Haittaisiko sinun talouttasi jos lapsilisä poistettaisiin?

  • Viestiketjun aloittaja "milla"
  • Ensimmäinen viesti
hmmmm
Eka lapsi on vasta tulossa, kyllä varmastikin pärjäisimme myös ilman lapsilisää, ei lapsia niin tiukkaan tilanteeseen parane hankkia, että talous on satasesta kiinni. Monilapsisessa perheessä varmasti lovi olisi paljon suurempi, kuin yhden lapsen kohdalla. Silti tuo tulee olemaan hyvänä lisänä, koska emme mitään huipputuloisia ole.

Lisäksi koen, että kun olemme vuosia olleet lapsettomia, mutta maksaneet yhtälailla veroja, niin olisihan se harmillista, jos tukia vähennettäisiin juuri nyt, kun mekin viimein pääsisimme saajapuolelle maksajan sijasta.. :p
 
Eli loppupelissä voisi poistaa ihan kaikilta koska eikös toimeentulotuessa huomioida jo lapset?
Lapsilisä pitää usean, varsinkin monilapsisen perheen, poissa soppalan luukulta.

[QUOTE="vieras";28837479]Perheissä joissa on useampia lapsia summa voi olla isokin. Esim. 5 lapsen perheessä summa on miltei 1000 euroa kuukaudessa kaikista lapsista yhteensä.[/QUOTE]

Pikkuisen päälle 700e ei ole miltei 1000e :D
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;28837493:
Lapsilisä pitää usean, varsinkin monilapsisen perheen, poissa soppalan luukulta.



Pikkuisen päälle 700e ei ole miltei 1000e :D
Eikös se Claudia Eve siinä Iholla-sarjassa laskenut miten yh-korotuksilla tulee melkein tonni rahaa? Mulla on se jäänyt mieleen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28837335]Juuri tämän takia lapsilisästä tulisi vihdoin tulla tuloihin sidonnainen kuten toimeentulotuki. Jos talous kestää hyvin ilman sitäkin, ja jos se joutaa säästöön lapsen autokoulun pesämunaksi, niin silloin sitä ei pidä maksaa tuollaisille.[/QUOTE]

Ja taas yksi syy lisää miksi työnteko ei kannattaisi.
 
[QUOTE="vieras";28837529]Eikös se Claudia Eve siinä Iholla-sarjassa laskenut miten yh-korotuksilla tulee melkein tonni rahaa? Mulla on se jäänyt mieleen.[/QUOTE]

Viiden lapsen lisät on 724,13e.
Yh-korotus on 48,55e jokaisesta lapsesta, joten viiden lapsen yh kyllä saisi 966,88e.
 
"Vieras"
No todellakin haittaisi!

Toisaalta, mikäli samalla verotusta kevennettäisiin niin, että tulot pysyisivät samanlaisina kuin aiemminkin, niin silloinhan ongelmaa ei olisi. Harmi vaan, että valtio ei tuppaa antamaan takaisin kun se on kerran ottanut. Aiemminhan suurempi määrä lapsia tarkoitti kevyempää verotusta.
 
[QUOTE="yks";28837346]Haittaisi todellakin..Tällä hetkellä saadaan sitä vajaat 1500€.
Sen jälkeen ei työnteko kannattais ollenkaan. Olis sama hakea kaikki rahat soskusta. MIelestäni työssä käyvän ei pitäis ikinä joutua sossun luukulle...[/QUOTE]

Mielestäni perheellisen pitäisi pystyä itse elättämään lapsensa. En ymmärrä logiikkaa että olisi sama hakea kaikki rahat sossusta jos lapsilisää ei maksettaisi.

Paljonko teidän lisääntymistä olisi lapsilisän puuttuminen rajoittanut?
 
"vieras"
Eiköhän me ilmankin pärjättäisi. Lapsia on kaksi, joten summakaan ei ole mikään päätähuimaava. Rahat toki käytetään siinä missä muutkin tulot ja jos/kun jotain säästöön jää, ei sitä eritellä sen kummemmin. Lapsilisiä ei siis erikseen säästetä mitään tiettyä hankintaa varten eikä edes opiskelurahoiksi. Kuluttaa ne lapset tälläkin hetkellä ja itse ajattelen, että lapsilisät on tarkoitettu nimenomaan päivittäisiä menoja varten.
 
Mielestäni perheellisen pitäisi pystyä itse elättämään lapsensa. En ymmärrä logiikkaa että olisi sama hakea kaikki rahat sossusta jos lapsilisää ei maksettaisi.

Paljonko teidän lisääntymistä olisi lapsilisän puuttuminen rajoittanut?
En nyt tajua. Lapsilisää ei saisi laskea perheen tuloksi perheenlisäystä ajatellen? Mutta ei sitä kyllä saa jäädä säästöönkään? Mitäs sitten? Olla riittävän hyvät tulot, että lapsilisä ei ole tarpeen mutta kyllä se törsätä täytyy?

Meillä ainakin vaikuttaisi suoraan niin, että meillä ei olisi enää kahden aikuisen varaa käydä edes töissä vaan sitten tosiaan oltaisi sossun luukulla hakemassa toimeentulotukea.

Perheen lisääntymiseen varmasti olisi meillä vaikuttanut, sillä jos lapsilisää ei olisi niin mieskin varmaan maksaisi edellisen liiton lapsista enemmän elatustukea joten meidän miinus olisi paljon enemmän kuin vain omat lapsilisät.
 
"kohta neljän äiti"
Mielestäni perheellisen pitäisi pystyä itse elättämään lapsensa. En ymmärrä logiikkaa että olisi sama hakea kaikki rahat sossusta jos lapsilisää ei maksettaisi.

Paljonko teidän lisääntymistä olisi lapsilisän puuttuminen rajoittanut?
Lähinnä nyt kommentoin tuota mielipidettä, että perheellisen pitäisi pystyä itse elättämään lapsensa. Esim. meillä neljäs lapsi sai alkunsa ENNENKUIN mies irtisanottiin tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Uutta työtä ei ole vieläkään löytynyt hänelle. Että kyllä meillä tällä hetkellä jokainen sentti mitä saadaan on tärkeä ja oli toki ennenkin.
 
Haittaisi. Kyllä varmaan pärjäiltäisi jotenkin, ja tietysti voisin tehdä enemmän töitä. Jos haluaisin tienata kolmen lapsen lisät yh-korotuksineen enemmän kuussa, se kyllä valitettavasti tarkoittaisi sitä että kaikkina mun vapaapäivinä lapset menisi jollekin random-tutulle hoitoon että äiti pääsee töihin.
 

Yhteistyössä