Hajumuisti. Mitä teillä tulee mieleen erilaisista tuoksuista?

Kesän tuoksut (kukat, ruohonleikkuun tuoksu ym) vie mut kauas lapsuuteen kesämökillemme, toisinaan Ahvenanmaalle (asuttiin siellä jonkin aikaa kun olin lapsi)...Ylipäätänsä lapsuus tulee kesän tuoksuista mieleen, aina :)
 
"Horuksen silmä"
Mulle hajuaisti on todella tärkeää. Yhdistän erilaiset tuoksut eri ihmisiin. Jokin tuoksu saattaa alitajuisesti muistuttaa ikävistä ajoista ja alan ahdistumaan.
Kuumat henkilöautot joissa ei ole ilmastointia muistuttavat mua lapsuudesta.
Maali ja tinneri muistuttaa isästä, samoin sikarin haju. Ystävällä oleva hajuvesi muistutti juuri juhannuksena mua vuosien takaisista ajoista. Siinä oli pohjasävynä silloinen käyttämäni tuoksu.
Huomaan herkästi ostavani hajusteita/öljyjä jne jotka muistuttavat mua menneisyyteni tärkeistä ihmisistä.
 
Lehmänpaskasta tullee mieleen äiti :D Ja sitte hirvenkäristyksen tuoksu tuo mieleen isän. Paljon muutaki on mut en ossaa kertoa. Mulla muisti värkkää muutenki nii paljon, sitte ko joku tuoksu tullee niin tuun suorastaan pahoinvoivaksi ko en ossaa kertoa mitä se tuo mieleen : /
 
"mini"
Mandariineista joulu, kesän kukkivista pientareista lapsuuden kesät, bensasta eka poikaystävä ja venematkat, lievästä tunkkaisuudesta miehen vanhempien koti, kerniliinan tuoksusta mummola, greipistä eka känni... Onhan näitä.
 
hmmmn.... no eilen haistoin jotain äidin hajuvettä, ja mulle tuli heti mieleen laivan hajuvesikauppa :D. Sitte joskus haistoin jotain hajuvettä, mistä tuli ihan mieleen mun äidin äiti (tuoksuu ihan samalle, ei siis mitenkään erityisesti hyvälle/pahalle, vaan mun mummolle =D).
 
[QUOTE="Horuksen silmä";24077987]
Kuumat henkilöautot joissa ei ole ilmastointia muistuttavat mua lapsuudesta.
[/QUOTE]

Saan matkapahoinvointia vaniljateestä, johtuen siitä että sen tuoksu tuo voimakkaasti mieleen kuuman henkilöauton, vaniljalta haisevan wunderbaumin ja mutkaisen tien - pahoinvointeineen. Matka isoisän kanssa venerantaan ja sieltä mökille saareen.
 
aijuu, ja märästä/juuri leikatusta ruohosta tulee mieleen ku joskus pienenä jo aamusta pingoin pikkusiskon kanssa pihalle leikkimään, eikä missään näkynyt vielä ketään muita (paitsi viereisessä puistossa oli hoitoloapsia hoitotäteineen) =D. Sillon vielä jotenki ihmeellisesti sain itteni aikasin sängystä ylös (vaikka oikeesti oon aina ollu aika aamu-uninen).
 
"vieras"
mandariineista joulu
juuri sammutetusta kynttilästä joulu
tresor hajuvedestä teiniaika, jolloin käytiin suihkuttaa sitä stokkalla itseemme
vanilja bodyshop hajuvedestä aika jolloin seurustelin erään kundin kanssa
peach bodyshop tuoksusta eräs toinen kundi
mopojen hajuista tulee mieleen teini-ikä
 
Mies pisti eilen pistosahan akun lataukseen, ja se haju mikä siitä tuli, toi elävästi mieleeni sen, kun meinasi teininä oma mp3-soitin räjähtää käsille. Tuli kun apteekin hyllyltä et 'onkohan toi laturi kunnossa, kun tulee tuommoinen haju?' :D
 
"Horuksen silmä"
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;24078014:
Saan matkapahoinvointia vaniljateestä, johtuen siitä että sen tuoksu tuo voimakkaasti mieleen kuuman henkilöauton, vaniljalta haisevan wunderbaumin ja mutkaisen tien - pahoinvointeineen. Matka isoisän kanssa venerantaan ja sieltä mökille saareen.
Mulle tulee wunderbaumista mieleeni edesmenneen enon autott lapsuudesta. Niissä haisi aina wunderbaum ja tunkkaiset istuimet. Eli taattu matkapahoinvointi.
meidän sohvasta nousee hieman vanhan auton istuimen tuoksu helteillä ( vaikka sohva ei edes ole mikään vanha)
 
täh?
Navetan hajusta tulee mieleen mun eno. Lapsena aina sanottiinkin, jos jossain haisi navetta, että "Täällä haisee Pertille!"

Ummehtuneesta hajusta tulee mieleen meidän kesäpaikka.

Neutraalin käsienpesunesteen ja puupölyn yhdistelmä on mun eka kesätyöpaikka.
 
Mänty kun tuoksuu niin tulee mieleen kesämökki. Joku pesuaine on josta tulee mieleen eka oma kämppä. Ja yhdestä dödöstä tulee mieleen kun mies tuli yhdeksi viikonlopuksi yökylään (asuttiin sillon viel eripaikkakunnilla)
 
täh?
Tupakan tuoksusta tulee mieleen baari-illat. Varsinkin, jos sateisella säällä joku polttaa ulkona, niin se on todella vahvasti baarin ja humaltumisen haju.

Kostean mädäntyneestä hajusta tulee mieleen mun serkut lapsena. Niillä oli kai talossaan jotain pientä kosteusongelmaa, koska niillä haisi ja he itse haisivat sellaiselle tietylle.
 

Yhteistyössä