Haloo!!! Onko tällainen KELAnkohtelu mahdollista!!!

Siis minä 2 pienen lapsen äiti ostin avomieheni kanssa 53 neliön kaksion täysin pankin lainarahalla ja nyt kieltäytyy korvaamasta siitä lainasta mitään!! Eihän ne voi kuvitella ett' me kahestaan maksetaan koko summa (135 000) takaisin yksin!! Kai KELAn nyt jotain tukea täytyy antaa: Auttakaa, miten meiän kannattaa toimia!! :attn:
 
Kyllä se vain näin menee, ettei kela korvaa pankkilainasta mitään. Ainoastaan vuokrranmaksuun kela antaa avustusta. Varmaankin siihen vaikuttaa sellainen asia, että te maksatte nyt omaa asuntoa (joka myös lisää varallisuuttanne koko ajan), kun taas jos olisitta vuokralla, niin kela antaisi asumistukea koska se ei olisi omaisuuden kerryttämistä silloin. Sossusta voitte luullakseni saada korkojen maksuun avustusta, jos tulonne eivät muuten riitä, mutta itse lainan lyhennykseen ette saa mistään mitään. Ihan varma en ole voitteko kelalta saada asumistukea korkojen maksuun, mutta luulenpa että ette saa. Olen kyllä sitä mieltä muutenkin ettei yhteiskunnan eli veronmaksajien tarvi kenenkään asunnonostoa kustantaa!!! Asuntohan on sijoitus, joka maksaa aika hyvin itsensä takaisin, ainakin paremmin kuin vuokra-asunto, vaikka ostetun asunnon myykin aikanaan pois. Siksipä yhteiskunnan ei tarvi kenenkään sijoituksien maksuun osallistua. En tätä kirjoita kateuttani. Olemme mieheni kanssa kahden asunnon loukussa, meillä on omakotitalo 113 m2 sekä osake 80 m2 ja molemmista maksamme lainaa (lähes täysi pankkilaina otettu molempiin), emmekä ole koskaan odottaneet yhteiskunnalta mitään tukea niiden maksamiseen. Emmekä koskaan ole edes asumistukea saaneet. Niin ja myös meillä on kaksi pientä lasta, josta maksamme myös täyttä hoitomaksua 380 e/kk. Olen siitä ylpeä, ettei meidän tarvi olla yheiskunnan (veronmaksajien) elättejä, vaan olemme miehemme kanssa omilla tuloillamme pärjänneet. Se on varmasti paljolti siitäkin kiinni miten elää... ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Emme polta, emmekä usein kuppiakaan kallistele, joten siitäkin tulee iso säästö vuoden mittaan.

Se on täysin oma valinta maksaako omaa ja täysin omalla rahalla, vai asuuko vuokralla ja saa kelalta asumistukea.

En tätä mitenkään pahalla kirjoita, mutta kannattaa miettiä kaikki asiat ja ottaa selvää asioista ennenkuin tekee mitään ratkaisuja. Saattaa tulla juuri tämänkaltaisia yllätyksiä, jos ei asioita etukäteen selvitä. Toivottavasti nyt elätte varjenne mukaan ja saatte asuntonne maksettua. Pankinhan kanssa voi aina neuvotella, jos tulee tiukka paikka =).
 
Juu meilläkin kohta muutto vuokra-asunnosta omaan,ja toiselle paikkakunnalle. Todella tarkkaan laskettiin ja selviteltiin ensin että pärjätäänkö ja saako Kelasta tukea. Kyseinen laitos on niin syvältä systeemeineen ja virkailijoineen,että olisin ikionnellinen kun ei tarttis siellä asioida. Niinpä siis oman asunnon ostaja voi saada (kait) tukea vain yhtiövastikkeeseen,joka taas on niin pieni ettei saa,mutta lainoihin ei saa tietenkään. Sanoin kait siksi,koska meidän Kelassa edes virkailijat eivät tiedä asioita :kieh:
Vuosien asioinnin jälkeen olen paljon viisaampi tukiasioissa kuin virkailijat! Ja enää en ihmettele vaikka ne keksisvät mitä,kaikkea on nähty ja kuultu!
Ap:lle vielä että jos ostitte noinkin pienen asunnon,on kulut varmaan melko pienet,ellei kyse uudesta asunnosta ja pääkaupunkiseudulla...
Meillä tuleva asunto siis 76m2 kolmio,jossa yhtiövastike n.180e.
 
Härrekuud
Voi pyhä jysäys! Joko tää kirjotus oli tosiaan provo tai sit on pikkusen tuo raha-asioiden hoito vielä hakusessaan... Kirjoitit, että sinä ja miehesi ostitte asunnon - siis aivan, eikö jo tästä saa vinkkiä että teidänhän se sitten pitäisi myös maksaa!Tottakai kela "kuvittelee",että te myös maksatte oman sijoituksenne. Eihän kela maksele myöskään teidän autojanne, ruokianne, vaatteitanne yms.(tietenkin vähän eri juttu kun eivät ole sijoituksia, mutta noin periaatteessa kuitenkin). Vai oletteko tottuneet saamaan kaiken lahjana tai maksattaneet muilla? Sen minkä haluaa, myös maksaa!

Anteeksi vähän tyly ja hyökkäävä ote kirjoituksessa, mutta johan nyt pitäis aikuisen ihmisen ymmärtää tän verran omien asioidensa hoidosta.
 
kiti
Tämän täytyy olla provo... Kuitenkin, kelasta on todella mahdollista saada asumistukea omistusasunnon asumiskustannuksiin. Korvattavia kustannuksia ovat yhtiövastike sekä asuntolainan korot. Asumistuki ei siis ole yhtä suuri kuin vuokra-asuntoon, mutta jotain kuitenkin. Saan itse asumistukea omistusasuntooni 195e/kk. Eri asia on mitä tuosta tuesta tulisi ajatella yhteiskuntapoliittisesti, mutta kun siihen on mahdollisuus, sitä myös nostan. Tämä on osaltaan mahdollistanut oman asunnon hankkimisen ja opiskelun yhdistelmän.
 

Yhteistyössä