Haluaisitko tietää jos teillä haisee home?

  • Viestiketjun aloittaja "niiskuneiti"
  • Ensimmäinen viesti
"niiskuneiti"
Hometalossa asuvat ovat usein tottuneet hajuun.
Lapsen kaveri sairastelee paljon, on usein pois koulusta ja aina tavatessamme haistan homeen lapsen vaateista.

Itse olen homeallerginen ja tunnistan hajun ja saan siitä oireita.

Pitäisikö vanhemmille kertoa havainnosta? Emme ole tekemisissä vanhempien kanssa joten en tiedä miten suhtautuisivat.

Mitä tekisitte? Miten itse suhtautuisitte?
 
ap.
Kyllä haluaisin, mutta vaatii jonkin verran tahdikkuutta mennä tuollaisesta hajuhavainnosta kertomaan :D
Sepä se. Olen tavannut vanhemmat kerran ohimennen, en edes tunnista jos tulevat vastaan. Siksi en ole lähestynyt aiemmin. Toisaalta kyseessä on lapsen terveys.
En kyllä keksi sanoja. En voi mennä rimputtamaan ovikelloakaan vaan kertoakseni että teillä saattaa olla hometta. :)
 
minämyös
Todella tahdikas näissä asioissa pitää olla, koska kyseessä voi olla ihmisen koko omaisuus. Eli hyvinkin voi itsellä olla ongelma tiedossakin, mutta ei ole voimia/rahaa tehdä ongelmalle mitään. Voihan sitä kysyä, että oletteko ajatelleet, että lapsen sairastelu voisi johtua homeesta?
 
[QUOTE="niiskuneiti";27213900]Hometalossa asuvat ovat usein tottuneet hajuun.
Lapsen kaveri sairastelee paljon, on usein pois koulusta ja aina tavatessamme haistan homeen lapsen vaateista.

Itse olen homeallerginen ja tunnistan hajun ja saan siitä oireita.

Pitäisikö vanhemmille kertoa havainnosta? Emme ole tekemisissä vanhempien kanssa joten en tiedä miten suhtautuisivat.

Mitä tekisitte? Miten itse suhtautuisitte?[/QUOTE]

Niin. Tai sitten kuvittelet haistavasi. Mielellä on niin suuri voima tuossakin.

En ihan lähtisi noilla perusteilla tekemään johtopäätöksiä...
 
Lex
Sepä se. Olen tavannut vanhemmat kerran ohimennen, en edes tunnista jos tulevat vastaan. Siksi en ole lähestynyt aiemmin. Toisaalta kyseessä on lapsen terveys.
En kyllä keksi sanoja. En voi mennä rimputtamaan ovikelloakaan vaan kertoakseni että teillä saattaa olla hometta. :)
Kirjoita sähköposti tai jotain?

Ainakin näiden viestien perusteella osaat varmasti ilmaista asian ystävällisesti, fiksu kuulijakin ymmärtää että kyse on lapsen hyvinvoinnista.
Tsemppiä! =)
 
Olen pari kertaa ollut sellaisen ihmisen läheisyydessä, joka haisee homeelle ja mun limakalvot reagoi (olen altistunut ja reagoin vahvasti mm. sädesieneen). Toinen kerta oli leffassa ja se oli ihan kamalaa, koko ajan mietin vaan että kehtaanko mä sanoa...no en kehdannut :ashamed:
 
ap.
[QUOTE="höh";27214007]Turhaan homekoiria kouluttavat. Ootko mietinyt mikä markkinarako tuossa olisi?[/QUOTE]

Onhan tästä vitsailtu, vaan mitä enemmän töitä, sitä sairaampi olisin. Ei kiva, kokemusta on. :D
 
En kuvittele. :)

Tyypillistä on kuvitella että ihminen kuvittelee kun puhutaan mahdollisesta homeongelmasta asuintiloissa. Huomaan homeenhajun aina tavatessani ko. lapsen.
Aivot saa luulemaan mitä haluaa, jos vain itse uskoo siihen.

Noita "hometarinoita" on omassa tuttavapiirissäkin ollut ihan tarpeeksi, kodinhoitohuoneita yms purettu mitään löytämättä syystä että: kuviteltu home.
 
"..."
Omien vanhempien vanhapurueristeinen puutalo haisee ummehtuneelle ja kummalliselle, samaten kaikki vaatteet ym. eli haju pysyy. Jopa aikakauslehdet joita äiti tuo luettavaksi haisevat. Olen useita kertoja asiasta sanonut mutta eipä siihen kukaan reagoi mitenkään... Eli paljon mahdollista että saisit vain vihat päällesi ja kukaan ei uskoisi sanomaasi.
 
ap.
Aivot saa luulemaan mitä haluaa, jos vain itse uskoo siihen.

Noita "hometarinoita" on omassa tuttavapiirissäkin ollut ihan tarpeeksi, kodinhoitohuoneita yms purettu mitään löytämättä syystä että: kuviteltu home.
Niinpä niin. :) Kuviteltu home on tietysti kuviteltu home. Mä tunnistan.
Olen tunnistanut paikassa jossa ns. homemittaus on tehty kovaan hintaan. Sanoisin että pintamittareilla sun muilla vipottimilla voi heittää vesilintua. Porauskin vain harvoin sattuu homekohtaan. Se että näkyvää hometta ei löydy purettavasta paikasta ei osoita etteikö sitä olisi.
Mä luotan vain omaan nenääni, oireisiin (jotka voi olla tosi rajutkin) ja sisäilmamittaukseen. Homekoiran käytöstä ei ole kokemusta mutta uskon myös koiran nenään. Kaikkia homelajeja en minäkään tunnista, en tiedä miten laaja repertuaari koirilla voi olla.
Mä olen joutunut perehtymään aiheeseen, valitettavasti ja kalliisti.
 
ap.
[QUOTE="...";27214113]Omien vanhempien vanhapurueristeinen puutalo haisee ummehtuneelle ja kummalliselle, samaten kaikki vaatteet ym. eli haju pysyy. Jopa aikakauslehdet joita äiti tuo luettavaksi haisevat. Olen useita kertoja asiasta sanonut mutta eipä siihen kukaan reagoi mitenkään... Eli paljon mahdollista että saisit vain vihat päällesi ja kukaan ei uskoisi sanomaasi.[/QUOTE]

Se on mahdollista. Mulla on kokemusta sukulaisesta jotka myivät taloaan. Suhtautuminen oli sitä luokkaa kuin olisin sanonut, että teillä on saastaista! :D
En ole sen jälkeen juurikaan ilmoitellut huomioistani kuin kysyttäessä.
 
"taru"
Laitat lapsesi joku kerta heille kylään...menet sitten itse hakemaan hänet sisälle asti,siinä hakiessa juttelet niitä näitä ja kerrot,että heillä haisee homeelle.Kerrot omasta allergiasta .
 
voisiko joku tulla meillekin haistelemaan? minä väitän vahvasti että hometta on, koska haju tarttuu vaatteisiin, eikä lähde edes pesussa. sen hajun haistaa voimakkaasti omista vaatteista, kun on jossain muualla kuin kotona. ollaan sairasteltu normaalia enemmän, mutta ei mitään erikoisia oireita, paitsi tytölle ilmestyi suupieliin ihottuma kun muutettiin tänne.
mittauksia ja poraukset tehty kahteen paikkaan, mutta ei muualle... sokeritoukkia löytyy, tuntuu että ilma ei kierrä ja vaikka siivoaa niin ei saa raitista hajua kämppään millään. talvisin keittiön ikkuna jäätyy alakulmasta... monesti talvellakin pakko tuulettaa päivittäin, muuten iskee väsymys...

miltäs nuo jutut kuulostaa? voisiko olla hometta, eihän talossa itsessään voi olla niin kova ominaishaju, että se takertuu jokapaikkaan, hiuksiinkin.
 
voisiko joku tulla meillekin haistelemaan? minä väitän vahvasti että hometta on, koska haju tarttuu vaatteisiin, eikä lähde edes pesussa. sen hajun haistaa voimakkaasti omista vaatteista, kun on jossain muualla kuin kotona. ollaan sairasteltu normaalia enemmän, mutta ei mitään erikoisia oireita, paitsi tytölle ilmestyi suupieliin ihottuma kun muutettiin tänne.
mittauksia ja poraukset tehty kahteen paikkaan, mutta ei muualle... sokeritoukkia löytyy, tuntuu että ilma ei kierrä ja vaikka siivoaa niin ei saa raitista hajua kämppään millään. talvisin keittiön ikkuna jäätyy alakulmasta... monesti talvellakin pakko tuulettaa päivittäin, muuten iskee väsymys...

miltäs nuo jutut kuulostaa? voisiko olla hometta, eihän talossa itsessään voi olla niin kova ominaishaju, että se takertuu jokapaikkaan, hiuksiinkin.
Sokeritoukat tai ikkunan huono eristävyys ei vielä kieli homeesta, muu sitä voi ollakin mutta voi johtua myös ihan huonosta ilmanvaihdosta..
Homeen haju voi todellakin tarttua jokapaikkaan, tuoksu on sellainen samanlainen kuin haistaisit maata. Harkitsisin sinuna homekoiraa tai ilmanlaatututkimusta, jos ei löydy jo altistunutta herkkänenäistä tuttavaa lähistöltä. Ihmisenä on tosiaan vähän huono lähteä asiaa faktaksi tutkimaan, kun minäkään en reagoi kuin osaan homeita.

Mutta totta tosiaan, melko kätevä oli tämä nenä taloa metsästäessä :D
 
ap.
voisiko joku tulla meillekin haistelemaan? minä väitän vahvasti että hometta on, koska haju tarttuu vaatteisiin, eikä lähde edes pesussa. sen hajun haistaa voimakkaasti omista vaatteista, kun on jossain muualla kuin kotona. ollaan sairasteltu normaalia enemmän, mutta ei mitään erikoisia oireita, paitsi tytölle ilmestyi suupieliin ihottuma kun muutettiin tänne.
mittauksia ja poraukset tehty kahteen paikkaan, mutta ei muualle... sokeritoukkia löytyy, tuntuu että ilma ei kierrä ja vaikka siivoaa niin ei saa raitista hajua kämppään millään. talvisin keittiön ikkuna jäätyy alakulmasta... monesti talvellakin pakko tuulettaa päivittäin, muuten iskee väsymys...

miltäs nuo jutut kuulostaa? voisiko olla hometta, eihän talossa itsessään voi olla niin kova ominaishaju, että se takertuu jokapaikkaan, hiuksiinkin.
Homeenhajua ei saa pesussa pois vaikka pesisi 90 asteessa ja varsinkin synteettiset kuidut hajustuu lopullisesti. Suosittelen homekoiraa, tai sisäILMANmittausta. Sokeritoukat ei kerro homeesta eikä ikkunan jäätyminen. Onko teillä korvausilma saanti hoidettu kunnolla? Nuo pistemittaukset on hakuammuntaa.
Yleensä home kuitenkin löytyy sieltä missä on vettä, saunasta, kylppäristä, keittiöstä.
 

Yhteistyössä