Haloo vanhemmat, ei peliajan kuulu olla rajaton!!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Lapsille pitää laittaa rajat pelaamiselle yms, eikä rajatonta koneen käyttöä (pc, ps,xbox) .
Mulle tuo 7lk väitti että muut saa rajattomasti pelaa. En uskonut kunnes näytti nettipelissä pleikalla että vielä klo 22.15 kolme tuttua poikaa oli pelaamassa, HALOO.
Näitten kuuluu ulkoilla, hengailla kavereiden kanssa eikä vaan pelaa koko päivää ja yöllä kun pitäisi nukkua, niin siöloinkin pelataan.
Onko hei vanhemmilla vähän järrki jäässä ja kasvatusvastuusta livetty?
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Lapsille pitää laittaa rajat pelaamiselle yms, eikä rajatonta koneen käyttöä (pc, ps,xbox) .
Mulle tuo 7lk väitti että muut saa rajattomasti pelaa. En uskonut kunnes näytti nettipelissä pleikalla että vielä klo 22.15 kolme tuttua poikaa oli pelaamassa, HALOO.
Näitten kuuluu ulkoilla, hengailla kavereiden kanssa eikä vaan pelaa koko päivää ja yöllä kun pitäisi nukkua, niin siöloinkin pelataan.
Onko hei vanhemmilla vähän järrki jäässä ja kasvatusvastuusta livetty?
 
vierailija
Samaa mieltä, ehdottomasti. Olen itse töissä lastenkodissa nähnyt mihin tuollainen rajattomuus peliasioissa voi pahimmilliiaan johtaa. Ja niissä "paremmissakin" piireissä. Pelit ovat yhtä koukuttavia kuin huume ja vie tilaa muilta toimilta kute keskittymiseltä, väkivaltaisissa pelissä empatialta sekä aidoilta monipuolisilta sosiaalisilta suhteilta. Ihan tutkittuja nämä asia on. Ja mites vielä häiritsee normaalia unirytmiä..? Tosi iso karhunpalvelus omalle lapselle sen rajaton salliminen.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Mun 12v pojalla on ollut tän viikon pelikielto (pimahdin tiistai iltana kun ei lopettanut silloin kun oli sovittu, vielä 21 huomasin että oli koneella, kolmatta tuntia). On kyl kinunut ja marmattanut asiasta, mutta muutakin tekemistä on sitten löytynyt. Tänään kuudelta päivällisen päätteeksi katsoi kelloa hämmästyneenä, että mihin tästä päivästä on kuusi tuntia kadonnut! Hän on viimeksi katsonut kelloa kahdeltatoista, ja siitähän on vain hetki! Eli kyl sitä mielenkiinnosta tekemistä löytyy näköjään ilman pelejäkin(y)
 
vierailija
Olemme rajoittaneet lastemme pelaamista aina todella paljon. Kaksi poikaa ja yksi tyttö meillä on. Pojat nyt 20v ja 18v, tyttö 16v. Tytöllä se pelaaminen ei kiinnostanut, mutta vähän ainakin hillittiin sometusta aikanaan. Sillä tavalla olen iloinen, että vaikka nyt hänelläkin "täydet vapaudet" ei julkaise mitään pyllistely/tissikuvia netissä.

Pojilla oli välillä kovatkin taistelut kun olivat 10-15 v. Tuntuu kuitenkin, että jotain tehty oikein kun hyvät arvosanat lukiossa ja vanhin menossa keväällä intin jälkeen opiskelemaan Aalto Yliopistoon.

Englannin kyllä oppineet mahtavasti ilman tauotonta pelaamistakin. Meillä tuo pelaamisoikeus mennyt vähän niin, että jos on koulussa tulokset ollut hyviä, niin pelaaminenkin ollut vapaampaa.

Silti käytännössä 10-15-vuotiaana pelaamista arkena max. tunti päivässä (Yleensä niin että pelittömiä päiviä ja joinakin päivinä sitten vähän enempi). Viikonloppuna sitten enemmän.

Isompi poika toi abivuonna vapaaehtoisesti pelikoneen pois huoneestaan, sanoi että helpompi keskittyä kouluun. Parastahan se on kun itse tajuaa oman etunsa, mutta sitä on nuoremmilta aika vaikea odottaa.

Ja pakko lisätä vielä se, että aika moni noista vapaasti pelaavista tuntuu olevan kovaa vauhtia matkalla kohti syrjäytymistä.
 
vierailija
Olemme rajoittaneet lastemme pelaamista aina todella paljon. Kaksi poikaa ja yksi tyttö meillä on. Pojat nyt 20v ja 18v, tyttö 16v. Tytöllä se pelaaminen ei kiinnostanut, mutta vähän ainakin hillittiin sometusta aikanaan. Sillä tavalla olen iloinen, että vaikka nyt hänelläkin "täydet vapaudet" ei julkaise mitään pyllistely/tissikuvia netissä.

Pojilla oli välillä kovatkin taistelut kun olivat 10-15 v. Tuntuu kuitenkin, että jotain tehty oikein kun hyvät arvosanat lukiossa ja vanhin menossa keväällä intin jälkeen opiskelemaan Aalto Yliopistoon.

Englannin kyllä oppineet mahtavasti ilman tauotonta pelaamistakin. Meillä tuo pelaamisoikeus mennyt vähän niin, että jos on koulussa tulokset ollut hyviä, niin pelaaminenkin ollut vapaampaa.

Silti käytännössä 10-15-vuotiaana pelaamista arkena max. tunti päivässä (Yleensä niin että pelittömiä päiviä ja joinakin päivinä sitten vähän enempi). Viikonloppuna sitten enemmän.
Meillä aikas sama (paitsi että esikoinen nyt aallossa ja vuoden päästä intissä). Nuorimman 10v kanssa taistelu vielä jatkuu. Hän ei tykkää lukea eikä urheilla, on vaikea keksiä tekemistä, helposti livahtaa koneelle. Olen viime päivinä paistanut ulos kuvaamaan kevään merkkejä, että uppoutuisi muuhunkin kuin peleihin.

Yläkoululaisella pojalla yllättäen ruotsi on vahvempi (10) kuin enkku (9), vaik peleissä chattaa enkuks!

Minecraft on siitä kiva, että siinä voi rakentaa sitä mistä tykkää, esim tyttö on nyt lukenut kaikki Harry Potterit ja rakentaa Tylypahkaa :p
 

Yhteistyössä