halpis koiranruoka vs. kallis?

  • Viestiketjun aloittaja viers
  • Ensimmäinen viesti
viers
onko noilla kovinkaan suurta eroa?
Tuntuu tyhmältä maksaa kolminkertaisesti "merkki" kuivamuonasta verrattuna halpaan, markettiruokaan..
tapatankohan tuon koiran ennenaikojaan tähän?
Jotain faktaa jossain jollain?
 
"vieras"
on eroja. riippuu paljolti rodustakin, voiko/kannattaako syödä mitä vain. esim toiset rodut reagoivat herkemmin vehnää sisältäviin ruokiin (tätä usein halvemmissa laaduissa lisänä). Toisten elimistö taas sietää vähän kaikkea.. kokeilemalla selviää.
 
juukai
Meillä syötettiin ensin royal caninia, sitten siirryttiin halvempaan, kaikkien kehumaan ruokaan ja koiralta alkoi irtoamaan kauheasti karvaa ja muutenkin karva meni huonoksi, palattiin takaisin royal caniniin ja kavaongelmat hävisi...
 
"palma"
En mä sellaisenaan pelkkää markettinappulaa syöttäisi, mutta lihaa tai muuta proteiinia lisäämällä siitäkin saa ihan hyvää ravintoa. Halvoissa nappuloissa on usein liikaa vehnää ja väriaineita, mut tuskin kalliimpienkaan nappuloiden liha mitään pihvihärkää on...
 
Saraldo
Meillä on niin nirso koira, ettei kalleimmatkaan merkit tahdo mennä. Ollaan kokeiltu sen seitsemään sorttia nappuloita ja purkkiruokaa ja pakasteruokaa jne jne. Yrjölän puuro meni hetken, mutta sitten alkoi sitäkin hylkimään. Joten mä syötän ihan mitä milloinkin sattuu kelpaamaan. Kun koira oli kipeä eikä syönyt senkään vertaa, syötin iltapalaksi kaksi nakkia. Ne sentään suostui syömään... ja siitä oli sekin hyöty, että saatiin koira juomaan.
 
eläintenhoitaja
On siis rehufirmojen aikaansaama harhakuvitelma, että vehnä on muka suuri allergisoiva ainessosa koiranruoissa. Todellisuudessa vain 1 % allergioista on vehnäallergiaa. Suurimpia allergisoivia ovat eläinperäiset ainekset (eli siis liha; kana, nauta, sika) Siksi ns. oikeissa allergiaruoissa on käytetty kalaa ja kalkkunaa, koska sitä ei yleensä käytetä ja näin ollen ei pitäisi aiheuttaa allergiaa.

Kyllä sen laatueron huomaa halvassa ja vähän kalliimmassa ruoassa. Sanon kuitenkin että joissain suurien firmojen ruoissa maksaa pelkkä merkki. Voisin sanoa että melkeinpä kaikki markettiruoat ovat aika huonolaatuisia... En kuitenkaan tarkoita sitä että koiran pitäisi syödä kalliimpaa ruokaa kuin omistajan.. En itsekään halua kaikkia rahojani tuhlata koiranruokaan ja mietin tarkoin millaista evästä koiralleni ostan.
 
eläintenhoitaja
Sanoisin vielä tuohon nirsouteen...

Itse ainakin noudatan sellaista periaatetta, että jos koira ei syö sitä mitä tarjotaan niin sitten on paastolla niin pitkään kuin suostuu syömään.
 
Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja eläintenhoitaja;23088718:
Sanoisin vielä tuohon nirsouteen...

Itse ainakin noudatan sellaista periaatetta, että jos koira ei syö sitä mitä tarjotaan niin sitten on paastolla niin pitkään kuin suostuu syömään.
Mutta mites kun se koira sitten vaan juo nälkäänsä? Ja siinä menee sitten jo pissatusrytmikin ihan ketuille, on tullut pissavahinkojakin kun juo niin hirveästi. Sen lisäksi mun tekee niin pahaa kun se vaan laihtuu ja laihtuu... ei tuosta kolmesta kilosta ole niin hirveästi varaa pudottaa :(. Ottaisin kyllä mielelläni neuvoja vastaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja eläintenhoitaja;23088718:
Sanoisin vielä tuohon nirsouteen...

Itse ainakin noudatan sellaista periaatetta, että jos koira ei syö sitä mitä tarjotaan niin sitten on paastolla niin pitkään kuin suostuu syömään.
En väitä että näin olisi joka tilanteessa, mutta meillä on ollut koira joka oli tosiaan ihan opetettu nirsoksi syöttämällä pelkkiä allergianappuloita vatsaongelmien takia. Katsoi ihan hölmönä leivänpalaakin kun sille antoi. Kun tuotiin koira kotiin, piti ottaa mukaan edellisestä paikasta pullossa raikasta Helsingin vesijohtovettä, kun se oli kuulemma ainoa mitä koira suostui juomaan. Ja tässä vaiheessa minäkin repesin vähintäänkin sisäisesti :saint:

No joo, oli ollut meillä 2pv kun söi leivät ja norminappulat jne. eikä vatsaongelmista ollut tietoakaan. Että välillä, joissain tapauksissa, kyllä huvittaa mitä omistajat elukoilleen omilla neurooseilla tekee :)

Kissat on paljon vaikeampia saada syömään. Pirkka-nappulat on olleet ainoat jotka ei ole koskaan kissoille kelvanneet, se oli pakko uskoa kun olivat käytännössä 2vk lähes syömättä..
 
Mutta mites kun se koira sitten vaan juo nälkäänsä? Ja siinä menee sitten jo pissatusrytmikin ihan ketuille, on tullut pissavahinkojakin kun juo niin hirveästi. Sen lisäksi mun tekee niin pahaa kun se vaan laihtuu ja laihtuu... ei tuosta kolmesta kilosta ole niin hirveästi varaa pudottaa :(. Ottaisin kyllä mielelläni neuvoja vastaan!
Pissausrytmi? Ai pissatusrytmi.. Osaan lukea. Minkä rotuinen koira sulla on? Eiks pikkukoirat juuri ole niitä hankalimpia nirppanokkia jotka on kranttuja joka asiassa :D
 
noksu
Jokin ruoka sopii jollekin ja joku taas ei.
Meillä toinen syö J&V:tä ja on hyvässä kunnossa ja selkeästi ruoka sopii.
Toinen syö säkin sitä ja toisen tätä ja ongelmat vain jatkuu.
Nyt käytössä hydrolisoitu koiranruoka, hinta "vain" 93€ säkki.
Pelkkää markettiruokaakin on kokeiltu joskus toiselle ja joku säkki sopi ja toinen taas aiheutti ilmavaivoja, karvanlähtöä jne..
 
"palma"
Alkuperäinen kirjoittaja eläintenhoitaja;23088697:
On siis rehufirmojen aikaansaama harhakuvitelma, että vehnä on muka suuri allergisoiva ainessosa koiranruoissa. Todellisuudessa vain 1 % allergioista on vehnäallergiaa.
Mun syyni vältellä vehnää on se, että koira on lihansyöjä eikä märehtijä. Viljaa ja kasviksiakin tarvitaan, mutta ei siinä mittakaavassa kuin monessa valmisruuassa, joissa vehnä on vain halpaa täyteainetta. Ei sudetkaan seiso viljapellossa mutustamassa jyviä.
 
pieni kokenus
Meillä on/on ollut 2 sekarotuista, 1 bokseri, 1 newfoundland, 2 hovawarttia, 2 kissaa, kani ja hamsteri.
Kakille on passannut marketti ja eläinkaupan muona, ainoa ero mitä huomataan heti on paskan määrä. markettimuonaa syödessä sitä tulee enempi, en tiedä miksi vaikka koirat söis yhtä paljon kumpaa apetta vaan. Turkit on kiiltäneet aina ja mahat olleet kunnossa. Boksu oli ainoa joka muuttui vanhuuttaan sellaseksi ettei pystyny enää syömään kuin keitettyä riisiä + keitettyä lihaa.
Toi jahti ja vahti on sellanen mitä mä olen ja harkinnut.
 
Eläintenhoitaja
KYLLÄ ON EROJA!

Jos on pakko marketista ostaa, niin oste HauHauta tai Purina Onea. Royal on ylihinnoiteltua, shittiä, hei oikeesti sen kannattajat vois vähän kattoo mitä se sisältää ja laskea ravintoarvoja! Aivan liian kallista laatuusa nähden. Yksi hyvä ja halpa on esim proformance ja sitte nutra gold.

Joku pedigree tai Chappi on ihan hirveetä kuraa, samoin se Perfect fit.

Huonoissa, ruuissa on hirveesti säilöntaineita, väriaineita, keinotekoisia aromeja, paljon suolaa ja sokeria ja vaan siksi se maistuu koiralle, muuten koira ei söisi koska niissä on liikaa hiiilihydraatteja.

Olkaa kilttejä ja ostakaa tosiaan ees sitä HauHauta jos haluatte halvalla päästä, tai sitten Jahti& Vahtia, se on tosi hyvää, tehdään Saksassa samlla tehtaalla kun Josera :)
 
"vieras"
No onhan niissä aika huimat erot. Halvalla ei hyvää saa pätee myös koiranruokiin. Kannattaa katsoa proteiinin ja rasvan osuudet tuoteselosteesta ja silloin huomaa, ettei markittiruuissa ole kumpaakaan tarpeeksi. Lisäksi niissä on monesti väriaineita ja ties mitä säilöntäaineita, jotka eivät pitemmän päälle olla terveellisiä. Kyllähän ihminenkin sairastuu, jos jatkuvasti vuodesta toiseen syö ala-arvoista ruokaa. Samoin voi käydä koiralle. Myös eläinkaupassa on edullisempia vaihtoehtoja, jotka kuitenkin monet ovat parempia kuin markettimoskat.

Jos eläimen ottaa, pitäisi miettiä etukäteen onko sitä varaa pitää. Eläinten ruuat ja tarvikeet maksaa ja jos siihen ei ole varaa, lelukaupan pehmokoira on paras vaihtoehto.
 
eläintenhoitaja
Mutta mites kun se koira sitten vaan juo nälkäänsä? Ja siinä menee sitten jo pissatusrytmikin ihan ketuille, on tullut pissavahinkojakin kun juo niin hirveästi. Sen lisäksi mun tekee niin pahaa kun se vaan laihtuu ja laihtuu... ei tuosta kolmesta kilosta ole niin hirveästi varaa pudottaa :(. Ottaisin kyllä mielelläni neuvoja vastaan!
Tarkoitinkin tuota kommenttiani niin, että kun koira on terve ja vain huvikseen nirsoilee. Liian paljon näkee koiria jotka saavat itse valita ruokansa ja sitten ei kelpaa ja sitten se saa vaan pelkkää makkaraa kun ei se suostu mitään muuta enää syömään...

Suosittelisin itse etsimään vähän rasvaisemman ruoan (jos nappuloita syötät). Yleensä ne ovat paljon maistuvampia. Etsi siis ihan sellasia, jotka tuntuvat kädessä rasvaisilta ja rasvaa jää käsiin. Myös kalaöljyn tai rypsiöljyn lisäys saattaa auttaa maistumaan. Rypsiöljyssä on paljon tärkeitä aminohappoja. Kohtuus tietenkin öljyjen annostelussa.

Sitten lisäksi voisin suositella joka viikkoista päivän paastoa. Se monesti saa ruokahalun palaamaan. Myös muiden ylimääräisten herkkujen antamista kannattaa välttää, ainakaan suuria määriä ei kannata antaa...
 
Eläintenhoitaja
Öljyt kannattaa sit antaa kylmäpuritettuina! :) Saa koira enempi irti niistä..

Ja ei riitä, että kattoo paljonko on rasvaa ja proteiinia, koska esim maissista sitä tulee jo ihan kivasti. Tärkeintä on, että proteiini tulis lihasta, ei mistään maissista.
 
Kyllähän koira nyt hengissä pysyy vaikka millä. Ihan ekana kannattaa kattoo sitä tuoteselostetta,mikä mainitaan ekana,sitä on eniten ja monissa markettiruuissa esimerkiks kananliha on kirjotettu ihan vaan kanaa ja joku prosentti määrä, eikä kananlihajauho,millasena se kuitenkin siinä ruuassa on. Se siis tarkottaa sitä että se kanan määrä on mitattu sillon kun se liha on ollut vielä tuoretta,ei sillon kun se on jo jauheena ja sillonhan sitä on vähemmän, jauhe painaa vähemmän kun tuore liha. Eläinkaupan ruuissa se lihan määrä on punnittu jo valmiina jauheena ja sitä oikeesti on sitten niin paljon kun sitä ilmoitetaan olevan.

Lisäks usein markettiruuissa se kana on esimerkiks kanan nokkaa ja jalkoja....ei sitä lihaa, toisin kun laadukkaammissa ruuissa. Eikä ne laadukkaammatkaan kaikki mitään hirmu hintasia oo ja yleensä niitä ei tarvi antaa niin paljoo kun noita marketti ruokia. Ja sit niihin on lisätty hyviä rasvoja ja nivelille hyväks olevia aineita ja monissa on otettu huomioon hammaskiveen taipuvaisuus ja monia muita juttuja, esim. energisyys,rotu,allergiat, ikä yms... Toki monet noista rotu jutuista on ihan pelkkää huuhaata, esimerkiks royal caninin mini adultissa ja chihuahua adultissa ei oo kyllä mitään eroo toisiinsa...en nyt muista pakkaus selostetta ulkoo niistä mutta silti. Marketti ruuista parhaimpia on hauhau champion ja jahti&vahti. Oon syöttäny itse sekä hauhauta,että royalia ynnä muita merkkejä ja hyvin on omat koirat voineet, silti mieluummin syötän eläinkaupan ruokia.
 
tt
Kannattaisko vaikka katsoa siitä paketin kyljestä? Karrikoidusti niin, että se marketin safka on kuin Saarioisen mikropitsa, eläin kaupasta taas saa italialaista kiviuunipitsaa. Onhan siinä eroa..
 
eläintenhoitaja
Meillä on/on ollut 2 sekarotuista, 1 bokseri, 1 newfoundland, 2 hovawarttia, 2 kissaa, kani ja hamsteri.
Kakille on passannut marketti ja eläinkaupan muona, ainoa ero mitä huomataan heti on paskan määrä. markettimuonaa syödessä sitä tulee enempi, en tiedä miksi vaikka koirat söis yhtä paljon kumpaa apetta vaan. Turkit on kiiltäneet aina ja mahat olleet kunnossa. Boksu oli ainoa joka muuttui vanhuuttaan sellaseksi ettei pystyny enää syömään kuin keitettyä riisiä + keitettyä lihaa.
Toi jahti ja vahti on sellanen mitä mä olen ja harkinnut.
Sitä ulostetta tulee sen takia enemmän, koska ruoka ei ole ollut niin hyvin sulavaa kuin toinen.
 

Yhteistyössä