Haluaako joku oikeasti älvsbytalon, vai onko se aina pelkkä rahakysymys?

  • Viestiketjun aloittaja "Ihmettelen"
  • Ensimmäinen viesti
"Ihmettelen"
Itse olemme rakennuttamassa taloa ja paljon eri vaihtoehtoja käyty läpi. Me tiesimme jo nykyisen kolmion ostaessamme, että parin kolmen vuoden päästä alkaa rakennusprojekti, joten olemme käyneet eri valmistajien talonäyttelyissä, lukeneet arikkeleita, seuranneet rakennusblogeja, jutelleet rakentajien kanssa ja oltu talovalmistajiin yhteydessä.

Me mietimme aluksi älvaria ja meille se oli ainakin ihan rahakysymys. Talokuume oli niin kova ja molemmilla oli "mä haluan heti talon" tunne ja rahat olisi älvariin riittänytkin.

Sen verran kehun älvaria, että niissä monissa on yllättävän järkevä ja avara pohjaratkaisu. Mutta muuten... Ne on ulkoa todella todella laatikkomaisen näköisiä? Mä mietin kauan, mikä tekee älvareista niin paljon "köyhemmän" näköisen ulkoa, mutta niissä on ensinäkin sellainen ohut pystylaudoitus ja monissa sitä rimaa ulkolaudoissa, mikä tekee ulkonäöstä heti halvemman ja rumemman.
Ikkunat ovat äkkiseltään samanalaiset, kuin muissakin, mutta laadukkaimmissa ja näyttävemmissä taloissa on ikkunan yläosassa sallainen (koriste?)lauta, mikä tuo heti näyttävyyttä ulkokuoreen. Monissa muissa taloissa on ulkona esim. sellainen helmalauta, mikä mun mielestä kuuluukiin puutaloihin.

Sisämateriaalit (muovimatto kylppärissä, keittiön vakiokalusteet, tapettimallisto, kalusteet märkätiloihin, sisäovet, listat) ovat todellakin kaikkien halvinta mahdollista ja myös sen näköistä.

Viimeviikonloppuna olimme ystäväpariskunnan luona yötä ja heillä siis älvsbytalon malli melatar. Ihmettelen, miten huono voi äänieristys talossa olla, koska sielä sisällä tuntui siltä, että seinät olisivat olleet paperia.

Mä en myöskään luottaisi siihen, että elementit voivat pysyä täydellisessä kunnossa, jos ne tehtaalla rakennetaan ja tuodaan pitkiäkin matkoja paikalle ja talo on tosiaan saman päivänä pystytysvalmis? Älvareissahan on keittiön kaapitkin kiinni, kun ne tuodaan tontille.

Muilla "avaimet käteen" valmistajilla menee talon valmistukseen 5-10kk ja talot rakennetaan suurilta osin paikan päällä.

Odottetiin onneksi (luojan kiitos) vielä vuosi ja kunnes palasin hoitovapaalta töihin. Nyt on vähän enemmän rahaa ja älvari siis täysin poissuljettu.
 
Me mietimme joskus älvaria ihan vain sen hinnan takia. Halpa hinta houkuttuteli. Älvarissa ei kuitenkaan (MEILLE) ollut mitään, mistä oltaisiin pidetty. Lopulta ajatus älvarista sitten hiipui pois, koska talossa ei ollut missään muotoa sitä jotain, mistä me olisimme pitäneet.
Mutta tämä on vain meidän makumme ja varmasti monella muulla on taas erilainen maku.
 
"Carita"
Meillä on kyllä ollut ihan rahakysmys. Meillä ei olisi ikinä ollut varaa taloon, jos se olisi pitänyt olla joku muu kuin älvsbytalo. Me tarvittiin kuitenkin neljä makkaria ja kunnon khh, joten ei ollut vaihtoehtoja. Älvari on kuitenkin uutena halvempi, kuin moni 10-20v vanha talo. Eli meille oli ihan rahakysymys. Muuhun ei ollut varaa.

Äänieristys on vähän heikohko joo. Materiaalit ovat halpoja ja tylsiä, mutta meille ne riittävät. Emme kaivannutkaan luksusta. Ihan hyvä talo ollut ja 3v asuttu nyt pian.
 
"vieras"
Rahakysymys ja se, että ei olla mitään sisustusihmisiä. Ollaan vaatimattomia ja me halusimme vain talon ja kodin. Meille ei ole materiaaleilla tms niin väliä. Muovimatto kylppärissä on meille ihan jees.
 
vierass
[QUOTE="Maija";28232486]Ei ole varaa muuhun. Mutta olemme vielä nuori perhe ja 10-20v päästä rakennamme itse unelmien talon :) Siihen asti älvis ajaa meidän asiamme hyvin.[/QUOTE]

Ja mitä sillä talolla tekee sitten, kun mukulat on muuttaneet pois kotoota? :D

Mullakin sama ajatus, että "kohta" mä rakennan unelmien taloni, mutta sit oon miettinyt, että montaa vuotta ei mee, kun esikoinen lähtee opiskelemaan jne. Ihan turhaa, tää riittää mulle ja miehelle :)
 
  • Tykkää
Reactions: Namppis88
Sen verran mitä olen noita unelmien talo jaksoja katsellut, niin ei kiitos älvaria ikinä.
Ne on niin KARSEITA. Siis makuja on monia ja jos joku tykkää älvarista, niin minun ei tarvitse tykätä jne silleen..
Todella halvan näköisiä..
 
"Viola"
Me saatiin lainalupaus 200t ja se oli kuulemma ihan totaalinen maksimi. Muut pankit lupailivat vain 150-160t.
Kun pitää hankkia tontti, tehdä maatyöt, autotalli jne, niin älvari oli ainut vaihtoehto, mihin rahat riittivät.
 
Älvarit ovat mun mielestä rumia, mutta niin on monet jukkatalon ja kastellitalojenkin mallit.

Itse tykkään kannustaloista, simonstaloista, sievitaloista ja sitten useimmista kivitaloista. Mammuttihirsitalot myös ihan ok.
 
dsad
[QUOTE="vieras";28232799]No oisin ikionnellinen jos olisi varaa edes siihen älvsbyyn. Kavereilla oli, se oli ihana. Mutta oonkin vaatimaton.

Ja saahan siihen lisärahalla niitä muutoksia.[/QUOTE]

Joo saa, mutta sillä rahalla alkaisi saada jo sitten toisenkin talon.
 
lucifer
jo stykkäisin kyseisen mallisista taloista olisi luultavast vaihtoehto muiden joukossa, mutta kun mieltymys on hiukan eri niin ei kiitos. monella ystävällä niitä on ja sopivat heille, koska ovat tyytyväisiä taloihinsa
 
"vieras"
Eiköhän se ole pakon sanelema ratkaisu monille. Itse ottaisin n. miljoona kertaa mieluummin vanhan talon kuin uuden Älvarin (kun joku tuossa sanoi, että sai uuden talon samalla hinnalla kuin ois saanut 10-20 v. vanhan talon).
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28232799]No oisin ikionnellinen jos olisi varaa edes siihen älvsbyyn. Kavereilla oli, se oli ihana. Mutta oonkin vaatimaton.

Ja saahan siihen lisärahalla niitä muutoksia.[/QUOTE]

Mitäköhän maksaisi muutos jos haluaa että kattolistat laitetaan vasta tapetoinnin JÄLKEEN?

Mua niin nauratti kun katsoin sitä Unelmatalot ohjelmaa, kun etualalla ukko selittää laadukkaasta tekemisestä ja taka-alalla näkyy kun remppaukko vetää tapettia kattolistojen päälle.

Nuo on juuri niitä pikkujuttuja joista mä en tykkää, jos tehdään niin tehdään kunnolla.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28232828]Eiköhän se ole pakon sanelema ratkaisu monille. Itse ottaisin n. miljoona kertaa mieluummin vanhan talon kuin uuden Älvarin (kun joku tuossa sanoi, että sai uuden talon samalla hinnalla kuin ois saanut 10-20 v. vanhan talon).[/QUOTE]

Mä ottaisin kyllä uuden. Siis noin ziljoona kertaa mieluummin.
 
dsad
[QUOTE="vieras";28232871]? Niin, eli kyse on vaan siitä että älvsby ei ole tarpeeksi tyylikäs merkki. Siis, vaikka kaikkiin sais tismalleen samat ikkunapuut sun muut niin on siistimpää sanoa asuvansa esim. kannustalossa kuin älvsbyssa.

:p[/QUOTE]

Tyylikäshän se ei ole ulkonäöltään. Älvarissa ei voi muuten suurempia muutoksia ulkokuoreen edes tehdä. Ne kuistit, ikkunoiden reunuspuut, se pystyrimalaudoitus, ilman helmalautaa yms on vaan todella ruma.
Toki kannustalo, sievitalo, kreivitalo, hirsitalot yms painivat eri sarjoissa muutenkin.
 
"haaveilija"
Vinkatkaa joku hyvä talomalli, 2 kerroksinen, jossa takapihalle ois semmoiset isot koko seinän kokoiset ikkunat olohuoneessa/yläaulassa. Ei siis mitään tommosta perinteistä mummonmökkiä. Vähän modernimpi.

Täällä päin rakennetaan tuollaisia ja kuolaan niitä.
 
"yrtti"
[QUOTE="vieras";28232871]? Niin, eli kyse on vaan siitä että älvsby ei ole tarpeeksi tyylikäs merkki. Siis, vaikka kaikkiin sais tismalleen samat ikkunapuut sun muut niin on siistimpää sanoa asuvansa esim. kannustalossa kuin älvsbyssa.

:p[/QUOTE]

Ei älväri kuule muuksi muutu pelkällä "ikkunapuiden" vaihdolla. :) Nykyaikaisissa taloissa kun on aika lailla sitä tekniikkaakin, joka älväreissä edustaa lähinnä 1980-lukua. Missään muissa taloissa ei esim. ilmanvaihdon korvausilmaa ole enää pariinkymmeneen vuoteen vedetty sisään raakana (l. kylmänä ja suodattamattomana) ikkunoiden yhteydessä olevista räppänöistä.
 
Kaduttaa
Meillä oli ihan rahakysymys ja mua kaduttaa todella paljon. Ei tässä talossa nyt mitään suurempaa viikaa ole ollut, mutta sellainen toimivuus ja nykyaikaisuus puuttuu.
Rakennutimme talon ollessamme nuorempia ja muuhun ei ollut varaa. Tämä talo on nyt siis 4v vanha.
Älvareillahan on tosi huono jälleenmyyntiarvo, mutta me asutaan onneksi niin keskeisellä paikalla, että menee varmaan kaupaksi. Toivon niin. Haaveissa siis rakennuttaa kannustalo tai sievitalo.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28232871]? Niin, eli kyse on vaan siitä että älvsby ei ole tarpeeksi tyylikäs merkki. Siis, vaikka kaikkiin sais tismalleen samat ikkunapuut sun muut niin on siistimpää sanoa asuvansa esim. kannustalossa kuin älvsbyssa.

:p[/QUOTE]

Ei, vaan kyse on siitä, että Älvsby- talo on huonolaatuinen vailla nykyajan tekniikkaa.
 

Yhteistyössä