Haluatko laihtua? Tällä ruokavaliolla onnistut!

  • Viestiketjun aloittaja Vieraszz
  • Ensimmäinen viesti
"ellinoora"
Jotenkin negatiivisia kommentteja tuolla.Hienosti olet pudottanut painoa ja oikein hyvältä kuulostaa ruokavaliosi.Itsekin ajattelin taas ryhdistäytyä ja parantaa ruokatottumuksia.Ja kun joku tuolla mainitsi että:normaali ruokavaliohan tuo on,mitä enne sitten olet syönyt,niin järjellä ajateltuna,jos ylipainoa on vaikka 20kg niin varmaan tuon ruokamäärän lisäksi on ennen mennyt monta leipää,makkaraa,nakkia,suklaata,jarkkia jne.
 
karppaaja
Hampaathan tuossa hajoaa, jos noin usein syö.
Samaa mietin. Hammaslääkärit suosittelee että syötäisiin max 4 kertaa päivässä. Pelkkä hedelmä välipalana on huonoa hampaille ja verensokerille. Itsellä olisi jatkuva makeanhimo ja huono olo tuolla ruokavaliolla. Syön vähähiilihydraattisesti ja paljon rasvaa ja syön 3-4 kertaa päivässä, olen laihtunut 10kg normaalipainon sisällä :) Hedelmiä en syö juuri lainkaan (saatan välillä maistaa pienen palan kun lapset syövät hedelmiä).
 
elämäntapamuutoksen tehnyt
Laihduttaa voi helposti monenlaisella ruokavaliolla, mutta sen painon pitäminen alhaalla vaatiikin sitten järkeviä ratkaisuja. Itse vannon Patrik Borgin ajatusmallin nimeen; rento laihduttaminen ilman stressiä tuo parhaan tuloksen ponnistelematta ja ennen kaikkea takaa ne pysyvät tulokset. Laihduttaessa on tärkeää syödä niin paljon kuin haluaa ja herkutella, mielitekoja vastaan taisteleminen ei ole (pysyvä) ratkaisu mihinkään.
 
"mie"
Tuohan on ihan hyvä ruokavalio (joskaan en itse noin paljon välipaloja syö). Mä en käsitä miten joku pitää tuota nälkäkuurina? Itse tiputin yli 2 vuotta sitten 22 kg.

Ruokavalio oli kokolailla tämä:

Aamupuuro marjoilla. Lisäksi raejuustoa tai rahka"smoothie" marjoilla.

välipala hedelmä tai marjoja tai pähkinöitä (tämän jätin väliin jos aamiaisesta ei ollu kulunut kauaa)

Lounas: Salaatti (lautanen täyteen kasviksia) + n. 150g kalaa/kanaa/lihaa (joskus kanamunaa tai fetaa)

Välipala: Sama kuin yllä. Tai rahka.

Päivällinen: Puolilautasellista kasvíksia (kysennetty tai salaatti). Täysjyvä riisiä tai pastaa tai täysjyväleipä siivu. kalaa/kanaa/kalaa. Tai vaihtoehtoisesti ihan vaan perus jauhelihakeittoa tms. En karsastanut kastikeitakaan, kun vaan en lapannu lautasta täyteen sitä.

Iltapala: Rahka"smoothie" tai kahden munan munakas jossa 50g esim rasvatonta kinkkua.


Tällä mentiin, ja hyvin pitkälle samalla menen edelleen. Lounas on helppo rakentaa kun työpaikalla on salaattipöytä josta koota oma lounassalaatti. Päivällinen ihan sama kuin miehellä ja lapsilla, enemmän ehkä kasviksia lapan kuin mies.

Tästä tuli elämäntapa. Toki variaatioita on ollut mukana, mutta kun säännöllisyys ja ANNOSKOOT on kunnossa, homma pelaa. Ja lauantaisin vedän pizzaa tai makkara-perunat tai mitä ikinä mieli tekee (tosin itsetehtyinä). Kaksi vuotta paino pysynyt samana. JOSKIN liikun myös noin 2-4 krt/vko.
 
"niin"
Samaa mietin. Hammaslääkärit suosittelee että syötäisiin max 4 kertaa päivässä. Pelkkä hedelmä välipalana on huonoa hampaille ja verensokerille. Itsellä olisi jatkuva makeanhimo ja huono olo tuolla ruokavaliolla. Syön vähähiilihydraattisesti ja paljon rasvaa ja syön 3-4 kertaa päivässä, olen laihtunut 10kg normaalipainon sisällä :) Hedelmiä en syö juuri lainkaan (saatan välillä maistaa pienen palan kun lapset syövät hedelmiä).
Meinasitko ettet enää ikinä elämässäsi syö hedelmiä ;) ? Tärkeinhän olis löytää ruokavalio jota noudattaa loppuelämän ;) eikä pelkästään laihdutuksen ajaksi.
 
elämäntapamuutoksen tehnyt
[QUOTE="mie";30683417]Tuohan on ihan hyvä ruokavalio (joskaan en itse noin paljon välipaloja syö). Mä en käsitä miten joku pitää tuota nälkäkuurina? Itse tiputin yli 2 vuotta sitten 22 kg.

Ruokavalio oli kokolailla tämä:

Aamupuuro marjoilla. Lisäksi raejuustoa tai rahka"smoothie" marjoilla.

välipala hedelmä tai marjoja tai pähkinöitä (tämän jätin väliin jos aamiaisesta ei ollu kulunut kauaa)

Lounas: Salaatti (lautanen täyteen kasviksia) + n. 150g kalaa/kanaa/lihaa (joskus kanamunaa tai fetaa)

Välipala: Sama kuin yllä. Tai rahka.

Päivällinen: Puolilautasellista kasvíksia (kysennetty tai salaatti). Täysjyvä riisiä tai pastaa tai täysjyväleipä siivu. kalaa/kanaa/kalaa. Tai vaihtoehtoisesti ihan vaan perus jauhelihakeittoa tms. En karsastanut kastikeitakaan, kun vaan en lapannu lautasta täyteen sitä.

Iltapala: Rahka"smoothie" tai kahden munan munakas jossa 50g esim rasvatonta kinkkua.


Tällä mentiin, ja hyvin pitkälle samalla menen edelleen. Lounas on helppo rakentaa kun työpaikalla on salaattipöytä josta koota oma lounassalaatti. Päivällinen ihan sama kuin miehellä ja lapsilla, enemmän ehkä kasviksia lapan kuin mies.

Tästä tuli elämäntapa. Toki variaatioita on ollut mukana, mutta kun säännöllisyys ja ANNOSKOOT on kunnossa, homma pelaa. Ja lauantaisin vedän pizzaa tai makkara-perunat tai mitä ikinä mieli tekee (tosin itsetehtyinä). Kaksi vuotta paino pysynyt samana. JOSKIN liikun myös noin 2-4 krt/vko.[/QUOTE]


Tästä vastauksestasi nousi silmään eräs asia. Puhut annoskoosta - uskoisin, että syöt kuitenkin itsesi kylläiseksi. Ts. sinun ei tekisi edes mieli syödä enempää. Jos ihminen on dieetillä, jossa vahditaan syödyn ruuan määrää orjallisesti eikä opita syömään rennosti nälkätuntemusten mukaan, ei sellaisesta tule elämäntapaa. Kun ruokavalion muokkaa jokseenkin järkeväksi, voi laihduttaessaankin syödä niin paljon kuin haluaa. Ja kannattaakin syödä.
 
"mie"
Alkuperäinen kirjoittaja elämäntapamuutoksen tehnyt;30683423:
Tästä vastauksestasi nousi silmään eräs asia. Puhut annoskoosta - uskoisin, että syöt kuitenkin itsesi kylläiseksi. Ts. sinun ei tekisi edes mieli syödä enempää. Jos ihminen on dieetillä, jossa vahditaan syödyn ruuan määrää orjallisesti eikä opita syömään rennosti nälkätuntemusten mukaan, ei sellaisesta tule elämäntapaa. Kun ruokavalion muokkaa jokseenkin järkeväksi, voi laihduttaessaankin syödä niin paljon kuin haluaa. Ja kannattaakin syödä.
NO tarkennetaan. ENNEN laihdutusta söin kuin hevonen tai raavas mies. Mun annoskoot oli valtavia => vatsalaukkukin tottunut siihen että sinne vedetään kaksilautasta pastaa. Enkä usko että olen aino jolla tämä ongelma?

Siksi mainitsen annoskoot. Jos on ollut taipumus syödä enemmänkin kuin tarve, niin siihenkin on opeteltava. Eiks niin? Ei mun annokset hiirenannoksia ole edeleenkään. Ihan syön niin että nälkä loppuu. Mutta en yli. Get the point?
 
elämäntapamuutoksen tehnyt
[QUOTE="mie";30683427]NO tarkennetaan. ENNEN laihdutusta söin kuin hevonen tai raavas mies. Mun annoskoot oli valtavia => vatsalaukkukin tottunut siihen että sinne vedetään kaksilautasta pastaa. Enkä usko että olen aino jolla tämä ongelma?

Siksi mainitsen annoskoot. Jos on ollut taipumus syödä enemmänkin kuin tarve, niin siihenkin on opeteltava. Eiks niin? Ei mun annokset hiirenannoksia ole edeleenkään. Ihan syön niin että nälkä loppuu. Mutta en yli. Get the point?[/QUOTE]

Kyllä ymmärsin pointin. Haluan vain, että muutkin ymmärtää. Monella ylipainoisella on (usein aiemmista laihdutuskuureista ja jojoilusta johtuen) häiriintynyt nälän tunnistaminen, jolloin syödään "maha pinkeäksi", kun se vasta antaa viestin, että nälkä on poissa. Normaalilla ihmisellä viesti tulee aivojen kylläisyyskeskuksesta jo paljon ennen sitä, kun maha on pinkeänä... ja tämän voi kyllä opetella ja keholleen opettaa. Silloin annoskoot ovatkin järkeviä, mutta ei siis tietoisena valintana vaan siksi, kun ei tee mieli eikä ole tarve syösä enempää. Jos laihduttaja alkaa annoskokoaan tietoisesti rajoittamaan (ja jää nälkäiseksi aterian jälkeen), on se tie tuomittu tuhoon melko lailla varmasti.
Ja monesti ylipainoisilla on ateriarytmeissäkin korjattavaa, jolloin nälkä voi ehtiä kasvaa hallitsemattomaksi.
Pitkä aihe, jos ketä kiinnostaa, suosittelen lukemaan Borgin kirjoja. Heppu tietää mistä puhuu.
 
"mie"
Alkuperäinen kirjoittaja elämäntapamuutoksen tehnyt;30683433:
Kyllä ymmärsin pointin. Haluan vain, että muutkin ymmärtää. Monella ylipainoisella on (usein aiemmista laihdutuskuureista ja jojoilusta johtuen) häiriintynyt nälän tunnistaminen, jolloin syödään "maha pinkeäksi", kun se vasta antaa viestin, että nälkä on poissa. Normaalilla ihmisellä viesti tulee aivojen kylläisyyskeskuksesta jo paljon ennen sitä, kun maha on pinkeänä... ja tämän voi kyllä opetella ja keholleen opettaa. Silloin annoskoot ovatkin järkeviä, mutta ei siis tietoisena valintana vaan siksi, kun ei tee mieli eikä ole tarve syösä enempää. Jos laihduttaja alkaa annoskokoaan tietoisesti rajoittamaan (ja jää nälkäiseksi aterian jälkeen), on se tie tuomittu tuhoon melko lailla varmasti.
Ja monesti ylipainoisilla on ateriarytmeissäkin korjattavaa, jolloin nälkä voi ehtiä kasvaa hallitsemattomaksi.
Pitkä aihe, jos ketä kiinnostaa, suosittelen lukemaan Borgin kirjoja. Heppu tietää mistä puhuu.
Taas seuraava täsmennys, eli itse vedin sitä mahaa täydeksi kasviksilla (en siis suostunut mihinkään Jutta go-fat-go tyyliseen ratkaisuus jossa kasviksille on annattu tietty annoskoko grammoina). Mulla tosiaan tausta jojoilusta. Mutta nyt paino pysynyt sen yli kaksi vuotta +/- 2kg sisällä. Sanosin silti että ruuan puntarointi voi ollla hyvä, silloin jos ihmisellä ei ole mitää käryä tuotteiden energiasisällöstä. Orjallisuus kuitenkaan tuskin pitkällä tähtäimellä kannattaa.

Mä väitän oman kokemuksen pohjalta että annoskoon tarkistus on paikallaan. Mutta ne muutokset oikeasti tulee siitä että alkaa syödä säännöllisesti => kiljuvanälkä ei saa otetta. Kun ei ole sitä kiljuvaa nälkää laisinkaan, ei tarvitse syödä niin suuria annoksia. En ole sen kummempia teorioita lukenut,tai olen joskus, mutta ainoa mikä juuri MINULLA yksilönä toimi oli löytää tasainen rytmi, ja sen kautta myös pienentyneet annoskoot. Ruokini puntaroin laihdutuksen alussa ehkä noin 3kk ajan. Sitten opin jo päässäni arvioimaan annoksia. Nykyään ei mietiskellä tarvitse. Osaan vihdoinkin (niin outoa kun se onkin) ottaa lautaselle oikean määrän ruokaa ;) Enkä todellakaan jää nälkäiseksi. Sen myös olen oppinut etten syö vaan siksi "että tää on vaan niin hyvää etten voi lopettaa". Eli en vedä koko pizzaa koska tiedän että maha on täynä jo puolikkaan jälkeen, vaikka mieli toisinaan vielä tekis se kokonainen vetästä. Tosin onneksi tuo "mielihalu" ei enää tule kovin usein.

Aivoja pitää siis opettaa samalla. Ja mä väitän myös että tää prosessi on yksilöllistä. Tärkeänä koin että itse oikeasti aloin miettiä mikä aiemmissa dieteissä oli mennyt pieleen. Mistä en tykännyt. Ja mistä tykkäsin. Sitä kautta tuli taas tunnistus omista "pinttyneistä" tavoista ja/tai ajattelumalleista ruokaa ajatellen => jonka kautta taas rakentui ajatus "omasta tavasta" laihtua. Mitä haluan tehdä, mitä en (halusin esim pitää kiinni lauantai illan herkkuhetkestä ja lasista viiniä). En halunnut kitua ainaisessa nälässä. Mutta toisaalta taas olin valmis ja halusinkin alkaa syödä puhtaammien (ei eineksiä, ei ruokaa jonka jälkee olo kuin syöttöpossulla ja närästää, ei sitä yber äklöä oloa kun vetää pussin karkkia putkeen jne)
 
karppaaja
[QUOTE="niin";30683418]Meinasitko ettet enää ikinä elämässäsi syö hedelmiä ;) ? Tärkeinhän olis löytää ruokavalio jota noudattaa loppuelämän ;) eikä pelkästään laihdutuksen ajaksi.[/QUOTE]

Hedelmät ovat itse asiassa aika turhia. Paljon sokeria ja vain vähän vitamiineja. Sitäpaitsi monet hedelmät tulevat kaukaa ja ovat täynnä myrkkyjä. Vihanneksissa on HUOMATTAVASTI enemmän ravintoaineita ja niissä on helpompi suosia kotimaista. Oon pärjänny jo aika monta vuotta erittäin pienellä hedelmämäärällä (eli max 1 päivässä, yleensä ei sitäkään). Suvussa on myös moni hedelmäallergikko, mitenköhän ne pärjää ilman hedelmiä....

Hedelmissä ei ole oikeastaan mitään mitä ei voisi saada vihanneksista.
 
"okei"
Hedelmät ovat itse asiassa aika turhia. Paljon sokeria ja vain vähän vitamiineja. Sitäpaitsi monet hedelmät tulevat kaukaa ja ovat täynnä myrkkyjä. Vihanneksissa on HUOMATTAVASTI enemmän ravintoaineita ja niissä on helpompi suosia kotimaista. Oon pärjänny jo aika monta vuotta erittäin pienellä hedelmämäärällä (eli max 1 päivässä, yleensä ei sitäkään). Suvussa on myös moni hedelmäallergikko, mitenköhän ne pärjää ilman hedelmiä....

Hedelmissä ei ole oikeastaan mitään mitä ei voisi saada vihanneksista.
Niin no jos ei tykkää hedelmistä. Moni tykkää. Ja yleensä dietit jotka kieltää kovin jyrkästi jotain, tuppa pidemmän päälle epäonnistumaan. Mielitekoja ei kuitata lauseella: Ei tässä oo mitään ravintoarvoo.....

Ihminen pystyy syömään ilman rajoituksia, lihoamatta. Kun opettelee miten oma elimistö toimii. Väittäisi esim että hedelmässä on paljon enemmän hyödyllisiä aineita kuin voissa tai kermassa =)

Ja tiedän tarkalleen mistä puhun, karppauksen hylänneenä.
 
karppaaja
[QUOTE="okei";30683618]Niin no jos ei tykkää hedelmistä. Moni tykkää. Ja yleensä dietit jotka kieltää kovin jyrkästi jotain, tuppa pidemmän päälle epäonnistumaan. Mielitekoja ei kuitata lauseella: Ei tässä oo mitään ravintoarvoo.....

Ihminen pystyy syömään ilman rajoituksia, lihoamatta. Kun opettelee miten oma elimistö toimii. Väittäisi esim että hedelmässä on paljon enemmän hyödyllisiä aineita kuin voissa tai kermassa =)

Ja tiedän tarkalleen mistä puhun, karppauksen hylänneenä.[/QUOTE]

Niin me ollaan yksilöitä, mulla nimenomaan tulee paljon parempi olo voista ja kermasta kuin hedelmistä :) Hedelmät aiheuttavat mulla makeanhimoa ja verensokerin vaihtelua (minulla oli verensokereissa häikkää ennen karppausta, nyt arvot ovat normaalit). 6 vuotta olen noudattanut vähähiilihydraattista ruokavaliota ja vähärasvaiseen en palaa ikinä :)
 
"paula"
Kasviöljy voi olla mitä tahansa sekoitusta. Älä syö sellaista, missä ei eritellä niitä. Katso rapsiöljy torjunta-aineena, mitä myös kasvinsuojeluaineeksi kutsutaan:
https://kasvinsuojeluaineet.tukes.fi/KareDocs%5C2802MPCooperKevatruiskuter.pdf

Ja luomunahan täytyy kertoa ainekset, muissa ei niin väliä. Taitaa olla liikatuotantoa jossakin?

Ja samaa rapsiöljyä voi olla jääminäkin niissä vihanneksissa, mihin sitä saa käyttää:-D
 
Mä olen syönyt tässä viimeiset kolme viikkoa kaikenlaista. Paljon kahvia ja sopivasti olutta ja pahamaineisia karrageeni-paulavanukkaita ja jauhonparannetta monenmoisessa muodossa ja...


.. mä olen laihtunut puolitoista kiloa. :p
 
"paula"
[QUOTE="paula";30683677]Kasviöljy voi olla mitä tahansa sekoitusta. Älä syö sellaista, missä ei eritellä niitä. Katso rapsiöljy torjunta-aineena, mitä myös kasvinsuojeluaineeksi kutsutaan:
https://kasvinsuojeluaineet.tukes.fi/KareDocs\2802MPCooperKevatruiskuter.pdf

Ja luomunahan täytyy kertoa ainekset, muissa ei niin väliä. Taitaa olla liikatuotantoa jossakin?

Ja samaa rapsiöljyä voi olla jääminäkin niissä vihanneksissa, mihin sitä saa käyttää:-D[/QUOTE]

Voikohan olla jossain vitamiinivalmisteessakin, missä ei mainita muuta kuin kasviöljy? Miksi ei mainita? Miksi ei voisi?


http://www.agrimarket.fi/Liitetiedostot/Upload/Cooper_kevatruiskute_1L.jpg

Kuva piti laittaa. Ei siis suuhun enää:)
 
hee
[QUOTE="paula";30683677]Kasviöljy voi olla mitä tahansa sekoitusta. Älä syö sellaista, missä ei eritellä niitä. Katso rapsiöljy torjunta-aineena, mitä myös kasvinsuojeluaineeksi kutsutaan:
https://kasvinsuojeluaineet.tukes.fi/KareDocs\2802MPCooperKevatruiskuter.pdf

Ja luomunahan täytyy kertoa ainekset, muissa ei niin väliä. Taitaa olla liikatuotantoa jossakin?

Ja samaa rapsiöljyä voi olla jääminäkin niissä vihanneksissa, mihin sitä saa käyttää:-D[/QUOTE]

Voi paula. Sä kuolet kuitenkin...

Mut joo, montakosprosenttia tuossa kamalassa öljyssä on niitä torjunta-aineita. Paino tai tilavuusprosentit nyt sit kehiin.
 
Tuota noin. Mä teen itse torjuntaruiskutetta kirvoja vastaan tiskiaineesta ja ruokaöljystä. Sihen siis käy ihan mikä tahansa öljy. Rapsiöljy on edullisinta. Siksi sitä käytetään.

Itsessään siinä ei ole mitään myrkyllistä.
 
"paula"
Tuota noin. Mä teen itse torjuntaruiskutetta kirvoja vastaan tiskiaineesta ja ruokaöljystä. Sihen siis käy ihan mikä tahansa öljy. Rapsiöljy on edullisinta. Siksi sitä käytetään.

Itsessään siinä ei ole mitään myrkyllistä.
Ja höpsistä!
Siinä on niitä samoja jäämiä, mitkä ovat jo kauan tappaneet mehiläisiäkin. Niillä samoilla mehiläisillä ei mitään tutkimuksia enää tehdä... Kun joku väitti, että tutkitaan lisää:-D

Onhan teitä sumutettu jo aika hyvin:-D
Company History

Toi linkki ei ehkä kuulu suoraan rapsiin, mutta kasviöljyihin kuitenkin.
 

Yhteistyössä