekset yms. ovat kalliimpia kuin einekset, makkarat jne. Mahan saa siis täyteen halvemmalla moskalla. Ne, joilla on varaa, syövät enemmän kasviksia, hedelmiä, hyvää lihaa jne.


Tässä on perää. Mutta voi vähärahaisenakin syödä hyvin kun haluaa, syö kausivihanneksia jne.. köyhyydestä en kohallani osaa puhua. Enemmän se on silti tahto kysymys kuin mikään muu. Ei viitsitä, välitetä, ei omasta ropasta, ympäristöstä, ei oikee mistään.
 
oo
Tupakoivat edustavat usein alempaa sosioekonomista kansanosaa jossa monet muutkin ongelmat kasaantuvat. Tupakoidaan enemmän, syödään epäterveellisemmin jne. Ostoskoreissa sen eron huomaa hyvin pitkälti, miksi lapset pääsee lihomaan..


 
Pitää paikkansa mun kohdalla
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Ei näy ainakaan vielä mun lapsissa.
Ei vielä niin... Itse aloin lihomisen ala-asteen lopussa ja joo - molemmat vanhemmat tupakoivat ja äiti tupakoi minua odottaessaan. Olen lihava ja kärsin ylipainostani :(
Mullakin just näin. Omaan lisäksi tosi lyhyen pinnan ja olen ollut masentunut vuosia. Hmmm...

 

Yhteistyössä